[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:52

Ben trouwens wel benieuwd naar jullie input over het volgende:

Op het moment staat mijn paard op 2x klein halfje (sport)brok (horsefood eq/xp) met savonds een ruime kilo muesli die hoog in de energie zit (omega3plus power mix, ook van horsefood), daar doet ie het meer dan prima op.

Ik ga nu verhuizen naar een stal waar ze basisbrok en basismuesli van hetzelfde merk voeren, die beiden dus lager in het energie zitten dan wat ie nu krijgt. Wel heb ik de optie om pure zwarte haver erbij te laten geven, wat volgens mij wel vrij hoog in energie zit. Welke hoeveelheden zouden jullie dan geven? Ik heb eventueel wel de optie om zelf voer te kopen maar aangezien het stalgeld al best hoog ligt doe ik dat natuurlijk liever niet als het zo ook kan.
Kleine note, ik ben zelf meer van de muesli dan van brok. Over heet worden in karakter door voeding hoef ik me geen zorgen te maken, maar wil wel dat ie voldoende energie binnenkrijgt voor de arbeid die hij doet.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:44

ik zou de haver rustig opbouwen en kijken hoeveel die nodig heeft.

Don stond eerst ook op 1 brok en 3/4 muesli. Ze staat nu alleen nog op 1 1/4 granenmix.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:59

Dandy krijgt 3 x halfje biks, geen sportbrok ofzo.
Veel hooi
En na t lopen krijgt hij wat meusli gemixd met granenmix, en scheutje zonnebloemolie, beetje luzerne en na t rijden wat slobber.

Ik zou ook langzaam opbouwen met de granenmix.
Gewoon kijken hoe hij reageert op het nieuwe voer.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:07

Pepper (D-pony) krijgt 3 x een half Cavalor Perfomix, en na het rijden een half Cavalor Superforce met een schepje magnesium (paardendrogist). Hij doet het hier veel beter op dan sportbrok, dus heb gekozen om hem gewoon op muesli te zetten.
Verder krijgt hij 2x per dag Kuil (grote plak, waar hij wel lang mee doet).

Ik zou inderdaad ook rustig opbouwen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:31

Bedoel meer hoe jullie de hoeveelheden zouden aanpassen van de brok en muesli die hij nu krijgt (dus ongeveer 1 kilo brok + 1 kilo muesli die beide vrij energierijk zijn) naar de brok en muesli die hij daar zou krijgen (basisbrok/basismuesli/zwarte haver). Daar zit ik dus erg over te twijfelen. In het verleden heeft ie ook op kentucky lite e gestaan wat ook uit dergelijke granen bestaat en daar werd ie niet per se heet of vervelend van. Uiteraard wordt het opgebouwd aangezien ik niet zo fan ben van van de een op de andere dag ander voer erin te knikkeren.

Gisteren liep ie echt fijn, heb 'm even flink achter z'n broek gezeten en ook terug=echt terug. In galop vindt ie dat nog lastig dan wilt ie over het teruggaan te lang doen en dan flapt ie er wissels uit als ik 'm dan echt even terug zet :') dat Z2 gaat wat dat betreft geen problemen leveren haha hij wisselt echt zo makkelijk, beetje te gemakkelijk eigenlijk := Aan het einde eens gekeken of ik het getrainde kon toepassen in onze eerste galop-hh overgang en die deed ie vlekkeloos en mooi vierkant, was helemaal blij haha! Daarna ook gelijk afgewerkt, goed is goed! Vandaag even lekker relaxed longeren en woensdag half uurtje lessen :)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:20

Myour dan zou ik het aantal in eerste instantie gelijk houden en dan merk je denk ik gauw genoeg of hij wel of niet meer nodig heeft.

Super dat het zo lekker liep.

Don ging gisteren in de clubles ook aardig fijn. Op het eind nog wat gesprongen, vond ze erg leuk.
Vanavond gelongeerd, deed ze ook fijn.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:19

Ik heb van het weekend mijn M2 debuut gehad.
Pfoe hee, wat was dat onwennig en omdat ik zo zenuwachtig was dus pony daar van profiteerde en weer uit der slof schoot hier en daar was de eerste proef niet zon succes. 158 punten hadden we :o :o .
Tussen de proeven door even pony weer bij elkaar gepakt en bij mij waren de zenuwen al veel minder en vol goede moed de proef gaan rijden. Opzich een fijne proef en ik was tevreden al had ik nog onwijs veel punten laten liggen. Maar ook 7ens voor de onderdelen die fijn gingen. we kwamen uit op 172 punten wat ik helemaal niet slecht vind voor de eerste keer. Over een maandje hebben we weer wedstrijd dus we hebben 4 weken om hard te trainen en alles weer meer te bevestigen.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:18

Jammer van de 1e proef! 2e proef is een mooi begin. Kun je zo mooi mee verder sleutelen.
Ik vond in het begin de M2 ook wel erg wennen. Gaat allemaal zoveel sneller.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:53

ik ben een paar daagjes weggeweest maar ben weer terug :)

@sharona: jammer van de zenuwen zeg, maarja kan gebeuren bij zo'n eerste keer!! klinkt alsof je je redelijk herpakt hebt inderdaad, en met meer bevestiging gaat het helemaal goed komen :)

@myour: dat klinkt netjes!! galop-halthouden ga ik me nog maar niet aan wagen haha maar klinkt fijn dat alles zo vlekkeloos gaat dan al :) ik was voor de kleine blessure ook flink bezig met écht goed terugrijden, dat is belangrijk

ik ben ook weer stilletjes aan wat meer gaan rijden, mijn paard heeft nu een week stilgestaan door die gekke bult, daarna een week met veel stappen en oefeningen in stap en steeds 10-15 minuutjes rustig draven, vorige week mochten we weer wat meer draven en steeds 1-2 rondjes galopperen (hij was bliiijjj) en deze week is de bult zo goed als weg (het valt in ieder geval niet meer op als je het niet weet) en zijn we weer volop aan het werk!

merk wel dat hij echt weer even op het rechte pad moet komen, dingen die hij ooit moeilijk vond en waar we hard op aan het werken waren komen nu allemaal weer terug, dus even weer op het rechte pad en dan moet het weer goed komen hoop ik....

wel jammer want alles werd steeds meer bevestigd en nu is alles zoals het ongeveer 2 maanden geleden weer was :P

heb nu 17 of 18 december dan eindelijk mn debuut gepland!!! meteen ook weer onze laatste wedstrijd want ik vertrek in januari voor 5 maanden naar het buitenland.
nu maar hopen dat er niks geks gebeurt en dat we ons lekker voor kunnen bereiden!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:47

Jammer Sharona, maar wel herkenbaar van je zenuwen... :+

Duimen Laura dat je nu echt je debuur kunt gaan maken!
5 mnd, wow, voor studie?

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:49

Laura fijn dat de bult nu helemaal weg is en je weer lekker aan het trainen kunt!
Idd hopen dat je je debuut nu wel kunt starten! Gaaf naar het buitenland, waar ga je naar toe?

Don ging fijn gisteren in de les :) Moet alleen zelf nog consequenter worden.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:16

hoop inderdaad zo dat het goed gaat :) maar dat is nu ook het probleem, meestal als ik iets heel graag wil en het heel hard probeer gaat het juist niet goed :\ maar we zullen zien!

Ik ga naar Dublin voor 5 maanden en inderdaad voor mijn studie. Gelukkig heb ik een hele fijne verzorger die Toy nu ook al 1,5 jaar mee verzorgt dus die gaat er heel goed voor zorgen.

@melissa: fijn!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:54

Wij vandaag voor de tweede keer M2. Nog genoeg ruimte voor verbetering, maar met 194 en 194 dik 1e geworden. Jury kwam daarna nog naar me toe om me persoonlijk heel veel complimenten te geven, super leuk. Nu lekker verder prutsen, morgen weer les.

Laura wat gaaf 5 maanden Dublin! Hopelijk gaat je debuut goed.

Ik vind het M2 juist leuker, eindelijk meer te doen in de proeven.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:18

ooh wat gaaf!! gefeliciteerd :)

vandaag lekker gereden, keertwendingen meer bevestigd, maar echt ik blijf maar prutsen met die travers (vooral op de rechterhand) woensdag weer les, hoop dat ik wat meer handvatten ervoor krijg :)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:14

Laura gaaf zeg 5 maanden Dublin!

Gefeliciteerd Absque! Super leuk dat je complimenten kreeg.
Ik vind de proeven ook wel leuk, maar in het begin wel wennen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:36

Laura die vinden wij ook nog lastig hoor, travers en keertwendingen. Ene keer gaan ze beter dan de andere keer. Volgens juf gewoon een kwestie van blijven oefenen en beide de feeling krijgen. Merk dat het al steeds makkelijker gaat. :)

Bedankt allemaal! Zondag mogen we weer. Wel een mega groep dus zullen geen prijzen zijn. Maar als we maar fijn de baan door gaan dan ben ik tevreden. :D pony is in juni uitgerekend, hoop stiekem toch wel dat we daarvoor nog een keer Z kunnen starten. Toch wel de ultieme droom. :o
Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar de nieuwe proeven vanaf april! Wanneer zouden deze 'beschikbaar' komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:18

Succes zondag! Al wat wp's in het M2 gereden?
Ik verwacht de nieuwe proeven ergens eind januari. Dan begonnen ook de nieuwe jurycursussen en daar zullen de de nieuwe proeven gaan gebruiken.

[naam] is naar de osteo/chiro geweest. Halfjaarlijkse check up. Hij kan er weer tegenaan!

Nu nog even zadelmaker laten komen in januari. Dat is alweer ruim over een half jaar geleden!

Naar verwachting mogen we vh weekend weer van huis.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:01

Bij mij ging de travers eerst ook erg moeizaam. Gaat nu steeds makkelijker, idd blijven oefenen.

Vonneke ik was ook nog wel benieuwd of we met de jurycursus de nieuwe proeven krijgen. Maar geloof dat er in de mail stond dat we in het bezit moeten zijn van het oude proevenboekje.
Vos weer helemaal goed gekeurd?

Hier komt zaterdag de zadelmaker, idee dat zadel niet zo optimaal meer ligt
Zou fijn zijn als jullie weer van stal weg kunnen!

Don ging na 2 dagen vrij te zijn geweest best fijn vandaag. Zaterdag mogen we weer starten :) 18 starts in het M2. Rijd zoveel leuker dan tegen de M1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:14

De nieuwe boekjes zullen nog niet uitgegeven zijn denk ik op moment van scholing? Maar mag toch hopen dat je tijdens de cursus de nieuwe proeven onder ogen krijgt.

Vos is weer mooi recht. Was best wat gebuikersschade in zijn lijf hihi.

Zadelmaker!! die moet ik morgen echt bellen!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:33

Hallo!

Zondag hebben we een clinic gehad van Jeff Heijstek, dat was wel erg leuk!

Dandy is ook bij de osteo geweest, zat klein beetje vast bij zn lendenen, is weer mooi los :-)

Wij hebben ook best moeite gehad met travers en de keertwendingen, soms nog!
Vind het best lastig om ze gedragen en actief te houden in de travers.

Zadelmaker is hier ook geweest, hij heeft mijn zadel aan kunnen passen, dus ben helemaal blij, want het zit zo lekker :-)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:30

@abque: heel veel succes!! grote groep betekent ook veel prijzen dus... haha wie weet!

@vonneke: lekker weer helemaal gecheckt, fijn gevoel :) wat voor 'gebruikersschade' had hij dan als ik vragen mag?

@smurvaas: fijn dat het weer lekker zit!!

Heb gister weer voor het eerst les gehad en vooral aan de travers gewerkt, echt linksom gaat het eigenlijk perfect maar rechtsom lukt die buiging gewoon niet, maar wel weer wat tips gekregen en we kunnen er wel wat mee!
met de keerwendingen heb ik vooral moeite om hem actief en voorwaarts te houden, hij wil bijna gaan stilstaan en dan in 3 passen er door heen :P dus dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Zaterdag heb ik dan eindelijk mijn debuut! Eindelijk na 3 maanden!! het gaat alleen helaas nog niet helemaal zoals het ging en hebben nog wat meer bevestiging nodig maar we gaan het vanzelf zien :)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:07

Vonneke ja dat lijkt mij ook wel logisch. Op het moment dat je de cursus afrond zullen de nieuwe proeven ingaan.

Smurvaas Dandy weer mooi los.
Het gedragen en actief houden was bij mij ook het grootste struikelpunt in de travers. Rechtsom gaat nu eigenlijk wel aardig simpel. Linksom nog wat meer moeite
Super dat je zadel aangepast kon worden. Ik kan helaas niet fijn zitten in mijn huidige zadel dus ga toch ook maar eens kijken naar wat anders.

Laura fijn dat je komend weekend eindelijk je debuut kunt maken!

Vanavond les gehad, ging fijn :D

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:10

Gisteren les gehad, gooide ze vuurwerk op t dak! Een knal echt niet normaal!
Dat is toch wel een nadeel in deze tijd van t jaar

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:01

Zo dat is inderdaad vervelend!

Nu ongeveer 2 weken m'n 'nieuwe' (tweedehands) zadel.
Mijn oude zadel was scheef en hierdoor is mijn pony zo onwijs scheef geworden.
Met dat nieuwe zadel merk ik dit onwijs, dus we kunnen weer lekker van voor af aan beginnen. Merk gewoon dat hij z'n andere spieren nu moet gebruiken en dat vind hij moeilijk.
Lekker veel met de basis bezig en heel veel recht richten.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:28

ooh dat is niet niks yvvv! fijn dat je weer aan de slag kunt :)

Ik had dan vandaag eindelijk mijn debuut! het liep eigenlijk allemaal best lekker! 1e proef ging goed, geen gekke dingen, alleen wat afwerkingsdingen maar geen grote fouten, 2e proef was ie een beetje op (liep een kwartier uit en hij zit nog in z'n warme wintervacht) dus heb maar wat rustiger gereden, als ik hem teveel opjut wordt ie al snel te heet en explosief en dat moeten we ook niet hebben, hierdoor kreeg ik hem wat minder verzameld, helaas wel een grote fout in de middengalop, hij sprong over bij de inzet heel jammer.

Uiteindelijk een uitslag waar ik het echt niet mee eens ben, 1e proef 172 en 2e proef 179

ten eerst echt onbegrijpelijk dat ik voor die 1e proef zo veel minder punten heb, maar ten tweede echt balen van die 179 net een puntje te kort!! wat als ie nou niet was overgesprongen.... pff... heel jammer

wat ik wel echt heel erg waardeloos vind van de jury was dat ik voor alle 4 mijn keertwendingen een 4 had en dat er als commentaar bij stond ''mislukt'' wat moet ik hier nou mee!! Oké ze waren misschien niet voor een 7 maar een paar wel voor een 6 of een 5, en dan dat commentaar, lekker opbouwend hoor :7 vond ik echt zo raar!

Ik hoorde trouwens van een paar anderen dat ze ook heel erg verbaasd waren over de uitslag, zeker 2 of 3 anderen hadden veel meer punten (echt 8-10 punten verschil) bij hun mindere proef, heel vreemd.

Helaas was dit onze allerlaatste wedstrijd maar heb toch wel lekker gereden dus daar blijven we maar aan denken!

Ik heb trouwens een heel fijn vrachtwagentje te koop staan (B rijbewijs) zie mijn advertenties, iemand misschien hiernaar op zoek toevallig? of kent iemand? geef het door!