Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
runningkawa schreef:Nou..dat is alles behalve duidelijk met die berg vooroordelen in je berichtje...
Dat je een paard niet met hulpmiddelen moet houden, oke
Maar paarden die zich niet druk maken... dat is gewoon karakter of niet...
Overigens zie ik hier een bitloze rijder die alleen kan houden bitloos
Waar is toch het op de zit rijden gebleven??
runningkawa schreef:Dat is niet vanzelf sprekend, anders zag je niet zoveel gesjor aan de voorkant...
En dan lees ik met bit kon ik hem niet houden maar bitloos wel, dan weet je 1 ding... want waar zijn de woorden zit enzo gebleven?
En dat is wat ik veel zie, paard verzet zich tegen de te grove hand tegen het bit...dus we gooien er maar bitloos aan...
Maar dat mag je niet zeggen, want bitloos rijden zijn vriendelijk en doen grondwerk enz...bit rijders doen alleen maar trekken en schoppen en geven niks om een paard...
Citaat:"Wat jij vergeet is dat de meeste bitloos-ruiters er een hele lange training in grondwerk hebben opzitten vooraleer ze nog maar beginnen met het rijden van hun paard. Iets wat spijtig genoeg teveel wordt overgeslagen door de 'traditionele' ruiters (en ik heb het hier niet over longeren!). Een paard wat een volledige grondwerk training heeft doorlopen en daarna bitloos wordt gereden zal over het algemeen de laatste zijn waar je last mee zult hebben op concours. Die maken zich niet druk zolang hun trainer zich ook niet druk maakt. M.a.w. de kans dat je zo'n paard in 'bedwang' moet gaan houden met allerlei hulpmiddelen is veel kleiner dat het met bit-gereden paard dat nog nooit met grondwerk in contact is gekomen."
Puchje schreef:(en ik pas toch echt in het hokje 'natural'!!![]()
![]()
)
Ik probeer mensen toch ook te bekeren, dat heb ik wel, maar dit op een gezonde en leuke manier.
Ik denk dat het de intentie is waarmee je een discussie ingaat is. Als jij persé persé persé wilt overtuigen,
dan reageren de mensen hier heel afwijzend op. Als jij hetzelfde doel wilt bereiken, maar op een totaal
andere manier de discussie ingaat, dan staan de mensen vaker open voor je en heb je vaak meer effect
Tenminste.. dat is mijn ervaring.
quera schreef:runningkawa schreef:Nou..dat is alles behalve duidelijk met die berg vooroordelen in je berichtje...
Dat je een paard niet met hulpmiddelen moet houden, oke
Maar paarden die zich niet druk maken... dat is gewoon karakter of niet...
Overigens zie ik hier een bitloze rijder die alleen kan houden bitloos
Waar is toch het op de zit rijden gebleven??
ik denk dat het op mij slaat
tuurlijk rij ik eerst op zit maar wordt tie te druk dan kan er teugeldruk bij komen. zo bedoelde ik het. niet dat ik hem overgangen laat maken dmv. teugel gebruik.
Citaat:Dat is dus 1 van die vooroordelen, bitrijders denken niet aan hun paard, dat doen alleen mensen die bitloos rijden...raar, want waarom kan mijn paard bitloos, en zelfs dan zonder hoofdstel springen??
runningkawa schreef:Idd, een bit kan vervelend zijn, maar dat hoeft niet.
Net als dat bitloos ook vervelend kan zijn, maar ook dat hoeft niet.
Dat ligt toch echt aan de ruiter. En het helaas toch echt wat een persoon zelf wil zien als die denkt dat alleen bij bitloos de vriendelijke zitten... Dan wil ik die persoon graag een brilletje geven (zonder roze glaasjes)