Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FleurSandro schreef:Alle tips en tricks hebben hun werk gedaan! Eerste ronde vooral Sterlyn de tijd gegeven om alles te bekijken. Met maar 1 weigering mega tevreden!
Daarna begon het te onweren en kwam het met bakken uit de hemel![]()
Ondanks de zeikende regen een super mooie foutloze ronde in de 80cm!! Mega blij! Protocol en uitslag komt later online te staan. Ben erg benieuwd naar mijn stijlpunten.
[ [url=m/JzMPHP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Getup schreef:Ja balen is dat, dat " moeten " doorzitten. Pony van mijn dochter is heel snel gespannen. Ze zit echt heel makkelijk , maar ze kan m amper uitzitten .
Initiatie / niveau 0 ( B niveau) proeven zijn ook best pittig , vind ik
Getup schreef:Ja balen is dat, dat " moeten " doorzitten. Pony van mijn dochter is heel snel gespannen. Ze zit echt heel makkelijk , maar ze kan m amper uitzitten .
Initiatie / niveau 0 ( B niveau) proeven zijn ook best pittig , vind ik
Getup schreef:Nou ik vind dat t best pittig is, dat ze altijd bij bijvoorbeeld F rechtsom in draf moeten en meteen midden korte zijde bij A in galop. Of meteen na overgang terug een diagonaal of gebroken lijn.
1 proef zitten 2 diagonalen passen verruimen in draf doorzitten. Andere proef keertwending om de voorhand en E- B halve middencirkel doorzitten en teugels uit de hand laten kauwen. B teugels op maat en B - K halve diagonaal....
De B proeven in NL of Duitsland zijn veel fijner.
Verschil tussen verschillende niveaus is inderdaad erg groot.
MyWishMax schreef:Arbeidsgalop is niet perse vlot. Net als dat verzamelen niet langzaam is. Belangrijk is dat de arbeidsgalop in balans en evenwicht is met actieve achterhand, vaak als het nog te veel op de voorhand is worden paarden loperig. En dat zien sommige mensen als vlot of impuls, maar is juist niet wat gewenst is. Je wilt wel activiteit en impuls, maar niet echt tempo maken. Want je moet dus bijvoorbeeld een volte 10m kunnen maken zonder dat het tempo verandert of dat de balans weg valt.
Verder ook niet teveel kijken naar wat iemand voor je deed. De meeste juryleden kunnen dat prima loslaten en gaan niet vergelijken. Voor de enkeling die dat niet kan kan je toch niks veranderen.
MyWishMax schreef:Ook mee eens. Of dat mensen thuis altijd een oefening of onderdeel overnieuw doen als het mis gaat en dus niet leren hoe je dan door zou moeten rijden in een proef. Je kan de overgang niet 2 keer overnieuw doen, dus ook in training gewoon eens doorrijden ook al is die niet netjes.
En daarbij dus ook wat jouw paard nodig heeft met losrijden. Als ik mijn 1e verruiming pas ga doen in de proef zijn ze niet netjes genoeg, want dan wil de rem wel eens haperen of we gaan niet voldoende. Ik schakel dus heel veel sowieso met losrijden maar ook 2 of 3 keer echt de hele lijn met terugnemen. Terwijl ik halsstrekken nooit hoef mee te nemen met dit paard.
PSvanLot schreef:Vooral thuis ook heel veel proeven oefenen, of zelf proeven bedenken.
Ik zie het in de proef vooral mis gaan bij ruiters die thuis onvoldoende verschillende onderdelen aan elkaar breien.
Een losse gebroken lijn, volte, schouderbinnenwaarts, travers etc lukt ze allemaal wel, maar zodra er verschillende oefeningen aan elkaar zitten en er overgangen bij komen kijken dan wordt het ineens een veel moeilijker verhaal.
Je kunt dit prima oplossen door thuis zelf iedere keer dat je aan het rijden bent een aantal oefeningen/overgangen aan elkaar te maken.
Janneke2 schreef:PSvanLot schreef:Vooral thuis ook heel veel proeven oefenen, of zelf proeven bedenken.
Ik zie het in de proef vooral mis gaan bij ruiters die thuis onvoldoende verschillende onderdelen aan elkaar breien.
Een losse gebroken lijn, volte, schouderbinnenwaarts, travers etc lukt ze allemaal wel, maar zodra er verschillende oefeningen aan elkaar zitten en er overgangen bij komen kijken dan wordt het ineens een veel moeilijker verhaal.
Je kunt dit prima oplossen door thuis zelf iedere keer dat je aan het rijden bent een aantal oefeningen/overgangen aan elkaar te maken.
.... en half off topic:
ik heb les van iemand die zweert bij 'sequenties'.
Juist als oefening 1 goed gelukt is, ben je in staat om oefening 2 er met succes achteraan te rijden.
(En de oefeningen zijn gereedschap om het paard soepeler, ontspannener te maken en de aanleuning - als in: een ontspannen bovenlijn en een correct aangespannen 'buiklijn' - te verbeteren.)
Janneke2 schreef:PSvanLot schreef:Vooral thuis ook heel veel proeven oefenen, of zelf proeven bedenken.
.... en half off topic:
Juist als oefening 1 goed gelukt is, ben je in staat om oefening 2 er met succes achteraan te rijden.
(En de oefeningen zijn gereedschap om het paard soepeler, ontspannener te maken en de aanleuning - als in: een ontspannen bovenlijn en een correct aangespannen 'buiklijn' - te verbeteren.)
MyWishMax schreef:Janneke2 schreef:... en half off topic:
En toch blijft het heel goed om mensen te leren dat je niet altijd maar oefening 1 perfect of goed moet hebben om door te gaan naar oefening 2.
(...) Juist leren hoe je paard weer voor elkaar kan krijgen nadat oefening 1 niet goed ging is een hele goede en nuttige skill om te hebben. Ook mentaal.
Daarom is wedstrijd rijden nog een slag anders als gewoon trainen.