nieuwe jureren B springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:56

MelanieB schreef:
Ik hoorde vorig weekend van een springjury dat ze deze stijlbeoordeling zelfs willen gaan invoeren in het L,M en Z later. :j Ben benieuwd wat de ruiters er daarvan vinden :j

Zullen ze leuk vinden inderdaad... Dan gaat de lol er snel van af.

Quinn

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:32

Zolang de springjury's dat niet zwart op wit hebben blijft dat een gerucht..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:08

Organisaties mogen nu in hogere klasses dan de B al een stijlwedstrijd houden, in praktijk gebeurd dit nooit. Alle klasses verplicht op stijl gaat echt nooit gebeuren hoor, dat krijgt de KNHS of welke bond dan ook er nooit door, omdat een springwedstrijd dan gewoon niet meer spannend is om naar te kijken zonder barrage op stijl en de bezoekersaantallen op de grotere wedstrijden dan terug gaan lopen. Gebeurd dat, dan krijgen ze geen sponsors meer en uiteindelijk gaat heel de springsport kapot.
Als ze het L ook op stijl zouden willen gaan doen heb ik daar niet zo'n problemen mee, maar het zou beter zijn als ze het systeem zo maken, zoals oa. Bert van Wanrooij het bedoeld had met de probeerwedstrijden in Son. De eerste ronde op stijl met punten op 6 onderdelen, strafpunten worden wel van de stijlpunten afgetrokken en de beste 25% daarvan in een barrage op stijl, de winnaar is de combinatie met de minste plaatsingspunten na 2 rondes. Een beetje zoal de BB/Welkoop cup.

Dat sommige mensen hier nu zeggen dat ze eerder over gaan naar de L, omdat ze in het B niet kunnen winnen, terwijl ze daar eigenlijk niet klaar voor zijn vind ik eigenlijk te gek voor woorden! Dus je beledigd liever je paard en verpest daarbij het vertrouwen door L te gaan rijden terwijl je als combinatie daar niet klaar voor bent, dan gewoon netjes met een goede stijl jezelf en je paard ruim klaar te maken voor het L?
Ik mag geen B meer rijden, maar start de jonkies wel Bhc. Voor mij is het dus onmogelijk om daarin een prijs krijgen, ik ga om die rede toch ook m'n paarden niet overbluffen in het L omdat ze daar evt een prijsje kunnen halen! Bovendien zal het niet meevallen om prijzen te rijden in het L als je er niet klaar voor bent. Lukt het je wel om in het L prijzen te rijden, dan zie ik het probleem niet dat je ging promoveren en moet je dus niet meer zeuren over het B ;)

Ik zie hier al die oneerlijke jury's niet zo. Dat gezeur hoor ik ook altijd over de dressuur, maar heb ik zelf weinig van gemerkt toen ik een aantal dressuurwedstrijden reed met m'n eventer. Voor de winnaar doet de jury het meestal wel goed, voor alle andere vaak niet. Ontervrede mensen blijven er toch wel...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:23

Het gaat om het feit dat de dooie/brave paarden nu heel makkelijk mega stijlpunten lopen en de wat hetere paarden achterblijven, die van mij loopt meestal eind 60 of begint 70 voor stijl maar daar heb ik hier geen prijs mee hoor :n Hier zijn de eerste plaatsen voor 80 en meer punten :7

Het gaat om het principe Schoentje, ik ga niet naar het L omdat ik zonodig prijs wil rijden (ik moet eerst nog maar eens die stap zetten om L te durven ;) ) maar voor mijn gevoel is het allemaal gewoon oneerlijk nu in de B en dat maakt het jammer.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:57

Ik denk dat je niet het systeem moet veranderen, maar dat de KNHS de juryleden beter moet scholen, strenger moet selecteren en een keer kritisch naar het huidige jurybestand moet kijken. Als het aan mij ligt gaan we van de winter met de hele club voor herexamen theorie en praktijk op om de bevoegdheid te mogen houden.

Het systeem functioneert prima en stimuleert om beter te gaan rijden, mits op de juiste manier toegepast. Ik ben er juist wel blij om dat het er niet meer koste wat kost omgaat om het paard van het hout af te houden, maar dat er (bij de verstandige ruiters) meer aandacht komt voor het correct rijden van de wendingen en het vasthouden van ritme/balans en dan evt maar een keer een fout. Dit is voor de opleiding van ruiter en paard in mijn ogen een hele goede zaak!
Ik zie bij de ponyruiters trouwens echt een verbeterende trend dit seizoen en er zijn wedstrijden waar ik nu echt reëel 8-en kwijt kan voor de houding en zit. De paardruiters blijven nog wat achter, maar daar kost verandering vaak iets meer tijd. Het aantal HC starts in de B is naar mijn ervaring ook niet lager geworden ten opzichte van eerder.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:37

manic schreef:
Ik zou het eigenlijk wel een beetje raar vinden als mensen met balken boven mensen geplaatst gaan worden zonder balken.

Helemaal mee eens. Goed dat er op stijl wordt gelet, maar laat het alsjeblieft geen jurysport worden..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:32

FCSA schreef:
manic schreef:
Ik zou het eigenlijk wel een beetje raar vinden als mensen met balken boven mensen geplaatst gaan worden zonder balken.

Helemaal mee eens. Goed dat er op stijl wordt gelet, maar laat het alsjeblieft geen jurysport worden..

Nou dat gebeurt dus gewoon hoor... En niet 1 balk, maar 3....

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:37

Loetie84 schreef:
Nou dat gebeurt dus gewoon hoor... En niet 1 balk, maar 3....

9 strafpunten derde plek en 63 punten over. :o Voelde me sowieso al bewaard want ik ben met de mijne M startgerechtigd. Maar dit was mijn eerste wedstrijd weer na mijn gebroken enkel en wou de eerste weer B doen voor een rustige opbouw. Maar 9 strafpunten hebben en alsnog in de prijzen vallen is best bizar. in het oude systeem had ik het op mijn buik kunnen schrijven.

Letten op stijl is prima, maar het moet geen jurysport worden, maar ik denk ook niet dat dat echt gebeurd. Voor de B rubrieken vind het prima. Omdat er minder snel punten gegeven worden maakt men minder snel de overgang waardoor ze langer door trainen voordat ze 1.10m parours ingaan

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:24

Maar als je met 63 punten nog 3de bent dan is er verder ook niet best gereden Marcella. Hier in de regio zitten mensen onder de 67 punten er zelden bij voor het klassement. Meestal heb ik een kopgroep met 78-73 en dan nog wat hoog in de 60 voor de volgprijzen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:32

gomir schreef:
Maar als je met 63 punten nog 3de bent dan is er verder ook niet best gereden Marcella. Hier in de regio zitten mensen onder de 67 punten er zelden bij voor het klassement. Meestal heb ik een kopgroep met 78-73 en dan nog wat hoog in de 60 voor de volgprijzen.

Er was bijna niemand foutloos inderdaad :) hahaha veel weigeringen of toch een balk.

Tweede ronde hield er 69 over na 1 punt aftrek vanwege tijdoverschreiding. en een tweede plek. De hoogste had er 70 met ook een punt aftrek. Die hield er 70 over. Dat was nummer 1. Dit was in Aerdenhout

Ik moet heel eerlijk zeggen dat wij hier zelden mensen hebben die boven 75 uitkomen. Heel af en toe een enkeling.

Of dat aan de ruiters ligt of aan de jury nog dat die nog moeten wennen durf ik niet te zeggen.

Ik ben zelf weer lekker aan het opbouwen naar het L. De volgende start ik 1 x b en 1 x L. En dan gaan we weer verder klaar stomen voor het M. We mogen wel, maar zijn er nog niet aan toe

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:10

Loetie84 schreef:
Maar daar was het oude systeem toch al voor? Klasseren op basis van fouten in het parcours en daarnaast stijlpunten. Als de juryleden toen gewoon meer ballen hadden gehad om combinaties een onvoldoende te geven, was het niet zo'n jurysport geworden als dat nu het geval is.

Dat ben ik wel met je eens, iedereen kreeg standaard een voldoende. Maar als je meer mensen een onvoldoende ga geven krijg je ook ophef denk ik.. Dan kan je ook foutloos rijden en geen winstpunten krijgen. Dan is het volgens sommigen wéér niet eerlijk.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij Schoentje!

Het is toch van de zotte dat mensen te vroeg het L in gaan, omdat ze in de B niet elke keer bij de prijzen kunnen rijden. Als al die jury's je niet bij de eerst 5 of 10 zet, betekend dat dan dat al die jury's oneerlijk en bevooroordeeld zijn? Of betekend dat dat je misschien toch niet zo netjes rijdt als je zelf denkt? Dus dan ga je maar liever naar de klasse L, zodat je dat hard kan rijden voor een prijs dan kritisch naar jezelf en je eigen rijden te kijken en jezelf te verbeteren. Ik begrijp die logica echt niet. Zelf mag ik in de B niet eens voor prijzen rijden, maar ik start ook gewoon B(hc) tot het paard toe is aan de L.

Wat ik hier in de buurt zie is dat diegenen die echt netjes en foutloos zijn bovenaan staan. En soms zit daar inderdaad iemand tussen met een balk. Ik zie hier echt geen mensen met 3 balken bovenaan staan hoor..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:22

We blijven vallen over mijn ene zin, grappig, want ik zal de laatste zijn die vroegtijdig de overstap maakt naar het L :Y) Waar het mij om gaat is dat je hier in Twente nog niet eens prijs rijdt als 72 voor stijl hebt. Waar praten we dan over? Dat is hetzelfde wanneer je een dressuurproef rijdt en je nog niet eens prijs rijdt met 200 punten. Jij rijdt proffessioneel Schoentje, dat is heel anders dan voor ons amateurs.

Wij vinden het ook weleens leuk om een prijsje mee te pakken ipv alleen maar als 10e te eindigen, terwijl je echt wel een net rondje rijdt. Laatst startte een kennis van mij en die stond versteld van haar eigen stijlpunten en liet zich ontvallen; wellicht omdat ik voor de organiserende vereniging rij? Want het is echt niet terecht. Dat kan toch niet!?

Verder zit er totaal geen lijn in zoals ik al eerder aan heb gegeven. Ik weet niet wat de jury een net rondje vind. Want als ik netjes rij, met nette afstanden, krijg ik 63 punten, zit ik voor de sier op mijn paard die als een malloot door het parcour gaat krijg ik 73 punten.

Wat wil de jury dan zien? Want wat is bijv. die algemene indruk? Dan krijg je een 9, dan krijg je een 7 en soms zelfs een 6.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:48

Ik denk dat er misschien wel wat meer uitleg over moet komen.

In Heiloo (is ook de enige waarbij dat gebeurt is) heb ik in de B met een handelspaard de beoorlingsblaadjes erbij gehad. Je kan dan zien wat je per onderdeel krijgt. Helaas staat niet gespecificeerd waarom voordat onderdeel dat cijfer gegeven is. Misschien zouden ze eens in een aantal regio's wat meer uitleg kunnen geven en aan de hand van een clinic uitleg geven

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:44

Het is verplicht de stijlpunten per onderdeel om te roepen en iedere vereniging zou ook de staatjes op verzoek aan de ruiter moeten kunnen geven. Toelichting op de coupons hebben we als jury haast geen tijd voor, maar misschien dat dat nog gaat komen als we allemaal gewend zijn aan het nieuwe systeem.

Ik heb laatst bij het BB en B via de microfoon een korte toelichting op de stijlpunten gegeven op een wat kleiner concours, dat was ook wel heel erg leuk. Het werd ook heel erg gewaardeerd door de ruiters, met name bij de ponyruiters en de onervaren paardruiters.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:49

gomir schreef:
Het is verplicht de stijlpunten per onderdeel om te roepen en iedere vereniging zou ook de staatjes op verzoek aan de ruiter moeten kunnen geven. Toelichting op de coupons hebben we als jury haast geen tijd voor, maar misschien dat dat nog gaat komen als we allemaal gewend zijn aan het nieuwe systeem.

Ik heb laatst bij het BB en B via de microfoon een korte toelichting op de stijlpunten gegeven op een wat kleiner concours, dat was ook wel heel erg leuk. Het werd ook heel erg gewaardeerd door de ruiters, met name bij de ponyruiters en de onervaren paardruiters.

dan weet je waar de verbeterpunten zitten. Aerdenhout vorig weekend was de eerste waarbij stijl, houding en algemeen apart werden omgeroepen. Zondag start ik nog 1 x B voordat ik weer helemaal naar het L ga. Ik zal eens goed opletten of ze het dan ook weer per onderdeel doen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:20

Hier in het noorden wordt het idd altijd per onderdeel omgeroepen.

@gomir, kun jij misschien iets zeggen over wat de jury precies beoordeelt bij de algemene indruk? PercyLeen vroeg daar eerder ook al naar, en ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd. Want het is meer dan de verzorging bij de dressuur toch?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:26

Ik heb pas een kleine clinic gehad van een springjury, en heb nog boekje thuis liggen die hij had gemaakt met alles erin over hoe beoordeelt word enz.

Maar wat ik me kan herrinneren: Harnachement in orde, goed passende spullen ed, paard en ruiter ogen verzorgd.

Zal als ik thuis ben eens zien.
Schijnt dat vaak beetje standaard cijfer voor word gegeven viel me op afgelopen keer met springwedstrijd, toen noemden ze bij de pony's ook apart per onderdeel punten op.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:41

@Rhys: zoals Melanie B het omschrijft, zo is het idd ook gezegd op de bijscholing. Een combinatie moet er zo uit zien dat het duidelijk is dat ze een springparcours in gaan en daar ook klaar voor zijn, en uiteraard is schoon en heel een overbodige toevoeging.

edit: toevoeging: vlechtjes en knobbeltjes doen er dus niet toe, mits de manen maar verzorgd zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:42

maar dat vind ik ook echt een raar onderdeel. De keren dat ik dat apart gepunt heb gezien kon ik er geen lijn in ontdekken.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:48

Lielle schreef:
maar dat vind ik ook echt een raar onderdeel. De keren dat ik dat apart gepunt heb gezien kon ik er geen lijn in ontdekken.

Niet altijd inderdaad. Bij algemeen denk ik toch aan een totaal plaatje. Als voor stijl en voor houding een 6 gegeven is zou ik zeggen dat algemeen ook rond 6 moet zijn.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:11

Dus als je, ik noem maar wat, met een dressuurzadel de ring in komt kunnen ze je dat onder algemene indruk verwijten?

En maakt het bijvoorbeeld ook uit of je hebt gevlochten of niet?

Ik vind het nog steeds een vaag punt. :o

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:17

Vlechten is bij springen niet verplicht. Wel dat je paard er netjes bij loopt. Dus je moet niet met een halve strobaal in zijn staart aankomen.

Wat zadel betreft weet ik niet eigenlijk. Zou zou ik toch al nooit met een dressuur zadel springen. Als ze een keer een wapper maken heb je geen steun niks

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:25

Wbt zadel kunnen ze opmerking over maken, en volgens mij mag je er lager op punten dacht ik gelezen te hebben, maar pin me er niet op vast hoor! :))
Is natuurlijk je algemene indruk... dressuurzadel is geen springzadel voor een springwedstrijd..

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:39

als je een combinatie op een concours rond ziet rijden met een dressuurzadel dan ziet dat er niet uit als een combi klaar voor het springparcours. En dan maakt de prijs van een zadel natuurlijk niet uit, en een vzh is ook prima.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:47

Het was maar een voorbeeld mensen...
maar ik had laatst mijn paard gewoon netjes schoon, maar niet gevlochten, en zit er zelf ook gewoon netjes op (heb zelfs een springzadel haha), en had een 6 voor algemene indruk. Andere kregen wel hoge punten, dus ik vroeg me af waarom dat geweest zou kunnen zijn.
De enige punten die kon bedenken is dat ik een bruin zadel heb en een zwart hoofdstel, en dat ik een dressuurjasje heb (iets langer model). Kan dat zoveel uitmaken?