SparklingApp schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen.. maar... als iemand door een aandoening niet correct op zijn paard kan zitten, is die persoon dan wel in staat zijn paard goed te trainen?
Ik geloof niet zoveel van ruiters die niet correct zitten en het paard niet storen, waarom zou je anders een onafhankelijke zit willen trainen, zoals die nu omschreven staat?
Ik heb het over het feit dat als iemand niet voor de volle 100% recht op zit.
Dit wil niet zeggen dat zijn zit NIET 100% onafhankelijk is.
Jij gaat er dus vanuit dat als iemand 100% rechtop zit, dus ook maar een onafhankelijke zit heeft?
Je moet ze de kost geven die een mooie houding hebben (rug) maar die hun balans uit hun handen halen (hangen) etc.
Ik vind dat er niet zwart/wit gekeken moet worden, maar dat men het paard als uitgangspunt moet nemen. Loopt die over 4 benen, zijn rug etc.
Maar feit blijft dat het hele verhaal van beoordelen staat of valt bij de (on)kunde van diegene die in het hokje zit.
Je kan dus nog zoveel bedenken als verzwaren van de waardering van bepaalde onderdelen, maar het staat of valt bij een juiste beoordeling anders hebben we deze discussie over 5 jaar weer.
Ik rijd zelf al ca. 28 jaar wedstrijden en het is mij opgevallen dat men vroeger veel meer zijn best moest doen en beter rijden voor een wpn.
Tevens vind ik dat er tegenwoordig heel veel gekeken wordt naar het "plaatje" ipv het gereden zijn.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.