Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:21

Maar het gaat me om de opmerking, "als ik een 10 geeft valt er niets meer te verbeteren of te leren" Oftewel, dan zou het perfect in zijn totaliteit moeten zijn. Als iets perfect is voor die klasse, is er toch nog steeds genoeg te verbeteren en te leren om in volgende klasses ook voor die oefening een 10 te kunnen krijgen.

Neem iemand rijdt in de B een supermooie overgang naar het halthouden, paard staat vierkant (wat niet eens nodig is in de B), in balans, blijft in een fijne aanleuning, actief en de ruiter blijft er mooi en netjes achter zitten. Dan is dat halthouden toch perfect voor de B en gewoon een 10 waard. Dat je in de M verwacht dat de achterbenen verder onder de massa staan en het paard in meer oprichting staat, dat is dan nog te leren en te verbeteren naar de andere klassen toe, maar voor die klasse was die oefening dan toch perfect. Wat zou iemand dan nog meer moeten/kunnen doen in de B/L voor die oefening? Er zit toch niet voor niets van 0 t/m 10 in elke klasse.

Maar kan me best voorstellen dat je dat weinig tot nooit tegenkomt, maar het zou geen uitgangspunt moeten zijn in mijn ogen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:26

oji schreef:
Maar het gaat me om de opmerking, "als ik een 10 geeft valt er niets meer te verbeteren of te leren" Oftewel, dan zou het perfect in zijn totaliteit moeten zijn. Als iets perfect is voor die klasse, is er toch nog steeds genoeg te verbeteren en te leren om in volgende klasses ook voor die oefening een 10 te kunnen krijgen.

Neem iemand rijdt in de B een supermooie overgang naar het halthouden, paard staat vierkant (wat niet eens nodig is in de B), in balans, blijft in een fijne aanleuning, actief en de ruiter blijft er mooi en netjes achter zitten. Dan is dat halthouden toch perfect voor de B en gewoon een 10 waard. Dat je in de M verwacht dat de achterbenen verder onder de massa staan en het paard in meer oprichting staat, dat is dan nog te leren en te verbeteren naar de andere klassen toe, maar voor die klasse was die oefening dan toch perfect. Wat zou iemand dan nog meer moeten/kunnen doen in de B/L voor die oefening? Er zit toch niet voor niets van 0 t/m 10 in elke klasse.

Maar kan me best voorstellen dat je dat weinig tot nooit tegenkomt, maar het zou geen uitgangspunt moeten zijn in mijn ogen.

Klopt, zo zie ik het ook. Het komt inderdaad heel weinig voor maar heb weleens een 10 gegeven. 9’s komen ook voor. Maar 2-en 3-en toch zeker ook wel.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:46

Mijn ervaring is, dat soms de punten mee vallen en soms tegen. Alleen qua commentaar kan ik eigenlijk altijd wel mee komen. Jury kaart vaak onze werkpunten aan, waar we mee bezig zijn.

En ben je niet tevreden of eens met de jury, dan volgende keer maar weer beter..

Een 10 geef je ook niet zomaar, snap dat je als jury dat dan ook niet gauw geeft.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:52

oji schreef:

Zo is het ook. Maar dan zet diegene er voor die klasse een perfecte oefening neer en dat heb ik nog nooit in de ring gehad.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:04

Ik heb ooit een 10 gehad :) Volgens mij onze laatste B wedstrijd, voor het halthouden bij het groeten. Paard stond helemaal recht, vierkant, nagevelijk en volgens de jury 'perfect'!
Zal is kijken of ik dat protocol kan vinden!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:16

Suzanne F. schreef:
dresjoepie schreef:
ik zie in de GP weleens halthouden achterwaarts of een overgang naar galop draf waarvan ik denk als ik dat in de L doe heb ik een 4 of een 5 terwijl er in de GP gewoon een 6 voor wordt gegeven! Ik vind dat hoe hoger je komt hoe beter de oefening uitgevoerd moet worden voor een voldoende! Helaas is dat niet altijd het geval

Klopt, eens. Verbaas me daar ook vaak over.

Dit doet me denken aan een bijscholing Z/ZZL aantal jaren geleden. Zo'n 50 juryleden op de tribune, ZZL proef wordt voorgereden. 2x een halthouden waarbij het paard nogal slordig stil stond. Zeg maar, hier en daar een been en neus stevig naar voren.
Tijdens bespreking kwamen we gezamelijk uit op een 4/5 voor dat halthouden. Maar nee , het was een 6 volgens de docent. Motivatie: er kan nog zoveel meer mis gaan!
Sinds die tijd kijk ik wat makkelijker naar het halthouden in de B-Z proeven.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:27

shirleyp schreef:
En die richtlijnen zijn superduidelijk! Hoewel... Ik heb gisteren een vriendin gefilmden heb alles volgens het plan gedaan: voorstellen, combinatienummer, paspoortblzs filmen, rondje om hele paard, bit en sporen in de close-up, enz. Maar ben dus vergeten de datum te noemen _-:( Het was toch blijkbaar iets meer dan mijn geheugen aankon in 1 filmtake :')

Hier vandaag ook vergeten:(.

PSvanLot

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:43

Datum is voor mij, en veel anderen, geen probleem.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:22

PSvanLot schreef:

Hoe kun je dan zien dat het filmpje niet ouder dan een week is?
en hoe checken jullie dat iemand dan niet 2x dezelfde proef instuurt?

(stel 2 verschillende jury's beoordelen dezelfde proef)

Ik zou het zelf niet eens durven om op die manier mijn proef te rijden/op te sturen, maar ben er wel benieuwd naar hoe het gecontroleerd wordt

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:31

Ik wil nu voor het eerst een proef insturen, maar nu kan ik bij de laatste stap: Categorieen, alleen de datum 7 mei aanklikken.
Ik heb me ingeschreven voor 14 mei, die zou ik dan nu toch moeten kunnen insturen?

Edit, gevonden :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:50

SweetVanille schreef:
PSvanLot schreef:

Ik zou het zelf niet eens durven om op die manier mijn proef te rijden/op te sturen, maar ben er wel benieuwd naar hoe het gecontroleerd wordt

Niet. Maar als degene een andere datum opgeeft dan wanneer ze rijden is het ook niet te controleren.

Ik denk dat je een beetje uit moet gaan van de goedheid van de mens.

Getty_Maan

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:55

Mijn merrie is te slim, ze kent de proef en weet precies wat er komt. Zou wel fijn zijn, als we ook eens een andere proef mogen rijden :+

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:56

SweetVanille schreef:
PSvanLot schreef:

Dat is niet door de juryleden te controleren. Er zijn ruim 800 juryleden die hieraan meewerken en we weten niet wat de anderen te zien en te beoordelen krijgen. En ook niet wanneer het opgestuurd is. Ik beoordeel vandaag bijvoorbeeld ook filmpjes die op 1 mei opgenomen zijn. Het kan prima zijn dat ze netjes op tijd zijn ingestuurd, maar dat ik ze gewoon laat binnen krijg. Die controle ligt dus echt bij de KNHS en niet bij ons juryleden.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:03

gett schreef:
Mijn merrie is te slim, ze kent de proef en weet precies wat er komt. Zou wel fijn zijn, als we ook eens een andere proef mogen rijden :+

Heb ik ook last van. Op de volte denkt ie jaaa galoppppp hahaha. achja zo leet je ook weer dat je controle toch niet helemaal.juist is. Ik rij een B proef

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:03

[/quote]

Niet. Maar als degene een andere datum opgeeft dan wanneer ze rijden is het ook niet te controleren.

Ik denk dat je een beetje uit moet gaan van de goedheid van de mens.[/quote]

Dat vind ik eigenlijk al een kwalijke zaak en meteen de zwakke plek in het systeem.
Er zijn een aantal regels opgesteld om de filmpjes te kunnen beoordelen. Een van die regels is de datum benoemen. Zo kun je ook zien en horen dat het filmpje in de juiste periode is opgenomen.
Juryleden moeten objectief oordelen en m.i. een aantal zaken afvinken. Voldoet het niet, dan kan het niet beoordeeld worden.
Dat is zeker jammer, ook een leermoment en volgende keer beter.

Maar kunnen ze niet naar de details van opname van het filmpje kijken? Dan kun je toch zien op welke datum het gefilmd is.

Het zou jammer zijn als er misbruik van gemaakt zou worden en de pilot geen vervolg zou krijgen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:08

swatch schreef:
Dat vind ik eigenlijk al een kwalijke zaak en meteen de zwakke plek in het systeem.
Er zijn een aantal regels opgesteld om de filmpjes te kunnen beoordelen. Een van die regels is de datum benoemen. Zo kun je ook zien en horen dat het filmpje in de juiste periode is opgenomen.
Juryleden moeten objectief oordelen en m.i. een aantal zaken afvinken. Voldoet het niet, dan kan het niet beoordeeld worden.

Maar kunnen ze niet naar de details van opname van het filmpje kijken? Dan kun je toch zien op welke datum het gefilmd is.

Het zou jammer zijn als er misbruik van gemaakt zou worden en de pilot geen vervolg zou krijgen.

Maar dat is niet aan de juryleden, dat is echt aan de KNHS. Ik weet alleen wanneer ik ze doorkrijg van de KNHS en dan kunnen ze best iets ouder dan een week zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet op tijd ingestuurd zijn.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:16

oji schreef:

Ik ben het hier ook mee eens!
Ik heb alle cijfers wel gehad van 0-10.
Een 0 voor iets wat ik niet uitvoerden (paard viel uit galop en moest nog een wissel springen maar daar had ik geen ruimte meer voor dus niet getoond)
En een 10 voor hals strekken met als commentaar perfect met een hartje.
Moet ook allemaal kunnen vind ik, liever een 2/3 en een 8/9 op het protocol dan 5,5/6/6,5.

Ik hoop echt dat ik morgen de uitslag van 5 mei krijg :)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:19

Jackyy schreef:
gett schreef:

Heb ik ook last van. Op de volte denkt ie jaaa galoppppp hahaha. achja zo leet je ook weer dat je controle toch niet helemaal.juist is. Ik rij een B proef

Dat klopt, jonge merrie moet nog veel leren. Maar het maakt het zo wel lastig haha.

Andere merrie ging altijd precies bij de X aanspringen, maar deze merrie wordt er heel onrustig van.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:31

Anoeska27 schreef:
swatch schreef:

Maar dat is niet aan de juryleden, dat is echt aan de KNHS. Ik weet alleen wanneer ik ze doorkrijg van de KNHS en dan kunnen ze best iets ouder dan een week zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet op tijd ingestuurd zijn.

Ik zeg ook nergens dat het niet op tijd ingestuurd is.

En het is idd aan de KNHS om wat met de verbeterpunten van deze pilot te doen. Ik vind wel dat ze erg hun best doen om het te laten slagen.
Het is leuk om hier te lezen dat er veel mensen aan deelnemen en ervaringen wisselen waarbij ik ook fijn vind om de input van juryleden te lezen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:33

Jackyy schreef:
gett schreef:

Toch een kwestie van gehoorzamer maken of de proeven minder rijden :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:11

Anoeska27 schreef:
Dat is niet door de juryleden te controleren. Er zijn ruim 800 juryleden die hieraan meewerken en we weten niet wat de anderen te zien en te beoordelen krijgen. En ook niet wanneer het opgestuurd is. Ik beoordeel vandaag bijvoorbeeld ook filmpjes die op 1 mei opgenomen zijn. Het kan prima zijn dat ze netjes op tijd zijn ingestuurd, maar dat ik ze gewoon laat binnen krijg. Die controle ligt dus echt bij de KNHS en niet bij ons juryleden.

Mijn proef is bv 2 mei opgenomen voor event van 5 mei. Heb hier nog geen uitslag van, dus een jurylid krijgt (hopelijk) gister/vandaag deze proef te jureren. Wat dan te laat lijkt als je naar de datum van gister/vandaag kijkt.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:19

Toch een kwestie van gehoorzamer maken of de proeven minder rijden :')[/quote]

Gehoorzamer dus, ik rij de proef maar 1x. Maar hij is zo slim. Maar is een goed leerpunt voor ons zelf.

Nu dus helaas vergeten de data te zeggen van vandaag. Dus moet hem morgen over rijden. (Rij dit paard 3x pw).

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:45

Knhs en juryleden zo ontzettend bedankt. Wij zijn fan van het eerste uur. Wij zijn gezegend met het feit dat we alles aan huis hebben. Niet alleen onze dochter en haar pony genieten, iedereen hier vind het fantastisch! Heel blij met deze ervaring. Bedankt jury voor jullie tijd en energie ☺️

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:02

Aan de mensen die in 4k gefilmd hebben, hoe hebben jullie dit omgezet en ingestuurd? Via de app lukt het me niet en ik ben niet zo handig met dit soort dingen.. help :')

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:43

Ons eerste filmpje upload nu..! *\o/*
Onze vorige (te vroeg gemaakte) opname voelde ik beter, vooral omdat ik vandaag galop twee keer heb moeten corrigeren. ;( Ik film maar twee keer, nog vaker vindt ik niet fair, tegenover het paard niet maar ook een beetje het competitiegevoel. Daar tegenover waren haar passen verruimen en halsstrekken wel echt véél beter. Ik heb nu dus geen referentiegevoel en ben bang.. :') haha

Wij gaan lekker verder met trainen, de week erop staat onze tweede en daarmee wil ik onze groei testen. :D