Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:47

Ik kijk naar witte hekjes :)
Die kan ik zelf niet zien, en mijn paard is een Fries met spring ambities geloof ik ;) dus rij liever tussen hoge hekken. Maar zou het wel graag willen leren om op de een of andere manier toch tussen de lage hekjes te kunnen blijven, dan is de keuze veel ruimer. Mijn instructrice is nu een ring aan het aanleggen met lage hekjes bij haar thuis, dus kan ik daar mooi in oefenen straks

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:00

Dat ze kijkerige banen ook moeten leren, ja. Alleen ga ik dat met een kijkerige pas doen als de normale wedstrijden geen extreme spanning meer opleveren. Ik wil dat wedstrijden eigenlijk simpel voor ze zijn en leuk, dus begin ik voorzichtig en als ze ontspannen zijn op wedstrijd doen we een stapje verder. Niemand heeft er wat aan als ik paard in het diepe gooi en deze zo gespannen is dat proefje hangen en wurgen wordt.

Maar goed, ik ben ook een makkelijke afgroeter :') als het echt voelt alsof het teveel is voor paard dan stop ik en proberen we gewoon ontspanning op te zoeken.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:10

Ja ik ook, en ook een makkelijke afstapper. Laatst voelde ik veel spanning, dus ben ik afgestapt en grondwerk gaan doen. Werd ik op stal toch raar aangekeken, want ik had het paard haar zin gegeven? Nou volgens mij werkt dat niet zo, we hebben op de grond de ontspanning opgezocht en daarna nog heerlijk gereden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:20

Ik let op parkeren. In de winter graag twee binnenbakken :') . De sfeer is voor mij ook een dingetje, er zijn een paar locaties die echt niet leuk zijn en ook locaties die echt leuke mensen hebben.

Huidige paard kijk ik ook naar mogelijkheid tot even 5 minuten longeren (hoewel ik de verwachting heb dat ik dat wellicht komend buitenseizoen niet meer hoef te doen).

Daarnaast kijk ik wel naar 'opbouw'. Huidige paard eerst meegenomen naar een rustige overzichtelijke locatie, daarna een locatie waarbij de locatie zelf rustig was maar de bak mogelijk kijkerig en toen dat allemaal goed ging naar een drukkere plek met veel paarden in de losrijring. Niet gelijk zo het diepe ingegooid.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 15:26

Oh ja, goed parkeren wil ik ook altijd :j vooral als ik er alleen ben wil ik mijn paard veilig en met voldoende ruimte aan de trailer vast kunnen zetten zonder dat het ergens op de stoep moet of dat er andere trailers bijna over ons heen rijden. En binnen kunnen losrijden als het een indoor wedstrijd is is mijn tweede harde eis, voor het geval dat het zo'n tyfusweer is als deze week :=

Maar makkelijke vs moeilijke banen vind ik dus lastig. Want enerzijds is het einddoel uiteraard dat een paard overal te rijden is en zich niet met zijn omgeving bemoeit maar echt op de ruiter focust, dat is zeker zo. Maar anderzijds, als je zelf niet zo kundig bent om door een hoop stress heen te werken levert het vaak alleen maar vervelende ervaringen op en daar worden paarden juist nog extra onzeker van...

Ik had mijn laatste wedstrijd namelijk op een locatie die mijn paard om een aantal redenen doodeng vindt, vooral omdat de tweede proef in een andere binnenbak moet en dan ook nog zonder zicht op paarden. En we overleven het zeker wel, er gebeurt niets super dramatisch en winst halen lukt blijkbaar ook nog ;) maar het deed me wel twijfelen in hoeverre het zin heeft. Want dan is het meer doorbijten en ik denk niet dat hij zo leert dat wedstrijden eigenlijk best leuk kunnen zijn ?

Deze week zijn starten we iig op stal die vorige keer prima beviel :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:26

Maar €12,50 inschrijfgeld is hier vrij standaard, soms €10 en outdoor vaker €10. Als ik dat als maat zou nemen, zou ik volgens mij nergens kunnen starten. Ik selecteer op afstand en locatie, sommige maneges vind ik niet fijn. En ik rij graag binnen los, maar dat vrijwel overal hier.

Wat betreft wijken vanaf de hoefslag: ik ging laatst vlak voor de letter van been wisselen en toen wijken naar het midden, kreeg ik “niet onnodig van been wisselen” als commentaar 8)7 terwijl op het “goede” been lichtrijden (maar eigenlijk gezien stelling en buiging bij het wijken verkeerde been) bij mij niet wil, en doorzitten gaat ook nog niet altijd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:29

Het maakt mij niet zoveel uit waar ik moet starten, ik vind een goede bodem belangrijk en dat er wat sfeer hangt op de wedstrijd.
Inschrijfgeld ligt hier tussen de €12,50 en €17,50. Ik vind dat laatste behoorlijk aan de prijs overigens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:10

Fly_high schreef:
Oh ja, goed parkeren wil ik ook altijd :j vooral als ik er alleen ben wil ik mijn paard veilig en met voldoende ruimte aan de trailer vast kunnen zetten zonder dat het ergens op de stoep moet of dat er andere trailers bijna over ons heen rijden. En binnen kunnen losrijden als het een indoor wedstrijd is is mijn tweede harde eis, voor het geval dat het zo'n tyfusweer is als deze week :=

Maar makkelijke vs moeilijke banen vind ik dus lastig. Want enerzijds is het einddoel uiteraard dat een paard overal te rijden is en zich niet met zijn omgeving bemoeit maar echt op de ruiter focust, dat is zeker zo. Maar anderzijds, als je zelf niet zo kundig bent om door een hoop stress heen te werken levert het vaak alleen maar vervelende ervaringen op en daar worden paarden juist nog extra onzeker van...

Ik had mijn laatste wedstrijd namelijk op een locatie die mijn paard om een aantal redenen doodeng vindt, vooral omdat de tweede proef in een andere binnenbak moet en dan ook nog zonder zicht op paarden. En we overleven het zeker wel, er gebeurt niets super dramatisch en winst halen lukt blijkbaar ook nog ;) maar het deed me wel twijfelen in hoeverre het zin heeft. Want dan is het meer doorbijten en ik denk niet dat hij zo leert dat wedstrijden eigenlijk best leuk kunnen zijn ?

Deze week zijn starten we iig op stal die vorige keer prima beviel :)

Ik ben makkelijk, in de b en ook L1 sowiesl nog, mogen ze dat nog moeilijk vinden en mag jij het jezelf makkelijker en voor beide fijner maken door de vereniging te ontwijken. Zodra je vaker geweest ben probeer je het gewoon nog eens.
Punten kunnen idd meevallen, maar dat gevoel is al niet fijn rijden, heb ik ook :j

Ze leren het wel, maar dat hoeft niet meteen. Mijn vorige gooide me eraf met opstappen als er te veel spanning was, ook spanning van andere paarden. Daar had ik niet zoveel zin in, dus zocht fijne wedstrijden op. Uiteindelijk kon ik gewoon overal starten, want hele wedstrijd gebeuren was normaal en zelfs leuk geworden

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:28

maar ook wat is moeilijk? Als je paard alleen zijn moeilijk vindt @Fly_high kan ik me voorstellen dat je liever wat anders kiest of het op een andere plek wil oefenen.

Mijn laatste keer op een voor mij "moeilijke" locatie was veel afleiding door aan beide kanten van de bak stallen en een kantine aan 1 kant van de bak, dus dat moeilijke was niet zozeer spanning maar meer de focus bij elkaar houden ipv zien dat iemand een deken op een paard gooit.

Ohnee dat lieg ik, de laatste keer moeilijk was toen ze ineens boompjes langs de witte hekjes hadden gezet voor de selectie die daar normaal niet staan, dat hoort ook niet volgens meneer :P. Maar die was dus niet bewust uitgekozen (en gezien mijne 15 is en al een keer Z2 heeft gelopen moet 'ie boompjes onderhand toch wel kennen toch := )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:30

Ja, gewoon afgeleid moeten ze maar gewoon leren idd :') Helemaal als ze het sl horen te kennen zoals de jouwe hahaha. Witte hekjes op thuislocatie waren ook altijd veel lastiger als op andere locaties. Net als spandoeken haha

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:33

ja hinderdaad en dit was geen eens thuislocatie, gewoon een locatie waar we al een keer eerder waren geweest. Thuis zijn ze dan weer niet raar...........

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:57

:') Zo fijn die paarden, haha.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:12

Heerlijk die paarden en wat er opeens wel/niet eng is.
In de winter selecteer ik op binnen los kunnen rijden en in de zomer slaan we de hele enge bakken ook over (dat is er 1 in onze omgeving) een beetje eng is oké, maar bij teveel stress keert ze in zichzelf en dan leert ze er ook niets van. Vroeger waren alle locaties spannend, dus al heel knap van haar hoeveel ze geleerd heeft. Ze zal dan weer niet schrikken van 1 ding, dus zelfs op een enge locatie is een boompje, wit hekje of plant geen specifiek probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:24

Ik schrijf meestal meteen na een wedstrijd de volgende in, probeer om de week te gaan met soms een maand niks.

Ik heb 1 x gehad met losrijden dat er naast het losrijddeel achter een heg paarden stonden en daar was ze heel erg van geschrokken. Dat terrein was zo groot dat ik heb besloten daar op dat moment geen energie in te steken en op een ander stuk me gefocust heb op fijn losrijden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:43

17,50 inschrijfgeld! Dan mag het prijzengeld ook wel omhoog als je het mij vraagt.

Hier in 10 en incidenteel 11 meer de norm, dus dan vind ik 12,50 met gebruiksvoorwerp niet echt leuk. Maar ik moet zeggen dat 1 van die locaties bijvoorbeeld ook enorm traag is met protocollen en prijsuitreikingen, dus dat helpt ook niet mee.

Rijden jullie outdoor nog op gras of niet? Hier is er tegenwoordig minimale deelname op gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:44

Ik liever niet. Mijn eerste wedstrijd niet goed opgelet en die was op gras.
Nu staan mijn merries niet op ijzers dus dat scheelt wel.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:00

Zou willen dat 10 euro normaal inschrijfgeld is, hier nog nooit minder dan 12,50 betaald. Twee locaties zijn duurder, maar die vind ik het beide niet waard dus sla ik meestal over.
Gras heb ik hier nog niet mee gemaakt, alles heeft zandbodem. Eef heeft ijzers, dus gras zou voor mij een reden zijn niet in te schrijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:45

Vroeger wel gras, maar nu alleen nog maar zand. Enige gras ooit met dit paard was de hippiade :') met vorige paard was de regio ook gras, maar gelukkig tegenwoordig niet meer. Niet tof hier op de klei. Paard heeft geen ijzers, dus dat maakt niet uit, maar zand js gewoon fijner.

12,50 is hier ook normaal. Eigen vereniging krijgen we een euro korting. Maar 12,50 met gebruiksvoorwerpen is hier wel normaal, met prijzengeld of grotere prijzen is het nog hoger.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:01

Hier is 12,50 ook normaal, nog geen andere prijs betaald tot zover. Maar ik heb ook nog niet heel veel gestart dus heel veel zegt het ook niet :')

Wij starten trouwens in navy. Vind ik een onwijs mooie kleur dus dat blijft lekker zo. Broek heb ik ooit voor 40,- gekocht op agradi, shirt was iets van 25,- bij de ej en mijn jasje heb ik gratis gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:05

Hier meestal tussen de 10 en 15 euro inderdaad.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:06

Ik kijk niet zo naar locatie, ben een soort vastgeroest fossiel, en rij dus eigenlijk gewoon altijd de wedstrijden die dichtbij zijn.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:25

Ik mis de grote gras concoursen! Maar die zijn hier in de regio eigenlijk gewoon niet meer.
Ik kies locaties idd ook uit op parkeren en of je er fijn kan losrijden. Twee ringen vind ik een plusje net als binnen losrijden in de winter, maar beide geen must (al kan je hier vrijwel overal binnen losrijden). Startgeld is eigenlijk standaard 12,50 voor een beker en lintje, dus dat is geen punt om op te selecteren. En eng, deze liep als vierde wedstrijd ofzo pavo cup en dat hebben we ook overleefd, dus ik schrijf overal in en zie het wel :') Ze is ook wel heel nuchter, maar juist dingen die ik niet zie aankomen kan ze dan nog wel van onder de indruk zijn.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:44

robbie88 schreef:
Ik kijk niet zo naar locatie, ben een soort vastgeroest fossiel, en rij dus eigenlijk gewoon altijd de wedstrijden die dichtbij zijn.

Ik sluit mij hier bij aan :')

Nou we hebben vandaag in de les daadwerkelijk wat dingetjes kunnen oefenen door de feestjes van Nina heen *\o/* Ieder stapje is er een toch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:46

Kleine successen moet je vieren :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:05

Noukie schreef:
Ik mis de grote gras concoursen! Maar die zijn hier in de regio eigenlijk gewoon niet meer.
Ik kies locaties idd ook uit op parkeren en of je er fijn kan losrijden. Twee ringen vind ik een plusje net als binnen losrijden in de winter, maar beide geen must (al kan je hier vrijwel overal binnen losrijden). Startgeld is eigenlijk standaard 12,50 voor een beker en lintje, dus dat is geen punt om op te selecteren. En eng, deze liep als vierde wedstrijd ofzo pavo cup en dat hebben we ook overleefd, dus ik schrijf overal in en zie het wel :') Ze is ook wel heel nuchter, maar juist dingen die ik niet zie aankomen kan ze dan nog wel van onder de indruk zijn.

Zou ik ergens nog een foto hebben toen je bij Max en mij kwam kijken? Toen ik instructeur had die jij kende? ;) dat was wel een leuk gras concours, maar wel altijd gedoe met de bodem. Of keihard omdat het droog was of niet te rijden als het nat was.

Ik heb pavo cup ook gereden met vorige, maar daar lag ik ook meteen af na het opstappen :+ Huidige was de 4e wedstrijd regiokampoenschap denk ik en de 5e of 6e NK, dus die kijkt nergens meer van op en mag wel wat extra's. Maar goed, die was die andere wedstrijden ook niks anders als thuis. Ja, met opzadelen enzovoorts, maar met rijden juist niet.