Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Origami

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:17

Ik rij M niveau en alleen met wedstrijden sporen,omdat ik met oefenen zonder sporen fijner vind rijden.
Soms een zweepje erbij,maar alleen het idee van vasthouden is al genoeg.

Marlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:47

Ik rij op verschillende niveau's van Z springen tot zadelmak maken. Ik rij altijd met sporen, maar het liefst zonder zweep. Bij het zadelmak maken gebruik ik wel altijd een zweepje als hulpmiddel, en thuis in de trainig ook wel maar als je in het parcours nog je zweep moet gebruiken is dat naar mijn idee niet helemaal goed, natuurlijk zijn er wel uitzonderingen. Verder rij ik het liefst zonder hulpteugels, naar mijn idee worden paarden alleen maar sterker van een martingaal, en op een gewoon (niet te scherp) bitje.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:45

Ik heb 2 verzorgpony's allebei rijd ik ze met bit maar wel met losse teugel.
Maar eentje is heel snel en sterk en loopt met haar hoofd omhoog dus toen zijn we begonnen met haar om met martingaal te rijden die overigens een gaatje te groot was. Ik heb les op mijn verzorgpony's en ongeveer een maand geleden kwam de instructrice met een slofteugel. Die hebben we uitgeprobeerd. Ze is er wel sterker op maar ze gebruikt nu haar rug meer en ze loopt aan de teugel en is iets minder snel. Ze moet alleen nog leren ontspannen met de slof. Als dat kan dan bouwen we het langzaam weer af. Ik vind de slof wel vervelend maar ja ik hoop dat we het zo snel mogelijk af kunnen bouwen. Verder rijd ik niet met een zweep op mijn verzorgpony's zelfs met longeren niet en ik gebruik al helemaal geen sporen.

_Cares_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:55

Ik rij met mijn paard M2 met gewoon een watertrensje en kleine spoortjes en ze doet het prima!

XXleonieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:13

Ik reed in de B , L1 , L2 zonder sporen/ en zweep.

En nu rij ik M2 met sporen ( want dat is verplicht) Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:16

Ik rijd mijn pony M1 op een dubbelgebroken bitje. Ik rijd hem alleen met sporen en thuis af en toe zweepje erbij, omdat hij soms wat lui is. Maar dan is de zweep een aanwijsstok. In de B, L1, L2 reed ik met stompe, kleine spoortjes en af en toe zweep.

Mijn paard rijd ik nu op B niveau met een Myler bit. Die rijd ik met zweep en sporen, maar ook hier geldt, zweep is aanwijsstok. Als hij niet reageert op mijn been, komt er een tikje met stokje achteraan.

Ik rijd nóóit met hulpteugels oid.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:58

Zonder, M1.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:32

Ik rij met alleen een zweepje (soms).
En mijn rijnivo is L1.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:35

Ik rijd met zweep verders niks . En ik rijd B ben net begonnen met wedstrijden.

G_i_n_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:29

Ik rijd L2+9 en ik rijd altijd met sporen.
en met zweep als het nodig is.
verder rij ik met geen enkele hupteugel ofzo.

R_achelll_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:38

Ik rijd Z1 + 10 en heb een licht gebogen stangetje en rijd altijd met sporen ( dat is verplicht )
En zo af en toe met zweep als tie lui is

en met me andere ponytje gebruik ik geen hulpmiddelen

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:13

ik ben niet anti spoor of zweep zelf ben ik leren met een zweep verschillende tikjes zodat ik haar kan laten aangaloperen op zweepje aangezien ik moeite heb met krachtgeven..

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:19

Ik rijd mijn friezen met een zweep, op dubbelgebroken bitjes Knipoog

edit: nog niet gestart, maar ik zit op B/L1 niveau denk ik Haha!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:22

Met mijn eigen paard ga ik weer L1 starten (paar wedstrijden gestart, daarna bijna 2 jaar niks ivm blessures), ik rijd nooit met hulpteugels, ook nog nooit gedaan. Ben dat ook niet van plan met haar. Ik rijd haar op een dubbel gebroken watertrens.
Ik rijd nu nog even met een zweepje, maar ga dat omwisselen met spoortjes. Heb haar voor haar blessures altijd met spoor gereden en zweep, maar liet de zweep ook vaker weg, spoortjes alleen voor nét dat extraatje, net wat verfijndere hulpen kunnen geven. Zweepje om af en toe de achterhand nog iets meer te activeren.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:17

ik rijd M2 dressuur,
ik rijd met sporen en op stal meestal ook met zweep

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:23

Ik rij mijn verzorgpony met sporen en zweep.
Verder zonder hulpmiddelen.
Ga volgend jaar officieel starten maar ik zit op B/L1 niveau.

sorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:41

Ik rijd in te training alleen met zweep. Sporen rijd ik soms mee. Martingaal gebruik ik altijd bij het springen. En bij 1 pony van me, gebruik ik misschien zo'n 1x in de 2 weken de slof.

Op wedstrijd rijd ik altijd met sporen en zweep (zweep natuurlijk niet onder de dressuurproef). Vind dan wel dat ze fijn aan het been zijn als je op concours met sporen rijd en thuis niet. En ook op springconcoursen martingaal Knipoog

Zie onderschrift voor niveau! Bloos

EclareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:16

Ik rijd geen wedstrijden,
( ik heb soms een lease paardje - fjordje, wat dus eigenlijk een manege paardje is )

Ik rijd hem en alle andere manege pon's/paarden alleen met zweep
( als dat nodig is )
Ik rij niet met sporen me vriendin had ze 1x bij me omgedaan
( zat zonder zadel op haar paardje )
ik wilde ze eigenlijk echt niet om, vind t ondingen.
Ik rij ook nooit met hulpteugels.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:44

Toevallig heb ik mijn paard gisteren voor het eerst met een spoortje gereden Clown Ik rijd eigenlijk altijd zonder hulpmiddelen, op advies van mijn instructeur heb ik haar gister toch maar eens met een spoortje gereden om haar ietsje scherper te krijgen. Ik ben overigens niet van plan om er mee te blijven rijden, zolang het zonder kan verkies ik dit.

Thuis kan ik prima een L1/L2 proefje met haar rijden, afgelopen weekend zijn we echter voor het eerst officieel gestart. In de B dus Clown

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:27

Ik rijd dressuur. Gebruik alleen een zweep op het moment, maar ben niet tegen sporen. Hulpteugels gebruik ik niet, zelfs geen martingaaltje ofzo. Daar houd ik niet zo van.

Ik start op het moment geen wedstrijden, maar mag L starten, dus dat is mijn wedstrijdniveau. Knipoog

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:32

Ik gebruik helemaal geen hulpmiddelen Bloos , ik rij ook geen wedstrijden. alleen recreatief ! Haha!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:40

Ik rij geen wedstrijden maar ik rij mijn verzorgpaard op B niveau. Ze heeft een heel zacht dubbel gebroken trensje. Ik rij wel altijd met zweep maar laatst voor het eerst spoortjes geprobeerd en daar reageerde ze eigenlijk fijner op. Maar na 2x rijden met spoortjes was de bedoeling duidelijk en gebruik ik ze dus niet meer. Met buitenritten krijgt ze een martingaal om.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:41

ligt eraan wat je onder hulpmiddelen verstaat.

Als sporen daar onder vallen, dan rijd ik met hulpmiddelen ja.
Al vind ik dat sporen zijn voor de verfijning v/d hulpen, en dus geen 'middel' om je paard mee voorwaarts te houden door continu te prikken.
en bovendien moet je er vanaf het M ook mee rijden, dus waarom niet, als het niet nodig is dan worden ze er niet slechter van (mits je sporen goed gebruikt natuurlijk Knipoog)

verder rijd ik waar nodig is eens met een slof of martingaal, oid.
maar niet echt vaak, in de ring moet je ook zonder, dus als je thuis al niet zonder kan, dan moet je toch eens achter je oren krabben lijkt mij Knipoog

De 4 jarige die ik op moment rij, rij ik bvb momenteel met martingaal, omdat hij nog wel eens erg stoer wou worden, en daardoor onbestuurbaar was.
op de momenten dat hij zich zo sterk maakte werkte de martingaal in, en was het 'stoere' zo weer over, zodra hij dan weer ontspande merkte hij niks meer van de martingaal.
maar eigenlijk zijn we hem al bijna niet meer nodig, en hangt hij er nu alleen nog aan voor geval dat, dus binnenkort gaat hij eraf denk ik Ja

ons wedstrijdniveau(met mijn eigen) is B,
maar thuis trainen we ongeveer L2/M1 op het moment Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:45

Ik rijd mijn pony met bit, zweep, sporen en soms met slof. Ik rijd met sporen om de hulpen te verfijnen en een zweepje om zijn kont recht achetr hem te krijgen(bijtikken dus) Hij is voorwaarts zat. Met slof omdat hij aan de teugel MOET! Hij heeft jarenlang met zijn kop in de lucht gelopen en heel gespannen, en er zijn nog wat dingen geweest, waar hij een rugprobleem van heeft gekregen. Na veel gelongeerd te hebben met pessoa is zijn rug sterk genoeg om mensen te dragen en is hij los om aan de teugel te gaan. Met rijden rijdt ik meestal het eerste 15 met slof in. En haal hem eraf als mijn paard ontspannen is. Dan is hij lekker los in zijn rug en is hij nageeflijk:). Dit moet van de DA omdat het erger kan worden met zijn rug:). Ik rijd B wedstrijden. Maar doe/deed oefeningen uit hogere klasses. waaronder galopswissels, wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts en dergelijke dingen:).

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:38

Bij 1 van mijn verzorgpony's rijd ik met martingaal
En bij de andere met niks
Ja wel allebei met bit natuurlijk maar geen zweep of sporen
Daar zijn ze veel te gevoelig voor
En ik rijd nog geen officiele wedstrijden
Ik wil het wel graag doen en heb laatst een goed gesprek met me ouders gehad en ze zeiden "We zullen erover nadenken, we zeggen geen nee en we zeggen geen ja."
Dus duimen!!