Enzo_Ollie schreef:@MWM zoals je het nu uitlegt ben ik idd mee eens! Ik oefen sws ook een proefje idd alleen voor mezelf en 1x voor m'n moeder dat die 'm voorgelezen heeft, die heeft er vaak meer moeite mee dan ik ook al rijdt ze zelf ook al 100 jaar![]()
en idd het kunnen loslaten de volgende oefening wel weer goed rijden is ook heel belangrijk, als je erin blijft hangen lukt de rest meestal ook niet meer zo lekker
Ja, ik zat even echt in de wedstrijd voorbereiding qua uitleg en niet meer in normale training haha. Voor mijn hoofd heel logisch dat het dus over wedstrijd training of proefgericht ging. Maar blijkbaar buiten mijn hoofd om niet haha

Deempje, ik wissel dat af. Stap juist heel veel tussendoor, want dat is ook een stukje beloning. En stiekem zijn de stukken in een proef vaak korter als dat je zelf rijdt. Als jij een paar rondes galop hebt gereden is dat al meer als de galop in een proef, dus red je dat makkelijk. Ik koppel het echt allemaal los, als we aan de galop werken en het gaat goed is het een stuk stappen daarna. Willen we een paar lijnen rijden, rijden we weer door en rijden we wel een goede overgang naar draf en daarna nog een oefening oid. Maar daarna ook weer stappen.
Juist omdat het voor paard leuk moet blijven en belonen echt wel een groot en belangrijk punt blijft haha.
Ik blijf trouwens wel bij dezelfde oefening en ga niet meteen door naar andere. Tenzij ik merk dat de oefening niet goed ging omdat er iets anders niet goed voelt, dan werk ik eerst daaraan en kijk daarna of de oefening weer beter gaat. Als die gewoon net niet was of er iets anders mis ging waardoor het niet goed was pak ik hem meteen mee. Een sb waarbij de buiging of reactie niet fijn is ga ik vaak eerst los aan de slag met buiging of reactie om te controleren of het wel voor elkaar is. Maar dat is een stukje aanvoelen, de ene dag zal ik die sb wel meteen opnieuw rijden en zelf iets anders doen. De andere dag werk ik eerst aan het losse stukje en dan weer de sb opnieuw. Of een stap galop of galop stap. Dat heeft niet altijd nut om de overgang tig keer opnieuw te rijden. Soms moet je iets meer aan de verzameling werken om die beter te krijgen voordat je de overgang weer maakt.
Janneke, net zeg je nog dat oefening 1 goed moet zijn of oefening 2 met succes te rijden. Wij hebben het nu over wedstrijden en dus proeven rijden en dan is dat dus niet handig en in mijn ogen ook niet waar. Maar je moet wel leren hoe je tussen 1 en 2 weer terug komt in het goede stuk.