Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:15

Enzo_Ollie schreef:
@MWM zoals je het nu uitlegt ben ik idd mee eens! Ik oefen sws ook een proefje idd alleen voor mezelf en 1x voor m'n moeder dat die 'm voorgelezen heeft, die heeft er vaak meer moeite mee dan ik ook al rijdt ze zelf ook al 100 jaar :')

en idd het kunnen loslaten de volgende oefening wel weer goed rijden is ook heel belangrijk, als je erin blijft hangen lukt de rest meestal ook niet meer zo lekker

Ja, ik zat even echt in de wedstrijd voorbereiding qua uitleg en niet meer in normale training haha. Voor mijn hoofd heel logisch dat het dus over wedstrijd training of proefgericht ging. Maar blijkbaar buiten mijn hoofd om niet haha :+

Deempje, ik wissel dat af. Stap juist heel veel tussendoor, want dat is ook een stukje beloning. En stiekem zijn de stukken in een proef vaak korter als dat je zelf rijdt. Als jij een paar rondes galop hebt gereden is dat al meer als de galop in een proef, dus red je dat makkelijk. Ik koppel het echt allemaal los, als we aan de galop werken en het gaat goed is het een stuk stappen daarna. Willen we een paar lijnen rijden, rijden we weer door en rijden we wel een goede overgang naar draf en daarna nog een oefening oid. Maar daarna ook weer stappen.
Juist omdat het voor paard leuk moet blijven en belonen echt wel een groot en belangrijk punt blijft haha.

Ik blijf trouwens wel bij dezelfde oefening en ga niet meteen door naar andere. Tenzij ik merk dat de oefening niet goed ging omdat er iets anders niet goed voelt, dan werk ik eerst daaraan en kijk daarna of de oefening weer beter gaat. Als die gewoon net niet was of er iets anders mis ging waardoor het niet goed was pak ik hem meteen mee. Een sb waarbij de buiging of reactie niet fijn is ga ik vaak eerst los aan de slag met buiging of reactie om te controleren of het wel voor elkaar is. Maar dat is een stukje aanvoelen, de ene dag zal ik die sb wel meteen opnieuw rijden en zelf iets anders doen. De andere dag werk ik eerst aan het losse stukje en dan weer de sb opnieuw. Of een stap galop of galop stap. Dat heeft niet altijd nut om de overgang tig keer opnieuw te rijden. Soms moet je iets meer aan de verzameling werken om die beter te krijgen voordat je de overgang weer maakt.

Janneke, net zeg je nog dat oefening 1 goed moet zijn of oefening 2 met succes te rijden. Wij hebben het nu over wedstrijden en dus proeven rijden en dan is dat dus niet handig en in mijn ogen ook niet waar. Maar je moet wel leren hoe je tussen 1 en 2 weer terug komt in het goede stuk.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:29

Enzo_Ollie schreef:
@deempje, niet helemaal mee eens. Als ik bijv altijd middendraf oefen t/m X ipv heel de diagonaal en ik wil ineens de hele diagonaal rijden dan gaat dat 2e stuk echt niet goed, dan stopt ie echt op X in de proef.
En ik heb het ook niet over 10x verkeerd doen, als iets 10x mis gaat dan gaat er ergens anders wss iets niet goed bij je en is het inderdaad verstandig om even wat anders te gaan doen.

Ik bedoel bijvoorbeeld bij schouderbinnenwaarts de schouder niet goed genoeg naar binnen verplaatsen, als ik hem daar nooit op corrigeer dan zal het ook nooit beter gaan. En natuurlijk zal een paard niet denken "oh nu heb ik gewonnen" is ook een soort van figure of speech. Ik bedoel als ik hem niet corrigeer om de oefening netter te doen, zal hij ook nooit uit zichzelf de oefening netter maken.

En, ik denk echt wel dat een paard er soms onderuit wil komen hoor. Bij diezelfde schouderbinnenwaarts moet hij bepaalde spieren aanspannen waarbij hij dat lastig vind, en dan denken ze niet 'oh daar wil ik onderuit komen om ruiter te pesten' maar 'oh dat voel ik dus dat doe ik liever niet'

zo denk ik ook bij de fysio :P

Ik snap je hoor. Het tien keer mis gaan is natuurlijk een overdreven voorbeeld maar je snapt denk ik wat ik bedoel.
Ik ga er nooit van uit dat mijn paard iets niet wil om er onder uit te komen. Het lastig vinden is een ander verhaal maar dan ben ik al blij met het kleinste stukje wat wel goed gaat.
En vaak bij een nieuwe oefening is dat hij het niet goed snapt en we elkaar niet begrijpen.

Een voorbeeld bij ons is dat hij vaak geen ho kent, hij vliegt overal door heen. Maar dan denk ik tja.. ik heb zoveel tempowisselingen gemaakt en stap draf oefeningen. Dat is ook wel nodig want hij is echt eentje die op gang moet komen, maar als hij dan eenmaal op gang is… Hij denkt dan ook van ja.. net moest ik naar voren en zo snel mogelijk reageren op je hulp en nu gaan we dat doen ook.
Daar kom ik mezelf dus tegen op wedstrijd, de overgangen terug zijn een struikelblok en de overgangen naar voren gaan super.
Dit probeer ik dus regelmatig te oefenen in de training, terug is terug.
Maar je moet ook kijken wat voor jou en je paard het beste werkt. Alleen jij kent jouw paard zoals hij is.

Mywishmax,
Klopt wat je zegt ik stap ook veel tussendoor, de oefeningen zijn inderdaad korter en soms moet je daar ook meer bij stilstaan.
Ik vind wel altijd dat mijn paard een fout mag maken, we trainen niet voor niets. Als hij terugvalt uit de galop wat nog wel is regelmatig gebeurt omdat verzameling gewoon moeilijk voor hem is. Neem ik hem eerst netjes terug voordat ik weer aangaloppeer zonder boos op hem te worden. Een foutje maken mag.
Elix maakt eerder fouten in de ‘makkelijke onderdelen’.
Nou moet ik zeggen gisteren lagen we echt met elkaar niet op een lijn, hij had gewoon zijn dag niet denk ik. Hierdoor ook eerder gestopt. Hij mag ook aangeven dat hij niet in staat is om op volle toeren te werken. En zo hoop ik hem happy te houden.

Enzo_Ollie

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:49

Overgangen terug zijn ook super moeilijk, actief en voorwaarts blijven maar wel terug gaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:58

MyWishMax schreef:
Janneke, net zeg je nog dat oefening 1 goed moet zijn of oefening 2 met succes te rijden. Wij hebben het nu over wedstrijden en dus proeven rijden en dan is dat dus niet handig en in mijn ogen ook niet waar. Maar je moet wel leren hoe je tussen 1 en 2 weer terug komt in het goede stuk.

Paardrijden is een denksport, aldus dezelfde instructeur.

En als ik gezegd heb 'dat nummer één per se goed moet zijn', ben ik abuis.
... als nummer één compleet mislukt is het ingewikkeld (qua opvoeding is het beter om het over te doen, maar in de proef is dat minstens min twee)
maar zolang je het eerlijk vraagt kan nummer twee er best achteraan.
Dat is zoiets als 'leren om na een mislukking weer in het goede spoor te komen'.

(Zegt ook iets over de bekwaamheid van de instructies: is dit nu het goede moment voor deze sequentie. Denksport, dus.
Of: is deze combinatie rijp voor deze proef.)

Ik pleit voor het veel rijden van sequenties - een nuttige vaardigheid, juist in de proef.

(En accoord: wat ik helaas dagelijks zie zijn mensen die het dier nog best in de krul weten te houden op de hoefslag, maar tijdens de oefeningen in de knoei komen.
En dan weer een stuk hoefslag nodig hebben om 'de schade te herstellen', hun fouten te bedekken.
Vraag mij niet waarom ze hoger dan L rijden...)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:56

Rijd je zelf ook wedstrijden, janneke?

Even wat anders wat mij van mijn hart moet, omdat het me stoort. Waarom vind jij het nodig om in een reactie mensen af te kraken? Ik zie dat helaas vaker voorbij komen in reacties over mensen die je ziet starten, stalgenoten of wat jij moderne dressuur noemt? Ik vind dat een hele vervelende ontwikkeling in onze sport, waar sowieso al veel 'haat en nijd' is naar andere stromingen enzovoorts. En de negativiteit van buitenaf. We zouden juist moeten proberen om positief met elkaar om te gaan. En accepteren dat iedereen zijn of haar eigen manier heeft. Tips, advies en feedback geven aan elkaar, maar stoppen met de negativiteit.

Dit is een heel fijn topic, vind ik. Omdat we wel tips en advies geven, maar het allemaal opbouwend en positief proberen te houden. Ook al zitten die mensen niet op bokt, misschien zitten ze dat ook wel. Er zullen vast mensen mee lezen of schrijven die soms problemen hebben met de aanleuning tijdens een oefening en waarbij die weer herstelt op de hoefslag. Dan is zo'n reactie niet leuk om te lezen en het heeft ook geen nut imo. Iedereen maakt fouten en er is geen 1 perfecte manier, plus dat niet elke manier bij elk paard past. En wat we net ook al schreven, er komt zoveel meer bij een wedstrijd kijken als bij een training thuis. Dus er kunnen ook dingen naar boven komen die ze thuis allang onder de knie hebben. Met mijn vorige kon ik de ene dag in de 160 punten scoren en de andere dag in de 210. Gewoon, omdat de omstandigheden ook per dag verschilden en als het tegenzat was het niet goed, zelfs de basis dingen als aanleuning waren dan niet goed. De volgende dag konden we wel laten zien dat we alles onder de knie hadden. Ik ben dus erg benieuwd waarom je het nodig vindt om jouw punt te onderbouwen met het in een negatief daglicht zetten van anderen? Dat is tenminste hoe het op mij overkomt bij zulke reacties.

We hebben hier juist allerlei verschillende mensen, paarden en manieren en kunnen allerlei ervaringen en tips uit wisselen. Sommige beginnen net, anderen hebben veel meer ervaring en alles ertussen in. Er zitten jury's en ruiters, gezonde mensen en beperkte mensen, paarden die het allemaal makkelijk doen en paarden die meer moeite hebben. Een mening hebben hoort erbij, maar het zou soms gewoon beter zijn als het niet op een negatieve of zelfs afkrakende manier gebracht zou worden, maar opbouwend of gewoon niks zeggen. Iedereen doet zijn of haar best.

Daarnaast, als je hoger als de L rijdt heb je echt bij meerdere juryleden laten zien dat het winstwaardig was. Dat jij het niet fijn vindt om te zien kan natuurlijk en dat mag altijd, maar een combinatie die echt niet voor elkaar is loopt vast. En wat voor elkaar inhoudt is op elk niveau weer een stapje verder. Of er is een hele andere reden waarom het die dag niet lukt. Ja, er zijn sinterklaas jury's en jury's die dingen belonen wat eigenlijk niet zou moeten volgens de reglementen, maar het overgrote deel jureren echt heel correct. Als je een andere methode volgt qua rijden kan je het er niet mee eens zijn, maar er wordt keurig geleerd waar op te letten bij het jureren en wat bij welk niveau hoort. En ook welke ervaring je zelf moet hebben om überhaupt te mogen jureren.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:53

Ik kan het er wel mee eens zijn.
De beste stuurlui staan aan wal.
Je durft soms niks op Facebook te zetten omdat dan net iets het neusje achter de loodlijn is of dat je net niet netjes zit.
Het lijkt wel of het 100%perfect moet zijn.
En dat gaat niemand lukken.
Ik doe mijn best , neem bijna alle trainingen op , probeer 1 keer in de week a 2 weken te lessen, tja en het beeld is niet hoe ik het graag wil zien, maar ik doe mijn best , ben eerlijk naar mijn paard zorg dat hij verder een prettig leven heeft met een soortgenoot de hele dag buiten.
Tja en als dan het beeld dan wat minder perfect is , hij kruipt er nu eenmaal graag achter de looplijn, wil zich graag vasthouden in zijn lijf , en om met dat alles een proef te rijden, dan is dat hard werken om het beeld mooi tehebben.
En hoe hoger je komt hoe lastiger ik het vind.
Want het valt niet mee als je paard wat minder kwaliteit heeft om dan in de oefeningen ook alles voor elkaar te houden .
Maar zolang je eerlijk naar je paard bent en samen plezier er in hebben , daar moet het om gaan

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:07

Ik vind het ook fijn als we een beetje lief blijven voor elkaar, iedereen heeft een ander niveau, elke ruiter weleens een slechte dag. Hard oordelen lijkt me niet nodig.

Succes morgen op de kampioenschappen Discodip! Neem een paar goede laarzen mee voor jezelf en je grooms, is echt ploeteren door de modder op het parkeerterrein en weg naar de bak. Was er vandaag voor het baanverkennen en er kwamen al auto's vast te zitten op de modderige heuvel. Gaat wat worden met nog 3 dagen en meer regen te gaan :') .

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:08

Heel veel succes Disco!!

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:16

Goed verwoord Mywishmax.
Het moet een leuk topic blijven voor iedereen, en omdat alle verschillende niveaus langs komen is het juist leuk.
Er vertrouwen in hebben dat iedereen zijn of haar best doet en het beste voorheeft met zijn of haar paard.
We zijn allemaal ergens begonnen en het kan natuurlijk altijd beter zoals er vaak gezegd word.
Laten we elkaar positief benaderen en proberen wat van elkaar te leren :D

Discodip, zet hem op morgen! En vooral veel plezier hebben daar gaat het immers om.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:12

Iedereen succes! En hopelijk valt het weer een beetje mee deze dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:41

Succes morgen Discodip!!

@MywishMax: helemaal mee eens! Dat afkraken van andere ruiters is nergens voor nodig. Zie het in mijn omgeving ook gebeuren. Zelf nog geen b proef kunnen rijden maar wel de grootse mond hebben en Z combinaties afkraken. Tot wedstrijdfoto’s aan toe die iemand op Facebook geplaatst hadden werden via de Whatsapp besproken en afgekraakt. Onder andere dat is de reden dat ik afstand heb genomen van bepaalde mensen.

Iedereen loopt tegen zijn eigen problemen aan en iedereen zal het op zijn of haar manier oplossen. iedereen doet zijn best en probeert het juiste te doen alleen zal niet alles in 1 keer opgelost zijn.

Ohja, en inmiddels weet ik dat mijn Instagram pagina door die mensen nu ook uitgebreid bekeken en besproken wordt :7

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:53

ziezoziezo22 schreef:
Ik kan het er wel mee eens zijn.
De beste stuurlui staan aan wal.
Je durft soms niks op Facebook te zetten omdat dan net iets het neusje achter de loodlijn is of dat je net niet netjes zit.
Het lijkt wel of het 100%perfect moet zijn.
En dat gaat niemand lukken.
Ik doe mijn best , neem bijna alle trainingen op , probeer 1 keer in de week a 2 weken te lessen, tja en het beeld is niet hoe ik het graag wil zien, maar ik doe mijn best , ben eerlijk naar mijn paard zorg dat hij verder een prettig leven heeft met een soortgenoot de hele dag buiten.
Tja en als dan het beeld dan wat minder perfect is , hij kruipt er nu eenmaal graag achter de looplijn, wil zich graag vasthouden in zijn lijf , en om met dat alles een proef te rijden, dan is dat hard werken om het beeld mooi tehebben.
En hoe hoger je komt hoe lastiger ik het vind.
Want het valt niet mee als je paard wat minder kwaliteit heeft om dan in de oefeningen ook alles voor elkaar te houden .
Maar zolang je eerlijk naar je paard bent en samen plezier er in hebben , daar moet het om gaan

Ha ha, dat klinkt als mijn kleine Brix. Precies hetzelfde. En ja, mijn aanleuning is soms niet goed, en ja, dan ben ik blij dat ik een oefening heb waarbij ik weer kan uitademen. In mijn geval de galop. Galop bij Brix is zitten op een leunstoel. Ik kan dit letterlijk een half uur volhouden.

Maar goed, pony gaat weer lekker en mijn dochter heeft meer tijd, dus voor mij staan de wedstrijden even op een laag pitje omdat zij het stokje weer heeft overgenomen. Na drie jaar weer in de ring... het is even doorbijten om weer in het Z ritme te komen. Met een pony tussen fantastische, flitsende paarden. Ach, als het correct is, rijd je punten (geen podium maar daar gaat het ons niet om). De winstpunten zijn er nog niet, maar er is een goede stijgende lijn.

Edit. Nog even inhoudelijk op het niet voor elkaar zijn in een proef: Je rijd in een bepaalde klasse omdat je toe bent aan die klasse. Zet mij niet in een Z2 proef, daar komen de oefeningen te snel achter elkaar. Ik heb nu nog die lange lijnen nodig. Niet om Brix even netjes in elkaar te frommelen, maar gewoon omdat de combinatie pony-ik nu niet toe zijn aan een Z2 proef. Zo simpel is dat. Dat is niet slecht of zo, dat is wat het is, ons niveau.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:27

Ik wilde hier net binnen komen vallen om te zeggen hoe zenuwachtig ik ben :')

Slaat helemaal nergens op want het is niet zo dat ik kans heb op de titel _O-

Ik was al super bang voor het terrein daar met al due regen inderdaad.. en ik moet ook nog zelf rijden. Scheelt dat ik een makkelijk paard heb die ik er wel af kan halen en weer kan laden als we vast zitten _O-

Ik ga zo heel rustig alles verzamelen en dan hopen op droog weer *\o/*

Dankjewel iedereen voor de wensen! Ik kan ze wel gebruiken, steek maar elk kaarsje aan wat je kunt vinden :')
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 28-07-23 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:29

LV19952 schreef:
Succes morgen Discodip!!

@MywishMax: helemaal mee eens! Dat afkraken van andere ruiters is nergens voor nodig. Zie het in mijn omgeving ook gebeuren. Zelf nog geen b proef kunnen rijden maar wel de grootse mond hebben en Z combinaties afkraken. Tot wedstrijdfoto’s aan toe die iemand op Facebook geplaatst hadden werden via de Whatsapp besproken en afgekraakt. Onder andere dat is de reden dat ik afstand heb genomen van bepaalde mensen.

Iedereen loopt tegen zijn eigen problemen aan en iedereen zal het op zijn of haar manier oplossen. iedereen doet zijn best en probeert het juiste te doen alleen zal niet alles in 1 keer opgelost zijn.

Ohja, en inmiddels weet ik dat mijn Instagram pagina door die mensen nu ook uitgebreid bekeken en besproken wordt :7

Sluit ik me ook bij aan :)

En ja, dat internet bashen is voor mij ook een reden dat ik geen fotos deel hier bijvoorbeeld. Niet vanwege de mensen ín het topic, maar voor hen die in stilte achter je rug om zoveel over je te vertellen hebben.
Social media brengt een hele hoop toffe dingen, maar helaas zie je de slechte kant van mensen er ook duidelijker door.

Maar goed, hier is het gelukkig gezellig met positief meedenken met elkaar :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:35

DiscoDip, succes en vergeet niet: als je 10 keer in ademt moet je minstens 10 keer uitademen. Anders blaas je op als een ballonnetje. Ik ga voor je duimen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:37

Heel erg veel succes DiscoDipp!

Dat is op zich ook wel rustgevend als hetgeen waar je je zorgen over moet maken het terrein is en niet zozeer het proefje dat je gaat rijden :-)

Goed kijken waar je gaat parkeren, zo parkeren dat je vooruit weg kan en inderdaad, desnoods auto en trailer al een stukje verder rijden en dan pas paard inladen :-)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:48

Grootste probleem met het parkeren is dat het niet alleen nat maar ook op een flinke heuvel is (zuid limburg) en je dus omhoog het terrein af moet. Stonden gister 2 trailers naast elkaar vast bij de uitgang en toen kon er ook niemand meer op. Maar denk dat ze vandaag gaan proberen het in betere banen te leiden. Wij hebben voor de zekerheid gister trailer zonder paard omhoog gereden en op de weg ingeladen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:16

Heel veel plezier, discodipp, vooral genieten samen! En veel sterkte met het parkeren, hopelijk valt het mee.

Fijn dat het hier in het topic vrijwel altijd positief en opbeurend is, met veel liefde en zorgzaamheid voor de paarden en plezier in de wedstrijden.

Ik had eigenlijk afgelopen weekend een wedstrijd gepland, maar helaas had Eva een trap gehad van een ander paard (met een achter ijzer, aan de wond te zien), waar ze last van heeft. DA heeft al gekeken en gelukkig niets stuk, dus even een paar weken rustig aan doen en als ze weer helemaal goed voelt weer fanatieker trainen.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:27

Succes discodip, ik probeer altijd niet teveel naar de andere te kijken en echt met mijn eigen ding bezig te zijn.
En je moet maar zo denken, je leven hangt er niet vanaf, met dat idee ben ik niet meer zo zenuwachtig

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:29

Succes Discodipp!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:16

DiscoDipp schreef:
Ik wilde hier net binnen komen vallen om te zeggen hoe zenuwachtig ik ben :')

Slaat helemaal nergens op want het is niet zo dat ik kans heb op de titel _O-

Ik was al super bang voor het terrein daar met al due regen inderdaad.. en ik moet ook nog zelf rijden. Scheelt dat ik een makkelijk paard heb die ik er wel af kan halen en weer kan laden als we vast zitten _O-

Ik ga zo heel rustig alles verzamelen en dan hopen op droog weer *\o/*

Dankjewel iedereen voor de wensen! Ik kan ze wel gebruiken, steek maar elk kaarsje aan wat je kunt vinden :')

Heel veel succes! En ik duim voor een fijne rit en dat de bodem te rijden blijft!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:43

Dankjewel iedereen! :D
Paardje staat inmiddels klaar dus ik heb nu ook rust haha!

EefBam: Naar welke locatie ben jij gisteren gereden? Kleinekersboomkesweg of Wissengrachtweg? Want op Mijnknhs staat de tweede en op startlijsten de eerst :?

Ik ga inderdaad ook even kijken dat ik haar uitlaad met wegrijden en dan er weer op en even kijken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:48

DiscoDipp schreef:

EefBam: Naar welke locatie ben jij gisteren gereden? Kleinekersboomkesweg of Wissengrachtweg? Want op Mijnknhs staat de tweede en op startlijsten de eerst :?

Ik ga inderdaad ook even kijken dat ik haar uitlaad met wegrijden en dan er weer op en even kijken.

Kersboomkensweg in wijnandsrade. Parkeren is aan een andere weg dan de manege zelf. Je moet door de blubber naar de losrijbak lopen, dus als het kan zou ik er niet opgaan (gevaarlijk) maar pas bij de bak je rijlaarzen aan en erop.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 28-07-23 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:49

Eef_Bam schreef:
DiscoDipp schreef:

Kersboomkensweg in wijnandsrade.

Super bedankt! Zet ik die erin! Jij moet vanavond ook toch?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:54

Succes DiscoDipp!