Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:52

Ik heb 2 jaar geleden "fanatiek" gesprongen omdat ik met iemand mee moest voor het Orun examen. Daar moest ik natuurlijk wel wekelijks voor oefenen. Heb toen 70 cm gesprongen, een in-uitje en een oxer. Doodeng en ik doe het nooit meer! Hahahaha! Heeeeel soms ga ik nog wel eens springen. Meestal als er voor een langere tijd geen wedstrijden op de planning staan. Maar dan ook niet hoger dan 50 cm hoor!

Wanted2003

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:59

Ik spring ook niet, maar dat komt omdat Armani er niks van bakt.

Mijn vorige paard en pony's vonden het geweldig. Ik vind nu afleiding door lekker over de weg te gaan of gewoon een dagje aan een lange teugel te draven en te galopperen.

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:17

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb al een tijdje genoeg punten om de overstap te mogen maken naar Z2, maar we zijn nog een beetje aan het stoeien met de wissels. Ik ben niet de enige, zo te lezen.. Mijn paard gaat hard rennen en dan komen mijn hulpen niet meer door. Vorige week dacht ik dat het kwartje gevallen was, maar deze week gaat het weer minder..;( Heeft iemand de gouden tip? :)

Ik vind afwisseling ook erg belangrijk, ik rijd vaak buiten en spring en cross ook (B) met dit paard. 1.30 m spring ik niet hoor, respect als je dat kunt (en durft) _/-\o_

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:49

fatal_flower schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik heb al een tijdje genoeg punten om de overstap te mogen maken naar Z2, maar we zijn nog een beetje aan het stoeien met de wissels. Ik ben niet de enige, zo te lezen.. Mijn paard gaat hard rennen en dan komen mijn hulpen niet meer door. Vorige week dacht ik dat het kwartje gevallen was, maar deze week gaat het weer minder..;( Heeft iemand de gouden tip? :)

Ik vind afwisseling ook erg belangrijk, ik rijd vaak buiten en spring en cross ook (B) met dit paard. 1.30 m spring ik niet hoor, respect als je dat kunt (en durft) _/-\o_

Hallo! Leuk dat je je ook meldt. Jammer dat de wissels nog niet lukken. Ik kan je (nog) geen tips geven, omdat ik de wissels nog niet oefen :Y)
Ik neem aan dat je instructie krijgt. Wat voor tips krijg je dan?

Helpt het niet als je bijvoorbeeld op een volte in contragalop gaat en vervolgens omstelt en de wissel vraagt? Misschien dat hij minder rennerig is vanuit een volte?

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:02

Ik krijg priveles :j
Ik rijd de wissels vooral op de diagonaal of vanuit rechts/linksomkeert en dan wissel ik ze af met alleen contra. Ik stel niet om, ik doe de wissel voordat ik op de hoefslag kom door zo duidelijk mogelijk de hulp te geven. Het werkt het beste als ik haar gewoon een beetje lager en ronder laat lopen, daar zijn we wel achtergekomen. Hoger instellen kan wel weer zodra ze de wissels beheerst.
Maar zodra ze door heeft wat we gaan doen, gaat ze racen en wordt ze erg heet. Als ze dat doet, spring ik de wissel niet, maar rijd ik idd de volte op, stel ik haar weer goed in en spring 'm dan alsnog. Ik moet er ook wel bij zeggen dat de bak momenteel erg zwaar is, misschien dat ze het erg zwaar en moeilijk vindt zo en daarom zo wegvlucht. Gisteren reed ik in de binnenbak op de vereniging, maar toen kreeg ik de kans niet echt om het te proberen, het was te druk (ook met een steigerend paard van iemand ertussen, goed opletten dus!).
Pff, af en toe denk ik dat ik maar eeuwig Z1 blijf..

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:04

Welkom!

Ik kan je ook weinig tips geven, behalve dat ik echt tot in het oneindige wacht-oefeningen moet doen, omdat die pipo van mij ze anders overal springt en ook begint te hyperen. Ik ben begonnen met de wissels vanuit een links- of rechtsom keert en heb een beetje binnenstelling gevraagd en vervolgens mijn been naar achteren gelegd. Dat werkt voor ons tot nu toe echt nog het beste.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:16

Oke dus ze begint al te rennen voordat je uberhaupt een hulp geeft om te gaan wisselen. Wat lastig! In een drukke bak rijden kan inderdaad ook een uitdaging op zich zijn! Bij mij op stal komen de meeste mensen overdag. Ik ben altijd 's avonds dus vaak rij ik alleen. Maar het komt ook wel eens voor dat we met z'n 6-en rijden. Kan makkelijk in een 25x60 baan, maar het is wel goed opletten, want iedereen rijdt de andere kant op, haha!

Ik ben echt benieuwd hoe Vanquish de wissels gaat oppakken. Hij is ook een verschrikkelijke hittepetit dus ik hoop echt dat het goed komt. Als ik jullie verhalen allemaal lees denk ik: Oei, dat zo die van mij ook wel eens kunnen gaan doen.. :(

Maar goed. Je zegt dat het vorige week wel goed ging, dus er zit wel een vooruitgang in! Waarschijnlijk krijg je in de toekomst steeds meer goede wissels en voor je het weet, rij je je debuut ;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:22

Vandaag gingen mijn wissels ook niet zo goed, naar 1 kant kreeg ik telkens een bok na. Even een paar keer doorgepakt en ook consequent naar mezelf toe geweest en toen sprong hij ze weer fijn.

Ik moet er zelf ook gewoon opletten dat ik een mooi tempo en goede takt hou, dan zelf naar voren blijf kijken en mijn hulp geef.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:24

Ik heb gister lekker lang les gehad. Heb er in totaal anderhalf uur opgezeten := Gelukkig heeft ie een goede conditie O:)
Allebei de proeven gereden en ze gingen eigenlijk erg goed. Zelfs de eenvoudige wissels! Dus ik ga voor 2 winspunten zondag! :D

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:29

Dat klinkt goed!

Nou ben ik bijna uit de lappenmand, gaat Blue erin. }:0 Eergisteren was ik hem aan het poetsen, voel ik in een keer een splinter in zijn hals onder zijn manen. Meteen eruit getrokken en hij heeft er ongeveer 2 cm ingezeten, en was 3cm lang en met de dikte van een cocktailprikker. Er zat een heel ei onder, warm. Goed schoongemaakt, betadine op de wond en koelingsgel op het ei. Gisteren toch de veearts laten komen, en gelukkig was het al een stuk minder. Nu 2x daags koelen, schoonmaken, koelingsgel erop en 3 a 4 dagen niet rijden... Vanochtend zag het er gelukkig al weer een stuk beter uit!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:05

Welkom f_f..

Met Urban ook veel wacht oefeningen gedaan. En die neem ik nog steeds iedere keer mee in de training.

Rijd dan bijvoorbeeld een contra galop op de linkerhand en doe de voorbereiding naar een wissel toe maar verleg mijn been niet. Op die manier laat ik hem wachten. Die doe ik ook op de rechterhand.
Met voorbereiden bedoel ik: hol maken op links, zorgen dat Urban zijn gewicht verplaatst naar rechts, snel houden, lichte buiging links. Als dit voor elkaar is en ik zou mn buitenbeen naar achter leggen zou hij de wissel springen. Dit laatste doe ik dus niet bij de wacht oefening. Hij word hier wel wat druk van en wil de wissel heel graag maken omdat hij weet wat er aan komt, maar de kunst is dus hem gewoon in die contra galop te houden.

Hoe rijden jullie je wacht oefeningen?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:10

Zo doe ik het ook! Probeer ook echt in de contra veel te spelen met mijn aanleuning, zodat hij echt gaat wisselen op mijn beenhulp en niet op stelling vragen. Daarnaast doe ik met mijn appuyementen soms een wissel, soms niet, soms de goede hand volgen, dan weer in contra verder. Anders begint die van mij na ieder appuyement weer te wisselen. Daarnaast pak ik heel veel eenvoudige wissels mee.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:28

Zo Roosje, dat is nogal een splinter! Gelukkig gaat het al beter. Vanquish heeft vorig jaar in zijn hals (ook dicht bij de manenkam) een "gaatje" gehad. Zag er toen heel onschuldig uit, maar hij heeft er uiteindelijk onwijs veel last van gehad. Hij zat letterlijk niet lekker in zijn vel. Geen glans meer en keek echt zielig uit z'n ogen. Hij was ook heel erg afgevallen en er zat een bloeduitstorting onder het gaatje. De veearts is toen 3 keer geweest en bleef maar zeggen dat het lichaam het zelf moest verwerken. Was echt heel zielig. Uiteindelijk is het natuurlijk wel goed gekomen, maar had nooit gedacht dat zoiets kleins, zo'n impact kan hebben.

Ik doe de wachtoefeningen net als jullie odenxia en Wanted. Dus wel de voorbereiding, maar wachten met de uitoefening. In de eenvoudige wissel verzamel ik hem heel erg terug, maar stel ik de stap-overgang nog even uit. Zodra ik stap laat ik hem ook wachten. Eerst goed rond er doorheen, verzameld maar toch snel van achter. Als hij daar rustig in is spring ik weer aan in galop.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:50

De oefening die ik doe is van hand veranderen, recht stellen, door galopperen (dus niet te verzameld, maar ook geen uitgestrekte galop, maar een goede arbeidsgalop), dan omstellen, dan weer terug, en als hij niet fijn voelt kan ik nog doorgaan op de volte of doorrijden in contra. Vooral het recht stellen en de goede galop hebben is soms al een hele kunst. Wat ik ook doe is, net als Wanted, spelen met de aanleuning in contra. Soms zet ik hem zelfs schouder voor in de contra, snap je hem nog? Daar wordt hij enorm sterk en lenig van. En vooral na een moeilijke oefening weer terug naar de ontspanning, soms wat ronder en lager instellen en dan weer een simpele oefening tussendoor doen, zodat hij weer zijn rust vind.

Pff, Sharon, ik hoop toch echt niet dat het bij Blue zo lang blijft rommelen. Veearts zei dit ook inderdaad bij mij dat zijn eigen lichaam de troep moest opruimen. Maar hij gaf wel aan dat als het volgende week nog niet goed was, hij de plek zou scannen. Dus dat vind ik wel geruststellend.

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:55

Wat een handig en leuk topic zeg!
De wachtoefeningen doe ik ook op die manier.
Balen, roosje. Hopelijk knapt je paard gauw op.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:38

Vergeten te reageren: mooi balen roosje! Maar ook flink schrikken.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:39

Roosje, hopelijk knap je paard snel weer op en kunnen jullie weer lekker gaan trainen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:01

Dank jullie wel! Komt helemaal goed, en tot die tijd kom ik lekker met adviezen die ik zelf niet eens kan uitvoeren. :=

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:57

Graag, roosje, adviezen zijn altijd fijn. Dat vind ik het mooie van zo'n topic.
Hopelijk kun je snel zelf weer aan de gang. Een gezond paard herstelt daar best snel van, denk ik (en hoop ik natuurlijk).

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:27

YES! Het is vrijdag :D Het weekend staat voor de deur? Wie gaan er allemaal starten? Ik longeer Vanquish vanavond en dan morgen rijden en zondag............. Wedstrijd *\o/*
Heb er zin in!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:33

Zondag wordt een mooie dag heb ik begrepen! Dus dat komt helemaal goed met jullie!

Dit weekend gaan we met 16 meiden weg. Dat doen we elk jaar, en twee ervan organiseren alles en de rest heeft geen idee wat we gaan doen. Dus dat wordt spannend :):)

En dan maandag wil ik weer beginnen met rijden! En zodra we allebei weer wat in conditie zijn, wordt Bluemans geschoren. Het is net een kleine teddy :=

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:41

TGIF.

Hier geen wedstrijd dit weekend. Volgend weekend hebben we het equipe. We krijgen nog een les van Tim Coomans op kosten van de RV. Tim is erg betrokken bij de RV dus dat is wel fijn. En ik les ook nog een keer bij mn eigen instructie. Dus volgende week 2x les.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:38

Zeker spannend Roosje. Ben benieuwd wat jullie gaan doen :) Nu al een teddybeertje? Dat is snel gegaan. Gelukkig hoef ik die van mij nooit te scheren. Blijft altijd lekker dun in z'n vacht :) (Mede dankzij lekkere dekentjes uiteraard) Fijn dat het mooi weer wordt. Hier is echt drama nu. Regen, windstoten! Gelukkig hebben we een binnenbaan en overdekte longeerbak. Zondag start ik trouwens ook gewoon lekker binnen ;) 1e keer weer. I love het indoorseizoen :D

Cool dat de RV een les voor je geregeld heeft odenxia. Echt tof! Fijn dat je twee keer gaat lessen.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:27

Spannend Odenxia, alvast heel veel plezier!
Wachtoefeningen rij ik net als jij en Wanted. Dat werkt heel fijn. Die van mij gaat anders ook teveel vooruit denken.
Fatal-Flower als je je paard lager en ronder instelt kunnen ze meer moeite hebben met wisselen. Zeker als ze nog niet bevestigd zijn. Je vraagt dan nogal wat extra's aan het lichaam. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Hoeft ook niet helemaal toppie bovenin, maar extra rond of laag maak ik ze echt nooit in het begin.
Roosje beterschap voor je paard!

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:00

Succes alvast, wedstrijdgangers! Ik ga een enjoy the ride rit rijden :)
Ronder en lager doe ik omdat ze het anders van me afpakt, kop in de lucht en wegracen. Niet super laag en rond, maar dus niet opgericht. Nadruk op ontspanning.
leuk,roosje. Veel plezier!