Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:00

Cer schreef:
Mars schreef:
Waarom kun je met 1.70 en 60kg niet op een shet, als hij daar last van zou hebben zou hij het wel zeggen toch?

dat is ook weer zo... en gezond verstand is ook zo overrated natuurlijk ..

Citaat:
maar gaat altijd na een tijdje over mensen die geen doorzettingsvermogen hebben enz enz
Maar er word niet aan bodyshaming gedaan...nee nee

er zijn mensen met overgewicht die geen doorzettingsvermogen hebben
en bodyshaming wordt soms ook uit de kast getrokken zodat sommige mensen niet hoeven horen dat ze eigenlijk best ongezond zijn (waarbij er nog veel meer dingen ongezond zijn en veel overgewicht door teveel eten / weinig bewegen is er 1 van, en schijnt iets te zijn van de laatste jaren.. )
Maar dat doet in dit topic niet ter zake eigenlijk..

nee hoor bodyshaming is niet uit de kast trekken dat mensen ongezond zijn. Dat weten ze zelf heel goed. Dat weten ze zelf wel hoor, dat hoeft een ander niet te vertellen.
dat is het in het belachelijke trekken, zoals sommige heel goed in zijn :j

en daarom zwaai ik af. :evaw:
Topic kapot geslagen, geen zinnig woord door sommige. Dus geen discussie meer.

En aangezien ik geen wedstrijdruiter ben, mijn paarden en ik binnen de knhs grens zitten, is het wel goed geweest weer in een topic wat zo'n verloop heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:03

Ik snap niet zo goed dat je het je persoonlijk lijkt aan te trekken.
Er staat letterlijk 'soms' en 'sommige' ..

Jij bent aan het generaliseren met 'dat weten ze zelf heel goed' .. hoe weet jij dat, van alle mensen met overgewicht? :)

Als iemand die constant op mn gewicht moet letten, zou ik zoiets nooit in het belachelijke trekken, en dat doe ik met dat bericht ook niet.
Laatst bijgewerkt door Cer op 02-02-23 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:03

Dreamboy schreef:
Maar het is toch vrij simpel? Als je een osteopaat laat komen op het moment dat je paard klachten heeft gekregen door jouw gewicht, ben je dus te laat. Als je je paard regelmatig laat checken en het begint wat gevoelig te worden op bv de rug, dan kan zo iemand op een normale manier het gesprek aangaan met de eigenaar. bv:"je paard is wat gevoelig op de rug. Nu is het me opgevallen dat je de laatste tijd bent aangekomen. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Wellicht is het beter dat je voorlopig even niet rijd en probeert wat af te vallen. Dan komt dat heel anders over dan dat iemand zegt. Je bent veel te zwaar, je mag niet meer rijden. Uiteraard zal die osteopaat dan de eigenaar en paard wel al wat langer moeten kennen. Maar wachten tot er daadwerkelijk klachten zijn is achter de feiten aan lopen.

Maakt dat uit dan? Bij beiden is het resultaat hetzelfde, namelijk dat paard beginnende rugklachten heeft door overgewicht ruiter en dat de ruiter dan volledig kan kiezen om er dan alsnog opnieuw op te gaan zitten. Dat zou gewoon niet moeten kunnen.

Overigens is bij kinderen ook bekend dat hele zware boekentassen ongezond zijn voor de rug en later klachten geven maar op de moment zelf hebben die kinderen geen rugklachten. Al is de schade natuurlijk aan het opbouwen. Zoiets kan je maar beter voorkomen.

Avalanche

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:11

Ok maar even heel zwart wit he: als body shaming uit de kast wordt getrokken, in een topic waarin het gaat over te zwaar zijn voor een paard, en niet over overgewicht, vind ik dat een vorm van in de slachtofferrol kruipen.

Het interesseert me echt geen reet of iemand overgewicht heeft of niet, wat mij interesseert is dat je je paard niet kapot rijdt. En dan nog....... ik ben 1.62, weeg 72 kg inmiddels, ik vind zelf dat er nog 10 kg af moet en liever nog 15. Ik heb overgewicht. Ik ben niet te zwaar voor mijn paard. Ik heb namelijk een kasteel van 1.75, die dat makkelijk kan dragen. Ik kan nog rustig 10 kg aankomen en dan ben ik nog niet te zwaar voor hem.

Je gaat jezelf natuurlijk wel in de weg zitten, en je paard als fitnessapparaat gebruiken vind ik nogal discutabel, maar dat is een heel andere discussie. Dit gaat gewoon over het gewicht voor het paard en uiteindelijk is dat een kwestie van cijfers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:12

cer, ik trek het niet persoonlijk. En dat laat ik juist weten door aan te geven dat ik nog in de marges val.
En het daarom voor mij niet de reden is om te vertrekken omdat ik me aangevallen voel. Want dat is het niet.

Het topic word gewoon kapot geslagen doordat er van die flauwe berichten staan als die van mars.
Dan vind ik een topic niet meer interessant. En dan vertrek ik dus. Geen discussie meer als wat slap gezever.

En voor slap gezever zijn er leukere topics :j

dus....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:14

ah zo :)
ja dat gebeurt denk ik wel vaak als er eigenlijk een discussie is over iets wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren.. en waar van iets zoals gewicht ter sprake komt, want dat ligt gewoon gevoelig.. heel raar, een soort taboe om over gewicht te praten lijkt wel..

en alles is wellicht er ook wel over geschreven.. ? :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:21

Het ís ook taboe Cer. Dat meek je gewoon, mensen kijken liever naar zadelpassers, osteopaten, hoefsmid, hulpteugels, magneetdekens, kruiden en poeiers… of geven de voeige eigenaar de schuld van x of y… Maar oh wee als het g… woord valt. Daar mag en kan absoluut niet over gesproken worden, zoveel zelfreflectie kunnen mensen niet aan.

Chapeau voor de selecte club die het wel snapt en er iets aan doet ter behoud van hun dier. Maar het grootste gedeelte reageer als een wesp gestoken op het moment dat er iets over extra belasting door overgewicht van de ruiter gezegd wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:25

Dit soort topics verbazen me een beetje. Ik vind dat heel veel recreatieve ruiters zwaar overgewicht hebben en niet zouden moeten paardrijden.
Maar een gewichtslimiet stellen voor een wedstrijd?
Ik zou me kapot schamen als je daar een topspringruiter mee treft die een sportief lichaam heeft, en goed kan rijden zonder het paard in de weg te zitten, maar toevallig net boven die 90 kg grens uitkomt.
En ondertussen hobbelt, trekt en duwt half te zwaar recreatief Nederland lekker onkundig door :roll:
Dit soort ideeën lijken net altijd uit die recreatieve hoek te komen..

Mee eens Mars :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:32

rien10 schreef:
sevke schreef:
Ik geloof alleen in osteo's die ook dierenarts zijn. Iemand die vier avondlessen gevolgd heeft en daarna zichzelf paardenosteopaat noemt, die komt niet aan mijn paarden en daar zal ik ook niets van aannemen.
Het zou nogal gek zijn als een officiele instantie een niet-erkend beroep als beslissende factor zou aanvaarden.

Osetopathie is een meerjarige HBO opleiding.

Dat is goed gelachen. Ik ken meerdere mensen die zich paardenosteopaat noemen en die verre van een meerjarige hogeschoolopleiding hebben gedaan. Eerder een privécursus van drie weekenden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:59

Maar sevke je kan toch zelf kiezen welke behandelaar je laat komen en op voorhand googlen welke opleiding die persoon heeft gedaan? Vind het maar een slap argument om dan maar te zeggen dat alle osteopaten zweverig of onnuttig.

De mijne kijkt naar de beweging van het paard, gaat alle gewrichten af en voelt waar er een bewegingsbelemmering, zwelling of gevoeligheid zit en probeert die op te lossen waar mogelijk of verwijst met door bij vermoeden van andere problemen. (en mijn excuses als ik hier een foutje bij zeg want ik ben zelf geen osteo). Ik kan daar niets zweverigs van vinden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:36

Poekkie, waar zeg ik dat alle osteopaten zweverig of onnuttig zijn? Dat was iemand anders in het topic. Ik heb gezegd dat ik enkel osteopaten aan mijn paarden laat komen die OOK dierenarts zijn. Dan weet ik zeker dat ze kundig zijn. Bij sommige kun je zelfs niet vinden welke opleiding ze precies gedaan hebben, maar ik weet voorzeker dat er bij mij in de buurt opleidingen tot paardenosteopaat gegeven worden die bestaan uit enkele dagen cursus en dan krijg je een "attest".

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:45

Sorry dat waren idd Fly_high en Zonnetje; ik heb me vergist denkende dat jij ook iets in die trend had gezegd. Met osteo’s uitfilteren op opleiding is idd niets mis. My bad.

De opgeleiden zouden imo wel bevoegdheid moeten krijgen om een mening te uiten over ruitergewicht maar zoals we hier in het topic kunnen lezen kost dat hen hoogstwaarschijnlijk een klant.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:22

Eerlijk? Denk dat de meeste ruiters het wel zelf beseffen dat ze eigenlijk te zwaar zijn. Misschien is dan zoiets wel de drempel om hen de stap te laten zetten naar afvallen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:51

Avalanche schreef:
Je gaat jezelf natuurlijk wel in de weg zitten, en je paard als fitnessapparaat gebruiken vind ik nogal discutabel, maar dat is een heel andere discussie. Dit gaat gewoon over het gewicht voor het paard en uiteindelijk is dat een kwestie van cijfers.

Het werkt wel trouwens om je paard als fitness apparaat te gebruiken. Zo ben ik ooit ook van mijn overgewicht afgekomen in combinatie met een gezondere levensstijl. Mijn paard heeft er niets aan over gehouden. In die tijd reed ik dan ook niet zo intensief als nu.

Als ik weleens een ruin in de wei zie dekken dan is dat pas een hoop gewicht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:06

Echt wat een kolder weer. Dat er iets zwaarder kan zijn wil toch niet zeggen dat dit oké is. Kom op :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:25

Avalanche schreef:
Echt wat een kolder weer. Dat er iets zwaarder kan zijn wil toch niet zeggen dat dit oké is. Kom op :')

waarom is het kolder. Geeft wel aan dat onze paarden misschien toch niet zo zwak zijn. Het is een behoorlijke dreun op de rug wanneer er een hengst of ruin op stapt.

Daarnaast ben ik overtuigd dat een recreatie ruiter met overgewicht die hooguit 2 keer in de week rijdt toch lang niet zo schadelijk is dan als dezelfde ruiter met overgewicht fanatiek wedstrijden zou rijden. LAs je daar geen vershil in wilt zien dan heeft het wel heel erg de schijn van dat je meer bezig bent met fatshamen dan met dierenwelzijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:47

Een dekking duurt maar heel kort, en gebeurt ook bepaald niet dagelijks. Dat is toch geen vergelijking met iemand die willens en wetens met overgewicht op een paard gaat zitten?

Ik word er zó moe van om maar meteen weer het zielige slachtoffer te gaan uithangen. Waarom zou je niet gewoon mogen benoemen dat iemand te dik is om paard te rijden?
Neem gewoon je verantwoordelijkheid. Een passend harnachement, een goede stalling, niet in de krul trekken etc vindt iedereen een noodzakelijke norm, maar met een ongezond zwaar gewicht op een paard zitten kan wel omdat het anders zo zielig is voor de zwaarlijvige persoon?
Wat een hypocrisie zeg :=

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:56

Eens met Nikass.

2x per week een te dik persoon op je rug vind ik heel wat. Zeker omdat spieren 24-48 uur hersteltijd nodig hebben.

En overigens ben ik er niet van overtuigd dat die twee recreatieve ritten per week dan effectief minder belastend zijn want wedstrijdpaarden hebben doorgaans wel een betere bespiering en ruggebruik.

Daarnaast is slecht gewoon slecht…het is toch compleet onnodig om telkens maar iets te zoeken wat je denkt dat nóg slechter is om het goed te praten wat je doet?
Ik ransel mijn paar 2x per week af maar die wedstrijdruiter doet het 4x per week en die zure merrie geeft hem elke week ook een paar stampen die nog harder zijn dus het is ok? Nope }:0

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:59

Ja maar echt he? En we vergeten het paard......

Ik vind het ook werkelijk bizár om te roepen dat een ruin of hengst zwaarder is en daarom mag een ruiter met overgewicht wel :') kom op Loretta, je snapt toch zelf ook dat dat een volkomen krankzinnige vergelijking is?

En als jij dat als fat shaming voelt, rot voor je. Maar duidelijk niet mijn bedoeling, dus ik lig er geen minuut wakker om. En volgens mij begrijp je het allemaal prima, maar wíl je het niet begrijpen, om wat voor reden ook.

Eerder probeerde je al iedereen van het onderwerp af te krijgen door TS van trollen te beschuldigen, en nu dit? Echt, als je vindt dat we het mis hebben, kom dan met goede argumenten, maar dit is erg doorzichtig. Wel erg grappig :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:05

Avalanche schreef:
En als jij dat als fat shaming voelt, rot voor je. Maar duidelijk niet mijn bedoeling, dus ik lig er geen minuut wakker om. En volgens mij begrijp je het allemaal prima, maar wíl je het niet begrijpen, om wat voor reden ook.

Dan moet ik je teleurstellen. Ben al een aantal jaren op een heel mooi gezond gewicht.
Maar in de tijd dat ik nog wel te dik was reed ik gewoon recreatief 2 keer in de week. En daar schaam ik mij nu achteraf totaal niet voor. Want wat is nou die 2 keer per week. Net zo belastend als mijn 5 keer per week nu ik een gezond gewicht heb.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:06

Avalanche schreef:
Eerder probeerde je al iedereen van het onderwerp af te krijgen door TS van trollen te beschuldigen, en nu dit? Echt, als je vindt dat we het mis hebben, kom dan met goede argumenten, maar dit is erg doorzichtig. Wel erg grappig :')

Ik vind het nog steeds een wonderlijk topic over iets wat helemaal niet eens speelt. Er is geen enkele aanwijzing dat het KNHS deze plannen heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:10

Dat wordt ook helemaal niet beweerd. Maar fijn dat je eindelijk de vraag in de OP beantwoordt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:12

Ik denk nochtans dat het in de basis wel een goed idee zou zijn als ik sommige meningen in dit topic lees.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:17

Ik ook. Als je een dekking als bovengrens neemt is het maximale gewicht ineens opgerekt tot 600 kg :=

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:34

Wel maar de helft daarvan als hij met zijn achterbenen op de grond blijft staan he :D