Jurypraatjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 06:44

Nou ik had laatst ook een zeer vriendelijke jury.. pffff

Ik heb met Olly nou 4 proefjes gedaan..
Voor de slechtste proef die ik gereden heb had 164,
Voor de 1na slechtste 163
Voor de een an beste 157..
En de beste proef die ik gereden heb had 152...
Ik was pisst...

Ik snapte er niks meer van.
Ik had echt zoiets wat ik doen om bij dat wijf een winstpunt in de B te halen???
Ik genoot echt onder die proef, alles ging super en lekker.
Mooi aan de aanleuning,
Geen taktfout in de middendraf.
Netjes aangesprongen en nette volte enz..

Ik had z'n keurige nette volte in de galop en dan een 5 zonder commentaar???
Ik had echt zoeiets van huh??
Wat had daar nou beter aan gekunt.
Ik had een nette ronde volte in de goede galop aan de aanleuning met de juiste lichte stelling. en zat keurig rechtop.

En geloof me ik ben vaak 10x strenger voor mezelf als de jury...

Maar goed daar kan hier verder ook geen jury lid wat aan doen..
Ik wou het gewoon ff kwijt.
Ik hoop haar nooit meer te zien en als dat wel gebeurt laat ik haar wel even z'n geweldige topproef zien dat dit mij niet weer overkomt.
En dat ik 170 punten krijg.. hihihihi lukt waarschijnlijk toch niet bij haar, maar proberen ga ik het zeker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:18

amondi schreef:
Ik denk dat je het snel zat bent als je een baan vol van die hotemetoten in een L proef moet jureren.

Geen mij dan maar net als CGJ allemaal van die hotemetoten dan!
Vaak zie je in de L gewoon paarden die niet nageeflijk zijn, alleen een beetje met de kop lichtjes naar beneden lopen maar zo strak zijn in het lijf, op de kop lopen, niet de hand volgen, onzuiver stappen en gewoon echt niet mooi van achter naar voren naar de hand toegereden zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:03

Je hebt misschien wel gelijk, maar ik heb toch echt t idee dat tegenwoordig veel juryleden die de B en de L1 jureren denken dat ze naar een Z proef zitten te kijken. Iemand die ik ken kreeg de opmerking bij r B proef dat ze meer moest verzamelen! Nou sorry hoor. Dat kan toch niet?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:39

ben dit helemaal met needje eens. de meeste juryleden lezen teveel in de boeken hoe het moet, als goed jurylid moet je per onderdeel punten dus 3en en 8en durfen geven, maar ja ik heb ooit 1x zo'n jury gehad

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:17

Dan moet je toch echt vaker starten!
Gisteren B dressuur: proef 7 punten 6 tm 16: 6,7,8,6,5,6,6,9,6,5,7.

Een 9 tussen allemaal 6 en en 5en! En de beste man is ver in de70.
Daar gaan al mijn vooroordelen! Ieder punt heeft hij per punt gepunt. En dat gebeurt tegenwoordig veel vaker dan vroeger.
Maar dan moet je ook wel een 8 of een 9 laten zien!

Op cmba rijbaan verlaten in vrije stap had ze een 5, met prachtig commentaar. "paard wandelt de ring uit".

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:41

hahah, vriendin van mij had laatst ook leuk commentaar.
Ze moest van hand veranderen in middenstap (het paard is groen, 1ste wedstr)
Halver wege de diagonaal sprong hij ineens met 4 benen in de lucht en stapte gewoon vrolijk verder..

Cijfer: 6
Commentaar: ROTVLIEG!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:42

Jury's met humor, dat zouden meer mensen moeten hebben!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:29

Needje schreef:
Iemand die ik ken kreeg de opmerking bij r B proef dat ze meer moest verzamelen! Nou sorry hoor. Dat kan toch niet?

Nee die opmerking kan niet, maar ik snap wel wat hij of zij bedoelt. De opmerking had moeten zijn dat het paard meer in balans zou moeten lopen met meer zelfhouding. In de lagere klasses wil je nog een horizontaal evenwicht. Veel B en L paarden zie je toch echt op de voorhand (op de kop) lopen ipv in een horizontaal evenwicht.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:37

nou amondi ik zou willen dat wij in overijsel meer van dat soort juryleden hadden, starten doe ik 2x per maand dus dat lijkt me genoeg

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:08

Suzanne F. schreef:

Vaak zie je in de L gewoon paarden die niet nageeflijk zijn, alleen een beetje met de kop lichtjes naar beneden lopen maar zo strak zijn in het lijf, op de kop lopen
......

Je meent het..........

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:59

bruine schreef:
ben dit helemaal met needje eens. de meeste juryleden lezen teveel in de boeken hoe het moet, als goed jurylid moet je per onderdeel punten dus 3en en 8en durfen geven, maar ja ik heb ooit 1x zo'n jury gehad

Maar dan moet jij ook wel die 3en en 8en rijden in je proef.........

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:03

nou als dat zou kunnen graag!!! ik denk dat ik dan minder gefrustreerd zou zijn als ik geen wp haal omdat het gene wat goed ging ook gewardeerd word en de 3e kun je thuis nog mee aan de gang. 5jes en 6jes proef wat kan je ermee?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:22

Nou een paar berichtje terug had ik het erover dat jury's nooit negens durven geven, nou gisteren had ik dus een 9, voor mijn middendraf!
Zou die jury soms op bokt hebben gezeten, misschien moet ik wel vaker verzoekjes gaan doen

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:22

Ken je frustraties ook wel klein beetje hoor, maar ik erger me er niet aan. Wijken ene kant op ging vrijdag wardeloos, kwam lang niet op hoefslag uit en ging gewoon niet zijwaarts..had een 2 moeten zijn, had ik een 5. Wijken andere kant op ging beter, ook niet goed maar wel redelijk, had ik ook een 5..dat was het ook waard. Maar waarom dan 2x een 5, het was niet van hetzelfde niveau.. Maar goed, als ik die jury was had ik mezelf een 2 gegeven.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:29

jah dat ken ik..... ik had vrijdeg voor mn halthouden en achterwaarts een 5 staat er bij halt houden onrustig, dat klopt ook, maar ook het achterwaarts was bagger..... ze vluchte meer dan dat ze mooie passen maakte en ik ging zo scheef dat ik bijna bij de Jury in de auto zat (en het was B-X-E) ik had een 2/3 gegeven....

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:09

Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik echt niks te klagen heb over de juryleden.. Ze zijn streng maar correct !! Zeker zitten er wel wat puntjes tussen waarvan ik zelf een iets hoger of lager punt had verwacht.. maar meestal klopt het eindresultaat met mijn gevoel

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:14

ik kan mij er wel aan ergeren want als het goed is moeten de juryneuzen de zelfde kant opstaan en goed =goed en niet goed= gewoon niet goed en niet voorkeurpaard/ruiter mee laten wegen of paarden die gewoon op de kop lopen meer dan voldoende punten toe kennen want voor t oog ziet het er netjes uit

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:46

Het was mijn tweede wedstrijd. De eerste was tussen de haflingers en nu tussen de paarden. Mazzel was errug voorwaarts. Ik moest enkele passen middendraf tonen, maar gaf iets te veel been.... Hij vloog vooruit in galop en begon heel hard te schudden met z'n hoofd, zo van joehoe, dit wordt leuk!! Ik kreeg hem gelukkig snel weer onder controle en moest eigenlijk heel hard lachen om mn paard. Dit had de jury blijkbaar gezien, want op mn coupon stond: Amazone blijft positief... Ik kreeg wel een onvoldoende, maar scoorde uiteindelijk toch nog 171 punten!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:32

Wat ik van het weekend toch had...
Kreeg een leuke 'tip' van mijn jury..

Ik had wedstrijd in Scherpenzeel, en Tom was vreselijk vervelend
(= alleen maar linksom willen, gaan staken en wegvallen zodra je rechtsom rijdt. wegstormen in de galop, niet halt willen staan, enz enz).
Ik reed na de proef even naar de jury voor commentaar.

Het commentaar:
"Je hebt een goed paard, maar hij is erg vervelend. Ik kan zien dat het er wel allemaal inzit.
Anders geef je hem toch gewoon wat valium in het vervolg? Ziet toch niemand."

Vraag me af hoe een jury dat al DURFT te zeggen?!
Ze zat daar als KNHS official, in een voorbeeldfunctie, die mij de tip geeft mijn paard valium te geven voor op wedstrijd (en het was echt volkomen serieus bedoeld...)
Wat ze niet doorhad, was dat ze het tegen mijn moeder zei, die ook jury is... Kan ze nog flink mee oppassen ook....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:57

Tjee, nooit gehoord van een opbeurend geintje?

Wat moet ze dan zeggen als je na zo'n voorstelling nog voor commentaar komt?

Mevrouw, wat komt u op zo'n wedstrijd doen, paard is ongehoorzaam en nog niet wedstrijdklaar. Dat is w.s. wat ze bedoelde maar dat ga je toch niet zeggen. Dat moet je zelf snappen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:03

volgens mij kun je beter recht voor zijn raap zeggen waar het op staat, is niet altijd even leuk maar ieder weet wel waar die aan toe is

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:22

Bettine, als je moeder jurylid is zou je ook moeten weten dat commentaar niet meer toegestaan is na afloop van de proef
Ik doe daar dus ook niet aan. Kost veel te veel tijd.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:27

Dit was meer gewoon de ondeugendheid van een jong paard op wedstrijd
Hij kan en kent het best, maar vaak is hij te ondeugend om een goede proef neer te zetten. Is hij braaf, dan heb je goede scores

Fitz, ik ging eigenlijk meer zelf iets uitleggen
Hij was vervelend in de galop, en stormde er steeds vandoor. Telkens als hij dat deed heb ik hem halt gezet, klopje gegeven en weer rustig verder gereden (en dat meerdere malen. Hij moet het maar afleren, dan maken me punten me ook niet veel meer uit. Heb liever dat ie het niet meer doen, dan dat ie het keer op keer weer blijft uitvreten.)
Heb even uitgelegd waarom het was, en dat kon ze helemaal begrijpen, en daarna kwam dus het commentaar en deze 'tip'.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:49

Fitzroy schreef:
Bettine, als je moeder jurylid is zou je ook moeten weten dat commentaar niet meer toegestaan is na afloop van de proef
Ik doe daar dus ook niet aan. Kost veel te veel tijd.

Waar staat dat dan?
Niet in de reglementen, niet in de wijzigingen....

Heb ook het cursusboek van de juryopleiding nog even doorgekeken, en enige wat daarin staat is dit:

Citaat:
Indien er veel deelnemers op de deelnemerslijst staan vermeld, onthoud u zich dan van een eventueel inge toelichting op de gereden proef.

Zou toch te gek zijn als je als jury niet eens meer even toe mag lichten wat je er van vond, of iets even beter duidelijk wilt maken?!
Je HOEFT het niet te doen, maar het mag echt wel..

In mijn geval was er trouwens ruimte genoeg. Maar 18 (oid) deelnemers, en geen strak programma en veel uitvallers...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:57

Ik heb op cursus en bijscholing geleerd dat het echt niet meer toegestaan is. Ik zal nog wel eens zoeken.