Ik vind pony's ideaal met opstappen, in het bos, in de stad, overal en met opzadelen ook. Maar beken meteen dat bij mij de pony's per ongeluk zijn gekomen. Voel me op mijn beige pown het zekerst, maar dat is niet zozeer het formaat als wel ons verleden. (hoewel breedte is handig... als ze wel opzij schieten zit je altijd nog wel ergens ongeveer boven het midden van de massa.. ipv precies ernaast)
Het is met alles handiger,ik kom met mijn ouwe lijf en rotte knieën moeilijk op de grote. En ik heb ook gewoon hoogtevrees en het gevoel dat ik geen grip heb. Zie me er nog niet mee op vreemd terrein zo opstappen en wegrijden. Ben zelfstandige en de angst om te vallen wordt steeds groter.
Nicole
Geplaatst: 20-03-14 22:42
ambre schreef:
Ik vind het gewoon te hoog,deze is 1.70 en ik zit er voor mijn gevoel echt 'op'. Ik zit op mijn poown veel zekerder.
Plaats eens foto van je paard Ik voel me ook stuk vertrouwder op een pony dan een paard, en heerlijke karakters + vaak leuke kleurtjes haha
Onderaan in mijn profiel staan 2 foto's. Wel van een jaar geleden,inmiddels is ze al wat uitgezwaard.
Nicole
Geplaatst: 20-03-14 22:45
ambre schreef:
Onderaan in mijn profiel staan 2 foto's. Wel van een jaar geleden,inmiddels is ze al wat uitgezwaard.
Goed in beweging? Paar knotjes erin kort in vacht mooie hoofdstel en goede fotograaf ben je die zo kwijt! Kan je een erge mooie goeie pony voor terug kopen!
ambre
Geplaatst: 20-03-14 22:48
Ze is niet zo makkelijk,dus dat zal wel tegen vallen denk ik. Er stapt niet zo makkelijk een vreemde op,ze is erg eenkennig. Wel erg fijn te rijden. Fijne galop,in draf mooi uit de schouder maar zou achter wat meer buiging in de gewrichten mogen hebben.
Is wel leuk paard om te zien! Maar eenkennig is met verkopen dan weer wat lastiger, maar als ze wel fijn te rijden is, moet iemand daar toch wel overheen kunnen stappen lijkt me.
knappe meid idd, daar ga je nog veel plezier mee beleven nicole!
ik ben ook echt van de pony's, hun humor en stokmaat doet het hem.... rij ook regelmatige grote paarden, maar toch ik blijf een ponymeisje.
Suelza
Geplaatst: 21-03-14 09:34
Zo hehe... gisteren de eerste van een reeks examens gehad! Orun theorie niveau 4 dressuur! Nu aankomende maandag de theorie van Orun niveau 4 springen...
Verder weinig te melden, beetje keelpijn, volgens mij heerst er wat! Maar ondanks dat heb ik dinsdag én woensdag zo fijn les gereden met mijn bonte vriend! Dinsdag springen, woensdag dressuur! Binnenkort maar even een B parcourtje springen met hem, voor het SGW seizoen begint de dressuur zal wel loslopen, dat doet hij wel fijn. Springen gaat ook goed, maar moet hij nog even goed oefenen om straks de L cross te kunnen lopen.
Ik heb veel (te) grote paarden staan, maar ik zit toch altijd het fijnst op die grote ponys of kleine paardjes
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 21-03-14 11:33
Urielle schreef:
Die eenkennige paarden kiezen zelf hun baasjes dus er zal vast wel iemand nieuws uit de bus komen
Sam is ook zo'n watje maar met mij kan hij het vinden. Heb nu al van twee verschillende mensen, onafhankelijk van elkaar, gehoord dat als hij op mijn poetsplek staat en ik wat moet gaan halen, dan gaat ie of mee, of als er iemand is vraag ik even bij m te blijven, blijkbaar schiet ie dan flink in paniek als ik uit het zicht ga en hij bij de ander moet blijven... Sam ooit verkopen zal 'm dus wel niet gaan worden.
Mijn zwarte is ook zo Ayasha, ik ben helemaal geen goede amazone maar hij heeft mij als baasje gekozen dus 'ik mag' erop rijden van ZKH. Hij is met de jaren wel makkelijker aan het worden maar als jong paard heb ik geprobeerd om een aantal GP-ruiters ermee te laten rijden... die kwamen er dus soms niet eens op, of als ze snel genoeg waren kregen ze een uur rodeo voor hun kiezen. Een paar maanden geleden heb ik er voor het eerst iemand op kunnen laten uitstappen na concours, maar dat was ook iemand die er niet op ging zitten met een dwingende energie van 'dit gaan we wel even doen'. Sommige paarden kiezen hun eigen volk wel uit, en niveau heeft daar bar weinig mee te maken.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 21-03-14 20:56
Same here. Ik ben echt geen geweldige ruiter. Maar van mij pikt ie het om één of andere reden... Hij geeft niet zozeer rodeo trouwens, maar hij spant op, laat niet los, gaat stressen, ter plekke piafferen als ie moet halthouden enz.. En dwingen moet je die sowieso niet.. Dan heb je een probleem..
Hij heeft het zelfs in die mate, dat als mijn lesgever hem even aan de teugel pakt om iets te tonen, dat ie al verkrampt..
Rodeo krijg ik zelf ook niet vaak hoor, maar anderen dus destijds iig wel! Bij mij ook gespannen, huppelen, passageren ipv stappen of draven, kaak op slot zetten en zijn eigen zin doen. Na zoveel jaar ben ik nog steeds niet uitgestudeerd op zijn gebruiksaanwijzing. Mijn instructeur(s) mag(mogen) er pas aankomen aan het eind van de training als ik eraf gestapt ben, als er iemand de bak inloopt terwijl ik rij voel ik zijn staart al aanklemmen Soms kan ik hem echt achter het behang plakken en ik ben nog steeds soms bang omdat ik weet hoe extreem hij kan doen op de verkeerde momenten, maar als hij dan wel lekker los en ontspannen 300% voor me werkt dan vind ik toch dat er niets tegen dat gevoel van partnership op kan. Zijn ontspanning en overgave is zoveel meer waard dan die van een braver nuchterder paard Hoewel ik het ook superleuk vind om met de hengst te rijden juist omdat die elke dag vrolijk aan het werk gaat, soms een beetje te veel machismo maar altijd safe, zonder nukken en kuren.
Nou dan is die van mij een schatje! Die moet je gewoon even de tijd geven met opstappen en wachten tot ze ontspant. Als ik er naast sta gaat dat het snelste. Dan met rijden even spanning afvloeien door te laten zakken en een klopje werkt ook goed. Het is gewoon een echte meid.
Heb vandaag een meid met lange benen uitgenodigd om haar eens te proberen en er is al iemand die haar 5 jarige grote E aanbood om te ruilen. Komt vast goed dus!
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 21-03-14 21:09
Sam is daarin heel moeilijk in te schatten, zei het onlangs nog in een ander topic. We hebben nu 80cm gesprongen maar ik moet mijn VZ zadel er op leggen want dat springt al niet meer fijn met een dressuurzadel, en dat doetie thuis allemaal, maar als ik hem nu mee neem op vreemd terrein, kan het zijn dat ie óf de sterren van de hemel springt en nergens naar kijkt, of dat ie helemaal verstijft en niks meer doet..
Hij heeft geen enkel probleem met bobcats en tractors en camions die door de bak gaan (die kwam treinbilzen leveren) maar de treinbilzen die 10m van de bak af lagen... Daar ging ie debiel op doen...
Het is ook heel raar, ik heb me dat al een paar keer af gevraagd. Op mijn eigen paarden moet ik steeds werken voor kleine dingen... En als ik op andere paarden stap (zo nu en dan als ik mijn mond eens niet kan houden en zeg "laat 'm dan een keer los" dat ze zeggen "kom het dan zelf doen. ) dan stap ik op en rijd ik er zo op weg... Ook paarden die door hun ruiters als "moeilijk" omschreven worden.. En op mijn eigen dieren voel ik me soms zo'n klúns..
Moet zeggen die van mijn zijn niet zo gecompliceerd. Sjol heeft heel veel geleerd in de manege lessen (vnl. hoe NIET te hoeven werken) en heeft daar ook diverse ruiters die haar wel even aan het lopen zouden krijgen verteld dat ze het konden vergeten, dan vertikte ze het gewoon. Terwijl kindjes die lief iets vroegen meer voor elkaar kregen. In begin heeft ze wel wat fratsen gehad, maar die had het snel voor elkaar om er een win win situatie voor haarzelf van te maken.
Toobs is gezellige goedzak, wel vreemde introverte snuiter, maar je kan er iedereen opzetten.
Ik hou er ook van dat iedereen erop kan, als er dan eens iets is en ik zit met de paarden omhoog, hoef ik niet te bedenken dat ze niet rijdbaar zijn.
Dan zijn die van mij toch wel erg makkelijk zeg! Kan er iedereen alles mee laten doen. Ze zijn wel allebei kijkerig maar zullen nooit gekke fratsen uithalen oid. Toch wel erg makkelijk in geval van nood.
Op spirit durf ik echt iedereen te zetten, loopt ook regelmatig met beginners rond Je kan ook gewoon alles met m, pion op z'n kont zetten en dan als ie eraf valt nieteens omkijken, bak slepen terwijl je rijd vind ie spannend maar geen gekkigheid. Heerlijk hoor VIP trouwens ook, super betrouwbaar..
Zo, heerlijk gecrosst, wel soort van moordpoging op mezelf gedaan met stomme fout, maar verder heerlijk! Die man moeten ze bij ons les laten geven, misschien dat ik dan ooit nog soort van een beetje ga leren springen. Zo, nu is ie lekker los voor de dressuur wedstrijd morgen! (ik alleen niet )
saskiaojan
Geplaatst: 22-03-14 19:55
Klinkt goed sjol, succes morgen!
Op mijn fjord kun je ook echt alles en iedereen zetten, Op Cordia nog niet, die is wel braaf, maar nog jong en wat rennerig als ze wat eng vind.
Vandaag weer concours gehad, 2 super fijne proeven kunnen rijden, nog niet op t oude niveau maar het gevoel is er weer, heb ik 175 en 180 pnt... werd zeer streng gejureerd. Maar goed laatste punt voor het L1 is binnen, dus 13 april gaan we een stapje omhoog.
Gefeli ook van hier! En Sjolvir top van het springen en succes morgen met dressuren! Ik heb net een wedstrijdje opgegeven met de hengst, al heeeel lang niet meer meegeweest en ik doe het echt in mijn broek om weer op wedstrijd te gaan (niet vanwege zijn gedrag dus, da's de braafste van stal!) maar hij loopt thuis fijn en het moet er maar eens van komen nu.