Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 15:48

Klopt DD, ik ga erop als jij net je proef uitkomt. Rij wel mee voor spek en bonen, gaat de afgelopen week helemaal niet zo goed als tijdens de selecties helaas.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 16:17

rien10 schreef:
ziezoziezo22 schreef:

Ha ha, dat klinkt als mijn kleine Brix. Precies hetzelfde. En ja, mijn aanleuning is soms niet goed, en ja, dan ben ik blij dat ik een oefening heb waarbij ik weer kan uitademen. In mijn geval de galop. Galop bij Brix is zitten op een leunstoel. Ik kan dit letterlijk een half uur volhouden.

Maar goed, pony gaat weer lekker en mijn dochter heeft meer tijd, dus voor mij staan de wedstrijden even op een laag pitje omdat zij het stokje weer heeft overgenomen. Na drie jaar weer in de ring... het is even doorbijten om weer in het Z ritme te komen. Met een pony tussen fantastische, flitsende paarden. Ach, als het correct is, rijd je punten (geen podium maar daar gaat het ons niet om). De winstpunten zijn er nog niet, maar er is een goede stijgende lijn.

Edit. Nog even inhoudelijk op het niet voor elkaar zijn in een proef: Je rijd in een bepaalde klasse omdat je toe bent aan die klasse. Zet mij niet in een Z2 proef, daar komen de oefeningen te snel achter elkaar. Ik heb nu nog die lange lijnen nodig. Niet om Brix even netjes in elkaar te frommelen, maar gewoon omdat de combinatie pony-ik nu niet toe zijn aan een Z2 proef. Zo simpel is dat. Dat is niet slecht of zo, dat is wat het is, ons niveau.

Rien10 ik ben ook altijd heel blij als het draf gedeelte in de proef klaar is, en dan kan ik in de galop uitrusten
Ik train ook veel in galop, maar pak nu ook meer draf mee .

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 16:25

Grappig hoe dat verschilt, ik vind de galop verschrikkelijk hard werken en rij liever draf :+ Galop ligt me gewoon niet zo goed. Dus ik was altijd juist blij als ik de galop had overleeft en door kon met draf haha!

Succes vanavond!!

Flubberboot

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 16:39

Ik vind geen van de gangen makkelijk bij Peet :')
Peet is zoooo gevoelig op zit dat elke gang hard werken is om recht te blijven zitten en niet te verschuiven. Als je ook maar ietsjes anders zit, gaat hij dingen doen die niet hoeven :') Thuis genoeg incorrecte piaffe, passage en terre a terre gedaan :') Of wijken wanneer je rechtdoor wilt.
Het heeft zijn nadelen met een hoogopgeleid paard met angst om fouten te maken :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 16:40

NorwayFjord schreef:
Grappig hoe dat verschilt, ik vind de galop verschrikkelijk hard werken en rij liever draf :+ Galop ligt me gewoon niet zo goed. Dus ik was altijd juist blij als ik de galop had overleeft en door kon met draf haha!

Succes vanavond!!

Ik vond de draf nooit erg, maar sinds ik in het Z zit ben ik echt liever aan het galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:01

Ik galoppeer liever. Die van mij zit heerlijk in galop en galoppeert ook makkelijker dan dat ze draaft!

Hier wil alleen het wijken niet echt meer lukken sinds ik haar van de achterijzers gehaald heb. Van te voren begon ze het spelletje te snappen maar nu schaart ze achteren niet meer. Ze zet meer bij dan dat ze echt overstapt. Iemand die hier nog tips voor mij heeft?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:48

LV19952 schreef:
Ik galoppeer liever. Die van mij zit heerlijk in galop en galoppeert ook makkelijker dan dat ze draaft!

Hier wil alleen het wijken niet echt meer lukken sinds ik haar van de achterijzers gehaald heb. Van te voren begon ze het spelletje te snappen maar nu schaart ze achteren niet meer. Ze zet meer bij dan dat ze echt overstapt. Iemand die hier nog tips voor mij heeft?

Weer op ijzers zetten? :D Flauw van mij natuurlijk, maar waarom heb je ze dr af gehaald? Als het goed gaat, verander ik persoonlijk liever niets.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:48

Veel succes DD, zet m op morgen!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:49

LV19952 schreef:

Valt ze ook over de schouder weg? Meestal is dat het probleem. Dus dan meer begrenzen aan de buitenteugel en minder stelling.

Als ze wel recht genoeg blijft, zou ik eens strenger opzij zetten, desnoods van hoefslag tot hoefslag wijken (MXK bijvoorbeeld). Als ze meer zijwaarts moet, moet ze wel gaan scharen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:11

ziezoziezo22 schreef:
Ik kan het er wel mee eens zijn.
De beste stuurlui staan aan wal.
Je durft soms niks op Facebook te zetten omdat dan net iets het neusje achter de loodlijn is of dat je net niet netjes zit.
Het lijkt wel of het 100%perfect moet zijn.
En dat gaat niemand lukken.

Moet ik ineens denken aan die ITP topics waar iedereen met lijntjes en driehoekjes aan de slag ging. :D
Veel negatief commentaar ook altijd; die ITP rijtopics zijn een stille dood gestorven volgens mij.

Fijn inderdaad als het hier allemaal positief kan blijven.

Mijn instructie hamerde er vroeger ook altijd al op in de eigen training ook gewoon de wedstrijdlijnen te rijden. En oefeningen aan elkaar te rijden, zodat je ook de overgangen meeneemt. Goed voor je eigen wedstrijdvoorbereiding, maar ook fijn als je paard zelf weet hoe hij een goede volte, gebroken lijn, recht op de AC etc etc moet lopen. Als je paard weet wat er van m verwacht wordt is het altijd makkelijker, overval je m ook niet zo snel als er in je eigen voorbereiding op de proefomderdelen iets mist.
Verder kan er in een proefonderdeel altijd iets gebeuren, bv als je paard net is afgeleid, ergens van schrikt of er om andere reden op dat onderdeel net niet "aan" is.
Als je je paard goed voor elkaar hebt, hoeft het echt niet zo te zijn dat als je je ene onderdeel verprutst je het onderdeel erna ook verprutst, zolang je je eigen hoofd er ook maar bij houdt :D
Het schakelen doe je vooral bij het losrijden om je paard aan het been te maken. Vlak voor de proef rijd mn dochter ook nog wat schakeltjes om het paard bij de les te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:28

Babootje schreef:
LV19952 schreef:

Weer op ijzers zetten? :D Flauw van mij natuurlijk, maar waarom heb je ze dr af gehaald? Als het goed gaat, verander ik persoonlijk liever niets.

Genoeg redenen :D ze is 2 jaar terug op ijzers gezet vanwege medische redenen. Inmiddels heeft ze dit om die reden niet meer nodig dus mogen we proberen zonder ijzers. Ze is kramperig en heel lastig te beslaan achteren. Ze heeft al gallen aan beide achterbenen door zo hard haar benen weer neer te laten komen en door tegen een muur te trappen. Ik kan haar zelf prima de hoeven uitkrabben na dik 2 jaar maar omdat de smid niet los kan laten als hij er net 1 nagel in heeft geslagen moet hij vaak even vasthouden. Zij wordt daar zo gefrustreerd van dat ze echt gericht gaat slaan. Dit kost haar natuurlijk veel stress, kans op blessures en naar de smid toe vind ik het ook niet fijn.

Daarnaast staat ze in een stal met verharde uitloop. In de winter kan dit glad worden met ijzers met risico op uitglijders en dat wil ik niet.

@Bowo: het over de schouder vallen valt volgens mij wel mee. Probeer haar wel goed te begrenzen met mijn buitenteugel maar dan gaat ze helemaal niet opzij. We hebben in de les al geprobeerd om van a of c in een rechte lijn naar h, k etc te rijden en haar dan de wand te gebruiken als begrenzer en dan doet ze het netjes. Ze heeft ook een tijdje gehad dat ze juist teveel opzij ging en niet meer voorwaarts. Dus het 1 is opgelost en dan komt het ander weer.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:01

Lv19952 dat is niet grappig. Maar wel gek als dat met je ijzers te maken heeft.
En als je in stap heel scherp gaat wijken , dus bijna recht naar de overkant.
Psvanlot ik heb dat inderdaad ook vanaf het z, maar zzl vind ik het helemaal echt drama.
Hoe meer hij met afdruk gaat draven (voor zijn doen)hoe meer ik uit het zadel gegooid word, en als ik denk deze training kon ik lekker zitten, dan zie ik het terug op video en dan zie ik wel waarom dan loopt hij in een sukkeldrafje.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:27

Lv19952, heb je wel eens een wending om de voorhand geprobeerd? Heeft haar kramp misschien ook invloed op het scharen van de achterbenen?
Met een wending om de voorhand, onder het zadel of aan de hand, daag je het scharen nog meer uit. Misschien dat dan het kwartje ook valt voor het wijken of dat ze dan haar spieren daarvoor traint.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:33

Ik heb niet meer bijgelezen. Hier is het klaar, heeft net enorm hard geregend voor de laatste 5 combinaties. Super sneu voor de laatste 5.

Mijn proefje ging wel steady op 1 foutje in de galop na dus ik ben heel benieuwd naar de punten. Even afwachten nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:58

@ Bowo: keertwending om de voorhand had ze eerst heel veel moeite mee. Ze stapte toen ook niet over maar alleen steeds bij zetten. We hebben veel grondwerk gedaan en nu stapt ze achter over met het grondwerk. Vermoed dat dit er wel iets mee te maken heeft maar hoe meer ontspanning hoe beter het gaat. Onder het zadel nog niet geprobeerd. Denk dat dat voor ons nog te moeilijk is.

@ziezoziezo22: ja ze is nu ook pas 2 weken van de ijzers af. Het moet wel even allemaal wennen. De eerste week heeft ze ontzettend stijf gelopen. Dat is er nu wel uit. Ga inderdaad eens proberen om in stap het wijken wat scherper in te zetten. Dankje voor je tip. Morgen even heel hard aan oefenen.

@Discodip: ben benieuwd naar de uitslag! Zag er weer wat flinke namen tussen staan zeg.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:16

DD iig mooi dat je fijn gereden hebt! Sneu voor degenen die die bui kregen, hoop water wat ik op je insta zag!

Ik heb vandaag na 1,5 maand weer gestart. Paard was top braaf en liet zich dacht ik ook wel goed zien. Eerste proef derde met 65, stukken goed, paar dure fouten. Tweede proef ging het blijkbaar niet om de onderdelen maar de kwaliteit van het paard. Ik had ff de briefing gemist dat ik op standje pavo cup moest. En dan heb ik echt geen dom paard, maar blijkbaar toch wel. Op de pavo scoorde ie iig gemiddeld nog een stuk hoger :') :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:57

Nou ik heb er echt maar 1 woord voor en dat is lachwekkend. Dat ik niet bij de eerste 5 ging zitten wist ik.

Maar dit, gewoon zonde van mijn tijd. Wordt maar weer even héél duidelijk gemaakt dat ze dit niet kunnen waarderen in de ring.

En dan de modder daar nog, mijn god. Ben blij dat ik daar überhaupt nog weg ben gekomen.

Ga dit echt met een korrel zout nemen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 00:14

Oh jeetje was het zo slecht gejureerd? Dat is wel heel zuur. Maar je eigen gevoel over de proef is het belangrijkste. Snap alleen niet waarom bepaalde ruiters nog in het L1 meerijden. Van enkele weet ik dat ze zelf internationaal of subtop rijden… dat weerhoudt mij er wel echt van om L1 te gaan starten om te kijken hoe we er voor staan.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 00:26

Ohjee discodip. Vertel?!?
Wat jammer dat het niet in een lijn ligt met je gevoel.. :(:)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 00:27

We kunnen elkaar dus deels de hand schudden DD :+ je was er al bang voor, maar wat jammer zeg!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 00:32

LV19952 schreef:
Oh jeetje was het zo slecht gejureerd? Dat is wel heel zuur. Maar je eigen gevoel over de proef is het belangrijkste. Snap alleen niet waarom bepaalde ruiters nog in het L1 meerijden. Van enkele weet ik dat ze zelf internationaal of subtop rijden… dat weerhoudt mij er wel echt van om L1 te gaan starten om te kijken hoe we er voor staan.

Nou ik heb echt dingen op mijn lijstje staan die gewoon niet zijn gebeurt. Heel tegenstrijdig ook. Even een voorbeeldje, jury 1 zeg binnen komen 5 meter ( 5 METER! Weet je hoeveel dat is :') ) van AC lijn af, jury 2 zegt een 7.

Er is van 2 kanten gefilmd, 1 vanaf de zijkant en 1 vanaf A. Ik zat gewoon hartstikke op de AC lijn hoor..

Ik ben er echt klaar mee, dit is de laatste keer geweest dat ik met de regio’s heb gedaan.

@Deenpje; zie hierboven haha. Alles wat wel ‘goed’ was heb ik een 6je.

@Noukie: Whaha jaa inderdaad. Ik ga er echt lichtelijk stuk om hoor. Jureer gewoon even lekker op het kunnen van het paard welke je voor je hebt ipv het paard dat je eigenlijk had willen zien.

Dit is precies waarom steeds meer ‘amateurs’ er mee stoppen.. Zo zonde.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 01:46

Wat jammer DD, weet uit ervaring helaas dat jury's soms echt wel een voorkeur hebben voor een bepaalde type paard, en dat is wel heel jammer als je daardoor niet naar kunnen beoordeeld word. Nu rij ik een paard wat ze wel graag zien, en krijg soms punten die niet per se verdiend zijn. Ook heel sneu voor de laatste 5 combinaties inderdaad, de bak stond echt blank en veel paarden waren daarvan over de zeik.

Hier vielen vandaag alle puzzelstukjes op het juiste moment op zijn plek. Mijn paard was zo ontzettend zen, voorwaarts en los in zijn lijf, echt een fijn gevoel. Na 5 minuten losrijden ben ik maar gaan stappen voor 20 minuten en toen 10 minuten voor de proef weer opgepakt zodat ik hem niet leeg zou rijden. Ik kon daardoor ook goed ontspannen en beter zitten. Proefje ging voor ons doen heel goed, fijn voorwaarts en geen fouten, soms wat wiebelig in de aanleuning nog. Zijn we gewoon 3de geworden van Limburg in de klasse B :wow: .

Had ik echt niet verwacht, stonden 10de bij de selecties en hebben nog nooit hoger dan 68% gereden en nu gewoon 71,667% met .167 verschil van nr 1 en 2. Echt heel trots op mijn paard. En op mezelf, dat ik het als verdwaalde eventingruiter toch maar heb geflikt :D . En heel dankbaar voor het bootcamp van mijn instructrice de afgelopen week, zij heeft gezorgd voor de zadelwissel en het vertrouwen weer terugkrijgen in mezelf en mijn paard.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 02:38

Wat jammer disco, zeker dat de jury’s zo’n verschil hebben en jij je er niet in kunt vinden. Hetzelfde voor jou, Noukie. Zonde dat het zo ver weg lag van jouw gevoel. Dat is echt het nadeel van een jury sport, dat ze soms echt niet te volgen zijn.
Eef_Bam, gefeliciteerd dat het bij jou zo goed ging en je dat wel in je punten terug zag! Heel knap om 3e te worden!

LV19952, huh, met internationaal/subtop mag je toch niet meer in de L1 starten dacht ik? Wel herkenbaar dat sommige ruiters echt lager meerijden dan eerlijk voelt. Nadeel van hoe de sport is ingericht qua best ruim zelf kunnen besluiten bij hoeveel punten je door wilt naar de volgende klasse en wanneer/hoe vaak je op wedstrijd gaat.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:21

Discodip jammer , eigenlijk zouden ze voor kampioenschappen de profs vd amateurs moeten scheiden.
Die komen met zulke andere kwaliteit paarden, en hun zitten de hele dag op het paard .
Discodip gewoon weer lekker naar de gewone wedstrijden, daar kom je ook de profs tegen maar gewoon bij je eigen houden , je rijd om te kijken hoe je er voorstaat en voor je winstpunten om weer hogerop te kunnen ,
Eefbam van harte gefeliciteerd, mag je naar het nk?
Lv19952 dat is nog maar kort vd ijzers misschien ook wel gevoelig, als hij moet scharen komt er meer druk op dat ene been.
Ik heb die van mij nu bijna 3 jaar zonder voorijzers, ik heb wel 2 jaar gedacht ik wil weer ijzers qua gevoeligheid, maar ja met ijzers liep hij kreupel.
En qua

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:30

Discodip, hoe vervelend, zou eigenlijk ook niet mogen, hoezo rijden die profruiters dan L? Is het niet verboden om lager te starten eens je op een bepaald niveau bent?
Nu vind ik wel dat jullie een foto moeten posten van de paardjes helemaal uitgedost ;)