Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:03

Nou, ik vind dat reglement in ieder geval duidelijker dan het nederlandse.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:05

Behalve de VLP hebben we ook nog de KBRSF natuurlijk:
http://www.equibel.be/
Daar is ook nog het een en ander te vinden (hoofdzakelijk zelfde regels hoor)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:12

gekkeils schreef:
* leest mee
is de paardentips niet iets?
zal even moeten kijken welke site het is
http://www.paardentips.com/

Die heb ik al gemaild.

De link naar de petitie is inmiddels ook naar de NVVR gestuurd. Daar zitten wel weinig (of helemaal geen) dressuurruiters, maar wel veel "gelijkgestemden".

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:21

hier nog een medestander voor het bitloos rijden. ik ga nu even de petitie tekenen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:22

ik heb ook getekend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:23

Als ik in de Belgische reglementen zoek op 'dispensatie' of 'vrijstelling', dan krijg ik geen resultaten.
Bandida, is er een Belgisch woord voor? Haha! Clown

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:28

ben dus vanaf vandaag officieel weer begonnen met bitloos rijden met Veyton en dat ging super! Eindelijk een keertje een rustig hoofd in je handen en gewoon lekker rijden. Hij had het schuim op z'n lippen zitten Lachen en z'n onderlip hing daar maar te hangen hahahaha Zo ontspannen was ie Lachen
Er zijn foto's van gemaakt, alleen niet in wedstrijdtenue.... Waarschijnlijk krijg ik de foto's morgenochtend toegemaild dus dan kan ik ze sharen met jullie.
Ik hoop dat er een verandering komt en dat we gewoon zelf mogen beslissen of we met bit of zonder bit gaan rijden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:32

Ter lering ende "vermaak" Afbeelding (uit het disciplinereglement dressuur):

HOOFDSTUK 15 – DISPENSATIE OP GROND VAN EEN MEDISCHE VERKLARING
Artikel 21 – Het verlenen van dispensatie op grond van een medische verklaring

1. Een door het Federatiebestuur daartoe benoemde commissie kan dispensatie verlenen van de bepalingen in het desbetreffende disciplinereglement aan deelnemers met een lichamelijke handicap voor een andere wijze van optoming, kleding of overige voorzieningen, voortvloeiend uit de aard van de handicap. De uitspraak is bindend en wordt aan een termijn gebonden.

2. Op grond van lichamelijke beperkingen van het paard wordt geen dispensatie verleend.

3. Een schriftelijk verzoek om dispensatie zoals vermeld in artikel 21 lid 1dient vergezeld te gaan van een medische verklaring.

4. Een afschrift van de schriftelijk verkregen dispensatie dient op eerste verzoek aan een official te worden getoond.

en even voor het contrast een stukje uit artikel 144 over harnachement:

Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt. Afbeelding

(en wreedheid is dus reden voor diskwalificatie...)

Hoezo alle verhoudingen zoek Afbeelding ?

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:37

hahahahahahahahaha Lachen
Heerlijk he die Regelwetgeving in ons land. Het is zo krom en scheef als m'n kont! (om het maar eventjes heel vriendelijk te zeggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:38

Dit contrast vind ik dus zo merkwaardig aan de dispensatie:

1. kan dispensatie verlenen van de bepalingen in het desbetreffende disciplinereglement aan deelnemers met een lichamelijke handicap voor een andere wijze van optoming, kleding of overige voorzieningen, voortvloeiend uit de aard van de handicap.
naast:
2. Op grond van lichamelijke beperkingen van het paard wordt geen dispensatie verleend.[/b][/size]

De lichamelijke beperkingen van de mens worden dus gerespecteerd, maar de lichamelijke beperkingen van het paard, die doen er niet toe? Onbelangrijk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:40

ik vermoed dat de KNHS de paarden in bescherming wil nemen, en ervan uitgaan dat ruiters oud en wijs genoeg zijn om op zichzelf te passen.

*don't shoot the messenger Knipoog *

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:44

Hoezo is dat het in bescherming nemen van het paard? Dat zie ik niet...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:45

Bescherming van het paard is zeker een aspect. Zo heb ik dispensatie om niet te hoeven licht rijden vanwege mijn beperking. Er staat expliciet bij dat dit geldt voor paarden die ouder zijn dan zes jaar. Dus als ik met Wizkid in de b zou willen starten, moet ik wachten tot hij zes jaar oud is of toch lichtrijden zo goed en zo kwaad als het gaat. Dat is bescherming van een jong paard in dit geval.

Het wordt wachten tot hij zes is denk ik. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:46

een paard met een lichamelijke beperking uitbrengen in de wedstrijdsport zal in lang niet alle gevallen gewenst of beter gezegd eerlijk tov het paard zijn.

Precies wat Anya zegt dus.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:49

nee maar dan vraag ik mij ook af wat die beperkingen van paarden kunnen zijn. Stel je voor; je hebt een paard met gebitsproblemen. Bitloos word eindelijk toegestaan op wedstrijden, maar dan mag je nog niet meedoen omdat je paard een beperking heeft.
Mijn vraag is, weet iemand waar de grens ligt?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:52

Een paard met onvoldoende ruimte in de mond voor een bit zou dus wel gewoon uitgebracht worden als de ruiter zich daar niks van aantrekt. geen jury die zoiets gaat conroleren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:20

Bitloos heeft geen plaats in Klassieke Dressuur. Bitloos is niet Klassiek.

Als je graag wedstrijdjes in dressuur wil rijden en toch paardvriendelijk wil overkomen, creeer dan een nieuwe vlag voor deze dressuurvorm, noem het 21ste Eeuw Dressuur of wat.

Bitloos rijden IS geen klassieke dressuur en het zou onzinnig zijn het onder die vlag te beoefenen.

Op nationaal niveau onder een eigen vlag binnen de huidige ringdressuur-regels aanpassen is een wellicht haalbaar compromis. Bitloos en Klassiek zijn er echter niet verenigbaar....

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-06-06 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:22

aangezien hier klassiek in de betekenis van traditioneel/conventioneel wordt gebruikt is deze reactie off topic en ongewenst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:29

Lielle schreef:
aangezien hier klassiek in de betekenis van traditioneel/conventioneel wordt gebruikt is deze reactie off topic en ongewenst.

FEI dressuur = Klassieke Dressuur Pling

Dus nee Liele, JIJ begrijpt niet in welke zin ik dit woord gebruik. Wellicht omdat jij dit niet wenst.

Bitloos wedstrijden in dressuur rijden is wat anders dan dit onder de vlag die boven ringdressuur wappert te doen.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-06-06 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:31

bovendien zijn er tegenwoordig nog maar weinig dingen hetzelfde als toen de klassieke dressuur zijn naam kreeg. de zadels, de kleding van de ruiters (cap???)...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:34

zijn onze huidige dressuurwedstrijden nog wel 'klassiek dressuur'?
zie LDR discussie topics enzo

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:39

oh, FEI is tegenwoordig klassiek? IK meen me uit discussies op RT_D toch een heel andere opvatting te kunnen herinneren.

En je persoonlijke aanval naar mij lijkt me niet nodig, de sfeer in dit topic is erg prettig en dat willen we graag zo houden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:47

inderdaad, benamingen ed, daar gaat het hier niet om. ik denk dat het organiseren van een volledig bitloze wedstrijd wel een goed idee is, maar dan moet je er wel publiciteit bijhebben. en misschien is het ook wel goed om ook ruiters die met bit rijden toe te staan, zodat bepaalde personen kunnen zien dat het prima samengaat, en dus niet beperkt blijft tot een paar goedzakken van paarden.

lijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 01:27

Leuk initiatief!

Moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen (het is al laat, en ik had al lang in bed moeten liggen), maar heeft iemand het idee van demonstraties al geopperd?

Als je een organisatie en de jury bereid vindt jou mee te laten rijden en (openbaar) te jureren, denk ik dat je je punt goed duidelijk kunt maken.

Als ruiter moet je dan wel bereid zijn om buiten mededinging je kunsten te vertonen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 02:12

lijn_ schreef:
Leuk initiatief!

Moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen (het is al laat, en ik had al lang in bed moeten liggen), maar heeft iemand het idee van demonstraties al geopperd?

Als je een organisatie en de jury bereid vindt jou mee te laten rijden en (openbaar) te jureren, denk ik dat je je punt goed duidelijk kunt maken.

Als ruiter moet je dan wel bereid zijn om buiten mededinging je kunsten te vertonen...

heb ik geen problemen mee, maar Faram en ik zijn nog niet startklaar, hihi! maar ik kan kijken of ik hier zoiets kan proberen bij een onderling wedstrijdje op één van de maneges hier in de buurt. hoewel het beter zou zijn als iemand die al op een hoger niveau rijdt dit zou doen. ik heb ooit foto's gezien van iemand die galoppirouettes reed en piaffe etc. op een touwhalster, zo iemand moeten we hebben, WHAHA!!