Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:38

Als jij je daar gelukkig bij voelt vooral denken/vinden +:)+
Mij zal het een zorg wezen. :D Bij mij is de regel nl heel simpel. Die wat commentaar geeft mag er op komen, doet ie het beter, dan legt ie me uit hoe (tenzij ie dat niet wilt maar goed, wat is dan het nut geweest van er op te gaan he? :D), doet ie het niet beter of durft ie niet, dan houd ie voor de rest zijn klep. :)

jvanelferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:45

Ten eerste wil ik kwijt dat dressuurruiters niet altijd watjes zijn. Ze stappen ten eerste op een paard, ten tweede ze rijden ook op jonge paarden, paarden met veel ''bloed'' om het even zo te noemen. Dit staat gelijk aan springruiters. Alleen voor de een ligt de uitdaging meer bij het springen dan bij het dressuur. Mijn instructrice rijd op het hoogste niveau mee, zij heeft veel jonge paarden gereden en heeft bijna alle botten gebroken in haar lichaam. Nou wat heeft zei weinig lef zeg als ze al meer dan 30 jaar jonge paarden rijdt met dus vele botbreuken enz.
De bandages worden gebruikt als beenbescherming. Dressuurruiters staan er bekend om dat ze er altijd netjes uitzien. Dus bandages dienen dus ook voor een mooi verzorgd beeld. Ik persoonlijk vind het ook mooier dan peesberschermers, alhoewel die stoffen lange peersberschermers, lijkend op bandages (weet even de naam niet) vind ik ook mooi ( mijn smaak). Maar bescherming en een mooi beeld worden gecombineerd.

Het touwtje. Ik ben 2 jaar geleden gestopt met rijden. (Ik werd te groot voor mijn pony en begon net aan een vervolgopleiding waarbij ik het paardrijden niet kon combineren. Nu sinds aantal maandjes weer een paard (zusje) en ik ben sinds een maand weer begonnen. Ik dwaal af XD) Toen die tijd is het me niet echt opgevallen. Wel het longeren van te voren of het rijden aan de longe. De dressuurpaarden die een touwtje om hebben zijn vaak jong (pavo cup, wk jonge paarden) Die zijn nog niet veel om wedstrijd geweest en hebben nog weinig gezien. Muziek op en een ere ronde rijden kan dus soms nog moeilijk zijn. Ik weet niet wie er met een touwtje om rijden maar als dat voor hun werkt laat ze lekker. baat het niet schaat het niet. het kost alleen maar meer werk, om doen af doen.

Anoniem

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:49

Euhhhhh ze hebben het touwtje niet om maar worden aan een touwtje gehouden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:51

Ik vermoed dat ze dat ook bedoelt SS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:53

Ik citeer uit zijn tekst "Ik weet niet wie er met een touwtje om rijden" en daarna nog "het kost meer tijd om af te doen"

Ik denk dat deze jongeman het niet helemaal goed gelezen en/of begrepen heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:54

Ik denk dat jij aan't muggenziften bent. :)
Touwtje om, touwtje aan, aan een touwtje...... relatief makkelijk te begrijpen dat dat op hetzelfde neer komt in deze context.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:22

Wat ik dan wel weer een bullshit opmerking vind is,

Dressuurruiters staan er bekend om dat ze er altijd netjes uitzien.

wij springers zijn dus onverzorgd? :')

snap eigenlijk niet wat dat met dat touwtje te maken heeft ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:42

Ik zie het idd ook wel eens. :))
Idd raar want bij het springen en sgw heb ik het nog nooit iemand zien doen... :Y)

Bij springen zijn ook genoeg jonge paarden, die worden ook niet met touwtje begeleid.

Maar moet ook wel zeggen dat ik beter kan blijven zitten als paarden gek doen op springzadel met korte beugels dan lange beugels en dressuurzadel.
Misschien ligt het daaraan? Bang dat ze eraf vallen als ze gek gaan doen? :Y)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:45

ginouque schreef:
Wat ik dan wel weer een bullshit opmerking vind is,

Dressuurruiters staan er bekend om dat ze er altijd netjes uitzien.

wij springers zijn dus onverzorgd? :')

snap eigenlijk niet wat dat met dat touwtje te maken heeft ;)

Dat dressuurruiters erom bekend staan om er bijna altijd netjes uit te zien betekend niet dat jullie er onverzorgd uit zien... ;)
en ze had het over de bandages omdat dat eerder in het topic ookal gezegt werd, dat het net zo "stom" was als dat touwtje (wat ik dus niet vind)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:57

Overigens is het raar dat die bandages die dan voor de bescherming zijn dan niet weer in de proef gedragen mogen worden, is die bescherming dan overbodig bij dressuur of mogen die paarden zich in een proef gewoon blesseren.

Ik begrijp best dat dressuurruiters dat touwtje bij de hand willen hebben, dat is voor als de proef niet goed ging.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 06:47

SaskiaStar schreef:
Overigens is het raar dat die bandages die dan voor de bescherming zijn dan niet weer in de proef gedragen mogen worden, is die bescherming dan overbodig bij dressuur of mogen die paarden zich in een proef gewoon blesseren.

Ik begrijp best dat dressuurruiters dat touwtje bij de hand willen hebben, dat is voor als de proef niet goed ging.

En wat wil je hier nou weer mee insinueren? Ik word een beetje ontoepasselijk van de gemene toon die aan al jouw posts hangt. Wat wil je nou horen, dat je fantastisch bent omdat jij niet aan een touwtje gaat? Of dat dressuurruiters watjes zijn?

Typisch geval van iemand die zich goed wil voelen over de rug van een ander. Aangezien jij nog niet gepresteert hebt wat een boel dressuurruiters met naam wel gepresteert hebben, denk ik niet dat je het recht hebt zo af tegeven op een discipline die toevallig niet in jouw straatje ligt. En dan vindt men het gek dat de sfeer op wedstrijd zo achter uit gaan, nou kind, daar ben jij wel een mooie voor. De manier waarop jij overkomt in je posts.. Ben ik blij dat ik niet bij jouw in de buurt woon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:31

xx_Horsiex: geheel met je eens.

SaskiaStar: omdat in de proef alles perfect moet zijn of iig zo dicht mogelijk moet benaderen. Tijdens het losrijden/in training is die controle er op sommige oefeningen nog niet waardoor het paard door bv enthousiasme kan aantikken (hetzij de kroonrand met zijn achterhoeven, het zij de koegls tegen elkaar strijken enz enz). In de proef moet die controle er wel zijn en probeert men niet "net dat beetje meer". Dat is geen plek om oefeningen te verbeteren, dat is een plek om ze goed uit te voeren, in training/tijdens losrijden echter kan je dat wel.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:41

Lijkt typisch Nederlands, hier zie ik het zelden. De eerste wedstrijden is het soms gewoon veiliger om ze even vast te houden. Better safe than sorry. Springruiters durven over het algemeen wel wat meer dan dressuurruiters, maar daarom ben je toch niet onbekwaam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:02

Ayasha schreef:
xx_Horsiex: geheel met je eens.

SaskiaStar: omdat in de proef alles perfect moet zijn of iig zo dicht mogelijk moet benaderen. Tijdens het losrijden/in training is die controle er op sommige oefeningen nog niet waardoor het paard door bv enthousiasme kan aantikken (hetzij de kroonrand met zijn achterhoeven, het zij de koegls tegen elkaar strijken enz enz). In de proef moet die controle er wel zijn en probeert men niet "net dat beetje meer". Dat is geen plek om oefeningen te verbeteren, dat is een plek om ze goed uit te voeren, in training/tijdens losrijden echter kan je dat wel.

Kijk dat vind ik nu een duidelijke uitleg, dank je.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:03

Oakland: Da's zo'n vooroordeel, het was toch echt een springruiter die me vroeg of ik haar paard wilde rijden omdat ze er zelf niet op durfde. :D Dus daar zitten net als bij de dressuurruiters moedige en minder moedige ruiters tussen. Denk dat je beter per persoon kijkt ipv per tak. :)

SS: asjeblieft. :) en daarom dus ook vaak bij prijsuitreikingen "strak in't pak" omdat ze daar dus ook enthousiast kunnen worden, springpaarden hebben hun peesbeschermers dan aan als ze beetje enthousiast worden en dressuurpaarden krijgen dan dus hun bandages. :) Hoewel ik ze meer en meer met peesbeschermers of van die 3-in-1 beschermers zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:07

xx_Horsiex schreef:
SaskiaStar schreef:

En wat wil je hier nou weer mee insinueren? Ik word een beetje ontoepasselijk van de gemene toon die aan al jouw posts hangt. Wat wil je nou horen, dat je fantastisch bent omdat jij niet aan een touwtje gaat? Of dat dressuurruiters watjes zijn?

Typisch geval van iemand die zich goed wil voelen over de rug van een ander. Aangezien jij nog niet gepresteert hebt wat een boel dressuurruiters met naam wel gepresteert hebben, denk ik niet dat je het recht hebt zo af tegeven op een discipline die toevallig niet in jouw straatje ligt. En dan vindt men het gek dat de sfeer op wedstrijd zo achter uit gaan, nou kind, daar ben jij wel een mooie voor. De manier waarop jij overkomt in je posts.. Ben ik blij dat ik niet bij jouw in de buurt woon.

het volgende topic word iets van "waarom hebben dressuurruiters geen humor" of "waarom zijn ze zo gauw op hun tenen getrapt" :D Geweldig hoe makkelijk ze op de kast te krijgen zijn.

Overigens weet jij helemaal niet wat ik wel of niet gepresteerd hebt, dat is een aanname.

De sfeer op spring en SGW wedstrijden is altijd heel goed, dus ook hierin moet de hand in eigen boezem gestoken worden.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:07

Ayasha schreef:
ken je al die paarden dan Ginouque?

En je kent ook alle ruiters zie ik. :) Misschien willen die het gewoon niet zo bruut oplossen als het alleen om wat angst gaat en lossen die het liever op een ontspannen manier op. :+

Paarden zijn in de grote lijnen toch echt allemaal hetzelfde: vluchtdieren en kuddedieren. In de details zijn ze wat verschillend, maar echt niet zo veel dat je voor ieder dier een andere manier moet bedenken.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:09

Ayasha schreef:
[
Oh daar ben ik helemaal voor, maar een paard dat twijfelt vooruit schoppen heeft niks met "paardengedrag" te maken. ;) Een paard zal een ander paard nooit schoppen omwille van twijfel. Het is veel logischer voor een paard om te zorgen voor een leider (ivm kudde instinct en volgen) wanneer hij twijfelt. Bange/twijfelende paarden zullen sneller en rustiger ergens langs door gaan wanneer een rustig paard (leider) voor op gaat. ;) Dus wil je het op zijn paards aanpakken zou je net voor een leider zorgen ipv hem een schop te geven.

Je mist iets hier.
Hij is op dat moment niet meer aan het been en luistert niet meer. Daar gaat je hele training mee naar de mallemoeren. Controle houding tempo is nummer 1 en je tempo ben je dus kwijt.

Hij mag best kijken en bang zijn, maar hij moet ten alle tijden naar mijn been luisteren. En dus doorlopen en anders krijgt ie inderdaad een schop mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:12

Ik vind de sfeer op dressuur ook goed eigenlijk. Heb gisteren voor beide proeven een "succes" gekregen zonder dat ik de dames ooit gezien had en ook in de losrijpiste was de sfeer heel gemoedelijk... Ik denk dat elke wedstrijd is wat je er van maakt. Ongeacht welke tak. :)

Moeni11: dan ben je gewoon nog niet genoeg paarden tegen gekomen als je denkt dat je bij elk paard in grote lijnen op dezelfde manier aan de slag kan. ;) Op de rest ga ik zelfs niet in. :) Heb ik nl al uitgebreid uitgelegd. Denk eerder dat jij wat mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:14

@Moeni11, ik ben het met allebei je berichten eens.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:14

Ayasha schreef:
Moeni11: dan ben je gewoon nog niet genoeg paarden tegen gekomen als je denkt dat je bij elk paard in grote lijnen op dezelfde manier aan de slag kan. ;) Op de rest ga ik zelfs niet in. :) Heb ik nl al uitgebreid uitgelegd. Denk eerder dat jij wat mist.

Nee ik ga alleen niet zo penny met ze om. Dat is het hele verschil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:16

Moeni11 schreef:
Ayasha schreef:

Nee ik ga alleen niet zo penny met ze om. Dat is het hele verschil.

:(:) Goedzo meisje, flink van je. :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:26

Ayasha schreef:
[
:(:) Goedzo meisje, flink van je. :)

Mevrouw zou iets beter passen.

Ayasha, je bent pas 19 jaar, misschien is het wel zo dat er een groep mensen zijn die een stuk ouder zijn dan jij en al wat meer hebben gezien. Je zou ook eens wat kunnen aannemen ipv zo verschrikkelijk betweterig te zijn.

Met jouw leeftijd brengt je dat niet veel goeds.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:31

Moeni: en je denkt dat jouw arrogante en aanvallende wijze van reageren je wel wat goeds gaat brengen? :) Vind je het echt vreemd dat ik daar niet serieus op in ga?
En van mijn part mag je 50 zijn, of je reageert fatsoenlijk, of je krijgt gewoon een korte one-liner terug. :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:32

Ik reageer fatsoenlijk alleen niet naar jouw smaak. Das het verschil.
Je hebt ook al problemen met anderen in dit topic qua discusseren, dus misschien he, heel misschien, gaat er bij jouw in je wijze van discussie niet zo goed :Y)