Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:24

Oh oké dankje voor jullie reacties, zou zoveel leuker zijn als dat hier ook mocht, ik zou veel betere punten rijden denk ik :+ voor wijken vind ik doorzitten dan weer logischer moet ik zeggen. Maar dat is gewoon hoe ik het geleerd heb: wijken = doorzitten. Met mijn huidige instructrice doe ik weleens wijken en lichthinder maar vind dat een stuk moeilijker haha

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:10

Ja balen is dat, dat " moeten " doorzitten. Pony van mijn dochter is heel snel gespannen. Ze zit echt heel makkelijk , maar ze kan m amper uitzitten .

Initiatie / niveau 0 ( B niveau) proeven zijn ook best pittig , vind ik

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:54

FleurSandro schreef:
Alle tips en tricks hebben hun werk gedaan! Eerste ronde vooral Sterlyn de tijd gegeven om alles te bekijken. Met maar 1 weigering mega tevreden!
Daarna begon het te onweren en kwam het met bakken uit de hemel :')
Ondanks de zeikende regen een super mooie foutloze ronde in de 80cm!! Mega blij! Protocol en uitslag komt later online te staan. Ben erg benieuwd naar mijn stijlpunten.

[ [url=m/JzMPHP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blijk in de 80cm nog 3e geworden ook van de 17 deelnemers in de 80+90cm! 70 stijlpunten *\o/* dus eerste winstpuntje is ook binnen!
(In de 70cm ben ik ook eerste maar ik was de enige die officieel startte :+ )

Op mijn instagram heb ik beide parcourtjes online gezet

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:47

Getup schreef:
Ja balen is dat, dat " moeten " doorzitten. Pony van mijn dochter is heel snel gespannen. Ze zit echt heel makkelijk , maar ze kan m amper uitzitten .

Mee eens hoor. Ik rijd liever alles met lichtrijden. Ik kan alleen een jog van mijn paard een beetje doorzitten. Dus ik moet van mijzelf nu echt gaan leren doorzitten voordat ik dadelijk een probleem heb als het echt moet.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:11

Ik lees mee maar het reageren is wat minder.

Hoop mooie resultaten en leuk dat er ook meer gesprongen wordt!

Ik ben gelukkig gezegend met paarden die vrij makkelijk zitten. Maar wel veel core getraind voor een andere blessure. Ik vind oefeningen saai, eenmaal echt met fitnessbal en wat meer uitdaging aan de slag vond ik t wel leuker worden :D maar ook weer niet leuk genoeg om dat nog wekelijks een paar keer te gaan doen moet ik bekennen

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:37

Getup schreef:

Ja echt dom dat het moet, getuigd net van respect voor je paard dat je kiest wat het beste bij jullie past en niet onnodig veel spanning bezorgt.

De initiatie proeven vind ik nog best oke maar het verschil tussen niveau 0 en 1 vind ik gigantisch. Niv0 is wat voltes enzo (wel al echt op de letter wat niet makkelijk is) en dan kom je op niv1 en is het opeens wijken, verruimen en een volte 10m in galop, vooral dat laatste vond ik al aardig pittig maar ben erg blij dat ik hem toen geprobeerd heb, dat gaf ons erg veel zelfvertrouwen. Alleen jammer dat de persoon voor me eigenlijk alles in verzamelde galop deed waardoor er bij mij alles loperig uitzag. Een arbeidsgalop is toch gewoon een vlotte galop? Maar ja hij reed met een PRE (denk ik) en die kunnen enorm verzamelen. Maar goed, we waren 2 keer laatst maar met 60 en 58% toch best tevreden van onze eerste officiële wedstrijd en meteen al op zo´n niveau.

Voor nu werken we weer even aan de hand tot mevrouw haar hoefschoenen krijgt want ze vind de bodem niet zo leuk en binnenkort krijgt ze een nieuw zadel dus dan vliegen we er weer in!
Dat dressuur aan de hand is echt zo leerzaam maar ik laat het altijd veel te lang liggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:06

Arbeidsgalop is niet perse vlot. Net als dat verzamelen niet langzaam is. Belangrijk is dat de arbeidsgalop in balans en evenwicht is met actieve achterhand, vaak als het nog te veel op de voorhand is worden paarden loperig. En dat zien sommige mensen als vlot of impuls, maar is juist niet wat gewenst is. Je wilt wel activiteit en impuls, maar niet echt tempo maken. Want je moet dus bijvoorbeeld een volte 10m kunnen maken zonder dat het tempo verandert of dat de balans weg valt.
Verder ook niet teveel kijken naar wat iemand voor je deed. De meeste juryleden kunnen dat prima loslaten en gaan niet vergelijken. Voor de enkeling die dat niet kan kan je toch niks veranderen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:14

Nou ik vind dat t best pittig is, dat ze altijd bij bijvoorbeeld F rechtsom in draf moeten en meteen midden korte zijde bij A in galop. Of meteen na overgang terug een diagonaal of gebroken lijn.
1 proef zitten 2 diagonalen passen verruimen in draf doorzitten. Andere proef keertwending om de voorhand en E- B halve middencirkel doorzitten en teugels uit de hand laten kauwen. B teugels op maat en B - K halve diagonaal....

De B proeven in NL of Duitsland zijn veel fijner.

Verschil tussen verschillende niveaus is inderdaad erg groot.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:27

Ik heb gisteren en vandaag mijn oefeningen gedaan.
Hopelijk kan ik ooit makkelijker zitten.
Vandaag gereden , met licht rijden voelde ik al dat word niet makkelijk zitten, pff hij lanceert je gewoon .
Maar zo te lezen ben ik niet de enige die dat doorzitten drama vind.
De komende weken goed mijn oefeningen en dan maar weer eens kijken om op cc tegaan.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:46

Getup schreef:
Nou ik vind dat t best pittig is, dat ze altijd bij bijvoorbeeld F rechtsom in draf moeten en meteen midden korte zijde bij A in galop. Of meteen na overgang terug een diagonaal of gebroken lijn.
1 proef zitten 2 diagonalen passen verruimen in draf doorzitten. Andere proef keertwending om de voorhand en E- B halve middencirkel doorzitten en teugels uit de hand laten kauwen. B teugels op maat en B - K halve diagonaal....

De B proeven in NL of Duitsland zijn veel fijner.

Verschil tussen verschillende niveaus is inderdaad erg groot.

Oei ja dan denk ik dat ik nog andere proeven in mijn hoofd heb, van die keertwending wist ik niet.
Ik sukkel zelf nogal met de galop veruimen en dan meteen de diagonaal op, voor x een overgang naar stap en meteen de rechtergalop in.

Welke proeven heb jij het over? Dan bekijk ik ze even.

MyWishMax schreef:
Arbeidsgalop is niet perse vlot. Net als dat verzamelen niet langzaam is. Belangrijk is dat de arbeidsgalop in balans en evenwicht is met actieve achterhand, vaak als het nog te veel op de voorhand is worden paarden loperig. En dat zien sommige mensen als vlot of impuls, maar is juist niet wat gewenst is. Je wilt wel activiteit en impuls, maar niet echt tempo maken. Want je moet dus bijvoorbeeld een volte 10m kunnen maken zonder dat het tempo verandert of dat de balans weg valt.
Verder ook niet teveel kijken naar wat iemand voor je deed. De meeste juryleden kunnen dat prima loslaten en gaan niet vergelijken. Voor de enkeling die dat niet kan kan je toch niks veranderen.

Hmm ja oké, dan begrijp ik de commentaar iets meer. Ik was het sowieso wel akkoord met alles wat er stond. Ik denk dat het gewicht op het achterbeen echt volledig wegviel vanaf ik aan de proef begon door de spanning. En erg veel tegen de teugel terwijl ik ze binnen echt prima voor elkaar had. Maar zoals ik al zei ben ik wel erg tevreden met het resultaat, zeker voor een eerste keer met witte hekjes en tentjes en alles behalve ideale omstandigheden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:50

Daarom, die 1e keer is ook gewoon aftasten en dan heb je het echt goed gedaan! Als de spanning zakt wordt het alleen maar beter en makkelijker!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:30

Inderdaad en met wedstrijden rijden is het ook gewoon doen en daardoor ervaring opdoen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:02

Precies! Zowel voor de ruiter als het paard en zelfs zonder spanning (wat iedereen wel heeft alleen de ene licht en de ander heftig haha) is het op een wedstrijd anders als thuis. Je moet niet alleen leren om een proef te rijden op vreemd terrein, maar ook omgaan met spanning. Van jezelf, van het paard, van andere combinaties en noem maar op. Leren hoe je het beste kan losrijden, qua tijd en manier en ook nog hoe je de proef het beste kan rijden voor jouw paard, dus hoe bereid je alles voor. Je zit toch ineens met tijdsdruk bijvoorbeeld

Goede proeven rijden vergt veel oefening ook, want dat is niet alleen de onderdelen allemaal rijden.

Maakt het wel weer erg leuk haha

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:09

Vooral thuis ook heel veel proeven oefenen, of zelf proeven bedenken.

Ik zie het in de proef vooral mis gaan bij ruiters die thuis onvoldoende verschillende onderdelen aan elkaar breien.
Een losse gebroken lijn, volte, schouderbinnenwaarts, travers etc lukt ze allemaal wel, maar zodra er verschillende oefeningen aan elkaar zitten en er overgangen bij komen kijken dan wordt het ineens een veel moeilijker verhaal.

Je kunt dit prima oplossen door thuis zelf iedere keer dat je aan het rijden bent een aantal oefeningen/overgangen aan elkaar te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:19

Ook mee eens. Of dat mensen thuis altijd een oefening of onderdeel overnieuw doen als het mis gaat en dus niet leren hoe je dan door zou moeten rijden in een proef. Je kan de overgang niet 2 keer overnieuw doen, dus ook in training gewoon eens doorrijden ook al is die niet netjes.

En daarbij dus ook wat jouw paard nodig heeft met losrijden. Als ik mijn 1e verruiming pas ga doen in de proef zijn ze niet netjes genoeg, want dan wil de rem wel eens haperen of we gaan niet voldoende. Ik schakel dus heel veel sowieso met losrijden maar ook 2 of 3 keer echt de hele lijn met terugnemen. Terwijl ik halsstrekken nooit hoef mee te nemen met dit paard.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:32

Met dat eerste ben ik het dan weer niet eens (of je moet je proefje aan het oefenen zijn), maar als ik thuis rij en een oefening mislukt dan wil ik die wel goed hebben en rij ik niet door anders denkt paardlief "oh daar kom ik mooi onderuit :') )

Grappig he zo'n verschil, ik moet halsstrekken bij die van mij juist wel vaak tussendoor doen met losrijden anders blijft ie gewoon "netjes" met zn hoofd in een gewone aanleuning lopen _O-
Bij de een moet ik ook constant voltes etc blijven rijden tewrijl ik aan het schakelen ben, de ander hoeft dat weer niet en is alleen schakelen voldoende. Vind dat wel leuk het puzzelen bij die 2 wanneer ze op het best lopen. Bij de eerste moet ik ook wel echt 30/40 minuten losrijden voordat alles soepel gaat en de ander heeft voldoende aan 15/20 minuten want een dressuurproef kost hem zoveel energie dat ie dan echt op is in de 2e proef als ik langer losrij.
Terwijl ik met hem dus meertallen rij en we dan bijna 3 kwartier aan 1 stuk door draven en dat dan weer totaal geen probleem is

Vanavond daarvoor overigens de Drentse, lekker in de regen :brr:

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:33

MyWishMax schreef:
Ook mee eens. Of dat mensen thuis altijd een oefening of onderdeel overnieuw doen als het mis gaat en dus niet leren hoe je dan door zou moeten rijden in een proef. Je kan de overgang niet 2 keer overnieuw doen, dus ook in training gewoon eens doorrijden ook al is die niet netjes.

En daarbij dus ook wat jouw paard nodig heeft met losrijden. Als ik mijn 1e verruiming pas ga doen in de proef zijn ze niet netjes genoeg, want dan wil de rem wel eens haperen of we gaan niet voldoende. Ik schakel dus heel veel sowieso met losrijden maar ook 2 of 3 keer echt de hele lijn met terugnemen. Terwijl ik halsstrekken nooit hoef mee te nemen met dit paard.

Ik rijd dan wel een stukje door, maar ga toch de oefening of overgang nog eens opnieuw doen. Breek hem niet halverwege af maar zorg dat ik het toch echt nogmaals doe voordat ik verder ga.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:37

PSvanLot schreef:

Ik zie het in de proef vooral mis gaan bij ruiters die thuis onvoldoende verschillende onderdelen aan elkaar breien.
Een losse gebroken lijn, volte, schouderbinnenwaarts, travers etc lukt ze allemaal wel, maar zodra er verschillende oefeningen aan elkaar zitten en er overgangen bij komen kijken dan wordt het ineens een veel moeilijker verhaal.

Je kunt dit prima oplossen door thuis zelf iedere keer dat je aan het rijden bent een aantal oefeningen/overgangen aan elkaar te maken.

.... en half off topic:
ik heb les van iemand die zweert bij 'sequenties'.
Juist als oefening 1 goed gelukt is, ben je in staat om oefening 2 er met succes achteraan te rijden.

(En de oefeningen zijn gereedschap om het paard soepeler, ontspannener te maken en de aanleuning - als in: een ontspannen bovenlijn en een correct aangespannen 'buiklijn' - te verbeteren.)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:40

Janneke2 schreef:
PSvanLot schreef:

.... en half off topic:
Juist als oefening 1 goed gelukt is, ben je in staat om oefening 2 er met succes achteraan te rijden.

(En de oefeningen zijn gereedschap om het paard soepeler, ontspannener te maken en de aanleuning - als in: een ontspannen bovenlijn en een correct aangespannen 'buiklijn' - te verbeteren.)

Maar sequenties zijn toch ook een reeks? Maar ik ben er van overtuigd, dat als je thuis nooit geen oefeningen achter elkaar rijdt, je paard er ook minder handigheid in heeft/krijgt evenals de ruiter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:47

Enzo Maar het gaat juist om het leren proeven rijden, als je altijd maar iets overnieuw rijdt en er op wedstrijd iets niet lekker gaat dan heb je het dus nog nooit op kunnen lossen met doorrijden. In normale training doe je het natuurlijk opnieuw :j
Het zijn voor mij 2 losse dingen, normale training en leren proeven te rijden. Het doorrijden na een slecht onderdeel hoort daar ook bij. Dat moet je als ruiter ook leren. Zowel het echte door rijden, als het mentale gedeelte dat je het los kan laten. 1 mislukt onderdeel op de hele proef zegt niks, tenzij je er te veel van slag door raakt en de rest ook slechter rijdt.

Succes vanavond!

Psvanlot, het hangt er vanaf bij mij. Of ik de hele proef rijd, of dat ik een paar lijntjes pak. En ook wat er precies mis gaat. Als het echt heel dramatisch is of niet eens kunnen tonen doen we het opnieuw (maar dan ben ik in de proef ook simpel, gewoon min 2 voor lief en een volte haha). Maar wat jij zegt is voor mij ook doorrijden, niet halverwege afbreken maar onderdeel afmaken en eventueel stukje verder.

Voor mij hangt het er echt van af wat er mis gaat en hoe. En bij een hele proef rijden ga ik minder snel iets opnieuw doen, maar ik oefen de proeven maar heel zelden helemaal, 1 keer om ze eens gereden te hebben en voor mijn moeder om ze eens voorgelezen te hebben. Daarna zijn het gewoon kleine stukjes en dan doe je het sneller zoals jij zegt. Het lijntje afmaken en daarna herhalen. Vooral ook kijken wat ik moet veranderen om het beter te rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:54

Janneke2 schreef:
PSvanLot schreef:

.... en half off topic:

En toch blijft het heel goed om mensen te leren dat je niet altijd maar oefening 1 perfect of goed moet hebben om door te gaan naar oefening 2.
Dit gaat over wedstrijden rijden, niet over een normale training. Jouw stuk tussen de haakjes klopt, maar daar hebben we het niet over op het moment. Paard moet al voor elkaar zijn thuis en alle oefeningen moeten in principe al goed gaan en dan ga je het aan elkaar breien. Juist leren hoe je paard weer voor elkaar kan krijgen nadat oefening 1 niet goed ging is een hele goede en nuttige skill om te hebben. Ook mentaal.

Daarom is wedstrijd rijden nog een slag anders als gewoon trainen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:54

@MWM zoals je het nu uitlegt ben ik idd mee eens! Ik oefen sws ook een proefje idd alleen voor mezelf en 1x voor m'n moeder dat die 'm voorgelezen heeft, die heeft er vaak meer moeite mee dan ik ook al rijdt ze zelf ook al 100 jaar :')

en idd het kunnen loslaten de volgende oefening wel weer goed rijden is ook heel belangrijk, als je erin blijft hangen lukt de rest meestal ook niet meer zo lekker

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:57

Enzo_ollie, dat denken dus veel ruiters. Maar een paard kan niet denken zoals: nu hoef ik het lekker niet meer te doen of zo nu heb ik ‘gewonnen’.
Gewoon even een paar andere oefeningen doen en dan weer terug naar de oefening waar het mis ging. Zo krijg je ook het minste irritatie vind ik zelf dan als je 10x de oefening doet en het 10x mis gaat.

PSvanlot, Ik ben het met je eens. Er gebeurd ook veel tussen de oefeningen. Voorbereiding van oefeningen zijn ook echt een must om te oefenen, zo kun je ze ook makkelijker na elkaar uitvoeren. Daar probeer ik echt op te oefenen, lijnen uit de proef en voorbereiding verfijnen.
Alleen merk ik toch dat ik ook wel gauw even ga stappen na een oefening of een paar rondes galop. Eigenlijk moet je gewoon een drafoefening er achter aan plakken 8)7

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:05

@deempje, niet helemaal mee eens. Als ik bijv altijd middendraf oefen t/m X ipv heel de diagonaal en ik wil ineens de hele diagonaal rijden dan gaat dat 2e stuk echt niet goed, dan stopt ie echt op X in de proef.
En ik heb het ook niet over 10x verkeerd doen, als iets 10x mis gaat dan gaat er ergens anders wss iets niet goed bij je en is het inderdaad verstandig om even wat anders te gaan doen.

Ik bedoel bijvoorbeeld bij schouderbinnenwaarts de schouder niet goed genoeg naar binnen verplaatsen, als ik hem daar nooit op corrigeer dan zal het ook nooit beter gaan. En natuurlijk zal een paard niet denken "oh nu heb ik gewonnen" is ook een soort van figure of speech. Ik bedoel als ik hem niet corrigeer om de oefening netter te doen, zal hij ook nooit uit zichzelf de oefening netter maken.

En, ik denk echt wel dat een paard er soms onderuit wil komen hoor. Bij diezelfde schouderbinnenwaarts moet hij bepaalde spieren aanspannen waarbij hij dat lastig vind, en dan denken ze niet 'oh daar wil ik onderuit komen om ruiter te pesten' maar 'oh dat voel ik dus dat doe ik liever niet'

zo denk ik ook bij de fysio :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:05

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:
... en half off topic:

En toch blijft het heel goed om mensen te leren dat je niet altijd maar oefening 1 perfect of goed moet hebben om door te gaan naar oefening 2.
(...) Juist leren hoe je paard weer voor elkaar kan krijgen nadat oefening 1 niet goed ging is een hele goede en nuttige skill om te hebben. Ook mentaal.

Daarom is wedstrijd rijden nog een slag anders als gewoon trainen.

Klopt.

Om mijn instructeur te citeren hoeft oefening 1 echt niet perfect te zijn als opmaat voor oefening 2.

Maar het is wel een pleidooi voor 'oefeningen aan elkaar breien'.