Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:31

Dat van de accommodaties vind ik wel ver gaan.
Bij de meeste accommodaties is er nooit een (inter)nationale wedstrijd maar gewoon B tot Z2, geen topsport dus.
En waarom mijn basisbrokjes duurder zouden worden zie ik ook niet. En mijn zadelmerk heb ik nog nooit gezien bij een top ruiter, dus ook dat zal niet in prijs veranderen.
Dat vind ik allemaal veel te ver gezocht.

Hoe de kosten verder zijn verdeeld heb ik geen mening over, ik weet wel dat veel amateurs nu het startpas en lidmaatschap te duur vinden en daarom maar niet starten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:32

Schoentje schreef:
Tja, dan zal het bestuur van de nieuwe club wel gewoon liegen, als ze zeggen dat het kostenbewuster en efficiënter is om onder de knhs te vallen.
Kortom deze club dus ook maar gewoon boycotten?

Als het zo veel beter, makkelijker en goedkoper is zonder knhs, begin dan met alle klagers nu een nieuwe bond. Dan is ieders probleem opgelost. Blijven zeuren en verder niks ondernemen is natuurlijk wel het alles makkelijkst. Door werkelijk actie te ondernemen laat men zijn karakter zien en komt men erachter of het ook werkelijk haalbaar is.

Ehm, ik klaag niet, hoor! Het lijntje dat ik nog met de NHS heb, is louter om de lachspieren zo af en toe te trainen.

Ik zeg ook niet dat het bestuur van NAC liegt; ik geef alleen aan hoe de NHS tegen "extrene" clubs aankijkt.
Als je buiten de NHS om wil werken, zul je ALLES buiten de NHS moeten houden want de NHS heeft z'n leden verboden om deel te nemen aan evenementen van andere partijen, buiten de auspiciën van de NHS. Zo'n volledige, parallelle organisatie opzetten is inderdaad erg kosten-ineffectief, nog even los van het feit dat je de mensen waarschijnlijk niet eens bij elkaar krijgt.
DAAR zit de machtspositie van de NHS en dat kun je prima onder het mom van efficiëntie inzetten. Valt nog hard te maken ook!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:25

Het blijft hypothetisch, maar goed...
Zonder topsport zal er weinig handel zijn. In ieder geval zal bijna niemand de kost kunnen verdienen met paarden.
Ook zal er zonder topsport geen (media) aandacht zijn voor de paardensport, waardoor mensen niet of nauwelijks geprikkeld gaan worden om paardensport te bedrijven.
Er gaan dus een stuk minder mensen paardrijden dan nu, waardoor er minder spullen, voer, etc verkocht wordt en veel fabrikanten zullen stoppen. De vraag wordt lager, het aanbod ook, dus er kan minder groot gefabriceerd worden, dus duurder.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, waarvan ik het nut niet van in ziekenhuis te noemen, omdat het hypothetisch is (de topsport zal nooit verdwijnen) en omdat de amateur bovendien de topsport nu niet betaald!

Enneh trouwens, de NHS bestaat al iets van 12 jaar niet meer....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:33

Ik denk dat er meerder paarden verhandeld worden zonder toppers dan met toppers.
Gewoon paardjes voor de recreatie als buitenrit en ook de recreatieve sport.
Jij werkt zelf in een stal met paarden in het betere segment, maar noem een jansen van den hout en honderden van die stallen meer richten zich niet op de top, maar op de amateur.

Er zijn naar schatting 400.000 paarden in Nederland die allemaal eten en een groot deel daarvan heeft tuig nodig.
Hoeveel van deze paarden zullen in de topsport zitten of daar naartoe getraind worden?
En bij mij is top vanaf het Z2

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:39

Schoentje schreef:
Zonder topsport zal er weinig handel zijn. In ieder geval zal bijna niemand de kost kunnen verdienen met paarden.
Ook zal er zonder topsport geen (media) aandacht zijn voor de paardensport, waardoor mensen niet of nauwelijks geprikkeld gaan worden om paardensport te bedrijven.
Er gaan dus een stuk minder mensen paardrijden dan nu, waardoor er minder spullen, voer, etc verkocht wordt en veel fabrikanten zullen stoppen. De vraag wordt lager, het aanbod ook, dus er kan minder groot gefabriceerd worden, dus duurder.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, waarvan ik het nut niet van in ziekenhuis te noemen, omdat het hypothetisch is (de topsport zal nooit verdwijnen) en omdat de amateur bovendien de topsport nu niet betaald!

Ehm de meeste paardrijdende mensen (en hun paarden) zijn niet eens geregistreerd bij de NHS.
Ik zou de invloed van de NHS op het aantal mensen dat gaat paardrijden dus niet al te hoog inschatten.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:58

ikke schreef:
Schoentje schreef:

Ehm de meeste paardrijdende mensen (en hun paarden) zijn niet eens geregistreerd bij de NHS.
Ik zou de invloed van de NHS op het aantal mensen dat gaat paardrijden dus niet al te hoog inschatten.

Ik lees deze hele discussie nu al een poosje mee, en heb 1 vraag voor je..

Kan de KNHS in jou ogen überhaupt wel iets goed doen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:04

We zullen nooit weten hoe het zit, want het is iets wat nooit gaat gebeuren. Hierover verder discuseren heeft dus weinig nut in mijn ogen en is bovendien offtopic.

Eigenlijk maakt het ook heel weinig uit, want de topsport bekostigt zichzelf bij de knhs, dus ik snap het probleem niet zo.

little_king

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:07

Nee we zullen het nooit weten, maar de conclusie dat het houden van paarden duurder gaat worden zonder topsport kan er bij mij niet in :)
Ik denk omgedraaid wel. ;)

Ik ben zelf er benieuwd wat de knhs nu gaat bedenken.
Een proefje waar een paard met de kop in de lucht mag rond denderen onder de noemer het is maar B recreatie, gaat het voor mij ook niet worden :)