Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:57

KLopt wel, maar zit- en africhtingsproblemen los je niet op met een helmplicht Lachen.
Enneiweej, het zal allemaal wel los lopen met de hoofddeksels.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:01

Ik hoop het heb pas een hoedje gekocht!
en Z ben ik nog lang niet als ik het al word.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:06

[quote="runningkawa" Vokgende vraag
Waarom is een helm dragen op een motor dan wel verplicht?
Of het dragen van een gordel in de auto.
Doe je dat ook niet omdat een helm dragen geen gezicht is, of omdat er een belerend vingertje is richting de gordel. guote]

dat kwam doordat de cijfers mbt ernstig letsel dusdanig slecht waren, dat de overheid er een aantal strafbaarstellingen voor in het leven geroepen heeft.

Wat dat betreft ben ik het met Fitzroy eens (ondanks het feit dat zij jury-lid is Tong uitsteken ) dat ze dan eerst maar eens concrete cijfers van ongevallen, waarbij hoofdletsel is geconstateerd, tijdens concours moeten vrijgeven.

Ik denk dat als ze zo door gaan we inderdaad over 3 jaar met schild en harnas en lans ( voor het geval de hengst in de ring naast je, je wilt aanvallen) de ring in moeten.

En ik ben het er ook mee eens dat je dan inderdaad, zoals eerder vermedlt, het dan maar voor alle basisklassen moet verplichten. Dus tot aan het Z. Zodra je het ZZ-licht in gaat, mag het hoedje dan weer op.

Of tot aan de L klasse de helm verplichten en vanaf de M(middelzwaar) niet meer. Ik vind dit een beetje krom allemaal.... Nog even en je moet minimaal Z hebben gestart bij de pony's voordat je bij de paarden mag gaan rijden....

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:59

Nou belachelijk! Een hoedje vanaf het Z1 oke, maar vanaf lichte tour pas!!! Clown

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:04

Waarom wel vanaf het Z1, dan? Leg me dat dan eens uit!!!

Ik vind het zowiezo belachelijk dat het ons nu "opgelegd" gaat worden.

Maar ik vind het ook raar dat het in het M2 dan wel verplicht is een helm te dragen en in het Z1 dan ineens niet meer.

In de L kan ik het me nog enigzins voorstellen, maar in de M vind ik het al overdreven....

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:48

Suel schreef:

Maar ik vind het ook raar dat het in het M2 dan wel verplicht is een helm te dragen en in het Z1 dan ineens niet meer.

In de L kan ik het me nog enigzins voorstellen, maar in de M vind ik het al overdreven....

Ach, ook een grand prix ruiter kan vallen. Kijk maar naar die blessure die Anky had vorig jaar.
Maar ja, geen cap had haar daartegen kunnen beschermen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:32

Idd ja, alsof je pas nooit meer van je paard zou vallen als je Z bent Verward
En wie gaat het thuis controleren? Daar vallen de meeste van hun paard!

De laatste x dat ik viel had ik een cap op, maar dat hielp niks hoor! Mijn heup was zo zwaar gekneusd dat ik 3 dagen niet heb kunnen lopen Schijnheilig Knipoog

iedereen straks met een mooi chique jasje en ipv hoedje zon lelijke champignon op je kop. Kunnen de jurys weer klagen over het 'verstoorde beeld' Verward

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:43

Hoedje vanaf de Z is mij trouwens sowieso met de paplepel ingegoten, maar dat zal wel komen door de KNF waar dat ook al regel was.
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het nu ook weer zo ingevoerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:36

Citaat:
dat kwam doordat de cijfers mbt ernstig letsel dusdanig slecht waren, dat de overheid er een aantal strafbaarstellingen voor in het leven geroepen heeft

En een beetje normale motorrijder trekt ook een goed pak aan.
Natuurlijk heb je ook van die slimmerikken die liever helemaal gevilt worden bij een val om dat ze met een korte broek met T-shirt willen rijden.

Van mij mogen ze, het is namelijk niet verplicht op de weg.
Maar word er een dag gehouden op het TT circuit, dan is het wel verplicht.

Dus eigenlijk hetzelfde vergelijk.
Wat die motorrijder "thuis"doet moet hij zelf weten, maar op het circuit moet hij in het pak.
Dus op ander terrein moet je niet miepen over de daar geldende regels.
Miepen doe je thuis maar. Lachen

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:34

Was het nou bij de KNF eigenlijk een 'echte' regel of een 'ongeschreven' regel? Ik weet dat niet meer.. Bloos Ik dacht een 'echte' toch?

[edit: ik heb ooit op een wedstrijd voor arabieren in het M2 namelijk met hoedje gereden, wel tellend voor wp bij Knf. ]

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:56

fabienne schreef:
Had Christopher Reeve (superman) eigenlijk een veiligheidshelm op toen hij zijn nek brak tijdens de val van zijn paard?

Is die even blij dan dat hij niet ook nog hersenletsel heeft, maar allleen maar een hoge laesie op C4 niveau!!!!

Zonder die cap had ie wellicht zijn nek niet gebroken door het lagere gewicht van het hoofd zonder cap........

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:01

CGJ12 schreef:
Zonder die cap had ie wellicht zijn nek niet gebroken door het lagere gewicht van het hoofd zonder cap........

Clown

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:58

Levy schreef:
:+

Zoek jij maar eens na bij de letselschade-verzekeraars hoeveel motorrijders hun nek braken door die zware helm.
En natuurlijk heeft die helm nog veel meer hersenletsel voorkómen bij die motorrijders. Dat is wel een goede verplichting geweest.

Maar een ruiter valt anders en gemiddeld bij een véél lagere snelheid dan die motorrijder.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:13

Daarentegen heb ik wat familieleden die werkzaam zijn in de medische wereld en al menig verslag gehoord van hoofdletsel bij ruiters/amazones die voorkomen hadden kunnen worden als er hoofdbescherming gedragen was.
Maar het blijft 9 van de 10 keer een achteraf verhaaltje.....als als als.

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:22

Dat is veel beter zo, want somigge rijden nog steeds met een ongekeurde cap rond het is levensgevaarlijk. Ik heb al een jaartje een GPA tytanium en die zit als gegoten echt de beste cap.

Groeten nicole

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:13

CGJ12 schreef:
Zoek jij maar eens na bij de letselschade-verzekeraars hoeveel motorrijders hun nek braken door die zware helm.
En natuurlijk heeft die helm nog veel meer hersenletsel voorkómen bij die motorrijders. Dat is wel een goede verplichting geweest.

Maar een ruiter valt anders en gemiddeld bij een véél lagere snelheid dan die motorrijder.

Zo zijn er ook veel mensen die gered hadden kunnen worden als ze niet vast zaten met hun gordel in de auto. Er zijn ook mensen die hun leven te danken hebben aan het feit dat ze geen gordel om hadden (uit de auto geslingerd). Maar ja, dat wil niet zeggen dat het verstandiger is om géén gordel te dragen.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:01

'Als' en 'had' zijn woorden die eigenlijk niet in het woordenboek
hadden moeten staan Tong uitsteken

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:03

Suel schreef:

Dan benadeel je min of meer de hobby en amateurruiters. Richting de ZZ-licht zitten vooral de mensen die van de paardensport hun werk, of in ieder geval een belangrijk deel van hun leven hebben gemaakt. Ik als hobbyruiter wil ook in de Z een hoedje op mogen zetten, dan heb je toch al wel bewezen dat je je paard redelijk onder controle hebt.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:15

patos schreef:
Dan benadeel je min of meer de hobby en amateurruiters. Richting de ZZ-licht zitten vooral de mensen die van de paardensport hun werk, of in ieder geval een belangrijk deel van hun leven hebben gemaakt. Ik als hobbyruiter wil ook in de Z een hoedje op mogen zetten, dan heb je toch al wel bewezen dat je je paard redelijk onder controle hebt.

Tja, dat wil ik in de M ook.... Daarom zei ik ook al, waarom dan vanaf het Z en bijv. niet van het M. De M-klasse is toch ook wel een klasse waarin er een goede berijdbaarheid en beheersbaarheid van het paard verwacht wordt.

En wat dat benadelen betreft.... Ik heb maat 59, als er iemand benadeeld wordt, dan ben ik het wel Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:16

Omdat het voorheen bij veel bonden ook bij het Z was.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:57

Ik heb altijd met cap gereden (logisch als je nog geen Z bent) en ik ben er heel erg aan gewend. Volgend jaar kan ik misschien wel Z starten en dan kan ik een hoedje dragen. Ik draag liever een cap als ik eerlijk moet zijn. Ik voel me daar een stuk veiliger bij.
Ik vind het een goed initiatief dat ze een cap gaan verplichten t/m M2. Ik denk dat dit de veiligheid van de sport bevordert.
Een hoedje bij B/L-dressuur vind ik ook een beetje overdreven, en ook niet geheel ongevaarlijk, als je van het jonge, nog onervaren paard uitgaat.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:17

Vind het ook een goed initiatief. Hoewel je natuurlijk op je paard minder hard valt dan bij een motor, kan je ook van een paard hard vallen. Zoveel negatieve punten op het dragen van een cap kan ik niet bedenken. Tegenwoordig zit er veel ventilatie in de cap, dus das ook geen probleem meer !

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:03

In de hoefslag van vandaag staat dat het per 1 januari 2006 verplicht gaat worden

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:06

In de basissport t/m M2 of overal?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:13

t/m M2