De nieuwe proeven!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:09

180, en het is ook gewoon in dit topic enkele keren terug te vinden hoor

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:22

dankje

Nikki_

Re: De nieuwe proeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:15

Ik had vandaag m'n L2 debuut, heb 1 proefje gereden en 184 punten!
vind het fijne proefjes
had ze al geoefend thuis, dus wist al hoe ze gingen!
Maar toch super trots op m'n beestje
Wat me wel opviel was dat er in 2 verschillende ringen van de L2 heel anders gescoord werd. zo had er 1 in dezelfde ring als mij 167 en in de andere ring 188 en overal was hoger gescoord in de andere ring, maar dat kan natuurlijk aan de verschillen van jury liggen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:31

Yep, soms tref je jury's die niet durven te punten wat ze zien. Die zitten dan erg laag. Hetgeen de jury's die wel durven te punten dan zo onzeker kan maken( zit ik niet te hoog???)
Jammer dat de KNHS geen waarnemers in het veld heeft die de jury's kan bijstaan..

verana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:20

Ik vind het zeker wel even wennen
Heb de nieuwe proefjes alleen nog maar geoefend
Wegens omstandigeheden starten wij pas 14 mei

Ik ben zeker wel blij met het aanspringen op de volte mede omdat mijn paard bij de oude proeven nog wel de neiging had links verkeerd aan te springen en nu gaat dat al een stuk beter mede door de volte

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:27

Ik heb afgelopen weekende ook voor het eerst de nieuwe proeven gereden. Ging wel lekker. M1 190 en 181 en in het L1 203 en 182.

Wat ik alleen wel heel apart vond in die L1 proeven was dat ik in vijf minuten tijd de stap van mijn paard van een 7 naar een 5 ging en de draf en galop van een 8 naar een 6...
Het kan toch niet zo zijn dat mijn paard de eerste proef zeer spectaculair en correct in de gangen is en in de tweede proef, een paar minuten later, maar heel gewoontjes....?

Deze verschillen vind ik echt onbegrijpelijk

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:16

Tja, daar komen de jury intrepretaties naar voren. Je blijft 5/6 juries houden. Welke cijfers zijn volgens jou meer van toepassing?

Voor ons geldt: stap(l1 alleen eigenlijk middenstap) 6, of 5 als de oefening langer is( zo'n hele trage lange stap, wel 2 voeten of meer overstappen, je kan er nog niks mee)
Draf, 8 of 9, dat is gewoon een heel goede gang voor Ukkie, vol afdruk en swung. Wel oppassen dat hij op de achterhand blijft, hij is nu zo overbouwd dat dat soms moeilijk is.
Galop, soms een 6 of 5 ( achterbeen nog niet snel genoeg) maar op een goede dag zeker hoger.

Als een jury daar helemaal naast zit( vooral de draf) dan "fronsen mijn wenkbrouwen"....
Als de stap en de draf gelijk beoordeeld zijn, dan heeft hij/zij weinig kaas gegeten van dressuur.

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:33

Ik ben benieuwd ik ga het zondag voor het eerst proberen

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:28

Ik heb laatst F-3 a gereden en de vorige keer had ik 216 punten en daar wou ik over heen komen en nou had ik 231 PUNTEN Sorry ben zo blij

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:01

Ik heb even een vraagje en ik zeg eerlijk dat ik niet alle 12 pagina's heb doorgebladered maar ik zag laatst een nieuwe B proef en toen moesten de ruiters een grote volte bij de B rijden en enkele passen de hals laten strekken maar wel pas tussen de B en de M de teugels op maat maken. Ik zag dus veel ruiters de hals al strekken in de eerste helft van de volte. Dat is toch krom als het 'enkelen passen' zijn en pas tussen de B en M de teugels weer op maat moeten maken...

Ben ik de enige die het niet snapt? Ik zou pas op de 2e helft vd volte de teugels langer laten zodat je ook weer netjes tussen de B en M de teugels weer op maat kan maken.

Wie kan mij uitleggen waarom al die ruiters die ik zag dat niet deden?

(ik heb trouwens geen flauw idee welke proef het was)

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:54

het is NA enkele drafpassen hals strekken en dus niet enkele passen halsstrekken.

xxchrissyxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:55

en je moet in de B toch ook als er staat bv b afwenden en een overgang maken naar stap
dan moet je toch de overgang in de wending maken of pas na de wending

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:56

In de wending een overgang maken

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:30

Ik vind het wel beter.. Het gaat er nu om hoe en niet hoeveel, wat in mijn ogen positief is, want anders gaan sommigen het minder 'hoe' doen zodat ze wel het hoeveel hebben..

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:00

Ik heb op de clubkampioenschappen de L1 proef gereden. Verder rij ik met die pony die ik toen startte geen dressuurwedstrijden maar aangezien ik L2 geklasseerd ben en hij Z2 geklasseerd is geweest moesten we L1 starten.

Ik vond de proeven zéér fijn te rijden. Als jij een leuke proef neerzet kun je heel wat punten verdienen op de laatste onderdelen(stap, draf, galop, houding en zit, etc.)

De eerste proef had ik 194 punten en op die laatste punten 8 pluspunten behaald. Kijk, dat scheelt een heleboel. In de finale had ik 190 en 186, terwijl de jury's niet op één lijn zaten qua punten per onderdeel, maar in totaal wel. Er waren heel wat onderdelen waar de ene jury een 5 voor gaf en de ander een 7.

De proeven vind ik i.i.g. een hele verbetering, er zit veel meer rust in. Ze zijn niet veel gemakkelijker geworden, ik heb het idee dat je meer moet doen.

S_a_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:27

Ik vind ze een stuk makkelijker!
Eerst haalde ik in deze klasse net een winstpunt, maar nu bij de nieuwe proeven heb ik zeker elke keer boven de 190 punten!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:25

Citaat:
Als een jury daar helemaal naast zit( vooral de draf) dan "fronsen mijn wenkbrouwen"....
Als de stap en de draf gelijk beoordeeld zijn, dan heeft hij/zij weinig kaas gegeten van dressuur.

dit is toch ook een interpretatie van jezelf?? omdat jij vind dat je paard die cijfers waard is en een jury bijvoorbeeld niet heeft de jury maar geen kaas gegeten van dingen?

of snap ik nou ff niet wat jij er mee bedoeld.
je kan er hoog en laag over springen, helpt toch niet.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:00

Ja natuurlijk is dat mijn intrepetatie, maar ik ben daarin bevestigd door onafhankelijke deskundigen. Ulysses zijn draf is van hele hoge kwaliteit, zijn basisgang dan en hij fluit door de oefeningen.
De galop komt echt wel goed maar is soms nog niet helemaal goed doorgeprongen vanuit de achterhand, en de stap is een drama voorlopig, heel ruim en golvend met een heel traag achterbeen, tik je dat bij dan reageert hij goed , maar dribbelen wordt niet gevraagd in de proef.... Wel kan hij heel mooi "middenstappen" maar dan niet rijtechtnisch maar met een foefje( teugels lekker lang, goed met je bekken heen en weer en dan lijkt het heel wat)

En waarom zou ik dat niet kunnen weten???? Omdat dat arrogant is? So what, ik heb genoeg zelfkennis om ook de mindere kanten te kennen. Je hoeft toch geen jurybrevet te hebben om een goede gang van een slechte te kunnen onderscheiden?

winxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:28

Ik heb gisteren bij de jury in de auto gezeten en dat was nog een soort best boeiend hoe ze cijfers geven. Het was trouwens een hele leuke jury hoor niets op aan te merken. Maar ik vind de proeven ook niet moeilijker geworden, vind het vooral lekker dat je meer tijd hebt voor de overgangen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:57

Wat ik overigens heel apart vind is dat je voor alle overgangen meer ruimte krijgt behalve voor de overgangen naar de galop. Vind ik niet echt consequent

ingerocksy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:00

ik vind het wel irritant dat je niet meer hoeft te groeten aan het begin bij de B en L.. ik vind dat dat er bij hoort..
en het is ook lastig voor de niet paardrij mensen ( zoals mijn oma ) die weten nu niet meer wanneer het is begonnen..
(ook al staat er iemand voor te lezen. :p

winxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:46

Het is idd wel irritant dat je niet meer hoeft te groeten aan het begin, maar wel makkelijker, je kan niet scheef binnenkomen gelijk aan het begin al

Tes82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:32

sjakie schreef:
In de wending een overgang maken

Ik kreeg als commentaar dat ik de overgang pas NA de wending moet maken, terwijl ik het netjes in de wending deed.....

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:42

Op de dvd wordt er als commentaar meegegeven als er staat E afwenden en overgang arbeidsstap dat het in de wending moet. Anders is het daarna arbeidsstap.

Tes82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:18

sjakie schreef:
Op de dvd wordt er als commentaar meegegeven als er staat E afwenden en overgang arbeidsstap dat het in de wending moet. Anders is het daarna arbeidsstap.

Ja klopt en precies daar stond mijn commentaar, dat vond ik er ook zo vreemd aan...