Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:01

Junioren is Z2.
Children tm Z1 geloof ik ?

Verder is het logisch dat er op een kampioenschap de beste paarden lopen. En dat je met een simpel paard toch een eind kunt komen, maar als je met je simpele paard een super proef aflegt , net zoals iemand met een heel goed bewegende ....Dan is t imo ook logisch, dat de laatste hoger scoort.

Ik heb een freiberger , die echt simpel draaft ( wel goed stapt en galoppeert ) . Ben nog nooit benadeeld.

Nu op Z niveau rijd ik niet perse bovenaan mee. Al begon ik wel met 61% en zitten we nu op ruim 65% Maar wel meestal complimenten over het fijne voorstellen en gereden zijn. Verder kan er nog veel verbeterd worden, dus ik geef nog niet op haha . Maar ik ken onze beperkingen.

Flubberboot

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:23

Maar hoe goed een paard kan zwaaien met de benen heeft toch eigenlijk niks met dressuur te maken? Alleen op het onderdeel "Gangen" zou je dan benadeelt mogen worden, rest niet toch? Als je een simpel paard hebt wat perfect alle oefeningen uitvoerd, moet je in mijn ogen dezelfde score krijgen als iemand die met een Totilas 2.0 alles perfect doet.

Maar dat is mijn idee van dressuur, zal tegenwoordig niet bij iedereen zo zijn gok ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:59

Flubberboot schreef:
Maar hoe goed een paard kan zwaaien met de benen heeft toch eigenlijk niks met dressuur te maken? Alleen op het onderdeel "Gangen" zou je dan benadeelt mogen worden, rest niet toch? Als je een simpel paard hebt wat perfect alle oefeningen uitvoerd, moet je in mijn ogen dezelfde score krijgen als iemand die met een Totilas 2.0 alles perfect doet.

Maar dat is mijn idee van dressuur, zal tegenwoordig niet bij iedereen zo zijn gok ik.

Nee, want kwaliteit van de gangen is ook een beoordelingscriteria bij de losse onderdelen. Heeft niks met benen zwaaien te maken ook hoor, ja bij sommige juryleden wel, maar het gaat om goede en correcte gangen. En dan is vaak ook bijvoorbeeld de takt goed en nog wat andere zaken waardoor die proef ook echt beter is.

Die totilas heeft ook een betere verzameling vaak, meer verschil en ruimte in de verruimingen en meet lossigheid in zijgangen oid.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:03

MyWishMax schreef:
Flubberboot schreef:

Nee, want kwaliteit van de gangen is ook een beoordelingscriteria bij de losse onderdelen. Heeft niks met benen zwaaien te maken ook hoor, ja bij sommige juryleden wel, maar het gaat om goede en correcte gangen. En dan is vaak ook bijvoorbeeld de takt goed en nog wat andere zaken waardoor die proef ook echt beter is.

Die totilas heeft ook een betere verzameling vaak, meer verschil en ruimte in de verruimingen en meet lossigheid in zijgangen oid.

Aaaah op die manier. Ja verschillen zijn inderdaad duidelijker te zien bij dat soort paarden.
Toch ben ik van mening dat een simpel correct (!!!) paard dezelfde punten zou moeten krijgen. Dressuur gaat er toch juist om om je paard goed voor elkaar te hebben? Ken genoeg simpele paarden die vele malen beter voor elkaar zijn dan de gemiddelde KWPN'er-achtige paarden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:11

Maar je wint ook als ze beter voor elkaar zijn en rijdt iig wel punten. Alleen op kampioenschappen komt er gewoon een heel ander slag, dan zijn niet alleen de paarden goed, maar ook de ruiters en dus de proeven.
Ook kwpners kunnen heel simpel zijn Maar als ze beide even goed zijn qua oefeningen is de betere beweger vaak ook beter qua lossigheid, lengtebuiging en dingen als verruiming. Dus dat is juist dressuur dat diegene wint. Want juist lossigheid enzovoorts zijn dingen die je meer gaat ontwikkelen als een paard correct gereden wordt en waar je dus naar streeft oa.
Ja, dan heeft een beter paard soms een voordeel omdat die het makkelijker doet. Aan de andere kant hebben simpele dieren ook dingen die ze makkelijk doen. Sommige zijn veel minder gespannen, zijn beter in halsstrekken, of makkelijker recht te richten, of een makkelijkere aanleuning en noem maar op. En die simpele krijgt ook betere gangen naar mate ze beter voor elkaar worden

Anders moet een Spaans ras die vaak beter zijn in verruimen ook geen betere cijfers krijgen als een ander type die dat minder makkelijk kan.

Je beoordeelt wat je ziet en je weet niet of dat aanleg is of juist training. Dat maakt ook niet uit

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:15

Die van mij is ook geen top bewegen, maar als je zorgt dat je in de proef mooi voorwaarts met tact en regelmaat gaat ,dat je echt wel leuke punten rijd.

Je onderdelen goed markeren dus na een middendraf ook weer terug.
En kijk eens naar jolanda adelaar, die is toch met 2 simpele paarden pony's grandprix.
En jill huijbregts rijd haar springpaard kikker in het zzl.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:03

ziezoziezo22 schreef:
Die van mij is ook geen top bewegen, maar als je zorgt dat je in de proef mooi voorwaarts met tact en regelmaat gaat ,dat je echt wel leuke punten rijd.

Je onderdelen goed markeren dus na een middendraf ook weer terug.
En kijk eens naar jolanda adelaar, die is toch met 2 simpele paarden pony's grandprix.
En jill huijbregts rijd haar springpaard kikker in het zzl.

Jaa SuperGuus en Jolanda. Mooi voorbeeld dat je met een simpel paard (maar wel met het geluk dat je een goede gezonde hebt) en weinig geld (geen ouders met genoeg geld om je bedje te spreiden) toch je doelen kan verwezelijken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:30

Ik had een Rhodium ruin. Klein beestje, wel heel chique. Goede stap en galop, tikje simpel in het draven. Maar dat dier was super constant dus die scoorde leuke punten!

Heb weer wedstrijden op gegeven. 2 sept naar Putten en 10 sept naar Boijl. Dan is er nog 23 in Oenkerk en daarna zijn er weer mooi wat wedstrijden in de buurt.

Vandaag mn merrie die een veulen heeft voor het eerst aan de longe met bijzet gehad. Pfff dat dier is zo scherp maar ze deed het verder keurig. Aankomende week inspannen :D Haar wil ik graag naar het ZZ rijden en de marathons starten volgend buiten seizoen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:40

Eef_Bam, gefeliciteerd :-)

DiscoDipp, wat balen zeg :\

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:38

DD: Bedankt voor het compliment, leuk om te horen, mijn paard kan van spanning soms wat kort-lang stappen en zich opkroppen, dus heb echt veel geoefend op ontspannen doorstappen.

Weet niet meer wie het vroeg, maar we mogen door naar Ermelo.

Foto's laten nog even op zich wachten, maar mijn vriend heeft een stukje gefilmd, blij mee :D :

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:37

Wat een leuk dier zeg! En prachtige combinatie zo, ook met jouw jasje. Gefeliciteerd, het Nk / de hippiade is gewoon heel leuk om te starten!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:39

Ziet er goed uit Eef Bam! Lekker los door zn lijf en tactmatig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:41

Fijn om naar te kijken Eef Bam.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:48

Mooi eef_bam! Wat een leuke combinatie zijn jullie.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:11

Ik heb niet alles gelezen want was heeeel veel, maarrrrr wij zijn donderdag met het meertal Drents kampioen geworden!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
(van de 3, maar andere meertallen zijn 1 van 1 geworden :') )

Ging ook echt super goed op het laatste x halthouden na, maar zelfs een 9 voor S van hand veranderen 8-)

de volgende dag zelf nog gestart voor de Drentse zelf (is bij ons vrijdag selectie, zaterdag Drentse) maar gezien we pas om half 11 thuis waren donderdagavond en vrijdag om 11 uur 's ochtends weer moesten was de pap op bij paardlief, dus 181 en 183. Wel winstpunten maar 0 impuls, ergens wel stiekem jammer wnat dat scheelde bij elke oefening wss een punt en de mensen die door waren zijn punten die ik normaal ook makkelijk met hem rijd, maar ja je kan niet elke keer kampioen worden he :Y)

@Eef_Bam gefeliciteerd!

@DiscoDipp, dat is idd balen. Heel apart hoe zo'n jury dan kijkt idd. Ik reed in de B mee en daar zaten ook echt mensen tussen waarvan wij zeiden als die een M proef zouden rijden met dat paard zouden ze ook bijna 200 punten halen hahaha (geen kritiek overigens, ik zelf had ook makkelijk L1 kunnen starten met dit paard gezien ik sinds 2017 met 'm in de B rond hobbel :+ , ik reed m eerst alleen sporadisch omdat ie van m'n zusje was maar die vind het rijden niet meer leuk dus nu weer serieus opgepakt)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 09:39

Gefeliciteerd Enzo_Ollie!

Wat betreft kampioenschappen, ik zou het liefst willen zien dat men niet hoger ging rijden dan hoogst behaalde klasse in afgelopen 5 jaar ofzo :o lekker jammer voor elke amateur die 1x suptop is geweest met zijn vorige knol en nu na een korte pauze weer een jonkie rijdt maar zo zou het enigszins fair play blijven voor daadwerkelijke B/L ruiters. En dan ook nog profs en amateurs gescheiden ongeacht het niveau, want stalruiters die voor t werk meerdere paarden in lage klasses uitbrengen zijn nog steeds niet te vergelijken met amateurs.

Maar zoiets gaat nooit gebeuren en het is ook niet alsof ik er nou wakker van lig dat ik geen regio's wil rijden tegen Z-ruiters in het L ;) als ik ooit zou meedoen dan liever in het springen en daar lijkt men wel op hun eigen niveau te starten, misschien op enkele profs in 120/130 rubrieken na die daar IMO ook niet thuis horen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:42

@Fly_high dank!

Je bedoelt niet lager ipv hoger? Niet hoger kan al niet hahaha

Maar das ook weer lastig want ik rij bijv. M1 met mijn andere, en met dit paard alleen maar B gestart en hij zelf met m'n zusje L1, dus ik kan niet zomaar M1 starten met hem.

Mijn doel voor die regio's zijn eigenlijk altijd lekker kunnen meekomen, dat wilde nu even niet maar afgelopen winter in het M1 bij de laatste selectie in de middenmoot geëindigd tussen alle professionele mensen dus daar was ik super blij mee

Ik ga nu lekker L1 met 'm starten en 14 augustus hebben we onze (tenminste, ik) eerste crossles! Doel is volgend jaar ook in het 1.00 mee te doen met de indoorkampioenschappen, behoorlijk doel voor iemand die nu nog niet hoger dan 0.90 durft :=

En Ollie zelf is nu officieel niet meer kreupel, alleen stijf. Niet gek als je 16 bent en al 4 maanden niks doet, dus die ben ik weer rustig aan het opbouwen :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 10:50

Ja niet lager inderdaad, ik heb heel duidelijk mijn koffie nog niet gehad vanochtend :')

Ik weet dat er super veel legitieme uitzonderingsgevallen zijn trouwens :) zoals in jouw situatie is het 100% logisch om in B of L mee te doen. Maar zoals sommigen hun best doen om alsnog x klasses onder hun vaste niveau te mogen rijden, vooral (semi) profs, stalruiters enz. denk ik soms stiekem dat super strenge regels misschien wel handig zouden zijn :+

Veel plezier met crossen alvast :D En best een ambitieus doel in het springen inderdaad maar hey, wie niet waagt ;)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:53

Een paar maanden terug durfde ik niet hoger dan 60, dus we komen er wel!! :+

Ja snap wel wat je bedoelt hoor, iemand die al met 20 paarden M1 is gestart om wat te noemen en dan ineens B start is anders dan iemand die 1x M1 is gestart. Ben iig blij dat ik die regels niet hoef te maken wie wel en niet mag want het is sws nooit goed :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:29

Gefeliciteerd Enzo_Ollie. Ik vind meertallen altijd heel leuk om te zien.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:40

Dank! Mijn vriend zei ook dat 'ie dit wel leuk vond om te zien ipv mijn saaie dressuurproefjes hahaha

Voelt nog wel onwerkelijk als ik een opmerking maak van "ja dan moeten we naar Ermelo" oid

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:01

Eefbam ziet er netjes uit

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:35

Ik had me voor morgen opgegeven voor een wedstrijd, al 4 weken geleden. Maar stond op de wachtlijst. Zal met een stalgenootje gaan en die is er wel door maar ik niet..
Wedstrijd duurt ook maar van 16.30 tot 20.30 blijkbaar maar goed, denk dat het hem niet meer word. Er doen maar een paar mee. De B is de grootste klasse met 6 deelnemers.
Wel erg jammer, had er zin in en maar 5 minuutjes van onze stal :\
Denk dat ik mijn stalgenoot maar ga ondersteunen dan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:41

O dat is jammer Deempje!

Ik ben een weekje op vakantie, in Zeeland... Echt de slechtste week van het jaar denk ik haha. Hebben een hond van 1,5 jaar en de kinderen wilden nog een keer met hem op vakantie naar het strand.
Volgend jaar maar weer een paar weken naar het buitenland.

Paard heeft ook twee weken vakantie. Vorige week maandag thuis het Z2 gewonnen en sindsdien lekker vrij. Over een weekje weer eens er op. Ga 21 augustus nog 5 dagen een citytrip doen naar Bologna. Daarna weer eens wat wedstrijden opzoeken. Wil eigenlijk weer ZZL gaan starten.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:06

@PSvanLot in Bologna is het hopelijk in ieder geval lekkerder weer dan hier! :+