De spaanse schimmel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 08:48

Klopt, de Friezen in Nederland toppen nog niet echt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 08:49

Fries....Lusitano...Andalusier....Goh wie weet is er toch nog toekomst met mijn fjord Tong uitsteken

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:22

Ragne schreef:
ja maar dat is juist het leuke van deze discussie. De spaanse ruiter zit niet bepaalt 'hoe het hoort' op dat niveau (of niet?). Maar zijn paard loopt in bepaalde momenten zeker wel zoals het hoort op dat niveau (pi/pa)...

welke vooroordelen bedoel je?

Misschien zouden we vanuit deze invalshoek eens meer naar Invasor moeten kijken. Feit is dat zijn ruiter niet HET voorbeeld is hoe een ruiter hoort te zitten. Feit is ook dat ondanks de zit van de ruiter het paard wel scoort.

Is Invasor een paard zoals wij het graag zouden zien? Van het dressuurmodel dat ons wordt gehouden, wijkt hij inderdaad op bepaalde onderdelen af. Maar waar zit dan het verschil waarom Invasor wel scoort en het 'ideale' dressuurtype minder?
Een ding is zeker wat bij dit paard in alles te zien is, is de rust, intelligentie en het werkbare karakter. Toch beschikt hij wel over uitstraling. Bovendien heeft hij onweerlegbaar veel balans in zijn bouw en zijn bewegingen.
Aan zijn lichaam qua type en bouw moet je dus niet veel veranderen. Die verhoudingen waarborgen immers deze prestatie.

Wat ons eigenlijk, in vergelijking met ons dressuurmodel, het meest stoort in zijn front. Het hoofd is weliswaar expressief maar neigt wat naar een ramshoofd. De hals is zwaar en doet kort aan. Met de nadruk op doet want in vergelijk met de lengte van de rug is de hals weer niet kort.
Bovendien werkt de hals als balanceerstok en werkt als tegengewicht de massa. Een paard met de massa van Invasor heeft dus behoefte aan een voldoende zwaar ontwikkelde hals die als tegengewicht van de massa kan functioneren.

Als je dus Invasor met een iets andere hals zou willen uitrusten dan moet die hals wel weer aan de criteria van tegengewicht voldoen.
Om aan die critera te voldoen, moet de hals naar boven meer gewelfd worden en zou de nek iets langer mogen zijn. De aanzet van de hals moet echter gelijk zijn omdat vanaf die plaats de hals helpt om de romp te heffen.
De hals zou echter aan de onderzijde eerst wat meer verticaal omhoog moeten lopen en dan pas de welving van de bovenlijn van de hals moeten volgen. De grotere boogvorm waarborgt dan voldoende tegengewicht.
Een hals die daarvoor in aanmerking komt is bijvoorbeeld een hals als die van Grannus of Polydor.

Stel nu eens dat Invasor zou worden uitgerust met zo'n hals en hoofd dan zouden we optisch een heel ander paard voor ons zien. Vervolgens leren we Soto de zit van Cobie of Nicole Uphoff en we hebben met een heel andere combinatie te maken.
En misschien zouden we ons 'ideale' dressuurpaard iets meer van het lichaam en karakter van Invasor moeten geven en kunnen we ook met dat paard andere scores verwachten.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:33

Kijk ik denk dat we nu wat dichter bij elkaar komen, De ruiter gaf een super onrustig beeld ik denk dat we het er wel over eens zijn dat zijn paard echt wel kwaliteit heeft of we hem nu mooi vinden of niet !!!

Nogmaals ik hou er persoonlijk niet van !!!

Senja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:58

Vind je spaanse schimmel mooi??????

Ik vind hem zo lelijk als de nacht.
Wat een vreselijk lelijk beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:00

hoera schreef:
Kijk ik denk dat we nu wat dichter bij elkaar komen, De ruiter gaf een super onrustig beeld ik denk dat we het er wel over eens zijn dat zijn paard echt wel kwaliteit heeft of we hem nu mooi vinden of niet !!!

Nogmaals ik hou er persoonlijk niet van !!!

Helemaal mee eens. Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:05

Geef mij die zwarte met bles maar, die net met dat blond grietje zo goed scoorde Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:09

Ja mij ook. Haha!

*In loooove Lovers

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:11

Senja schreef:
Vind je spaanse schimmel mooi??????

Ik vind hem zo lelijk als de nacht.
Wat een vreselijk lelijk beest.

Een paard hoeft niet mooi te zijn om kwaliteit te hebben ,het is natuurlijk wel mooi meegenomen!!! Knipoog

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:11

LuvdaTossa schreef:
Geef mij maar een Nederlands Volbloed, zoals de commentator het vanochtend zei Haha!

Beschamend voor de NOS dat ze voor de paardensport een commentator
neerzetten die voor geen greintje kennis heeft van deze sport enb van een paard. Zijn soms zelfs onnozele toelichting die niets maar dan ook niets met de inhoud en de uitvoering van de dressuursport te maken hebben, heeft voor de kijker geen toegevoegde waarde.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:38

Idra schreef:
Dat ons PRE-voorstanders dan nog verweten wordt dat we gefrusteerd zouden zijn!!!
Lees eens al die reacties van de KWPN trutten in dit topic... WIE is er hier gefrustreerd??

Invasor heeft misschien niet de "smijt met je voorbeen en iedereen is emotioneel"- draf, maar hij zèt wel zijn kont eronder, die bij menig wpn'er meters erachteraan komt...

Kon het zelf niet beter zeggen Haha! En nu nog even de vraag beantwoorden wie er uit pure jaloezie en frustratie zijn begonnen met modder smijten... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:40

Grappig, ik meen mij een discussie te herinneren, ik geloof nav het NK, waarbij half bokt liever Lingh op 1 had zien staan ipv Salinero. Ik heb ook wel eens van andere NL combinaties (op een warmbloed) gezegd dat ik de score echt te hoog vond en niet begrijp hoe de jury daaraan gekomen is.

Daar hoor je dan niemand over Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:54

DinkeyGirl schreef:
_/-\o_ Kon het zelf niet beter zeggen Haha! En nu nog even de vraag beantwoorden wie er uit pure jaloezie en frustratie zijn begonnen met modder smijten... Scheve mond

Waar moet wie jaloers op zijn en wat is de frustratie??

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:13

Anna42, ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn!
OK dan! zo'n onderbouwing!
Dat maakt een discussie nou leuk Lachen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:58

Lovely schreef:
Waar moet wie jaloers op zijn en wat is de frustratie??

Hier en in andere topics schijnt er bij sommige mensen een duidelijke frustratie door. Zo lees ik bijvoorbeeld dat het niet zou kunnen dat jullie Sven een slechtere score heeft dan Soto.
Ik begrijp niet dat het allemaal zo moeilijk te aanvaarden is voor sommigen.

Aaanyway, Spanje is toch maar mooi tweede geworden OK dan!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:59

Terechte uitslag , vind ik.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:12

Alet schreef:
_/-\o_ Anna42, ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn!
OK dan! zo'n onderbouwing!
Dat maakt een discussie nou leuk Lachen

De discussie moet nog komen.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:21

Anna42 schreef:
De discussie moet nog komen.

Ik doe niet meer mee jij wilt geen discussie maar gewoon gelijk hebben !!!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:22

Ik ben iig blij verrast dat ik de andere evenwichtskunstenaar Guizo aan het werk heb kunnen zien.

Ging heel mooi zitten voor de piaffe

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:31

stormpje schreef:
Ik doe niet meer mee jij wilt geen discussie maar gewoon gelijk hebben !!!

Ik pas ook genoeg voor mij over dit ondewerp!!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:38

lies schreef:
Ik heb heel de proef dat paard niet gezien, omdat die man alle aandacht naar zich toetrok met zijn rare houding en bewegingen.

Gelukkig kon de juri zich nog wel concentreren... Knipoog

Ik vond m geweldig! Bloos

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:32

Citaat:
bij de dressuur gaat het erom of de oefeningen correct worden uitgevoerd en niet wie heeft er nu het mooiste paard met de spectaculairste draf.
CGJ12 schreef:
Keep on dreaming.........

Dan hoop ik dat jíj geen jury bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:44

Gerrie schreef:
Ik ben iig blij verrast dat ik de andere evenwichtskunstenaar Guizo aan het werk heb kunnen zien.

Ging heel mooi zitten voor de piaffe

Je bedoelt dit paard?

Ik heb hem een paar keer op de foto gezet, zodat iedereen kan zien hoe het frame mee verandert in de verschillende verzamelingen en verruimingen.

We beginnen gewoon in draf, achter de loodlijn:
Afbeelding

Daarna een keertje uitgestrekte draf:
Afbeelding

Passage:
Afbeelding

Piaffe:
Afbeelding

Voor de zekerheid nog maar eentje van de piaffe:
Afbeelding

Uitgestrekte stap:
Afbeelding

Nog maar eens piaffe:
Afbeelding

Ik was bang dat ik het niet goed zag:
Afbeelding

Appuyement, mag iets meer lengtebuiging tonen:
Afbeelding

Galop, iets scheef:
Afbeelding

Alweer achter de loodlijn:
Afbeelding

Laatste piaffe:
Afbeelding

Dit mocht dan 71.292% zijn???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:49

Dat vond ik écht niet mooi.

Barclay verdiende die punten eerder dan dit paard, vind ik. Scheve mond

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:53

Citaat:
Ik vind het nergens naar lijken, zo'n gedrongen bulldog yeghie yegh, vind het onvoorstelbaar dattie op 1 staat.

bealy23 schreef:
Omdat het gaat om het uitvoeren van de oefeningen, en niet om het uiterlijk van het paard
Het is mijn type paard verder ook niet hoor, maar de minachting die hier soms te lezen is.....

Amen