Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:52

SparklingApp schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen.. maar... als iemand door een aandoening niet correct op zijn paard kan zitten, is die persoon dan wel in staat zijn paard goed te trainen?
Ik geloof niet zoveel van ruiters die niet correct zitten en het paard niet storen, waarom zou je anders een onafhankelijke zit willen trainen, zoals die nu omschreven staat?

Ik heb het over het feit dat als iemand niet voor de volle 100% recht op zit.
Dit wil niet zeggen dat zijn zit NIET 100% onafhankelijk is.

Jij gaat er dus vanuit dat als iemand 100% rechtop zit, dus ook maar een onafhankelijke zit heeft?
Je moet ze de kost geven die een mooie houding hebben (rug) maar die hun balans uit hun handen halen (hangen) etc.

Ik vind dat er niet zwart/wit gekeken moet worden, maar dat men het paard als uitgangspunt moet nemen. Loopt die over 4 benen, zijn rug etc.

Maar feit blijft dat het hele verhaal van beoordelen staat of valt bij de (on)kunde van diegene die in het hokje zit.
Je kan dus nog zoveel bedenken als verzwaren van de waardering van bepaalde onderdelen, maar het staat of valt bij een juiste beoordeling anders hebben we deze discussie over 5 jaar weer.

Ik rijd zelf al ca. 28 jaar wedstrijden en het is mij opgevallen dat men vroeger veel meer zijn best moest doen en beter rijden voor een wpn.
Tevens vind ik dat er tegenwoordig heel veel gekeken wordt naar het "plaatje" ipv het gereden zijn.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:57

Dat is best een gedufde uitspraak inderdaad...

Ik vraag me nog steeds af hoe ze het grootste probleem gaan aanpakken, wat volgens mij is dat er veel mensen in een klasse rijden waar ze volgens "de geleerden" niet thuishoren. Noem het "sinterklaasrijden" of "aanhouder wint" maar ze zijn er veel. Ik vrees dat je daar weinig aan kunt doen. Al zou de jurering strenger worden zijn er nog mensen die elke week concours rijden en door de jaren heen naar de volgende klasse tokkelen omdat soms iemand ze een puntje gunt.

Wat ik me afvraag; als ze nu echt alles omgooien en eigenlijk de klasses een klasse moeilijker maken (eenvoudige wissels M2, vliegende Z1 en kwart pirouette Z2) moet dan iedereen eerst een klasse lager starten? Of moet iedereen ineens aan een klasse hoger voldoen terwijl ze daar kennelijk zelf nog niet aan toe zijn? En dan kom ik weer bij mijn eerste punt, als de geleerde het niveau nu al te hoog vinden, kunnen ze dan niet beter het niveau rustiger opbouwen (desnoods verlagen) en er een Z3 o.i.d. bij maken? Een soort aansluitende klasse als tussenklasse naar de ZZL, waarbij je kan kijken of het iets voor je is...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:58

teammolenaar schreef:
Maar feit blijft dat het hele verhaal van beoordelen staat of valt bij de (on)kunde van diegene die in het hokje zit.Je kan dus nog zoveel bedenken als verzwaren waardering van bepaalde onderdelen, maar het staat of valt bij een juiste beoordeling anders hebben we deze discussie over 5 jaar weer.

Mee eens. Nieuwe proeven vind ik best, mits er niet te veel gaat veranderen maar inderdaad als ze toch nieuwe proeven gaan maken, laten ze dan ook eens kijken naar bepaalde juryleden die vaak in opspraak zijn tijdens een concour.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:58

teammolenaar schreef:
Jij gaat er dus vanuit dat als iemand 100% rechtop zit, dus ook maar een onafhankelijke zit heeft?
Je moet ze de kost geven die een mooie houding hebben (rug) maar die hun balans uit hun handen halen (hangen) etc.

Hier ga ik helemaal niet vanuit, maar andersom een echt goede onafhankelijke zit heb je niet als je niet in balans zit.
Enne... we hebben het over minstens een 6 voor de houding en zit, niet dat je een 10 moet halen!
ik denk dat een 6 voor iedereen die denkt een paard te kunnen trainen haalbaar zou moeten zijn, dat is mijn mening. (iemand die geen 6 kan halen op dat punt wil ik wel eens een paard zien verbeteren, misschien kan het prima, maar ik heb het nog niet gezien.)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:59

trisca schreef:
Wat ik me afvraag; als ze nu echt alles omgooien en eigenlijk de klasses een klasse moeilijker maken (eenvoudige wissels M2, vliegende Z1 en kwart pirouette Z2) moet dan iedereen eerst een klasse lager starten? Of moet iedereen ineens aan een klasse hoger voldoen terwijl ze daar kennelijk zelf nog niet aan toe zijn? En dan kom ik weer bij mijn eerste punt, als de geleerde het niveau nu al te hoog vinden, kunnen ze dan niet beter het niveau rustiger opbouwen (desnoods verlagen) en er een Z3 o.i.d. bij maken? Een soort aansluitende klasse als tussenklasse naar de ZZL, waarbij je kan kijken of het iets voor je is...

Goed plan! Mail je de KNHS? :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:00

Ik dacht dat die undercover al mee aan het lezen was? :Y) :+

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:01

trisca schreef:
Ik dacht dat die undercover al mee aan het lezen was? :Y) :+

Ja maar je kan de KNHS niet vaak genoeg benaderen. Soms duurt het wat lang voordat daar dingen opgepakt worden :+

verbeekfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:05

Wat mij een idee lijkt is om een ´amateur´ klasse en een ´prof´ klasse te maken. Ik bedoel als mensen het leuk vinden om jaren lang te starten en dan in het Z te komen dan mogen ze dat toch lekker doen, waarom zou iemand dat ze moeten onthouden. Wedstrijd rijden is toch ook gewoon een deel van de hobby. Ik vind het soms bizarder hoe je soms van die semi profs, die 10 paarden per dag rijden en elk jaar weer die Z2 kringkampioenschappen rijden. Is niet oneerlijk ofzo, want de beste wint altijd. Ik vind het altijd wel een uitdaging om dan juist boven die mensen te eindigen. Maar als je nou een iets minder getalenteerd paard, hebt maar je proeven wel netjes rijdt, waarom zo jou die lol van het wedstrijd rijden dan zo moeilijk gemaakt moeten worden.

pearlie

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:08

Wat mij betreft pakken ze een oud proevenboekje uit de kast! De proeven die ik in mijn ponytijd gereden heb vond ik wel leuk (periode 1990-1996).
Wat ooit ook mocht was 1e proef L1 starten en 2e proef L2. Zo ook in het M. Geen idee meer hoe dat ging met winstpuntentelling en promotie maar dat kunnen ze vast wel weer leuk bedenken!

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:09

Er zijn al goede ideeën langsgekomen, vooral de laatste punten op het protocol dubbel vind ik een goede.

Nog even vanuit een andere hoek:
Wat dan ook veranderd is dat een fries paard nu vliegende wissels moet kunnen springen om het sportpredicaat te bemachtigen (Z1+5), of zou dat dan ook veranderen?

Voor het KWPN moesten ze dat nu ook al kunnen maar dat is/was nu net het verschil in sportpredicaat met KFPS en KWPN

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:11

verbeekfleur schreef:
Wat mij een idee lijkt is om een ´amateur´ klasse en een ´prof´ klasse te maken. Ik bedoel als mensen het leuk vinden om jaren lang te starten en dan in het Z te komen dan mogen ze dat toch lekker doen, waarom zou iemand dat ze moeten onthouden. Wedstrijd rijden is toch ook gewoon een deel van de hobby. Ik vind het soms bizarder hoe je soms van die semi profs, die 10 paarden per dag rijden en elk jaar weer die Z2 kringkampioenschappen rijden. Is niet oneerlijk ofzo, want de beste wint altijd. Ik vind het altijd wel een uitdaging om dan juist boven die mensen te eindigen. Maar als je nou een iets minder getalenteerd paard, hebt maar je proeven wel netjes rijdt, waarom zo jou die lol van het wedstrijd rijden dan zo moeilijk gemaakt moeten worden.

mee eens!! er zijn er meer die hobbymatig zover mogelijk proberen te komen. voor hun moet het ook leuk blijven om die wedstrijden te blijven rijden en hun punten en plaatsen te verdienen. en niet iedere keer tegen een 'prof' en getalenteerd paard die bijvoorbaat al 10 punten voorstaat moeten verdedigen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:16

Bedoelen jullie dat je straks 2 groepen Z1 hebt? En wie maakt uit bij welke groep je zit? Een beetje hetzelfde idee als een groep mensen die nu geen B/L mag starten?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:17

Maar wanneer zou je dan prof of amateur zijn?
Ik denk dat het heel moeilijk is om dat uit elkaar te halen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:17

trisca schreef:
Bedoelen jullie dat je straks 2 groepen Z1 hebt? En wie maakt uit bij welke groep je zit? Een beetje hetzelfde idee als een groep mensen die nu geen B/L mag starten?

Misschien het aantal keren dat iemand Z2 heeft gereden?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:19

trisca schreef:

Zoiets ja en dat is redelijk simpel volgens mij. Als je 3 paarden of meer start mag ik wel aannemen dat je professione(e)l(er) met paarden omgaat.
Ook kun je meenemen hoe vaak een persoon in een hogere klasse heeft gestart of nog start.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:22

of als je mee start op de lichte tour.
dacht namelijk dat die regel alleen geld voor de hippiade

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:22

Dat is mijn punt ook Sparkling..

Emilia, dat is dus ongeveer hetzelfde als het nu geen B of L meer mogen starten. En als je nu een paar keer op een doorgewinterd paard Z hebt gestart om je ster te behalen om voor de stoer, ben je dan prof? Of bij de pony's al een paar keer Z bent geweest?

Ik zelf heb nooit een paard B mogen starten door deze regeling. Doordat ik bij de pony's al een paar keer Z gestart was mocht ik mijn 3 jarig schip (180) niet in de B starten toen ik 17 was.... Vind zulke regelingen erg moeilijk hoor. En als ze dan aankomen dat je oneerlijke concurrentie bent en maar moet wachten tot het paard 4 is en je L kan starten is dat soms moeilijk te begrijpen. (heb er nu geen moeite meer mee hoor :+ )

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:23

teammolenaar schreef:
IndianSummer schreef:
Ik ben van mening dat mensen die onvoldoende scoren op hun houding en zit geen wp verdienen! Met houding en zit begint alles en zonder goede houding en zit kom je ook niet verder...

En hoe ga je dan om met ruiters/amazones die door lichamelijke problemen/aandoeningen niet voor 100% rechtop zitten maar het paard absoluut niet storen of hinderen?

Moeten die dan maar stoppen met de wedstrijden?

Als je mijn eerder post leest, zie je dat ik het heb over ruiters/amazones die slecht zitten en hun paard WEL in de weg zitten. Mensen met een handicap hebben nu vaak ook al dispensatie.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:25

De regeling dat mensen die vaker Z hebben gereden geen B meer mogen starten vind ik wel goed. Een L1 proef doorsturen met een jong/groen paard is ook wel te doen. Eerder was het zelfs zo dat je pas vanaf het M (of zelfs Z) weer mocht starten, dat vond ik wel een belachelijke regel. Spring/eventingruiters mogen immers ook gewoon in het L starten. Dus hoop dat die regel nu zo blijft als dat ie is :)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:26

trisca schreef:
Dat is mijn punt ook Sparkling..

Emilia, dat is dus ongeveer hetzelfde als het nu geen B of L meer mogen starten. En als je nu een paar keer op een doorgewinterd paard Z hebt gestart om je ster te behalen om voor de stoer, ben je dan prof? Of bij de pony's al een paar keer Z bent geweest?

Ik zelf heb nooit een paard B mogen starten door deze regeling. Doordat ik bij de pony's al een paar keer Z gestart was mocht ik mijn 3 jarig schip (180) niet in de B starten toen ik 17 was.... Vind zulke regelingen erg moeilijk hoor. En als ze dan aankomen dat je oneerlijke concurrentie bent en maar moet wachten tot het paard 4 is en je L kan starten is dat soms moeilijk te begrijpen. (heb er nu geen moeite meer mee hoor :+ )

Je zou het wel zo kunnen maken dat die regel niet geldt wanneer je overstapt van pony naar paard. Pffff, lastig hoor.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:27

Ik vind het ook een goede regel, maar vind dan wel dat van pony's naar paarden hij moet vervallen. Dat is toch iets heel anders. :)

Edit; zag dat Emilia mij voor was :+

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:27

En je mag voor de training altijd wel HC lager starten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:29

daar hebben ze mij 11 jaar geleden ook mee proberen te troosten, maar ik wilde wedstrijden rijden, niet oefenen :')

verbeekfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:30

Ik zeker moeilijk om twee groepen te maken, maar naar mijn idee zou deze verdeling vooral gelden voor Z1 en meer denk ik. Weet ook wel dat het waarschijnlijk niet haalbaar is, maar vind het soms zo opvallend dat bepaalde mensen elk jaar weer in de kringkampieonschappen rondtuffen met een of andere crack.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:33

Dames, ik zal jullie vertellen dat er bij mij dan maar bar weinig winstpunten gereden zouden worden. Want onderin geef ik echt zoveel 5-en. Of de aanleuning is niet correct, of het paard loopt te diep of hij springt idd niet goed aan waardoor dus het effect van de hulpen niet goed is.
Nee, wat jullie voorstellen is absoluut niet realistisch.

Verder ben ik het ook niet eens met het houding en zit verhaal. Er zijn meer mensen met een lichamelijke beperking dan je denkt. Ik kan vanwege een aantal schroeven in mijn lijf en kracht missen in mijn rechterbeen ook niet optimaal zitten en inwerken, moet ik er dan maar mee stoppen?
Erg kort door de bocht allemaal. Niet iedereen kan goed en correct zitten en dan zou je dus geen wedstrijden meer kunnen rijden?