Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

_lautje_

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:42

Wat een onzin om tegen omroepen te zijn. Je uitslag is toch ook voor iedereen te vinden. Als je niet wil dat anderen weten hoe je hebt gereden moet je niet op concours gaan :Y)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:43

_lautje_ schreef:
Wat een onzin om tegen omroepen te zijn. Je uitslag is toch ook voor iedereen te vinden. Als je niet wil dat anderen weten hoe je hebt gereden moet je niet op concours gaan :Y)

Als je mijn posts leest ben ik niet tegen omroepen omdat mensen het kunnen horen, maar wegens de tijd. :Y)
Mensen mogen best horen hoe ik rijd en wat anderen ervan vinden. Maar niet iedereen hoeft het te kunnen googlen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:59

Mijnknhs kan je toch niet bereiken met Google? Ik kan alleen eigen standen zien, daar kan het eventuele commentaar ook bij de uitslag van die wedstrijd komen te staan?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:01

Sannnn schreef:
Mijnknhs kan je toch niet bereiken met Google? Ik kan alleen eigen standen zien, daar kan het eventuele commentaar ook bij de uitslag van die wedstrijd komen te staan?

Dat Google was ook bij wijze van spreken eigenlijk haha! Ja bij je persoonlijke standen van MijnKNHS lijkt mij een beter idee :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:10

Heike schreef:
Ik heb het hele topic gelezen. En ik ben geen springruiters dus ik begrijp het vast niet. Maar heb toch een vraag.

Wij hadden een jongen die graag wilde gaan springen. Maar hij kon echt niet rijden. Hij had 1 punt nodig in de dressuur en die kreeg hij dus maar niet. Een jaar zijn best gedaan. Uiteindelijk een paard van een ander geleend die z reed en daar dressuur mee gestart. Dat paard kende echt alles. Duurde nog even maar uiteindelijk had hij zijn puntje.

Die zou nu dus ook vast lopen in het B springen. Terecht denk ik.

Als ze de dressuur zo belangrijk vinden kunnen ze dan niet beter zeggen dat je bijv 3 punten in de B dressuur moet hebben voordat je gaat springen en het springen weer echt houden voor springen? Of zeg ik nu iets heel doms.....

Hmmm. Denk dat dat ook niet de oplossing is. Zit wel op een M dressuurpaard, maar ook ik spring niet zomaar uit het niets een foutloos rondje B met 75 stijlpunten (klap al in m'n handjes als dat in de BB lukt). Je kunt me niet vertellen dat dat komt omdat mijn paard niet aan de hulpen is of ik er als een zoutzak op hang. ;) Dressuur is loeibelangrijk bij springen, maar dat springen zelf is ook nog een vak apart. Ik denk niet dat je met een dergelijke regeling enige verbetering gaat zien in de lagere springrubrieken. :j

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:31

Ik zou er geen probleem mee hebben als het commentaar voor iedereen zichtbaar is. Neem aan dat het opbouwende kritiek zal zijn en mensen niet op een 'Idols' manier afgebrand worden ;).
Meer punten in de dressuur is op zich een optie denk ik, dan heeft een ruiter in ieder geval meer basis. Ik zou zelfs ervoor zijn om de hele B uitgereden te moeten hebben voor je springen start ( dus officieel L startgerechtigd zijn)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:11

55 punten is genoeg, dat is voldoende. Ik vind het nu net een jurysport geworden. Foutloos, al zit je ook achterste voren er op is gewoon 2 winst. Ik ben nooit meer met dit rare systeem gestart in het springen, maar blijf tegenstander van deze bullshit. Ik was meestal met 5-6 wedstrijden L startgerechtigd. Maar spring niet echt meer.
Ook van de 10 winstpuntennorm in de dressuur, zijn er 5 teveel. Een nieuwe paardensportbond mag van mij er wel komen.
Ik vraag me af of ik ooit 75 stylpunten gehaald heb, ik zat meestal rond de 55-65, maar wel foutloos. Vaak genoeg prijzen gereden. Zou ik dan nooit over mogen? Een baggerhouding wil niet zeggen hinderen. In de dressuur net zo, liever een slechte houding en een goed gereden paard dan een stijve hark die voor het oog er super opzit.

Wat ook helpt is allemaal het lef hebben om gewoon voor jezelf foutloos als 2 winstpunten te tellen en zo gewoon na 10 een klasse hoger te starten. En dan massaal he. En dan gewoon zeggen, sorry maar ik ben wel klaar voor de L. Of M of Z. Zo zou ik het gewoon doen. Of met z'n allen een nieuwe bond beginnen met daarin dus betere regels en eigen bepaling van klassen in de dressuur (de oneerlijkheid en slechte jury's in de dressuur is reden dat ik geheel met de wedstrijden gestopt ben, terwijl ik het wel leuk vond).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:55

Ach, ik beschouw het B nu als losspringrondje. Dat ik geen 75 punten rijd boeit me niet meer. Bij een foutloos rondje zit ik nog wel bij de volgprijzen. Als ik eerst B gestart heb springt hij veel beter in het L.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 23:57

Protocollen niet ophalen? Sorry hoor maar dat wilden wij wel altijd maar we werden aangekeken alsof ze het in Keulen hoorden donderen. Dat is geen kip en ei verhaal maar puur de feedback die je (niet) krijgt van de jury.

Met de pony werd het nieuwe rijstijlrijden ingevoerd. De eerste drie wedstrijden was er nog een protocol af te halen, daarna niet meer.

Als je vaak het deksel op je neus krijgt hou je wel op om daar naar te vragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:37

Anne_gti, jij mag zo over, maar velen niet. Ik mag ook elk paard in de M starten in de dressuur, dus ga ook geen B en L meer rijden. Maar sommigen moeten helaas deze klassen door en zijn nu aan de onzingoden overgeleverd. Foutloos is toch foutloos en zou gewoon weer met 2 winstpunten beloond moeten worden.
Ik had anders met mijn paard nooit een winstpunt gereden, mijn hoogste stylpunten waren 70, wat toen goed was voor een eerste prijs.

Geen idee hoe het in Duitsland gaat, maar voor mij zou over de grens gaan dressuren en springen dus een optie worden. Of gewoon een nieuwe paardensportbond. Met betere regels. Het valt mij al op dat ik tegenwoordig elk weekend in de buurt een onderlinge wedstrijd tot ZZ-L niveau kan rijden in de dressuur en ook zeker elke 2 weken een springwedstrijd tot M of Z niveau. Daar is kennelijk toch veel behoefte aan.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:58

Percy schreef:
Protocollen niet ophalen? Sorry hoor maar dat wilden wij wel altijd maar we werden aangekeken alsof ze het in Keulen hoorden donderen. Dat is geen kip en ei verhaal maar puur de feedback die je (niet) krijgt van de jury.

Met de pony werd het nieuwe rijstijlrijden ingevoerd. De eerste drie wedstrijden was er nog een protocol af te halen, daarna niet meer.

Als je vaak het deksel op je neus krijgt hou je wel op om daar naar te vragen.

Ik heb precies hetzelfde haha! De eerste wedstrijden ernaar gevraagd, en 1x kon ik hem meekrijgen. Maar ja alleen losse cijfers zonder commentaar helpt me ook niet bepaald verder.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:06

Nee, precies, daar hadden wij ook niets aan. En die protocollen waren in no time helemaal van de baan. Is ook nog eens zo dat de omroeper soms niet echt te verstaan was en dan werd het helemaal een raadspelletje want die stijlpunten waren ook nooit in de uitslag terug te vinden.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:59

Ik baal ook van de nieuwe regeling,
Ik ga met mijn voorgangers mee,

Het is idd fijn om feedback te krijgen.
Laatst reed ik bijv. foutloos en kreeg ik onder 60 stijlpunten.
Dat is wel heel zuur. Ze deed het eindelijk weer fijn en
dan is het wel leuk om een wp te krijgen of opbouwende feedback,
Nu weet ik dus helaas niet waar de lage stijlpunten vandaan komen
en zou ik ook niet weten hoe ik dit moet gaan verbeteren.
Want dit was haar beste rondje tot nu toe.
We hebben al wel een wp in het springen maar zo duurt de klasse B wel heel lang.

en ook kreeg ik mee dat je bij stemgebruik ook minderstijlpunten krijgt
vindt ik ook zo apart

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:06

Mijn man had zaterdag een heel net rondje maar helaas een balk, 67 punten voor stijl, dus geen wp.

_Caithlynn: in alle andere klassen is foutloos rondje gewoon een winstpunt waard. Ik vind dat ook vreemd? Je kan toch niet heel beroerd rijden en toch foutloos zijn?

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:15

SusanH schreef:
Mijn man had zaterdag een heel net rondje maar helaas een balk, 67 punten voor stijl, dus geen wp.

_Caithlynn: in alle andere klassen is foutloos rondje gewoon een winstpunt waard. Ik vind dat ook vreemd? Je kan toch niet heel beroerd rijden en toch foutloos zijn?

Ja daarom. Zo beroerd was het ook niet. Maar dan baal.je wel. Als je dan ook nog feedback of iets krijgt. Helemaal niks

Ook balen voor je man. Het wordt zo wel weer een echte jurysport en dat is gewoon jammer.
Nu gingen jullie met.niks naar huis

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:17

Je kan alleen een foutloos rondje rijden als je netjes rijdt, zag het van het weekend ook weer. Alle fouten komen vanuit de ruiter. Te laag basistempo, houding niet goed, paard te lang laten worden noem maar op. Dan blijven de balken niet liggen of heb je zo een stop te pakken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:32

En wat als je een mooi basistempo hebt en de tijd zo gruwelijk krap staat dat jakkeren gevraagd wordt SusanH?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:49

Ik heb dat nog nooit meegemaakt in de B, dat de tijd echt veel te krap staat.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:24

Nu een paar keer. En alles prima. B is basis en niet de basis om jakkeren te leren lijkt mij. Ook erg vervelend zulke acties.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:28

Lithya schreef:
Nu een paar keer. En alles prima. B is basis en niet de basis om jakkeren te leren lijkt mij. Ook erg vervelend zulke acties.

Heb je toevallig een voorbeeldfilmpje?

Naar mijn weten ben je in de B met een foutloos parcours alleen buiten de tijd als je toch van de hoofdlijnen afgeweken bent, tussendoor gaat draven of een volte hebt gereden of iets dergelijks.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:35

Nee geen filmpjes. Gaat om bijvoorbeeld Franeker van het winter en Oosterwolde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:25

In die hoek van het land komen wij nooit, maar hier in de buurt (Utrecht, Zuid Gelderland) gebeurt dat eigenlijk nooit en kun je met een normaal basistempo prima binnen de tijd blijven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:05

In het B zou de tijd voor een foutloze combinatie geen probleem moeten zijn, maar soms verrekend de parcoursbouwer zich en als de jury de tijd dan niet op tijd bijstelt krijg je een hele sloot ruiters met tijdfouten Lithya :o

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:40

Ik heb niet afgelopen weekend maar het weekend daarvoor een tijdje bij de B staan kijken. We waren weer eens veel te vroeg. De meeste profs reden HC maar van de combinatie's die ik voorbij zag komen haalde er maar één boven de 75 punten. Iemand had twee keer een 7,5 maar niet ingevlochten en een lager punt voor verzorging, die kwam er ook niet aan. Als je toch twee keer een 7,5 haalt zou het toch netjes genoeg moeten zijn?

Een zes is in Nederland toch voldoende? Overal een zes voor in de dressuur levert je een winstpunt op. Waarom is het dan niet voldoende in het springen? Zie er echt wel tussen waarbij het netter zou kunnen maar die zitten op hele jonge paarden die het nog moeten leren. Dan moet de ruiter er nu eenmaal wat meer aan werken.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:47

Ik heb de laatste weken weer een aantal B wedstrijden gezien, het varieerde van jury's die punten tot in 90 durfden te geven (als het niet goed was gaven ze ook rustig lage punten) tot zo'n jury die telkens halverwege de 60 bleef steken. De jury die wel punten gaf kwam van buiten de kring, die kende geen enkele ruiter..
. Het is gewoon een jurysport zo waarbij je net als bij dressuur afhankelijk bent van wat die jury op dat moment wil zien, laat dat nou een reden zijn waarom veel ruiters de dressuur links laten liggen en gaan springen...