Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:00

Dus ik mag nog rijden, yes. Ik wilde alleen maar aanduiden dat het vertekend ik ben daar namelijk 93 kilo. Ik stap hierdoor dus niet op een paard, momenteel al helemaal niet omdat ik tijdelijk weer terug ben op 117 kilo (maar ik ben wel 41 wkeen zwanger dus ik heb een excuus. Mensen geven mij mijn gewicht niet en dat maakt dat niet snel iemand zegt dat ik te dik ben, terwijl ik dat echt wel ben. Ik men wel met mijn shetten, overigens nu ook niet, maar hou rekening met mijn gewicht door met 2-span te rijden en een lichtgewicht wagen te gebruiken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:00

R12312 schreef:
Ik denk dat het veel belangrijker is dat een ruiter licht kan zitten. En ipv het zoveelste zadel met veel wrongen om maar te blijven zitten, zitles te nemen zodat je echt de beweging goed gaat volgen.

Gewicht is vaak het probleem niet voor een paard, de wijze van meezijn in de beweging wel.

Dit.

Maar: Ik ben wel van mening dat teveel gewicht een paard wel in de weg kan zitten / te zwaar kan zijn voor het dier. Maar: Als een paard zelf ook steviger is gebouwd (breder, niet dikker, het 'oude' type ipv het ranke van nu) ziet het plaatje er wel direct anders uit. Iemand met een gewicht van 100 kilo zou ik niet op een lange slungel neerzetten bijvoorbeeld.

Alleen heb ik makkelijk te praten met mijn 57kg....
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-07-14 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:01

Ik heb lang getwijfeld om te reageren, maar ik doe het toch maar :)

Ik heb overgewicht. Waarom? Omdat ik een onbekende ziekte heb waar ik medicijnen voor krijg, echte dikmakers waardoor ik in korte periode flink aan kwam...
Ik ben nooit de slankste geweest, maar dat zit ook niet in mijn bouw. Maar nu kun je wel stellen dat ik dik ben ja. Leuk? Nee. Is er wat aan te doen? Helaas vrij weinig zolang ik die medicijnen moet slikken.
Ik probeer wel is waar keihard af te vallen, maar dit gaat niet makkelijk...

Rij ik nog paard?
Ja.
Waarom? Omdat ik wel gestopt was omdat ik mijzelf te zwaar vond. Echter zij mijn instructeur dat ik nog prima op het paard paste en dat ik het paard ook niet in de weg zit.
Want, wonderbaarlijk, ik met mijn overgewicht ben nog net zo lenig en flexibel als voorheen :) ik ben niet stijgen geworden. Ik kan nog steeds alleen op stappen (doe ik nooit, of met een krukje of met iemand die tegen hangt voor het behoud van de rug van de pony).

Ik wilde het uit testen, dus we hebben een paar wat zwaardere mensen gevraagd en een paar dunne mensen. Paard gaf duidelijk aan wanneer hij last had van zijn ruiter en bij mij deed hij dit niet. (Hij had overigens ook last van dunne mensen die tegenwerkte)

Momenteel rij ik dus gewoon weer paard.
Er wordt hier gezegd dat je paardensport doet en dat je daar slank moet zijn, inderdaad je doet paardensport. Maar ook door de paardensport kun je afvallen :)
Je traint je buikspieren etc meer.
Bij mij gaat het afvallen beter nu ik weer meer paardrijd.

Er wordt ook gezegd dat het egoïstisch is om te rijden als je te zwaar bent. Ik denk niet dat je zo maar kunt stellen dat iemand egoïstisch is. Mijn paard is bijvoorbeeld echt gelukkiger als hij mag werken. Dit weet ik omdat ik hem beter ken dan wie dan ook. Waarom zoek je dan geen bijrijdster, hoor ik de meeste van jullie denken.
Die heb ik. Een heel lief meisje die een stukje groter is dan ik maar ook een heel stuk dunner...
Het is een hartstikke leuke combinatie.
Maar er is geen verschil in hoe het paard bij mij of bij haar loopt. Sterker nog, bij mij loopt hij beter :) (omdat ik meer ervaring heb)

Paard vind het leuk om met mij te werken. Waarom ik niet ga fokken omdat ik te dik ben? Dit kan niet met een ruin :+ (ook erg makkelijk gezegd trouwens want niet iedereen heeft die middelen om te kunnen fokken en fokken zou meer moeten zijn dan een hobby) waarom ik niet ga lange lijnen? Omdat zowel het paard als ik daar niks aan vinden.
Waarom ik niet vrijheidsdressuur ga doen? Zelfde als bij de lange lijnen. Ik maak het paard en mijzelf daar niet gelukkig mee.

Ik maak het paard wel gelukkig door op te stappen. Denk dat de meeste van jullie dat niet begrijpen, dat een paard vrijwillig kiest om gereden te worden door iemand waarbij hij zijn rug breekt :+ Maar toch is het zo.

Ik rij wedstrijden, dressuur springen en cross.
Paard red het prima met mij op zijn rug, ik zit hem niet dwars of wat dan ook... Ik stuiter niet (zoals 1 van de jury's beweerde) ik zit gewoon lekker met zijn beweging mee.
Ik ben sportmasseur voor paarden en ik check hem wekelijks. Hij is kern gezond.

Mag een jury wat van mijn gewicht zeggen? Volgens de reglementen niet. Maar als de jury zich geroepen voelt dan doet de jury dat maar :)
Het is voor mij echter een heel gevoelig onderwerp omdat ik er niet zelf voor gekozen heb om dik te worden of om ziek te worden.
Zal ik er wat aan doen als de jury weer wat van zegt? Nee... niet omdat de jury er werd van zegt. Ik doe er namelijk al wat aan :) voor mijzelf :).

Over dat ik egoïstisch zou zijn volgens sommige, i dont care.
Paardrijden en paarden houden zit vol compromissen, dat geld voor alles. Ik kies er voor om te rijden omdat ik weet dat mijn paard en ik hier gelukkiger van worden...
En ik denk dat ik de enige ben die kan oordelen of mijn paard gelukkig is :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:06

Er wordt die gezegd dat je egoïstisch bent als je te zwaar bent. Er wordt gezegd dat je egoïstisch bent als je te zwaar voor je paard bent.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:06

Haha, nou zie je inderdaad maar, het is heel moeilijk om het goed in te schatten, mensen roepen ook altijd maar gauw dat iemand wel 120 kilo is terwijl ze geen benul hebben wat iemand daadwerkelijk weegt.
Ik heb trouwens wel degelijk een grens voor mezelf hoor, als ik daarboven kom dan stap ik ook niet op en ga ik weer afvallen, maar ik vind het belangrijker om mijn gewicht gelijk te houden. Ben ook wel eens mensen tegengekomen die inderdaad een lichaamsverhouding hadden waarmee ik zelf niet meer op zou stappen, terwijl die misschien evengoed nog wel minder zwaar waren dan ik. De verdeling van het gewicht en de invloed daarvan op het rijden is i.m.o. een belangrijk punt. NEt als dat conditie belangrijker is dan gewicht. Mijn conditie is op dit moment bagger, dus gaan we weer meer fietsen enzo, maar ik heb ook een tijd gehad dat ik een prima conditie had en net zo zwaar was als nu. zegt allemaal niks dus :n.

@ M_D_H _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 08-07-14 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:08

Moeilijk te zeggen, zolang je je paard niet in de weg zit en het '' in vorm '' is ( groot/breder paard ) vind ik het kunnen! Maar inderdaad soms op wedstrijd sta ik echt met een mond vol tanden te kijken naar een combinatie, schrale KWPN met meer dan volle ruiter, wat ik dan vaak niet snap is dat ouders/vrienden er bij staan. Ik weet zeker dat ze bij mij thuis me zo niet zouden laten rijden.

Het is ook wel sneu en waarschijnlijk moeilijk zat voor de ruiter zelf, vind zelf gewicht ook zo'n rot probleem, maar je moet wel eerlijk zijn tegenover je paard.

Ook wil ik even zeggen dat niet altijd je kledingmaat iets over je gewicht zegt, want ik ben zeker niet de slankste maar ik heb boven maat 36 en bij de billekes 40 en soms 42, en toch ben ik echt niet te zwaar voor mijn paard hoor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:09

Kimbers schreef:
Er wordt die gezegd dat je egoïstisch bent als je te zwaar bent. Er wordt gezegd dat je egoïstisch bent als je te zwaar voor je paard bent.

Maar wanneer ben je te zwaar voor je paard?
Daar kan jij als omstander ook niet over oordelen :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:11

M_D_H schreef:

Ik heb overgewicht. Waarom? Omdat ik een onbekende ziekte heb waar ik medicijnen voor krijg, echte dikmakers waardoor ik in korte periode flink aan kwam...
Ik ben nooit de slankste geweest, maar dat zit ook niet in mijn bouw. Maar nu kun je wel stellen dat ik dik ben ja. Leuk? Nee. Is er wat aan te doen? Helaas vrij weinig zolang ik die medicijnen moet slikken.

Rij ik nog paard?
Ja.
Waarom? Omdat ik wel gestopt was omdat ik mijzelf te zwaar vond. Echter zij mijn instructeur dat ik nog prima op het paard paste en dat ik het paard ook niet in de weg zit.
Want, wonderbaarlijk, ik met mijn overgewicht ben nog net zo lenig en flexibel als voorheen :) ik ben niet stijgen geworden. Ik kan nog steeds alleen op stappen (doe ik nooit, of met een krukje of met iemand die tegen hangt voor het behoud van de rug van de pony).

Ik wilde het uit testen, dus we hebben een paar wat zwaardere mensen gevraagd en een paar dunne mensen. Paard gaf duidelijk aan wanneer hij last had van zijn ruiter en bij mij deed hij dit niet. (Hij had overigens ook last van dunne mensen die tegenwerkte)

Er wordt hier gezegd dat je paardensport doet en dat je daar slank moet zijn, inderdaad je doet paardensport. Maar ook door de paardensport kun je afvallen :)

Er wordt ook gezegd dat het egoïstisch is om te rijden als je te zwaar bent. Ik denk niet dat je zo maar kunt stellen dat iemand egoïstisch is. Mijn paard is bijvoorbeeld echt gelukkiger als hij mag werken. Dit weet ik omdat ik hem beter ken dan wie dan ook. Waarom zoek je dan geen bijrijdster, hoor ik de meeste van jullie denken.
Die heb ik. Een heel lief meisje die een stukje groter is dan ik maar ook een heel stuk dunner...
Maar er is geen verschil in hoe het paard bij mij of bij haar loopt. Sterker nog, bij mij loopt hij beter :) (omdat ik meer ervaring heb)

Paard vind het leuk om met mij te werken. Waarom ik niet ga fokken omdat ik te dik ben? Dit kan niet met een ruin :+ (ook erg makkelijk gezegd trouwens want niet iedereen heeft die middelen om te kunnen fokken en fokken zou meer moeten zijn dan een hobby) waarom ik niet ga lange lijnen? Omdat zowel het paard als ik daar niks aan vinden.
Waarom ik niet vrijheidsdressuur ga doen? Zelfde als bij de lange lijnen. Ik maak het paard en mijzelf daar niet gelukkig mee.

Ik maak het paard wel gelukkig door op te stappen. Denk dat de meeste van jullie dat niet begrijpen, dat een paard vrijwillig kiest om gereden te worden door iemand waarbij hij zijn rug breekt :+ Maar toch is het zo.

Paard red het prima met mij op zijn rug, ik zit hem niet dwars of wat dan ook... Ik stuiter niet (zoals 1 van de jury's beweerde) ik zit gewoon lekker met zijn beweging mee.

Mag een jury wat van mijn gewicht zeggen? Volgens de reglementen niet. Maar als de jury zich geroepen voelt dan doet de jury dat maar :)
Het is voor mij echter een heel gevoelig onderwerp omdat ik er niet zelf voor gekozen heb om dik te worden of om ziek te worden.
Zal ik er wat aan doen als de jury weer wat van zegt? Nee... niet omdat de jury er werd van zegt. Ik doe er namelijk al wat aan :) voor mijzelf :).

Paardrijden en paarden houden zit vol compromissen, dat geld voor alles. Ik kies er voor om te rijden omdat ik weet dat mijn paard en ik hier gelukkiger van worden...

Wat vind jij dan van mensen die overgewicht hebben puur door het eten? Dus niet door een ziekte o.i.d., maar echt doordat ze blijven eten. Dat die mensen dan wel van het paard verwachten in een goede conditie te zijn etc., maar er zelf niks aan doen...

Ik denk dat het daar om gaat. De meesten die door een ziekte overgewicht hebben vinden het zelf ook verschrikkelijk en denken na voor ze op het paard stappen. Maar mensen die overgewicht hebben doordat ze maar blijven eten etc., gaan er vaak anders mee om. Tenminste dat is mijn ervaring en dan vind ik het een andere zaak.
Een jury weet dat niet dus die kan er in mijn ogen prima wat van zeggen en dan is het aan de ruiter om tegenwoord te geven of om in sommige gevallen zijn ogen te openen. Een instructeur hoort er ook wat van te zeggen, maar het gaat hier in dit topic om een jury. :)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 08-07-14 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:11

M_D_H schreef:
Kimbers schreef:

Maar wanneer ben je te zwaar voor je paard?
Daar kan jij als omstander ook niet over oordelen :)

Maar kan iemand die te zwaar is daar zelf wél over oordelen? Er zijn paarden die nooit een krimp geven terwijl ze wel pijn hebben. Dus dan móet je wel elk half jaar het dier laten nakijken of alles inderdaad nog wel goed is. Op het blote oog kun je eigenlijk geen oordeel vellen, ook niet als je erop zit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:13

Ik vind niet dat een jury mag beoordelen of iemand te zwaar is voor het paard. Dat is een taak voor de manege zelf.
Ikzelf ben ook niet een van de slankste mensen. Maar ik rij paard omdat het voor mij psychisch beter is dan thuis zitten en het is ongeveer het enigste leuke uitje in de week. Met paardrijden verzet ik mijn gedachtes en ben ik even met mijn paard bezig in plaats van met andere dingen.

Waarschijnlijk is het hele plaatje mooier als je een slanke den op een paard ziet zitten. Dus ik vind niet dat een jury iemand mag weigeren alleen maar omdat het plaatje haar niet aanstaat. Want wat jij niet slank vind kan een ander weer geoorloofd vinden en waar blijft de grens dan?

@Sann: Dat mensen eten heeft vaak een reden, genaamd emo eters. Ik ben ook een emo eter, als ik mij niet goed voel ga ik ook vreten.. maar dat komt gewoon omdat ik een hele zware jeugd gehad heb en nu nog af en toe aan het vechten ben tegen mezelf. Dus ga niet oordelen waarom iemand eet en dat hij of zij het lekker vind, er zit vaak een hele gedachte aan vast.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:15

Waar halen mensen die 90 kilo vandaan?
Ik vind een wezenlijk verschil zitten tussen een maatje meer en echt erg overgewicht. Daarnaast zit er ook verschil qua rijstijl. Iemand met overgewicht die netjes meezit (cq niet te hotsen) heb ik geen problemen mee.

Echter, kan iemand van zeg een 75 kilo ook heel beroerd zitten en het paard meer in de weg zitten dan iemand die 20 kilo zwaarder is en netjes rijd.

Even voor de beeldvorming. Ik weeg 82 kilo (ben 1.70). Kom al aardig dicht bij die 90 in de buurt dus wat voor velen de grens is. Even los van dat ik toevallig op een tinker zit vind ik dat ik prima rijden kan en ook best op een kwpn'er zou passen.

Overigens wordt ik vaak lichter geschat. Soms is het gewoon moeilijk te zien. Dus de knhs kab wel een Max gewicht instellen zoals velen zeggen maar daar heb je ook mensen mee die hun paard wellicht niet in de weg zitten.

https://fbcdn-photos-a-a.akamaihd.net/h ... 1102_n.jpg

https://fbcdn-photos-d-a.akamaihd.net/h ... 2142_n.jpg

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:19

@miccamaaike, heel eerlijk? Ik vind dat je dicht bij de grens van wat ik acceptabel zou vinden zit, maar dat is puur mijn mening. Je paard in je onderschrift houdt in draf zijn hoofd erg hoog, meestal een teken dat ze moeite hebben met dragen. Maar dit kan natuurlijk net een foto-momentje zijn.
Overigens vind ik het een heel verschil of je 2x per week recreatief rijdt of dat je gericht traint voor wedstrijden.
@sonjim, omdat je er naar vraagt; ik schat je op 90 a 95 kilo.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:21

Ik vind het ook wel een mooie stelling dat mensen te dik zijn door hetgeen ze eten. Mijn zus en ik moeten hier altijd om lachen. Zij is namelijk even groot en weegt amper 50 kilo (is eigenlijk te licht). Als je ons eetpatroon naast elkaar legt eet en snoep ik veel minder, en toch ben ik veel zwaarder. Lichaamsbouw, spiermassa en aanleg zijn toch echt de oorzaken die het verschil maken. Tuurlijk kan ik door op mijn eten te letten een gezonder gewicht bereiken dan wanneer ik dat niet doe, echter dat betekend in mijn geval een zeer strak dieet, van enkel broodmaaltijden en middageten, slechts 1 stuk fruit en dan geen banaan of zo want dat zet al aan en enkel water en kruiden thee drinken. Dit heb ik in het verleden gedaan en dat hielp, tot 80 kilo verder zakken doe ik niet en daarna ging ik met hetzelfde dieet weer omhoog in gewicht. Dus om het alleen op eten te schuiven (dieet was onderr begeleiding van een dietist).

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:27

Ik heb op protocollen bij anderen wel de opmerkingen "ruiter zit paard tegen", "ruiter brengt paard uit balans" gezien. Met bijbehorende lage score op houding/zit/effect van de hulpen (en eenmaal ook bij impuls, aangezien paard liep te krabbelen). Dat vind ik een nette manier om te verwoorden dat de combinatie niet ideaal is, indien paard er zichtbaar moeite mee heeft in de uitvoering van de proef. En dat laatste lijkt mij het enige waar de jury wat over te zeggen heeft. Ze zijn geen huisarts of dierenarts/osteopaat e.d. in hun functie van jury.
De ruiter min of meer botweg mededelen dat het niet kan vind ik aan de instructeur, niet aan de jury. Die bewaakt het welzijn van het paard, samen met de ruiter.

Naast een beladen onderwerp is het ook nog eens bedrieglijk qua beeld vaak inderdaad. Hier ook: ik ben 1.82m, word meestal geschat tussen de 60 en 70 kilo ivm enige mate van soepstengelvorm :+ Schijn bedriegt: ik zit meestal een stuk boven de 70 kilo. Volgens de maat paard vs. gewicht ruiter tabel ben ik te zwaar voor mijn KWPN'er van 1.70m, maar ondertussen krijg ik van jury en omstanders alleen maar te horen wat een mooie combinatie het is.

Blijft lastig om te beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 08-07-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:28

Purny, dat weet ik. Maar dat is niet in alle gevallen zo.. ;)
Jouw laatste zin is ook weer erg persoonlijk. Ik oordeel niet, ik zeg alleen wat. Net zoals jij niet weet waar ik vandaan kom en hoe of wat, weet ik dat van jou ook niet.
Ik vind dat emo eten geen excuus voor extreem overgewicht is en dat je dan daarmee op het paard stapt. Dat paard waar je op stapt kan niks aan de reden voor het eten doen. Er zijn genoeg andere manieren waarop je bepaalde trauma's kan verwerken en toch ook leuke uitjes kan hebben.

Ik zeg ook niet dat een jury iemand moet weigeren, alleen dat er wat van gezegd mag worden. Kan je daar niet tegen dan moet je niet op het paard stappen.. Als je psychisch zo'n probleem heb is rijden op een manege of wedstrijd waar allemaal commentaar gegeven wordt misschien ook niet het beste idee. En als iemand dat wel aan kan, dan kan diegene toch ook dat er iemand wat van zegt? Een jury zegt toch ook iets over teveel handgebruik of scheef zitten, diegene kan dat ook doen vanuit een zware jeugd, trauma of een stoornis. Waarom mag daar wel wat van gezegd worden en van over gewicht niet? Een jury moet toch handelen uit het welzijn voor een paard...
Een jury moet het er dan wel netjes op zetten maar dat kan je prima doen bij houding en zit of effect van de hulpen. Dan geef je daar een 5 voor en zeg je ruiter zit paard in de weg bij wijze van spreke.

En ik heb het vooral over de wedstrijdsport, manege paarden zijn vaak anders dan sportpaarden. Maar dan nog.... Ik vind dat je met een bepaald gewicht niet op een dier van jonger dan 6 jaar moet gaan zitten en met een extreem overgewicht niet op een paard. Dat gewicht hangt af van het type paard etc., maar mensen kunnen ook nadenken en niet alles achter bepaalde zaken verschuilen.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 08-07-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:28

Ik vind het geen taak voor de jury, maar voor diegene die als KNHS-afgevaardigde op het voorterrein controleert of er wel diervriendelijk wordt gereden, bitdikte en zwepen e.d. controleert. Constateert die dat een paard moeite heeft met het ruitergewicht: aanspreken. Denk niet dat het aan de KNHS is om er ook sancties als diskwalificatie aan te verbinden, je kan alleen maar hopen dat het een eyeopener is voor de ruiter zelf.

En als we als paardensporters alleen maar excuses blijven verzinnen voor paardonvriendelijke situaties komt het vanzelf zover dat we allemaal uitgereden zijn, dus blijf kritisch naar jezelf en je hobby's.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:30

Meer dan: Ruiter zit paard in de weg, kan je als jury niet gaan. Lijkt me ook moeilijk om er echt regelgeving aan te verbinden, vooral omdat gewicht zich moeilijk laat schatten.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:30

Ik vind het veel belangrijker, zoals listiglistje al zegt, dat het met je conditie goed zit. En dat je dus niet, ongeacht gewicht, je paard niet kan uitzitten door gebrek aan spierkracht en conditie. Ruiterfitness vind ik veel belangrijker dan gewicht. En ja, een goede conditie kan ook met 90 kg. Ikzelf weeg dit ook maar loop met gemak 5km hard. En dan vind ik een slanke dame die niet lang kan losrijden "omdat ze dan zo moe is in de proef" terwijl ze haar paard als stoel gebruikt en daarbij ook nog een peuk opsteekt vele malen erger.

Of de jury mag ingrijpen; nee. Zoal relaxed hierboven als aangeeft, mag het als verpakt als opmerking meegegeven worden. Rechtstreeks en keihard; nee. Ik zie een aantal reacties hierboven waar ik misselijk van wordt. Wat een veroordeling.

Overigens vind ik wel dat de pony of paard waar je op rijdt moet passen bij je bouw. Ikzelf rijdt op een Gelderse merrie: die past bij de lengte van mijn benen en het volume daarvan :+ . Maar ook hele frêle vrouwtjes op een groot paard vind ik niet mooi.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:31

wittepit schreef:
Ik vind het geen taak voor de jury, maar voor diegene die als KNHS-afgevaardigde op het voorterrein controleert of er wel diervriendelijk wordt gereden, bitdikte en zwepen e.d. controleert. Constateert die dat een paard moeite heeft met het ruitergewicht: aanspreken. Denk niet dat het aan de KNHS is om er ook sancties als diskwalificatie aan te verbinden, je kan alleen maar hopen dat het een eyeopener is voor de ruiter zelf.

En als we als paardensporters alleen maar excuses blijven verzinnen voor paardonvriendelijke situaties komt het vanzelf zover dat we allemaal uitgereden zijn, dus blijf kritisch naar jezelf en je hobby's.

Dan mag jij mij die eens aanwijzen op concoursen. Die lopen niet op iedere wedstrijd.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:33

Ik reageer even als jury. Vanuit de KNHS is ons nadrukkelijk geleerd dat wij daar niet over mogen oordelen.
Zo simpel is het :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:34

Sannnn schreef:
M_D_H schreef:

Rij ik nog paard?
Ja.

Wat vind jij dan van mensen die overgewicht hebben puur door het eten? Dus niet door een ziekte o.i.d., maar echt doordat ze blijven eten. Dat die mensen dan wel van het paard verwachten in een goede conditie te zijn etc., maar er zelf niks aan doen...

Ik denk dat het daar om gaat. De meesten die door een ziekte overgewicht hebben vinden het zelf ook verschrikkelijk en denken na voor ze op het paard stappen. Maar mensen die overgewicht hebben doordat ze maar blijven eten etc., gaan er vaak anders mee om. Tenminste dat is mijn ervaring en dan vind ik het een andere zaak.
Een jury weet dat niet dus die kan er in mijn ogen prima wat van zeggen en dan is het aan de ruiter om tegenwoord te geven of om in sommige gevallen zijn ogen te openen. Een instructeur hoort er ook wat van te zeggen, maar het gaat hier in dit topic om een jury. :)

Euhm, hoe ga ik dit zeggen.
Ik denk dat er een nuance verschil zit tussen veel eten en veel eten.
Je hebt mensen die altijd maar door eten en die niet door hebben dat ze dichtslibben. De mensen die zonder blikken of blozen op hun paard stappen. Die van hun paard een topprestatie verwachten die ze zelf niet kunnen evenaren door hun gewicht.
Je hebt ook mensen die door emoties eten. En ook daar zit weer een verschil in. Mensen die wat pakken zodra ze zich vervelend voelen door hun verleden of door een emotie. En mensen die ook maar bij het minste of geringste vinden dat ze door hun emotie mogen eten...

Het is er makkelijk oordelen wanneer je de achterliggende informatie niet hebt.

Maar als jij bewust je klem eet en dan op een paard stapt vind ik dat wel een wezenlijk verschil dan wanneer je emotie eet of ziek bent.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:36

Caatje87 schreef:
Ik reageer even als jury. Vanuit de KNHS is ons nadrukkelijk geleerd dat wij daar niet over mogen oordelen.

Lijkt mij ook geheel logisch.

Even ander vraagje. Laatst zag ik op concours een paard dat bij vlagen nét niet helemaal rad liep.nu vertelde iemand mij dst een jury deze niet snel de ring uit stuurt. De jury is immera geen dierenarts en mag ook niet op die plek gaan zitten. Klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:37

Citaat:
Maar als jij bewust je klem eet en dan op een paard stapt vind ik dat wel een wezenlijk verschil dan wanneer je emotie eet of ziek bent.

Maar hoe zit het dan als je ziek bent in de zin van "gehandicapt" in een rolstoel zit of iets dergelijks?

Er zijn zat mensen die vanwege een lichamelijke beperking niet kunnen paardrijden (tennissen, voetballen enz). Als je dus te zwaar bent vanwege een ziekte is dat natuurlijk vreselijk, maar dat betekent toch niet dat je dan maar wel op een paard moet stappen omdat het paard niet protesteert?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:38

cp112 schreef:
Caatje87 schreef:

Lijkt mij ook geheel logisch.

Even ander vraagje. Laatst zag ik op concours een paard dat bij vlagen nét niet helemaal rad liep.nu vertelde iemand mij dst een jury deze niet snel de ring uit stuurt. De jury is immera geen dierenarts en mag ook niet op die plek gaan zitten. Klopt dat?

Klopt ook, je moet heel erg zeker van je zaak zijn dat het paard pijnlijk kreupel is en dat het niet een onregelmatigheid is vanuit een aanleuningsprobleem. Je kunt dit goed toetsen door het paard even een rondje te laten draven met een losse teugel of bij het onderdeel halsstrekken. Loopt het paard dan regelmatig, dan laat je de proef doorgaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:39

M_D_H schreef:

Nou het paard merkt geen verschil helaas. En daar zit ook de lading. De meeste mensen met overgewicht willen zelf niet zo zijn. Ze hebben een probleem. Dus ergens is het sneu om er wat van te gaan zeggen. En ze zijn blij al aan sport te doen want als ze niet sporten is het ook niet goed. En moet dan ook hetgeen waar ze zo van houden nog afgepakt worden?

De andere kant is dat paardrijden een sport is en dat je in geen enkele sport op wedstrijdnivo dikke mensen ziet. Als ik ga kijken bij turnen, ballet maar ook balspelen zie ik nooit zulke dikke mensen die ik vaak wel op een paard zie. Waar ligt dat dan aan?