Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:02

Wat mij hier sterk opvalt is dat het wedstrijdrijden op jonge leeftijd bij iedereen hier ook opgevat wordt op een heel serieuze manier. Woorden als wedstrijddruk, prestaties, stress, verplichtingen, faalangst, druk van ouders... Waarom kan wedstrijd rijden op jonge leeftijd niet gewoon LEUK zijn?

Toen ik begon wedstrijden te rijden was ik 9jaar. Ik reed op een club met 40 leden, allemaal tussen de 7 en de 15jaar. Wedstrijden werden altijd in clubverband gereden, dus smorgensvroeg om 6uur stonden we allemaal klaar om te vertrekken, daar aangekomen gingen we met een hele groep onze koffiekoeken opeten. Dan begonnen de achttallen en was het SAMEN in groep proberen er het beste van te maken, meestal lukte dat ook wel omdat we als groep een perfect team konden vormen. Springen was ook altijd super, omdat er altijd voor je gesupporterd werd of je ging voor de andere leden van de club supporteren. Bij de prijsuitreiking moest de hele club altijd te paard het terrein op, gewapend met de vlag van de club. Vlak voordat we binnenmoesten waren we altijd liedjes aan het zingen en zot aan het doen. Als iemand met dressuur of springen een prijs binnen haalde ging dat ook onder geweldig applaus, als de kleintjes geen prijs haalden kregen ze meestal wel de medaille van één van de 'grotere' en waren die ook weer over het dolle heen. Tussendoor gewoon met vrienden en vriendinnen plezier maken met de pony's.
Na alle 'serieuze' wedstrijden waren er altijd spelletjes. Van iedere club werd een team samengesteld, en dan waren er spelletjes met de pony's (vb: http://www.youtube.com/watch?v=SgcaRHbChUA). Uiteindelijk krijgt iedereen daar ook een prijs, de winnaar krijgt gewoon een iets grotere prijs. De spelletjes zijn ook geen 'ponybeulerij', simpele lol met je knol. Sporen en zweep waren absoluut verboden.

Na de prijsuitreikingen werd er altijd met de hele hoop nog iets gedronken in de tent. Als er iemand gewonnen had was de kans groot dat die persoon in kwestie wel eens in de waterbak van het parcours beland, of in één of andere grote modderpoel...

Voor mij (en iedereen die ik ken, die toen wedstrijden reed bij de pony's) waren wedstrijden toen gewoon super leuk. Ik vind het zelfs jammer dat nu alles zo serieus moet gaan. Zoals hierboven al eens gezegt.. Als ik nu in volle crossgalop het inrijterrein overvlieg wordt ik geschorst, toen was dat best leuk.
Wedstrijden hoeven niet constant in volle au serieus zijn. En ook op de manier die ik juist vertel kan je er veel uit leren. Je krijgt een groepsgevoel, je leert in team denken en leert rekening te houden met andere leden van je team, je leert dat het niet erg is om te verliezen, je leert dat je groep je door dik en dun steunt en dat je best eens MAG flateren,...

Waarom dan in serieuze 'wedstrijdentermen' denken?

paardjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:04

Ik vind dat kinderen toch wedstrijden mogen doen ,
maar tegen iemand die ouder is ,, niet echt nee
maar zoiets als en wedstrijd tussen kinderen ,, dan zou het wel mogen zeker ,, Haha!

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:08

Afschaffen vind ik onzin...

Ik heb zelf ook als 10-jarige meegedaan aan wedstrijden van de toenmalige BAWR, en dan vooral trail en horsemanship. En ik vond het altijd erg leuk! Geen ouders die achter me aanzaten, geen trainster die me pushte ofzo...Gewoon trotse ouders aan de zijkant van de bak, en een nog fierdere trainster die mee aanmoedigde en die iedereen vertelde hoe goed ik wel kon rijden met haar paardje Haha!
Kortom, een erg leuke ervaring als kind. Ook de proefjes waar ik als enigste kind mee deed met een stel volwassenen. (Heb ze trouwens ook vaak verslagen Haha!, en da's EXTRA fijn natuurlijk als kind!

Ik kan me ook wel voorstellen dat het soms anders is...maar om daarom het zomaar af te schaffen........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:15

Ik heb als kind jarenlang getobt op een manege pony bij de onderlinge wedstrijden. Ik werd er standaard laatste mee maar bleef het toch steeds weer een uitdaging vinden. Ik deed het bovendien volledig uit eigen keus, want mijn ouders vonden het allemaal best als ik wilde pony-rijden en ze wilden het ook prima betalen, maar verder moest ik toch echt zelf op mijn fietsje naar de manege met mijn poetskoffer achterop. Bij wedstrijden kwamen ze zelden en als ze kwamen vroegen ze zich af waarom ik dat in vredesnaam leuk vond.
Als ze mij dat hadden verboden omdat ik te jong zou zijn had ik toch wel erg verdrietig geweest.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:04

ik denk dat het wel goed is wanneer jonge kinderen wedstrijden gaan rijden. Alleen vaak de manier waarop kun je wel je vraagtekens bij hebben. De druk die door de omgeving op kinderen wordt gelegd is de boosdoener. Druk van de ouders bijvoorbeeld, maar ook vaak jury's die niet bepaald kind-vriendelijk te werk gaan. Plezier moet voorop staan, prestaties leveren is leuk, maar niet ten koste van het plezier. Ik denk dat juist bij wedstrijden met kinderen er op een wedstrijdterrein een begeleider moet zijn die het welzijn van dier en kind in de gaten houdt. Want wat educatie op een wedstrijdterrein kan ervoor zorgen dat kinderen al vroeg leren wat wel en niet kan, en als zij daarbij ondersteund worden door meer toezicht, waar ook de ouders zich aan hebben te houden, voorkomt dat veel dieren- en kinderleed. Ik ben er wel een voorstander van om bepaalde kampioenschappen aan leeftijd te binden. Op een regio en NK zie je toch wel taferelen waar je niet vrolijk van wordt. Ouders in de stress, huilende kinderen, pony's die geslagen worden, ik heb het genoeg gezien. Dat moet zeker verboden worden.

Klervi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:30

Sommige jonge kinderen kunnen al goed rijden hoor.
Het is zonde als zij hun talent niet kunnen laten zien.
Maar als het echt zo een probleem is, zouden er eigenlijk
speciale kinder-proefjes moeten komen, voor kinderen
t/m 12 ongeveer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:38

Ik heb een aantal keer onderlinge wedstrijden gejureerd. Wat mij juist op valt is dat de leeftijd 8-10 juist heel ontspannen zonder verwachtingen aan het rijden is en dan ook heel nette lijnen maken. De 10-14 is een drama. Die willen zich bewijzen voor hun mederuiters en gaan zitten trekken en schoppen.
Daarboven gaat het weer wat beter op een enkeling na.
Wat ik echter wel zag is dat sommige kleine kinderen inderdaad nog het relativeringsvermogen nog niet bezitten. Er was 1 meisje die deed voor het eerst mee en had bijna een winstpunt. Iets om heel trots op te zijn. Echter heb ik er een handje van om heel veel op te laten schrijven, ook als het goed gaat. De plaatsing en de punten gingen langs haar heen, maar toen ze het protocol zag ging ze huilen. Er stond zoveel bij dat het wel heel slecht moest zijn in haar gedachten. Waarschijnlijk is dat gekoppeld met school, waar de juf de fouten corrigeert en een foutloos tekstje zonder bijschrijvingen terug geeft. De ouders waren echter heel lief en gingen het thuis uitgebreid met haar doornemen. Die heb ik wel geadviseerd evt nog een jaartje te wachten met de volgende proef.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:18

Klervi schreef:
Sommige jonge kinderen kunnen al goed rijden hoor.
Het is zonde als zij hun talent niet kunnen laten zien.
Maar als het echt zo een probleem is, zouden er eigenlijk
speciale kinder-proefjes moeten komen, voor kinderen
t/m 12 ongeveer.

Die zij er toch?? De bixie proefjes.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:26

mijn dochter had gisteren haar 2e wedstrijd . Zij is 11 jaar en had haar heel veel plezier. Ik vind haar zelf wat kritisch over haar rijden. In de kantine zei ze zelf dat het niet goed was gegaan, hoewel wij daar heel anders over dachten. Er zaten idd wat foutjes in de proef maar over het algemeen was het een leuke proef. Wij waren juist heel trots op haar. En bij ons geldt nog steeds we rijden voor de hobby, het moet vooral leuk zijn.
Gelukkig bleek de jury naast ons te zitten en haar gehoord te hebben. Die draaide zich om en zei: je zat toch bij mij in de ring? Ik vond dat je het heel leuk deed. Naderhand bleek ze idd bij die jury een winstpunt gereden te hebben.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:28

Sorry hoor, maar ik ben 13, en heb super veel plezier in de sport. Ben nu ook wel professionneler bezig, rijd nu M1 en ga M springen met mijn andere pony, maar dat doe ik omdat ik het zelf wil. Mijn moeder vind het leuk dat ik rijd, maar ze drilt niet. Kinderen voetballen, tenissen, weet ik veel wat. Maar waarom zouden we geen wedstrijden mogen rijden? Wat moeten we dan doen? Iedereen wil dat de kinderen gaan sporten, doen we het, is het nog niet goed!

Nothing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:34

Hier ben ik het absoluut niet mee eens!
Vanaf mijn 7e/8e rijd ik concoursen.. en ik heb er heel veel lol aan gehad! Zo blij en trots altijd dat het heel goed ging, zoiets had ik niet willen missen! En dit wil ik daarom ook andere mensen gunnen;)Op zo'n moment rijd je op een A-pony; waar je naar mijn inzien wel de kont kunt bijrijden zoals je dat zegt. Dit krijg je alleen maar als je een te klein iemand op een te grote pony zet. Dus waar mensen plezier in hebben, moet je ze gewoon laten doen!

Ik heb trouwens wel *oudere* mensen zien rijden die nog minder goed kunnen rijden dan die kleintjes Bloos

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:53

Idd, goed gezegd Malou!
Maar waarom zou je dan de kinderen laten stoppen met wedstrijdrijden? Vind die dikke plumpuddingen op iele paardjes echt helemaal 3X niks !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:04

mistid schreef:
Vind die dikke plumpuddingen op iele paardjes echt helemaal 3X niks !

Mistid, ik vind dit niet echt een vriendelijke of respectvolle manier om over anderen te praten.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:54

Sorry Bloos liet me ff beetje gaan, maar alsnog vind ik het er niet uitzien!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:46

Ik ken genoeg jonge kinderen, in de leeftijd van zo'n 9 tot 12 jaar (daarna vind ik het sowieso niet meer ter discussie staan of ze wedstrijden mogen rijden of niet) die hartstikke netjes rijden, sommige zelfs netter dan veel oudere mensen.
Er zijn genoeg oudere ruiters die menen dat ze het allemaal heel goed kunnen en zo een paard naar de kl*te rijden.
Naar mijn mening kun je het niet allemaal over een kam scheren, iedere ruiter, ongeacht leeftijd, rijdt verschillend en het is toch zo dat die jonge kinderen wel de toekomst zijn van onze wedstrijdsport.

edit: ik ken een gezin met drie kinderen van 10, 12 en 14 en die rijden alledrie vanaf hun 8e wedstrijden. Zijn heel serieus bezig en hebben er ook werkelijk alles voor over. Ze hebben tien pony's/paarden en d oudste rijd al twee jaar in het Z. Ik wil niet zeggen dat het voor alle kinderen zo gaat, maar het is dus zeker niet onmogelijk.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:01

nou vandaag was het weer zover hoor, jankend kind uit de bak, dan denk ik echt wel, stop er toch mee joh, al dat gezeur en gegrien. Voor dat soort kinderen is het echt niet goed om wedstrijden te rijden lijkt me, ergenis voor de omgeving ook trouwens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:26

Marlina, dat hangt een beetje af van de reden waarom een kind huilt. En dat is als buitenstaander niet altijd makkelijk te zien. Dat betekent niet altijd dat je het als ouder fout hebt gedaan of dat je er aan toe moet geven... Incidenteel een huilpartijtje is niet leuk op het moment zelf, maar het hoort erbij.

Zelf zou ik me meer zorgen maken over kinderen die er alles voor over hebben. Omdat dat een houding is die eigenlijk niet echt past bij jonge kinderen. Daar is het gevaar veel groter dat ze hun eigenwaarde af laten hangen van hun prestaties, en dat gaat veel ongemerkter, subtieler.

xxRowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:41

Bij ons is er ook een meisje 10 ofzo en die rijd ook al heel goed ook f4 geloof ik

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:25

ook mijn kind heeft wel eens tranen tijdens het rijden.en dat mag ook best ook vind ik.zal bij andere sporten,zoals voetbal etc.ook wel eens voorkomen.afgelopen dinsdag toen mijn zoontje voor het eerst op het gras moest oefenen met zijn viertal was hij ook even gespannen met wat traantjes.ook wij moesten toen een beetje pushen,maar toen hij eenmaal aan het rijden was ging het prima en nu heeft hij gisteren heerlijk wedstrijd gereden op het gras.hij kon er geen genoeg meer van krijgen.galopeerde heerlijk met zijn pony het losrijterrein over alsof hij nooit anders gedaan had.en tevens was hij ook nog 1ste met zijn viertal en individueel.zijn dag kon niet meer stuk.hij was super trots en dat terwijl hij 2 dagen ervoor er nog even tegen op zag.
ik zie mijn kind dan niet alleen met het paardrijden groeien,maar heel zijn zelfvertrouwen gaat gigantisch vooruit sinds hij rijd.en tevens heeft hij heel veel lol met zijn viertal,ondanks dat hij de enige jongen is tussen voor hem wat oudere meiden.

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:18

tja, ik reed ook al wedstrijd voor mijn 12de, ik heb er erg veel van geleerd maar ik was waarschijnlijk onder goed begeleiding, nu is er geen haar op me hoofd die er nog aan denkt om mee te doen aan een wedstrijd

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:01

afschaffen vind ik nogal overdreven. Ze kunnen toch gewoon lekker wedstrijden rijden. Er zijn echt wel kinderen die op hun 12de al goed kunnen rijden.