Wie mogen er naar de Friese Kampioenschappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:54

En van het springen niet eens de uitslagen, allleen: eerste plaats, tweede plaats, ed.. Beetje jammer, ik hoop op duidelijkere uitslagen..Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 07:46

Nou staat er nog helemaal niks op! kunnen ze geen computermens aan het bestuur toevoegen.
Zo moeilijk is dat toch niet!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 08:57

Nog geen uitslagen Boos!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:13

-ik zeg niks meer-, maar ik vind t toch echt tijd voor uitslagen!!!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:20

Gaat hier nog per flessenpost zeker?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:30

Ik weet wel dat de Z1 en Z2 gewonnen zijn door Julien Beersma met Master FH Suzan Bouwman met Marten Hendrik!!

Beide rijden op friese paarden! OK dan!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:53

Toeval? of bestaat toeval niet? Daarbij was er niks te winnen, alleen aanwijzen van kampioenen. De meesten konden niet rijden in die zooi!
En iedere keer als ik een berichtje in outlook zie over dit topic denk ik, Yes, ze staan er. Maar nee hoor, weer niet.
Wie heeft er connecties met het bestuur en belt ze even op?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:03

amondi schreef:
Gaat hier nog per flessenpost zeker?

Rookwolken, postduiven Schijnheilig

Tssss dit is echt niet leuk meer Alleen de uitslagen van de voorselecties

Ik dacht dat Groningen lang wachtte met uitslagen, maar..... Bloos

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:05

Schrale troost, de uitslagen van de ZH kampioenschappen staan ook nog niet op de site
Dus ook hier flessenpost Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:07

volgens mij zijn ze in brabant vandaag aan het rijden, effe checken of er daar al resultaten bekent zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:00

Even een quote van een drentse jury, omdat we toch alleen maar wachten:

Ja, in de ring waar ik gejureerd heb (ring 5, L2 ponies) waren ook enorme verschillen, en ik was het jurylid met de lagere punten.

Vaak vergelijken juryleden achteraf de punten nog even met elkaar (bijvoorbeeld 1e proef en 2e proef), en eigenlijk zit daar nooit zoveel tussen, je bent het ook wel eens met het algemene idee over een combinatie.
Het is jammer dat -notabene op een kampioenschap- dan wel zulke verschillen ontstaan.

Gisteren hebben we natuurlijk ook nagepraat, maar ik kan hier natuurlijk alleen voor mezelf spreken.

(amazone of ruiter, ik spreek over 'ruiter', omdat het niet mijn bedoeling is om combinaties individueel te beschrijven).

Vrijwel alle ponies reden te diep, achter de loodlijn, en op de voorhand.
Veel aanleuningsproblemen.

Over het algemeen miste ik bovendien de impuls. En laat nou net die ene ruiter die wel voorwaarts reed dan de proef slordig afwerken. Jammer hoor.
Het verbaasde me dat zoveel ruiters met sporen EN zweep reden, en dan nog miste de impuls.

Veel 'middenstap' die zelfs amper 'arbeidsstap' is. Bij het verlaten van de ring laten veel combinaties opeens WEL een goede stap zien, het KAN dus wel! Maar dan is de proef al voorbij.
Je ziet dat wel vaker, dat tijdens een 'vrije' stap' de teugels veel te kort gehouden worden, en NA A een mooie vrije stap wordt getoond.

Ook tijdens de middenstap kan over het algemeen meer halslengte gegeven worden - dan zou de pony vanzelf ruimer stappen!

Was het de spanning, en het vooral 'goed' willen doen?

Veel taktfouten, zelfs een pony die regelrecht onregelmatig was in draf - nog even in het midden latend waar dat vandaan kwam: was het teugelkreupelheid?

Veel zadels die te ver naar voren liggen, waardoor de schoudervrijheid echt zichtbaar beperkt wordt.

Middendraf: veel ruiters die uit de hoek komen en dan iets laten zien als 'vooruit met die raket': daardoor de ponie overvallen met de hulpen, teveel vrijgooien. De ponie valt dan uit elkaar, drukt de rug weg en versnelt.

Jammer dat in de middendraf over de diagonaal ook een aantal ruiters kennelijk niet weet dat aan het eind van de diagonaal van been moet worden gewisseld: in de gevallen waarbij de ruiter op X van been wisselde zag je ook duidelijk balansverstoring en taktfouten, en dat kost punten helaas.

Middengalope: het gaat in de L2 maar om een paar sprongen, maar dan willen we als jurylid wel graag de overgangen duidelijk zien, daar wordt elk jaar bij de bijscholingen voor juryleden weer op gehamerd: dus zowel het vertrek, alsook het terugkomen. Veel ruiters bleven na de middengalop in een te hoog tempo doorgalopperen.
Ook al zat ik op de horte zijde bij H, dan is een middengalop over de lijn HK nog heel goed te beoordelen, omdat je juist het verschil in afdruk (de hoogte van de sprong zeg maar) goed kunt zien. En natuurlijk valt het extra op als een pony scheef loopt.

Terugkomen uit de galop: veel getrokken overgangen, en zelfs overgangen door het hoofd van de pony naar buiten te trekken, dat verwacht je toch eigenlijk niet meer in de L2.

Wijken voor de kuit: veel ruiters die teveel stelling vragen, de pony loopt dan over de buitenschouder weg, en de achterhand komt niet mee - eigenlijk is het dan meer een diagonaaltje met stelling.

En verder heb ik me soms wat verbaasd over de afwerking: bij een halve grote volte C-X verwacht je toch niet dat een ruiter op ruim 5 meter van het aanrakingspunt van de hoefslag van de lange zijde blijft. In de l2.
Of lichtrijden op het verkeerde been (dat kost per onderdeel 1 punt aftrek).
Of je ziet een pony met stro in de staart, of de beugelriemen zijn gedraaid.
Die uiterlijke dingen vind ik eigenlijk minder belangrijk, het gaat mij meer om het dressuurmatig rijden, waarbij in de L2 toch wel al 'iets' van gymnastisering getoond mag worden - want echt, in de M heb je dat straks gewoon nodig.

Ik was graag op hogere punten uitgekomen, maar ik kon ze gisteren helaas niet kwijt.

Voor de statistiek: bij mij scoorden 9 van de 15 deelnemers 156 of meer. Er zat ook nog een 155 punten bij, dat is natuurlijk sneu. Maar mijn motto: eens gegeven blijft gegeven - de punten staan er, ik sjoemel niet.

Verder heb ik wel genoten. Mooie ponies, mooi terrein, het liep goed vlot, prachtig weer, en leuk om naar de Kür te kijken!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:18

Welke L2 was het? Welke cath.?

Dineke is nl. reservekampioene geworden van AB in de L2 met 161 punten, de kampioene had 162 punten. Maar ja, die pony's komen ook niet verder dan de L2, met geluk nog eens een M proefje.

Laatst kreeg ze veel punten met commentaar dat de jury het zo'n lieve combinatie vond.... tja en het rijden dan Verward

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:24

Het zal toch wel om DE gaan, ab pony's rijden een l1 proef als l2 of zoiets.
Schattig commentaar! en wat heb je daar rijtechnisch wat aan! Jury met hoog pennygehalte.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:33

amondi schreef:
Het zal toch wel om DE gaan, ab pony's rijden een l1 proef als l2 of zoiets.
Schattig commentaar! en wat heb je daar rijtechnisch wat aan! Jury met hoog pennygehalte.

Vind je het bovenstaande commentaar van de jury nou niet goed?
Of begrijp ik je verkeerd Verward

Lijkt mij dat bovenstaand commentaar juist vol staat met rijtechnische tips etc.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:37

Nee joh, commentaar dat Dineke(AB pony) kreeg: wat zijn jullie een lieve combinatie! en een sloot punten toe.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:41

Haha Lachen ! Dacht ook al ??
Das idd beetje hoog pennygehalte... Clown

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:42

LuvdaTossa schreef:
Welke L2 was het? Welke cath.?

Dineke is nl. reservekampioene geworden van AB in de L2 met 161 punten, de kampioene had 162 punten. Maar ja, die pony's komen ook niet verder dan de L2, met geluk nog eens een M proefje.

Laatst kreeg ze veel punten met commentaar dat de jury het zo'n lieve combinatie vond.... tja en het rijden dan Verward

Waarom zouden die pony`s niet verder kunnen komen dan de L1 L2

Mijn zoon rijdt M2 plus 9 wp met een B pony , Het is jammer dat ze nu niet meer mogen promoveren naar de Z de combinatie kent de Z oefeningen van mij mogen ze de proefjes gelijk maken aan de CDE pony`s .Helaas was zijn pony dit weekeind nog niet hersteld van een vernageling anders had hij graag weer mee gedaan aan de FK!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:47

Kun je geen dispensatie aanvragen? dat hij met de C's mee mag doen?
Ik kom dan zeker een keer kijken tenslotte is niks pennies mij vreemd.
Rian Marks reed een paar jaar geleden M2 met een B pony en daarna was het over en uit! Eigenlijk best wel jammer

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:58

Je bent van harte uitgenodigd maar idd het is nu over en uit .Hij heeft nu een jonge 3 jarige D pony erbij .Hij zou de Friese Kampioenschappen als afsluiter met haar rijden. En je pony door trainen alleen voor de winstpunten(en niet naar een vervolg klasse mogen) werkt niet en vergis jullie niet hij moet er net zo hard voor trainen om zijn pony soepel en in conditie te houden als een CDE combinatie.Dus dat pennyachtige valt wel mee en vindt ik zeker niet op z`n plaats!! Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:22

hoera schreef:
Waarom zouden die pony`s niet verder kunnen komen dan de L1 L2

Mijn zoon rijdt M2 plus 9 wp met een B pony , Het is jammer dat ze nu niet meer mogen promoveren naar de Z de combinatie kent de Z oefeningen van mij mogen ze de proefjes gelijk maken aan de CDE pony`s .Helaas was zijn pony dit weekeind nog niet hersteld van een vernageling anders had hij graag weer mee gedaan aan de FK!!!

B pony's kan ik nog inkomen maar dit is een A shetlander. De kinderen zijn er vanaf gegroeid als ze in de L2 zitten, meestal. Daarbij zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar toch zijn de eerste klassen het beste bezet.

En dat commentaar, de helft van de tijd staat er leuke combinatie en worden soms zelfs fouten door de vingers gezien.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:02

Frusty Boos! Verward Stoom uit je oren
En dat voor iemand die weinig emoticons gebruikt!
Nog steeds geen uitslagen, zitten zeker nog vast in de modder
Laatst bijgewerkt door Frantic op 15-08-04 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:07

amondi schreef:
|o Boos! Verward Stoom uit je oren
En dat voor iemand die weinig emoticons gebruikt!

Volgens mij heb ik wat gemist Bloos! !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:16

Ik heb trouwens wel wat aan het commentaar wat hierboven beschreven wordt...
Vooral dat van been verwisselen doe ik regelmatig eerder omdat dat lekkerder zit op dat moment Schijnheilig Niet doen dus...
Dat verhaaltje van impuls is herkenbaar, blijft volgens mij altijd een aandachtspunt en ook de rest is denk ik voor anderen nog wel nuttig...
Je weet dan toch beter hoe men naar een proef kijkt!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:27

Ik denk dat het suk van hierboven ook niet alleen handig is voor de ponyruiters/amazone's. Soms zie ik in de B/L ook wel eens combinaties waarvan ik me afvraag of ze niet kreupel zijn door de teugel. Veel tactverlies en veel op de voorhand.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:29

Wat dacht je van de M en Z