Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:31

Zij willen niet meer bitloze wedstrijden, ze willen gewoon starten bij de manege om de hoek. Tussen de bit-ruiters.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:32

Nou, sorry hoor, maar ik kan hier wekelijks (vaak zelfs wel vaker) op wedstrijd en dan hoef ik niet meer dan 30 km te rijden. En dan zou ik voor bitloos wel opeens maar even 150km of meer moeten gaan rijden?
Het heeft niets met altijd ver weg te maken, maar gewoon dat er dus niets in de noordelijke provincies georganiseerd wordt op bitloosgebied. Geeft gewoon even aan dat die paar vraagprogramma's maar minimaal zijn t.o.v. een normale wedstrijd.

Als ik nu bitloos zou willen rijden, dan mag ik de afstand rijden die ik ook zou moeten rijden als ik naar de Hippiade zou gaan. En ja, stel dat ik op de Hippiade mag starten, dan had ik het er voor over, maar niet voor een wedstrijd die slechts op L2 niveau gereden wordt, waar ik als hoger geklasseerde ruiter niets aan heb.

En aan 'er zijn wel' bitloze wedstrijden georganiseerd heb je soms weinig. Het gaat er hooguit om een paar. En als je dan net niet kunt, tja, dan houdt het op. Verder zul je in Groningen altijd door dezelfde jury beoordeeld worden omdat er geen keuze is aan juryleden.
Het is niet dat ik kan denken van laat ik over 3 weken eens even in de M2 voor winstpunten bitloos gaan starten. Die mogelijkheid heb je helaas niet. Terwijl als ik nu komend weekend in de M2 zou willen starten dat het er wel een plekje te vinden is waar dat nog mogelijk is. Tja, dan ben ik misschien een bitloze ruiter die niet start, maar voor mij is het gewoon geld-, en tijdverspilling als ik bitloos ga starten.
Ik zeg heel eerlijk dat ik Kloosterburen heb overwogen, maar ik kon op de vrijdag geen vrij krijgen en op zaterdag was ik zelf verhinderd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:44

germie schreef:
Verder zul je in Groningen altijd door dezelfde jury beoordeeld worden omdat er geen keuze is aan juryleden.

Dat geldt voor iedere provincie want er zijn per provincie gemiddeld twee juryleden die bitloos mogen beoordelen.

Als het bitloos rijden een succes moet worden, dan zullen degenen die dat graag willen er veel voor moeten doen om dat te laten lukken want de KNHS zal het zeker niet voor je doen.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:12

germie schreef:
Niets in de buurt van Groningen. Kortom, voor noorderlingen is dit geen optie.

Zoals u wenst: :D

10-09-2011 11-09-2011 Groningen manege advendo
Outdoor Beide Dressuur Open Cat III
2 starts voor puntenregistratie

Paard Dressuur Open Bitloos
Bitloos
B t/m L2.

(Even op de site van de KNHS gekeken. Dit is trouwens wel de enige die daarop staat binnen nu en een jaar... Startlijsten is dus beter op de hoogte.)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:31

Nou nog in gelderland.
Op het moment maar 1 wedstrijd...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:34

daNiielle, of in de naastgelegen provincies, ook prima maar niet alleen op 1 1/2u rijden...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:48

Niet alle verenigingen zetten hun vraagprogramma op wedstrijdplatform onder het kopje bitloos, dat is ook wel jammer.
Denk niet dat er veel meer animo voor zal komen en als jury is het ook niet leuk om steeds dezelfde deelnemer voorbij te zien komen.
Jammer dat de KNHS niets verandert en de pilot ongewijzigd doorgaat. Ik had in de enquete aangegeven dat het wat mij betreft bij de " gewone" deelnemers gevoegd wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:49

Ik ook AmonRe en zo zijn er nog meer. Ze willen het gewoon niet. Punt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:36

Wie is 'ze' KarinvdM? De KNHS?

Ik ben iig van plan strijdend ten onder te gaan :D en ga sowieso bij de vereniging hier in de buurt eens vragen hoe ze tegenover een bitloze rubriek staan. En anders organiseer ik voor de lol wel eens iets bij ons op stal. Wie weet groeit het ooit nog uit tot iets groots (think big :D).

Ik heb nu ook gewoon nog te weinig 'verstand' van de 'normale' gang van zaken inzake KNHS wedstrijden. Ik zal me daar eens in gaan verdiepen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:45

De KNHS.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:49

het lijkt me best lastig als je niet gewend bent zonder bit te rijden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:26

1 Het is niet nodig om aparte juries te hebben. Die dat bedacht heeft weet feitelijk niks van dressuur. Communicatie met het hoofd kan via neus en mond en het EFFECT is hetzelfde. uitvoering van de oefeningen blijft hetzelfde, de beoordeling van het gaan, buiging , stelling etc blijft allemaal hetzelfde. Ik zou niet weten wat er anders zou moeten zijn.

2 Als de KNHS star blijft weigeren (ik ben trouwens wel bereid een goede mail te schrijven) is het misschien tijd om een eigen erkende sportbond op te richten. Ik zou niet weten waarom KNHS het monopoly zou hebben in Nederland? En bij die bond verenigingen aan laten sluiten (Stichting Recreatie Ruiter en FNRS afpikken bv) en gewoon bitloos en met bit door elkaar laten rijden. (Al zou je alleen maar dreigen bij de KNHS daarmee).

Als je niet zo groot wilt beginnen, kun je beginnen met een gewone landelijke vereniging en daarbij door elkaar laten rijden, om aan te tonen dat er dan best animo is in die formule? En te laten zien dat het kán, dat er geen verschillen zijn. Media aandacht, op TV melden dat de KNHS de bond is die het officieel niet doorelkaar toestaat en daardoor vooruitgang tegengaat.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:34

Net als rijden met dameszadel, dat mag dus ook gewoon tussen de " gewone" deelnemers en zie je zelden tot nooit....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:43

Nou BE-LA-CHE-LIJK AmonRe, waarom zou dát in vredesnaam wel gewoon mogen en bitloos starten niet? En boeiend dat je het bijna nooit voorkomt! Dat is pas een probleem als er een aparte rubriek voor uitgeschreven wordt, juryleden speciaal daarvoor komen en er een speciale prijs is ingekocht voor die ruiters, toch ;)?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:09

Niet om het een of ander, maar het is toch de KONINKLIJKE hippische sportbond?
Wat als we de koningin aanschrijven? Zij is zelf altijd een fanatieke amazone geweest, ook wedstrijdgericht en kan misschien iets betekenen voor dit geval? KNHS zal de koningin toch niet iets weigeren...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:14

Je kan het altijd proberen. :)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:15

Sees schreef:
Nou BE-LA-CHE-LIJK AmonRe, waarom zou dát in vredesnaam wel gewoon mogen en bitloos starten niet? En boeiend dat je het bijna nooit voorkomt! Dat is pas een probleem als er een aparte rubriek voor uitgeschreven wordt, juryleden speciaal daarvoor komen en er een speciale prijs is ingekocht voor die ruiters, toch ;)?

Inderdaad, daarmee lopen ze toch ook tegen problemen aan met het beoordelen volgens de richtlijnen? Sowieso staat in het reglement al "het zadel dient te zijn voorzien van stijgbeugelS ...". (heeft een dameszadel niet één stijgbeugel?)
Beenligging, lichtrijden, er zijn vast nog wel meer verschillen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:42

daNiielle_ schreef:
Je kan het altijd proberen. :)

Ik ga het doen, want ondertussen erger ik me dus groen en geel, want de oplossingen zijn allemaal zo simpel, ik snap de houding van de KNHS niet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:44

Super dat je dat wil doen. :j

Er zijn heel veel mensen die de link van de petitie doorgegeven hebben, het gaat de goede kant uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:45

Brief is geschreven, gaat morgen weg, ik heb vriendelijk en bondig geuit dat het feitelijk discriminatie is en de regels simpel aangepast kunnen worden (en hoe) en dat ik niet begrijp waarom de KNHS zo halstarrig weigert. Ik heb ook genoemd dat er een petitie loopt.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:53

Vind het een beetje stom ,
wat maakt het uit bit of bitloos ,
je rijd toch met het gene waar je je het best mee voelt :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:08

Ik heb wel eens gezegd tegen degene waar ik mee mee was start gewoon met dat ding..
Gewoon schijt aan de regels en starten, je loopt de kans dat ze je meteen uitbellen..
Maar het kan ook dat ze je laten springen en je winstpunt misschien niet geldig is..
Qua kosten maakt het geen fluit uit, officieel of onderling.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:24

Lusitana schreef:
Brief is geschreven, gaat morgen weg, ik heb vriendelijk en bondig geuit dat het feitelijk discriminatie is en de regels simpel aangepast kunnen worden (en hoe) en dat ik niet begrijp waarom de KNHS zo halstarrig weigert. Ik heb ook genoemd dat er een petitie loopt.

Super! *\o/*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:58

Ik ben zeer benieuwd. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:29

Moonfish, ik heb ook wel gedacht om het gewoon te proberen. Gewoon bitloos op dressurwedstrijd gaan en kijken wat er gebeurt :D.

Bandida, super!! Ben benieuwd!!