Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
R12312 schreef:Ik denk dat het veel belangrijker is dat een ruiter licht kan zitten. En ipv het zoveelste zadel met veel wrongen om maar te blijven zitten, zitles te nemen zodat je echt de beweging goed gaat volgen.
Gewicht is vaak het probleem niet voor een paard, de wijze van meezijn in de beweging wel.

ik ben niet stijgen geworden. Ik kan nog steeds alleen op stappen (doe ik nooit, of met een krukje of met iemand die tegen hangt voor het behoud van de rug van de pony).
(omdat ik meer ervaring heb)
(ook erg makkelijk gezegd trouwens want niet iedereen heeft die middelen om te kunnen fokken en fokken zou meer moeten zijn dan een hobby) waarom ik niet ga lange lijnen? Omdat zowel het paard als ik daar niks aan vinden.
Maar toch is het zo.
voor mijzelf
.
.
M_D_H schreef:Ik heb lang getwijfeld om te reageren, maar ik doe het toch maar
Ik heb overgewicht. Waarom? Omdat ik een onbekende ziekte heb waar ik medicijnen voor krijg, echte dikmakers waardoor ik in korte periode flink aan kwam...
Ik ben nooit de slankste geweest, maar dat zit ook niet in mijn bouw. Maar nu kun je wel stellen dat ik dik ben ja. Leuk? Nee. Is er wat aan te doen? Helaas vrij weinig zolang ik die medicijnen moet slikken.
Ik probeer wel is waar keihard af te vallen, maar dit gaat niet makkelijk...
Rij ik nog paard?
Ja.
Waarom? Omdat ik wel gestopt was omdat ik mijzelf te zwaar vond. Echter zij mijn instructeur dat ik nog prima op het paard paste en dat ik het paard ook niet in de weg zit.
Want, wonderbaarlijk, ik met mijn overgewicht ben nog net zo lenig en flexibel als voorheenik ben niet stijgen geworden. Ik kan nog steeds alleen op stappen (doe ik nooit, of met een krukje of met iemand die tegen hangt voor het behoud van de rug van de pony).
Ik wilde het uit testen, dus we hebben een paar wat zwaardere mensen gevraagd en een paar dunne mensen. Paard gaf duidelijk aan wanneer hij last had van zijn ruiter en bij mij deed hij dit niet. (Hij had overigens ook last van dunne mensen die tegenwerkte)
Momenteel rij ik dus gewoon weer paard.
Er wordt hier gezegd dat je paardensport doet en dat je daar slank moet zijn, inderdaad je doet paardensport. Maar ook door de paardensport kun je afvallen
Je traint je buikspieren etc meer.
Bij mij gaat het afvallen beter nu ik weer meer paardrijd.
Er wordt ook gezegd dat het egoïstisch is om te rijden als je te zwaar bent. Ik denk niet dat je zo maar kunt stellen dat iemand egoïstisch is. Mijn paard is bijvoorbeeld echt gelukkiger als hij mag werken. Dit weet ik omdat ik hem beter ken dan wie dan ook. Waarom zoek je dan geen bijrijdster, hoor ik de meeste van jullie denken.
Die heb ik. Een heel lief meisje die een stukje groter is dan ik maar ook een heel stuk dunner...
Het is een hartstikke leuke combinatie.
Maar er is geen verschil in hoe het paard bij mij of bij haar loopt. Sterker nog, bij mij loopt hij beter(omdat ik meer ervaring heb)
Paard vind het leuk om met mij te werken. Waarom ik niet ga fokken omdat ik te dik ben? Dit kan niet met een ruin(ook erg makkelijk gezegd trouwens want niet iedereen heeft die middelen om te kunnen fokken en fokken zou meer moeten zijn dan een hobby) waarom ik niet ga lange lijnen? Omdat zowel het paard als ik daar niks aan vinden.
Waarom ik niet vrijheidsdressuur ga doen? Zelfde als bij de lange lijnen. Ik maak het paard en mijzelf daar niet gelukkig mee.
Ik maak het paard wel gelukkig door op te stappen. Denk dat de meeste van jullie dat niet begrijpen, dat een paard vrijwillig kiest om gereden te worden door iemand waarbij hij zijn rug breektMaar toch is het zo.
Ik rij wedstrijden, dressuur springen en cross.
Paard red het prima met mij op zijn rug, ik zit hem niet dwars of wat dan ook... Ik stuiter niet (zoals 1 van de jury's beweerde) ik zit gewoon lekker met zijn beweging mee.
Ik ben sportmasseur voor paarden en ik check hem wekelijks. Hij is kern gezond.
Mag een jury wat van mijn gewicht zeggen? Volgens de reglementen niet. Maar als de jury zich geroepen voelt dan doet de jury dat maar
Het is voor mij echter een heel gevoelig onderwerp omdat ik er niet zelf voor gekozen heb om dik te worden of om ziek te worden.
Zal ik er wat aan doen als de jury weer wat van zegt? Nee... niet omdat de jury er werd van zegt. Ik doe er namelijk al wat aanvoor mijzelf
.
Over dat ik egoïstisch zou zijn volgens sommige, i dont care.
Paardrijden en paarden houden zit vol compromissen, dat geld voor alles. Ik kies er voor om te rijden omdat ik weet dat mijn paard en ik hier gelukkiger van worden...
En ik denk dat ik de enige ben die kan oordelen of mijn paard gelukkig is
M_D_H schreef:Kimbers schreef:Er wordt die gezegd dat je egoïstisch bent als je te zwaar bent. Er wordt gezegd dat je egoïstisch bent als je te zwaar voor je paard bent.
Maar wanneer ben je te zwaar voor je paard?
Daar kan jij als omstander ook niet over oordelen
Schijn bedriegt: ik zit meestal een stuk boven de 70 kilo. Volgens de maat paard vs. gewicht ruiter tabel ben ik te zwaar voor mijn KWPN'er van 1.70m, maar ondertussen krijg ik van jury en omstanders alleen maar te horen wat een mooie combinatie het is. 
. Maar ook hele frêle vrouwtjes op een groot paard vind ik niet mooi. wittepit schreef:Ik vind het geen taak voor de jury, maar voor diegene die als KNHS-afgevaardigde op het voorterrein controleert of er wel diervriendelijk wordt gereden, bitdikte en zwepen e.d. controleert. Constateert die dat een paard moeite heeft met het ruitergewicht: aanspreken. Denk niet dat het aan de KNHS is om er ook sancties als diskwalificatie aan te verbinden, je kan alleen maar hopen dat het een eyeopener is voor de ruiter zelf.
En als we als paardensporters alleen maar excuses blijven verzinnen voor paardonvriendelijke situaties komt het vanzelf zover dat we allemaal uitgereden zijn, dus blijf kritisch naar jezelf en je hobby's.
Sannnn schreef:M_D_H schreef:Ik heb lang getwijfeld om te reageren, maar ik doe het toch maar
Ik heb overgewicht. Waarom? Omdat ik een onbekende ziekte heb waar ik medicijnen voor krijg, echte dikmakers waardoor ik in korte periode flink aan kwam...
Ik ben nooit de slankste geweest, maar dat zit ook niet in mijn bouw. Maar nu kun je wel stellen dat ik dik ben ja. Leuk? Nee. Is er wat aan te doen? Helaas vrij weinig zolang ik die medicijnen moet slikken.
Ik probeer wel is waar keihard af te vallen, maar dit gaat niet makkelijk...
Rij ik nog paard?
Ja.
Waarom? Omdat ik wel gestopt was omdat ik mijzelf te zwaar vond. Echter zij mijn instructeur dat ik nog prima op het paard paste en dat ik het paard ook niet in de weg zit.
Want, wonderbaarlijk, ik met mijn overgewicht ben nog net zo lenig en flexibel als voorheenik ben niet stijgen geworden. Ik kan nog steeds alleen op stappen (doe ik nooit, of met een krukje of met iemand die tegen hangt voor het behoud van de rug van de pony).
Ik wilde het uit testen, dus we hebben een paar wat zwaardere mensen gevraagd en een paar dunne mensen. Paard gaf duidelijk aan wanneer hij last had van zijn ruiter en bij mij deed hij dit niet. (Hij had overigens ook last van dunne mensen die tegenwerkte)
Momenteel rij ik dus gewoon weer paard.
Er wordt hier gezegd dat je paardensport doet en dat je daar slank moet zijn, inderdaad je doet paardensport. Maar ook door de paardensport kun je afvallen
Je traint je buikspieren etc meer.
Bij mij gaat het afvallen beter nu ik weer meer paardrijd.
Er wordt ook gezegd dat het egoïstisch is om te rijden als je te zwaar bent. Ik denk niet dat je zo maar kunt stellen dat iemand egoïstisch is. Mijn paard is bijvoorbeeld echt gelukkiger als hij mag werken. Dit weet ik omdat ik hem beter ken dan wie dan ook. Waarom zoek je dan geen bijrijdster, hoor ik de meeste van jullie denken.
Die heb ik. Een heel lief meisje die een stukje groter is dan ik maar ook een heel stuk dunner...
Het is een hartstikke leuke combinatie.
Maar er is geen verschil in hoe het paard bij mij of bij haar loopt. Sterker nog, bij mij loopt hij beter(omdat ik meer ervaring heb)
Paard vind het leuk om met mij te werken. Waarom ik niet ga fokken omdat ik te dik ben? Dit kan niet met een ruin(ook erg makkelijk gezegd trouwens want niet iedereen heeft die middelen om te kunnen fokken en fokken zou meer moeten zijn dan een hobby) waarom ik niet ga lange lijnen? Omdat zowel het paard als ik daar niks aan vinden.
Waarom ik niet vrijheidsdressuur ga doen? Zelfde als bij de lange lijnen. Ik maak het paard en mijzelf daar niet gelukkig mee.
Ik maak het paard wel gelukkig door op te stappen. Denk dat de meeste van jullie dat niet begrijpen, dat een paard vrijwillig kiest om gereden te worden door iemand waarbij hij zijn rug breektMaar toch is het zo.
Ik rij wedstrijden, dressuur springen en cross.
Paard red het prima met mij op zijn rug, ik zit hem niet dwars of wat dan ook... Ik stuiter niet (zoals 1 van de jury's beweerde) ik zit gewoon lekker met zijn beweging mee.
Ik ben sportmasseur voor paarden en ik check hem wekelijks. Hij is kern gezond.
Mag een jury wat van mijn gewicht zeggen? Volgens de reglementen niet. Maar als de jury zich geroepen voelt dan doet de jury dat maar
Het is voor mij echter een heel gevoelig onderwerp omdat ik er niet zelf voor gekozen heb om dik te worden of om ziek te worden.
Zal ik er wat aan doen als de jury weer wat van zegt? Nee... niet omdat de jury er werd van zegt. Ik doe er namelijk al wat aanvoor mijzelf
.
Over dat ik egoïstisch zou zijn volgens sommige, i dont care.
Paardrijden en paarden houden zit vol compromissen, dat geld voor alles. Ik kies er voor om te rijden omdat ik weet dat mijn paard en ik hier gelukkiger van worden...
En ik denk dat ik de enige ben die kan oordelen of mijn paard gelukkig is
Wat vind jij dan van mensen die overgewicht hebben puur door het eten? Dus niet door een ziekte o.i.d., maar echt doordat ze blijven eten. Dat die mensen dan wel van het paard verwachten in een goede conditie te zijn etc., maar er zelf niks aan doen...
Ik denk dat het daar om gaat. De meesten die door een ziekte overgewicht hebben vinden het zelf ook verschrikkelijk en denken na voor ze op het paard stappen. Maar mensen die overgewicht hebben doordat ze maar blijven eten etc., gaan er vaak anders mee om. Tenminste dat is mijn ervaring en dan vind ik het een andere zaak.
Een jury weet dat niet dus die kan er in mijn ogen prima wat van zeggen en dan is het aan de ruiter om tegenwoord te geven of om in sommige gevallen zijn ogen te openen. Een instructeur hoort er ook wat van te zeggen, maar het gaat hier in dit topic om een jury.
Caatje87 schreef:Ik reageer even als jury. Vanuit de KNHS is ons nadrukkelijk geleerd dat wij daar niet over mogen oordelen.
Zo simpel is het
Citaat:Maar als jij bewust je klem eet en dan op een paard stapt vind ik dat wel een wezenlijk verschil dan wanneer je emotie eet of ziek bent.
cp112 schreef:Caatje87 schreef:Ik reageer even als jury. Vanuit de KNHS is ons nadrukkelijk geleerd dat wij daar niet over mogen oordelen.
Zo simpel is het
Lijkt mij ook geheel logisch.
Even ander vraagje. Laatst zag ik op concours een paard dat bij vlagen nét niet helemaal rad liep.nu vertelde iemand mij dst een jury deze niet snel de ring uit stuurt. De jury is immera geen dierenarts en mag ook niet op die plek gaan zitten. Klopt dat?
M_D_H schreef:Maar als jij bewust je klem eet en dan op een paard stapt vind ik dat wel een wezenlijk verschil dan wanneer je emotie eet of ziek bent.