Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:37

NorwayFjord schreef:
Babootje nog gefeliciteerd met je punten!

Eef wat gaaf, gefeliciteerd! Ook echt een enorm knap paard zeg <3

Demi lastig van je zadel, ik heb er zelf niet zoveel verstand van dus ik kan je er niet mee helpen maar ik vind het verder wel een fijn plaatje zo :)

Qua bak, dit is de hoek bij ons :+ De rest valt redelijk mee gelukkig, wel wat plassen maar geen vloed zeg maar haha.

[ [url=m/Aroftf.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cYtHsx.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KvTt3I.png]Afbeelding[/url] ]

Verder trainen we momenteel lekker verder, ik wil zo zo graag gaan starten maar we moeten echt nog even de laatste dingetjes goed bevestigen.

Wel een fijn beeld zo hoor. Lekker ook wedstrijd gericht gaan oefenen op ronde voltes, rechte lijnen. Alvast eens wijken meenemen. Een middendraf uitrijden. Een gebroken lijntje. Hoeft nog niet in de B maar het is wel fijn om de figuren alvast te gaan rijden.
Wel is belang om halsstrekken goed aan te leren. Ik zie veel mensen die ook hoger rijden die dat nog steeds niet kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:50

Flubberboot schreef:
Babootje schreef:
4 WP gisterenavond in M2

Gefeliciteerd!!!

Dank jullie allen :D
Gelukkig ook bij ons een eb en vloed en de bak lag er met alle regen prima bij. En toevallig was het ook nog droog met een zonnetje dus helemaal goed.

Mexx had veel spanning, want... er was "iets" anders. Het juryhok was ivm de laag staande zon aan de andere kant gezet en ook alle letters waren natuurlijk omgehangen. Tot overmaat van ramp stond er ook nog een fel oranje bus op de kopse kant bij A. Nou die zag ie heel goed ook. _O- _O- Handen vol dus en daarom ook wel een slingertje hier of daar.
Maar leuk jurycommentaar.
Op het protocol stond jammer van de spanning, maar knap gereden. En jammer van de spanning maar mooi op lengte gereden. Hij zei het na afloop nog een keer dat hij het heel knap vond dat mn dochter ondanks de spanning het paard op lengte en op zn eigen benen liet. Dat zie je nogal eens anders, zei hij. Daar waren we nog wel het meest trots op :D.
Ze mag nu naar het Z. Volgens onze instructeur is ie er wel klaar voor en is de overgang van M2 naar Z ook niet zo spannend.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:55

Hier is halsstrekken echt nog een ding. Toen Pedro net bij ons kwam, trok hij totaaal niet naar het bit toe en kroop hij enorm achter de loodlijn. Hij kon totaal niet op een enkel bitje gereden worden, alleen op stang en trens liep hij fijn. Daar dus even mee gereden om hem met een bit(ten) wat hij fijn vind te leren dat je echt naar het bit mag. Toen overgegaan op enkel een kunstoffen stang. Daar weer gewerkt naar dat hij echt naar dat bit toe mag en kan. Nu rijden we gewoon met een enkel gebroken bitje, alleen dat naar het bit toegaan blijft een dingetje nog. Op normale lengte doet hij het wel, maar halsstrekken snapt hij nog niet helemaal…

Tof dat je dochter naar het Z mag Babootje!! Jammer van de spanning maar gezien het jury commentaar heeft ze het netjes opgelost! Super!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:04

Thanks Babootje! Daar zijn we inderdaad lekker mee aan het knutselen, het meeste kan ze ook al wel redelijk. Ik pak graag al oefeningen van een niveau verder mee zodat die al vrijwel bevestigd zijn zodra we naar dat niveau mogen.

Halsstrekken is niet mijn beste oefening en ook nooit geweest, met Diva waren het steeds vijfen en soms een 4 ondanks altijd meepakken in de les. Ik moet zeggen dat Wink het steeds beter oppakt (de eerste foto is overigens niet een poging tot halsstrekken, we waren lekker plas stampen na de les haha en na mijn val een tijd terug durf ik haar niet meer helemaal los te laten in teugellengte). Wat ik lastig vind is om mijn handen wat meer mee naar voren geven ipv naar beneden. 1 van de werkpunten naast de galop en constantere aanleuning :)

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:23

Babootje schreef:
DemiSisa schreef:
Heb zelf het idee dat het zadel wel echt goed ligt. Schouder ligt voldoende vrij

Dat vind ik eerlijk gezegd niet, als ik zo naar de foto kijk. Het zadel moet echt wat meer naar achteren liggen, achter de schouder. (Gaat maar om centimeters). Voel met je vingers langs het schouderblad, daar moet ie achter liggen. Zo op t oog ligt het zadel op de schouder. Als het met rijden naar voren schuift, kan het zijn dat je zadel toch iets te ruim/breed is en dan zou een onderlegger wel kunnen helpen.

Je paard is ook nog wat schraal bespierd dus een beetje ruimte is niet erg. Maar het zadel moet niet gaan schuiven natuurlijk. Ik ben zelf wel blij dat er goede pads zijn. :D :D

Er zit zeker 2 cm tussen zadel en schouder. Dus denk dat dat verkijkt. En schraal bespierd issie gelukkig niet, alleen zn bij z’n achterbenen maar dat komt door andere problematiek. Hij is zeker geen spierbundel, maar als hij de plakker schraal krijgt, wil ik niet weten hoe écht schrale paarden eruit zien :o

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:27

Babootje schreef:
NorwayFjord schreef:
Babootje nog gefeliciteerd met je punten!

Eef wat gaaf, gefeliciteerd! Ook echt een enorm knap paard zeg <3

Demi lastig van je zadel, ik heb er zelf niet zoveel verstand van dus ik kan je er niet mee helpen maar ik vind het verder wel een fijn plaatje zo :)

Qua bak, dit is de hoek bij ons :+ De rest valt redelijk mee gelukkig, wel wat plassen maar geen vloed zeg maar haha.

[ [url=m/Aroftf.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cYtHsx.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KvTt3I.png]Afbeelding[/url] ]

Verder trainen we momenteel lekker verder, ik wil zo zo graag gaan starten maar we moeten echt nog even de laatste dingetjes goed bevestigen.

Wel een fijn beeld zo hoor. Lekker ook wedstrijd gericht gaan oefenen op ronde voltes, rechte lijnen. Alvast eens wijken meenemen. Een middendraf uitrijden. Een gebroken lijntje. Hoeft nog niet in de B maar het is wel fijn om de figuren alvast te gaan rijden.
Wel is belang om halsstrekken goed aan te leren. Ik zie veel mensen die ook hoger rijden die dat nog steeds niet kunnen.

Hoe leer je dat aan want die van mij kan het echt niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:28

Flubberboot schreef:
Hier is halsstrekken echt nog een ding. Toen Pedro net bij ons kwam, trok hij totaaal niet naar het bit toe en kroop hij enorm achter de loodlijn. Hij kon totaal niet op een enkel bitje gereden worden, alleen op stang en trens liep hij fijn. Daar dus even mee gereden om hem met een bit(ten) wat hij fijn vind te leren dat je echt naar het bit mag. Toen overgegaan op enkel een kunstoffen stang. Daar weer gewerkt naar dat hij echt naar dat bit toe mag en kan. Nu rijden we gewoon met een enkel gebroken bitje, alleen dat naar het bit toegaan blijft een dingetje nog. Op normale lengte doet hij het wel, maar halsstrekken snapt hij nog niet helemaal…

Dan ben je al een heel eind. Mijn ervaring met halsstrekken is dat je paard goed met het achterbeen onder de massa moet zijn. Dan begin je met binnenhand iets geven en dan buiten en dan binnen hand laten volgen en het tempo onderhouden. Stukje bij beetje want de lengte (de rek) in de rug moet er ook zijn om op een goede manier te kunnen zakken.

Wij doen echt heel veel "over de rug" werk. Dat is de basis. Mexx moet in alle gangen nageeflijk van achteruit en over de rug kunnen lopen. En dat is echt nog niet makkelijk met zo'n kort paard dat graag in zijn eigen houdinkje wil lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:32

xxxmh schreef:
Hoe leer je dat aan want die van mij kan het echt niet.

Zie onder :D
Je paard moet echt van achteruit aan elkaar lopen met het achterbeen onder de massa. Dat doe je door op de volte de voorhand voor de achterhand te zetten en de schouder begrenzen. Als je de rug onder je voelt "opbollen" dan is het achterbeen onder (zorgen dat je die niet verliest). Dus buitenschouder begrenzen. Houd je handen laag. En dan kun je steeds iets meer lengte geven, te beginnen met de binnenteugel.
Je paard moet het echt leren, want het moet zijn rug goed gebruiken.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:36

Babootje schreef:
Flubberboot schreef:

Dan ben je al een heel eind. Mijn ervaring met halsstrekken is dat je paard goed met het achterbeen onder de massa moet zijn. Dan begin je met binnenhand iets geven en dan buiten en dan binnen hand laten volgen en het tempo onderhouden. Stukje bij beetje want de lengte (de rek) in de rug moet er ook zijn om op een goede manier te kunnen zakken.

Wij doen echt heel veel "over de rug" werk. Dat is de basis. Mexx moet in alle gangen nageeflijk van achteruit en over de rug kunnen lopen. En dat is echt nog niet makkelijk met zo'n kort paard dat graag in zijn eigen houdinkje wil lopen.

Wij rijden eigenlijk bijna alleen maar over de rug, paard moet je optillen om het gewicht te kunnen dragen vind ik! Is veel gezonder!
Hij snap alleen totaaaaal niet dat hij dat bit kan volgen. Heeft waarschijnlijk ook met verleden te maken (komt dus uit Spanje en heeft littekens op plekken zitten, wil je niet weten hoe die daar komen…) en beetje bij beetje leert hij dat we hem echt niet in de mond rukken of pijn doen. Ben allang blij dat we hem over de rug kunnen krijgen (is ook een heel gebeuren geweest om bij hem de juiste manier te vinden) en dat hij nu op een enkel gebroken bitje kan lopen! Nooit gedacht toen we hem drie jaar terug kochten…

PSvanLot

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:29

Dat is altijd mijn beste onderdeel, halsstrekken.
Gaan bij mij altijd met de neus over de grond.

Vind het wel zeer wisselend beoordeeld door juryleden. Krijg vaak een 9, maar ook regelmatig maar een 7.

Ikzelf waardeer het als jury ook zeer als een paard bijna met de neus over de grond gaat, in tempo blijft en bij het in de hand stellen soepel en snel weer terug in de aanleuning is.
Dan zit ik echt altijd op een 9.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:32

Ik vind halstrekken echt nog lastig goed te doen. Mijne kan supermooi strekken, maar blijft dan iets te rond in de bovenlijn, dus komt niet met de neus eruit. Dat kost punten, maar als ik dan net minder rek laat maken dat ze wel voor de ll kan blijven kost t ook punten omdat het strekken meer moet.
Ik begrijp de feedback op beide uitvoeringen, maar in de praktijk zoooo lastig om te verbeteren. En juist omdat ze het fijn kan wil ik er eigenlijk op scoren :+

Maar niemand zegt dat paardrijden makkelijk is natuurlijk. Mijn andere paard vindt het sowieso heel lastig om te rekken in de bovenlijn. Als ik dat met losrijden net te weinig doe of hij heeft spanning in de proef zie je dat ook direct terug in het halstrekken.
Vind t trouwens wel echt top dat het er nu ook in de hogere klasses in zit. Hooguit zou ik t fijn vinden als je er in de proef net wat meer tijd voor krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:00

Babootje schreef:
LV19952 schreef:
Hier paard nu echt stokkreupel. Wil niet meer op linksachter staan. Vermoed een zweer. Vanochtend wilde ze toch het weiland op maar we waren bang dat we haar vanavond niet meer over het pad terug kregen op stal dus ze mocht het weiland niet op. Paard was boos :+ Uiteindelijk haar een beetje tegemoet gekomen en haar op de paddock gezet. Daar was ze tenminste rustig. Vanavond kan de smid nog even snel langskomen dus hoop dat hij wat kan vinden.

Klinkt wel als een hoefzweer. Hopelijk is ze er snel vanaf.

Helaas geen hoefzweer gevonden vanavond. Wel een ontsteking van de straal maar daar zou ze niet zo kreupel van mogen lopen vertelde de smid. Hij zelf vermoedde eerst ook een zweer toen hij haar zag lopen maar ze reageerde niet op de tang en de hoef was verder ook nergens warm. Alleen op de straal reageerde ze.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:16

Wat vervelend dat er toch (nog) geen zweer uitkwam. Dat hoop je dan bijna toch als ze ineens zo kreupel zijn. Nare dingen als ze er ineens zo bij staan en je weet niet waardoor

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:17

Iedereen die mooie punten heeft gereden gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Ik zit ook nog even in de meeleesstand. Na al het hemelwater was onze bak ook veranderd in de Waddenzee en ik heb een overbelast/ontstoken si-gewricht waardoor ik momenteel ook niet kan rijden.. En we gingen net zo lekker -O- Goed begin van de vakantie zeg maar :')

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:36

PSvanLot schreef:
Dat is altijd mijn beste onderdeel, halsstrekken.
Gaan bij mij altijd met de neus over de grond.

Vind het wel zeer wisselend beoordeeld door juryleden. Krijg vaak een 9, maar ook regelmatig maar een 7.

Ikzelf waardeer het als jury ook zeer als een paard bijna met de neus over de grond gaat, in tempo blijft en bij het in de hand stellen soepel en snel weer terug in de aanleuning is.
Dan zit ik echt altijd op een 9.

Herkenbaar! Bij mij is halsstrekken ook vaak een puntenpakker! Ene jury geeft een 9 en bij de andere dan een magere 7... maar goed. Halsstrekken is wel een van de betere onderdelen altijd. Vooral op de diagonaal vind ik hem heerlijk! Want hij zakt altijd heel mooi, alleen als het stuk te lang is heeft hij moeite het vol te houden. Dus een diagonaal is altijd perfect voor ons! :j

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:38

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:11

Ik vind diagonaal juist weer te kort, dan kan ik haar niet genoeg laten zakken en weer netjes op maat krijgen. Dat vind ik wel jammer in de hogere proeven. Geef mij maar grote volte en pas na de letter op maat nemen :')

Nu moet ik zeggen dat elk paard bij mij goed kon halsstrekken of het iig onder de knie kreeg. Maar ik laat niet links rechts apart zakken, juist 2 teugels tegelijk door paard meenemen naar beneden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:29

Charmaine schreef:
Moet halsstrekken niet tussen knie en boeghoogte zijn? Neus over de grond is toch veel te laag?

Edit: ah kniehoogte dus...
https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... sstrekken/

Dat moet niet, maar moet minimaal tussen boeg en knie hoogte zijn.
Je gaat een paard niet beperken in verder zakken als deze dat met kwaliteit doet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:31

MyWishMax schreef:
Ik vind diagonaal juist weer te kort, dan kan ik haar niet genoeg laten zakken en weer netjes op maat krijgen. Dat vind ik wel jammer in de hogere proeven. Geef mij maar grote volte en pas na de letter op maat nemen :')

Nu moet ik zeggen dat elk paard bij mij goed kon halsstrekken of het iig onder de knie kreeg. Maar ik laat niet links rechts apart zakken, juist 2 teugels tegelijk door paard meenemen naar beneden.

Gewoon ietsje eerder beginnen als je op de diagonaal moet halsstrekken. Ik vraag net al wat een zakkende houding als ik de hoek door ben.
Op het moment dat ik bij de letter ben geef ik teugel en zijn ze binnen 5 meter bijna op de grond.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 06:52

Diagonaal vond ik zelf inderdaad ook te kort, bocht uit, snel laten zakken en dan moet je alweer oppakken voor de volgende bocht. Vond de volte altijd fijner :)

Vind het trouwens echt fijn, al deze tips en tricks hier :D Kan er alleen maar veel van leren en heb ook meteen zin om straks te gaan oefenen!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:21

NorwayFjord schreef:
Diagonaal vond ik zelf inderdaad ook te kort, bocht uit, snel laten zakken en dan moet je alweer oppakken voor de volgende bocht. Vond de volte altijd fijner :)

Vind het trouwens echt fijn, al deze tips en tricks hier :D Kan er alleen maar veel van leren en heb ook meteen zin om straks te gaan oefenen!

Sluit ik me helemaal bij aan :D
Als beginnende wedstrijdruiter zoveel tips en tricks. Qua voorbereiding maar ook op terrein zelf. Heel fijn om zo de kunst te kunnen 'afkijken'

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:25

PSvanLot schreef:
MyWishMax schreef:

Gewoon ietsje eerder beginnen als je op de diagonaal moet halsstrekken. Ik vraag net al wat een zakkende houding als ik de hoek door ben.
Op het moment dat ik bij de letter ben geef ik teugel en zijn ze binnen 5 meter bijna op de grond.

Het zakken is een minder groot probleem als het op maat maken. Dat zakken doe ik al zoals jij zegt, al eerder iets laten zakken (maar niet te vroeg want dan krijg je daar commentaar op) alleen heb ik te veel tijd nodig om weer alles bij elkaar te rapen. Als ik dat later doe krijg ik commentaar dat het te laat is en kom ik in de knoop met de volgende oefening

Het is zo zonde, want we hebben er echt hele hoge cijfers op gehaald. Zelfs op de kampioenschappen nog 9ens en hoger, maar hoe hoger we komen hoe moeilijker het wordt. Juryleden zeggen het ook, het halsstrekken is keurig, maar beter als het op maat maken de 2e halve grote volte is bijvoorbeeld.

Nu struggel ik ook met lichtrijden of doorzitten erbij. Normaal ging ik altijd lichtrijden, maar dat doet zeer en daardoor ga ik uit balans. Maar vind dat altijd fijner juist
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-08-23 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:30

Ik vind die diagonaal ook drama. Met een grote volte haal ik meestal een 8, op de diagonaal ben ik blij als ik 6 haal. Het verschil tussen een volledige halve volte halsstrekken en daarna teugels op maat, of op 1 diagonaal strekken en op maat is echt groot, zelfs als je in de hoek begint

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:36

Halsstrekken moet je altijd lichtrijdend doen. Je moet de rug daar ontlasten, paard moet de bovenlijn helemaal oprekken. Teugels op maat maken is inderdaad het lastigste stuk, eens.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:40

Suzanne F. schreef:
Halsstrekken moet je altijd lichtrijdend doen. Je moet de rug daar ontlasten, paard moet de bovenlijn helemaal oprekken. Teugels op maat maken is inderdaad het lastigste stuk, eens.

Ik vind het ook altijd zo vreemd als mensen door blijven zitten met halsstrekken. Ik schrijf het er ook altijd bij op de coupon.