Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:16

Enzo_Ollie schreef:
@PSvanLot in Bologna is het hopelijk in ieder geval lekkerder weer dan hier! :+

Nou dat scheelt nogal!
Gisteren letterlijk heel de dag regen met flinke buien. Vandaag droog en morgen weer ruim 20mm. Maar och, we gaan maar lekker veel uit eten haha.

Charmaine

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:45

Mijn wedstrijdseizoen ligt al een paar weekjes in duigen. Heel jammer, had graag de resterende 2 wedstrijden bij onze vereniging meegereden. Nu me maar vermaken met het doen van het secretariaat. En meelezen hier ;-)

Paard bleek gebroken griffelbeen te hebben door een trap in het land. Is daaraan geopereerd en staat nu op de kliniek voor verplichte boxrust. Thuis niet te handelen buiten de kudde. Nu aan het overwegen of ik haar nog wel in de kudde wil hebben of dat ik haar verhuis naar andere pensionstal. Is de 2e keer dat er sprake is van 'behoorlijke schade' in deze groep en aan haar andere been te zien heeft ze in het verleden soortgelijke akkefietjes gehad. Ze kan op de huidige stal niet individueel geweid worden helaas. Dus ipv leuke wedstrijden en oefencrossen uit te zoeken, aan het bedenken of we stal moeten verlaten of niet....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:55

Wat balen, Charmaine! Dat is echt niet leuk :(:) en een lastige keuze idd. Het is hier ook niet makkelijk qua stalling natuurlijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:06

Ontzettend balen Charmaine. Maar je noemt precies de reden waarom ik mn paarden niet in een groep wil zetten. Je hebt nu nog enigszins 'geluk' maar de schade kan natuurlijk ook onherstelbaar zijn. Bij ons staan de paarden apart buiten in de weitjes alleen of met zn 2-en.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:14

Dank je mwm. Klopt, overal lange wachtlijsten oa. En net niet stallen. Ik vind het ook erg belangrijk dat er een goed en strak buiten/binnenzetregime is en daar ontbreekt het vaak aan. De keuze is lastig omdat ik nu echt heel fijn sta en het verder eigenlijk rustig is in de kudde van 7 merries. Uitgezonderd die paar dagen in het seizoen dat mijn merrie het nodig vindt het dominante kreng uit te hangen....

@Babootje nou dat idd. Nu viel het nog relatief mee, maar wat als het de volgende keer nóg erger is? Heb ook contact gehad met jouw stal. E. besloot echter na een paar zinnen al dat ik niet in het stalconcept pas. Echt heel raar gesprek. Maar met zulke snelle conclusies zal ik idd vast niet passen..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 09:24

Wat een nare situatie Charmaine :knuffel: Is het vooruitzicht nu wel positief voor haar? Griffelbeenbreuk is aan zich geen belemmering voor de sport in de toekomst toch?

Ik herken je twijfel ook wel, het is makkelijk roepen hoe mooi leven in de groep wel en niet is, onbeperkt buiten en al, maar als je paard zich telkens verongelukt of in elkaar gemept wordt is het leuke er snel van af. En je zit in onze regio al gauw vast vanwege wachtlijsten en ander gezeik -O-

Ik had na de blessure vorig jaar ook heel wat twijfels maar puntje bij het paaltje loopt mijn paard nog steeds in de groep en grotendeels dag en nacht buiten :o Wel een andere stal, veel meer toezicht en een kleine vaste groep op een groot stuk land. Want standaard verloop bij je doorsnee pensionstal levert helaas een hoop ellende op. Tot nu toe super blij met de verhuizing in ieder geval. Merk dat ik veel meer lol heb in wedstrijden rijden, trainen enz nu dat al het basis management bij mijn stalhouder ligt en ik me er niet mee hoef te bemoeien. We zitten wel helemaal op 1 lijn, dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 01-08-23 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:24

Charmaine wat vreselijk! Ik hoop dat ze gauw weer opknapt en jullie weer lekker kunnen gaan rijden.

Je stalling moet dan kijken naar de samenstelling van de groep en of het land groot genoeg is.. is er genoeg ruimte om zich terug te trekken en zijn alle paarden in evenwicht met elkaar.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:33

Dank jullie wel :o Ik zit er ook echt mee in mijn maag. Fijn dat ik even kan delen hier, ook al is het even off-topic :+

De groep zelf is goed in evenwicht, land groot zat. Merries/ruinen apart. Het is mijn merrie die de grote boosdoener is. Ze is er ook als laatste bijgekomen vorig jaar. Maar dus erg dominant. Iedereen moet uit haar aura blijven en dat doen ze allemaal ook, met uitzondering van 1. Die mept terug en gaat niet voor haar aan de kant. Die had dus vorig jaar een gebroken griffelbeen door mijn paard....Nu is het andersom. Merriegroep opdelen of mijn merrie apart is geen optie helaas.

@Flyhigh: prognoses zijn idd gewoon positief, ook voor de sport. Losse botje is er ook schoon uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:35

@ Charmaine: ohh jeetje dat is wel een serieuze trap geweest. Komt het wel allemaal nog goed?

Ik heb die van mij wel in een groep staan. Afgelopen winter stond er 1 paard tussen die wel voor flink wat onrust heeft gezorgd op de paddock en ook mijn paard flink getrapt had met een hematoom als gevolg. Dat paard kon uit het niks op een ander paard aflopen en zich ineens omdraaien en er op los gaan meppen. Dat paard is sinds kort gelukkig weg en nu staat er een hele rustige stabiele kudde op het land.

Hier gisteren echt een ontzettend stijf paard. Ik denk dat de constante regen en wind haar achterhand toch iets teveel geworden zijn. Uiteindelijk werd ze wel los maar het duurde heel lang. Vandaag even een vliegendeken met waterdichte rug halen want mevrouw blijft gewoon met dr kont in de regen staan ookal kan ze droog in haar stal staan. Gisteren eens goed geoefend op het wijken en voor het rechterbeen lukte gisteren eindelijk! Wijken voor het linkerbeen lukte niet zo goed. Daar liep ze steeds over de schouder weg en zodra ik haar goed begrensde ging ze stappen. Even wat miscommunicaties.

Het streven is 17 september ons L1 debuut maken maar dat moet het wijken toch beter bevestigd zijn.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:45

Wat heftig Charmaine! Hopelijk knapt ze snel op. Hier staan ze al jaren in een kudde (merrie en ruinen apart), maar echt nog nooit gekke dingen.

Gefeliciteerd weer aan iedereen met winstpunten *\o/*

Hier nog steeds een wedstrijdpauze, eind augustus start ik gelijk een weekend waar we druk voor aan het trainen zijn. Gaat allemaal steeds beter en ik snap ook echt wel waarom mijn punten vorige keren niet voldoende waren. Afgelopen week hadden we een clinic bij Laurens van Lieren gehad waar we goede tips hebben gehad.
Gisteren ging de les mwah, de les zelf ging goed en merk ik echt dat hij sterker wordt en verbeterd maar toen we proefje gingen oefenen, schiet hij nog snel in de stress omdat alle oefeningen zo ‘snel’ achter elkaar gaan. Dan raakt hij helemaal in paniek en kunnen we eigenlijk beter stoppen. Bijvoorbeeld hals strekken, teugels op maat en daarna in galop. Hij is nog bezig met verwerken van het halsstrekken. Heel lastig is dat.
Het wijken linksom gaat nu echt wel goed! Rechtsom zijn we druk aan het trainen en begint langzaam van een 4 naar een 5 te gaan :Y) we hebben nog even maar ik begin wel al zenuwachtig te zijn haha.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 09:54

Charmaine dat is fijn om te horen :) ik ken er ook meer dan genoeg die na zo'n breuk nog prima in de sport hebben gelopen.

Het blijft lastig allemaal, zolang ze samen lopen heb je altijd een kans dat er een schop een keer toch verkeerd landt. Maar apart / met een draad ertussen worden ook niet alle paarden gelukkig van en dan kunnen ze zichzelf ook flink beschadigen. En je kan het allemaal perfect op orde hebben qua beleid, samenstelling van de groep en noem maar op en toch gewoon domme pech hebben.

------------

Leuk dat jullie zo fanatiek trainen Autumnn en LV19952 :D

We hebben nog maar 1 springwedstrijd op de planning staan, standaard 2 x 1m, en daarna gooi ik mijn paard het land op en hoeven we elkaar paar weken niet te zien. Hij heeft hard genoeg gewerkt om vakantie te verdienen :)

Daarna weet ik het nog niet, ik zal hem medio september weer oppakken en misschien kijk ik dan of we eerst wat dressuur kunnen gaan rijden. Maar die drempel is inmiddels best hoog merk ik want sinds Lisse in februari hebben we niet meer gestart en ik loop vast op al de "ik kan niet, durf niet, wil niet" stemmetjes in mijn achterhoofd :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:58

Ik wil juist mijn paarden in een groep hebben. Pas als het blijkt dat dat ene paard niet functioneert in een groep zou ik ze eruit halen, maar alsnog wel met een ander willen hebben. Alleen is echt aller laatste optie.
Maar van jou snap ik het Charmaine. Mijn vorige heeft ook een tijdje alleen gestaan, omdat hij in fases ging vechten als de merries hengstig waren. Op andere stal met alleen ruinen was dat gelukkig over.
Ze zou dus best in die kudde kunnen als die andere merrie er niet was, maarja dat is ook lastig. Wij hebben ook 1 zo'n merrie die zich niet zoveel laat vertellen en terug schopt en dan de mijne die zonder veel gedoe bovenaan staat. Die 2 kunnen soms ook botsen, maar vooral van afstand schoppen en dus niet raak.

Heel lastig, ik zou ook niks in de omgeving weten eerlijk gezegd. Wat zijn de eisen allemaal?

Ik heb de 20e weer een wedstrijd en daarna in september een 3 daagse. Allemaal nog M1 want we moeten de keertwendingen nog wat beter kunnen voor de m2. Kwartje gaat vallen dus ik hoop oktober of november.

Lekker fanatiek dames!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:15

Wat vervelend Charmaine, ook aangezien de jowu de aanstichter is, dat zal dan in een andere groep ook gebeuren mogelijk.
Ik heb mijn paarden bij voorkeur ook in een groep 24/7 buiten. Maar weet ook dat niet elk paard daarvoor gemaakt is. Ik heb de mazzel ze afgelopen jaren aan huis te hebben, dus kleine stabiele kudde van 4 paarden, ruinen en merries samen. Mijn oude eventingpaard was de kuddeleider en die hield de boel stabiel, hoefde alleen maar zijn oren in de nek te leggen om een punt te maken. Was ook echt heel lief tegen de veulens/jaarlingen, die mochten zelfs mee-eten uit zijn voerbak. Helaas is die in februari overleden en is de kudde nu wat minder stabiel, 28 jarige ruin is nu de baas, maar die kan echt lelijk doen tegen nieuwkomers. Gelukkig is hij na 2/3 keer jagen fysiek uitgeput en laat hij ze daarna met rust :+ . Ga eind augustus verhuizen en neem mijn wedstrijdpaard mee naar een pensionstal waar hij in een gemengde kudde 24/7 buiten komt, vind dat ook wel spannend, hoop dat het goed gaat allemaal.

Ik heb mijn L1 debuut gepland voor over 2 weken, en dan over 2,5 week nog Hippiade in de B. Na de verhuizing nemen wij even een wedstrijdpauze, mijn paard heeft echt even nodig om ergens te aarden. Maar wil voor die tijd graag L1 debuut maken, zitten nu in een goede flow, sinds ik er een ander zadel op heb gaat het wijken ineens veel beter :) .

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:47

@Eef_Bam maar als je L1 gestart ben mag je toch geen B meer starten in de hippiade? Als je eenmaal hoger gestart ben (ook al heb je nog geen 5 winstpunten) mag dat niet bij kampioenschappen dacht ik... Of met een ander paard?

@Charmaine hopelijk knapt hij snel weer op!

Bij ons staan ze helaas ook apart van elkaar. De 1 is een eeuwige puber en de ander is gewoon een volwassen paard die ook af en toe niet wil kloten. De puber laat 'm geen eens z'n behoeftes doen in de wei zonder 'm in z'n kont te bijten of te jagen ofzo, dus ze staan met een klein lintje ertussen zodat ze wel kunnen neuzen en kroelen maar ze wel allebei afstand van elkaar kunnen nemen zonder dat de ander zich ermee bemoeit :+
Vorig jaar wel samen gestaan een groot gedeelte van de zomer, alleen ivm de blessure van die van mij (dus het volwassen paard :Y) ) was het rondrennen etc. niet zo'n goed idee

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:50

Charmaine, wat enorm balen! Moeilijke keuze die je moet maken, maar als je merrie zo dominant is zal het beter zijn om haar apart te kunnen zetten.

Enzo, tussen de regio en het nk mag je promoveren.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:54

@Enzo: voor de regio mag je niet promoveren, maar tussen de regio en het nk wel. Mag ook geen B meer starten want ik zit nu op B+30.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:55

Ohh dat wist ik niet, dan heb ik niks gezegd :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:57

Ja, de Hippiade / het Nk is de uitzondering op die regel. :j Zodra de regio geweest is mag je promoveren en alsnog in de oude klasse starten daar.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:36

Sterkte Charmaine, vervelend! Zowel dat ze nu geblesseerd binnen staat als dat je nu dus na denkt over verhuizen. Lastig ook dat zij de aanstichter is, dat maakt het wel een stuk lastiger. Is het wel een optie om haar 'alleen' te zetten? Omdat je aangeeft dat ze nu op kliniek blijft omdat ze thuis buiten de groep niet te doen is? Succes iig met nadenken en het evt. vinden van een andere geschikte stal.

Herkenbaar verder, die van mij mag ik net weer oppakken nadat ze even stil heeft gestaan omdat ze een trap heeft gehad. Gelukkig viel dat heel erg mee en heeft ze behalve dat er nog een bult zit er geen last meer van. Meestal hebben wij gelukkig een behoorlijk stabiele (maar wel grote) groep, heel af en toe is er wel eens onrust en helaas denkt die van mij vaak dat ze zich daarmee moet bemoeien. Gelukkig is ze wel zuinig op zichzelf en is ze goed in met kleine signalen de orde houden, maar soms is dat blijkbaar even niet genoeg. Baal er wel van dat meerdere in onze groep achterijzers hebben, heb het idee dat die sneller schade veroorzaken dan zonder ijzers.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:44

Roulette ja achterijzers zijn echt k*t wat dat betreft, en de schade is zeker groter :\

Mijn paard heeft nog weekje of 2 geleden zo'n ijzerschop in zijn bovenbeen geincasseerd en het was meteen een vrij lange en diepe snijwond en hij liep letterlijk op 3 benen weg (en ik stond daar een hartaanval te krijgen :') ). Kwartiertje later was die weer 100% zuiver en sindsdien nergens last van gehad dus het zou puur eerste schrik en pijn van de schop zelf zijn geweest maar het blijft een risico.

Maar goed ik heb hem nog steeds liever buiten in de groep dan binnen in zijn uppie staan, als die zijn idiote buien buiten kan beleven kan ik er tenminste wel fatsoenlijk op rijden zeg maar :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:33

Wij hebben altijd groepen gehad zowel met als zonder ijzers. Ja, als ze echt raak slaan of vechten zijn ijzers vervelender, maar anders hadden wij er nooit extra last van. Degene die wel regelmatig wilden knokken wilde je sowieso niet in de groep hebben eigenlijk :+ ook niet zonder ijzers

Het zou wel eens handiger zijn als er iets meer ruimte is om verschillende groepen te maken, ipv 1 merrie en 1 ruinen bijvoorbeeld. Soms klikken paarden gewoon niet enndat is logisch maar ook wel eens vervelend als je dan meteen alleen te staan komt.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:08

Best logisch, dat achterijzers alleen vervelend zijn als ze raak slaan ;)
Dat geluk hebben we hier wel, 6 groepen in totaal (4 gemengd, 1 ruinen, 1 merries), dus klikt het in de ene groep niet, dan is er altijd nog een alternatief. De stallen zijn hetzelfde ingedeeld als de groepen, dus dan krijg je ook een andere box/kast/etc.

Fly, dat is erg hè, als je dan ook precies ziet wat er gebeurd en ze er eerst slecht op lopen. Gelukkig was het na een kwartier weer goed.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:57

Hier staan ze allemaal apart. Pedro is heel lang hengst geweest en die durven we niet met de merries te zetten. Als Tet niet hengstig is, gaat het wel goed maar zodra ze lekker ruikt is het drama. Tet en Kayin kunnen niet samen want die zijn beide vrij dominant. Al helemaal nu Kayin te koop staat, willen we geen extra risico. In de weides staan de dames wel samen, dan zijn ze te druk met eten :') Kriebelen doen ze wel met elkaar gelukkig!

Pedro heeft een wedstrijdstop ingelast. Hij liep vorige week kreupel en toen hij eindelijk rad liep, trapte hij zijn ijzer eraf… Balen maargoed. In de omgeving is in augustus niet zo veel dus eerste wedstrijd staat voor 3 september

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:08

Hier a.s. vrijdag weer wedstrijd. :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:57

De mijne is helaas vorig jaar ook 2 keer toegetakeld in een groep. Al denk ik wel dat ze zelf zowel ontvanger als uitdeler is geweest want ze is soms ook gewoon irritant :')

Maar daardoor toen ook de regio’s gemist, 3 maanden stil gestaan. Dus hier staat ze nu alleen met 2 mini appie’s en thats it. Komt nooit meer iets bij haha.

Ik ga van het weekend eens kijken naar wat ik nog wil starten! Maar eerst vrijdag nog een clinic *\o/*