Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:25

Ik denk dat ik mijzelf rust gun want de verklaringen zijn al gegeven door Superpony, Alpha en Nicky en heeft dan ook niets maar dan ook niets met vermenselijken of iets dergelijks te maken maar alles met gezond verstand, verstand van dieren, verstand van temperaturen te maken.

Voor de mensen die niet van gevoelstemperatuur hebben gehoord hoef ik dan ook winterdag niet horen klagen bij -3 dat het veel kouder aanvoelt.

Blazy en Kelan hebben inclusief onszelf genoten van een “uurtje” waterpret met de tuinslang. En dat uurtje staat tussen “ omdat het korter was maar ik de horloge er niet bij houd. Ze kunnen nu verder als ze willen onder de sproeier en ikzelf ga verder met rustig aan doen, lekker pootjes omhoog en glas vers koud smaakwater voor mijzelf :D

MyWishMax

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:28

En ik ben van mening dat vanochtend er geen probleem was om aangepast te trainen. Juist vanwege gezond verstand, gevoelstemperatuur en verstand van dieren. Ik heb al laten zien wat de gevoelstemperatuur hier was vanochtend, maar jij wilt het liefst mensen die een andere mening en ervaring hebben afschilderen als mensen zonder verstand van die zaken. Dat is niet eerlijk en geen goed uitgangspunt voor een discussie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:34

MyWishMax schreef:
En ik ben van mening dat vanochtend er geen probleem was om aangepast te trainen. Juist vanwege gezond verstand, gevoelstemperatuur en verstand van dieren. Ik heb al laten zien wat de gevoelstemperatuur hier was vanochtend, maar jij wilt het liefst mensen die een andere mening en ervaring hebben afschilderen als mensen zonder verstand van die zaken. Dat is niet eerlijk en geen goed uitgangspunt voor een discussie.

Het gaat erom dat trainen helemaal niet nodig is. Een paard kan prima met wat vrije tijd. Ze worden daar zelfs beter van!

Nu vragen om extra inspanning, terwijl je weet dat het gewoon een paar echt warme dagen zijn en records verbroken worden is echt niet nodig.

Het mag dan wel 's ochtends wat koeler zijn of 's avonds laat, maar het is niet nodig. En teveel trainen, in het zweet rijden, geeft echt wel problemen op de lange duur. Dat je dat nu niet merkt zegt niks over de lange termijn.

En ja, wij hebben ook al bijna 40jr paarden en wel in de zomer getraind etc etc. Maar men ontwikkelt en leert. En er zijn veranderingen in het klimaat.

Waar iemand traint maakt dan ook nog wel uit. Op wit zand in de zon is het echt wel warmer dan een binnenbak met ventilatie bijv.
Maar goed, goede ruiters hoeven niet dagelijks te trainen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:36

Mywishmax maar ik heb nog geen enkel argument gehoord buiten je eigen belang om om je paard te laten staan een paar dagen terwijl er genoeg tegenargumenten zijn gegeven.

Dat lijkt mij ook geen goed uitgangspunt voor een discussie paardenwelzijn met extremere temperaturen

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:37

Wie heeft het nou over dagelijks trainen? Helemaal niemand.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:41

Vanitas schreef:

Jawel. Mensen zeggen dat ze nu vroeg in de ochtend trainen.....Dan ga je dus door met trainen, maar als in een soort tropen rooster.

Het is gewoon vreemd dat mensen nog steeds niet weten dat een paard helemaal niet dagelijks getraind hoeft te worden voor goede prestaties.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:46

superpony schreef:
Vanitas schreef:

Jawel. Mensen zeggen dat ze nu vroeg in de ochtend trainen.....Dan ga je dus door met trainen, maar als in een soort tropen rooster.

Het is gewoon vreemd dat mensen nog steeds niet weten dat een paard helemaal niet dagelijks getraind hoeft te worden voor goede prestaties.

Is het wel eens in je opgekomen dat deze mensen een planning hebben van 1 of 2 weken en dat daarin de rustdagen heus opgenomen zijn, maar misschien niet vandaag waren? Bovendien is het voor sommige paarden verstandig om ze niet stil te zetten, dat hangt soms meer af van het individu en minder van de grote gemene deler. Je oordeelt heel makkelijk over zaken waar je vrij weinig van weet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:50

Ja precies, mijn paard heeft gisteren vrij gehad, is vanmorgen rustig een half uurtje los gewerkt onder het zadel, daarna behandelend door de osteo en heeft morgen weer vrij...
De andere, die gevoeliger is voor warmte, veel meer zweten, heeft als het te weinig afkoelt wel een paar daagjes extra vrij nu.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:54

Pipodipo schreef:
superpony schreef:

Is het wel eens in je opgekomen dat deze mensen een planning hebben van 1 of 2 weken en dat daarin de rustdagen heus opgenomen zijn, maar misschien niet vandaag waren? Bovendien is het voor sommige paarden verstandig om ze niet stil te zetten, dat hangt soms meer af van het individu en minder van de grote gemene deler. Je oordeelt heel makkelijk over zaken waar je vrij weinig van weet.

Dan pas je dus gewoon je trainingschema aan. Zo moeilijk lijkt mij dat niet.
Daarnaast ieder paard kan een paar dagen rust hebben. Zelfs goed, ook binnen een trainingsschema.

Dat heeft niets met oordelen te maken over zaken waar ik of een ander zogenaamd niets vanaf weet. Maar alles met naar mijn mening zo goed mogelijk zorgen voor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:07

Natuurlijk kan dat, maar het moet niet per se als je bereid bent om om 4 uur uit je bed te stappen zodat je om 5 uur op het paard zit.
Mijn jonge dieren en mijn kasteelgrote merrie hebben deze week lekker vrij, de oudere paarden rij ik heel rustig om de dag wat onder het zadel als ik het op kan brengen om of heel vroeg op te staan of om 23 uur de lampen nog aan te doen. Vandaag overigens niet, want moest vanmorgen al vroeg op de kliniek zijn en vanavond koelt het ook niet meer echt af voor middernacht.

En het is prima als jij je paarden helemaal vrij geeft, maar je hoeft anderen niet op te leggen dat ons trainingsschema helemaal moet worden aangepast.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:12

In elk trainingsschema horen rustdagen opgenomen te worden, en op die dagen moet een paard wel beweging krijgen. Iedereen mag gelukkig zelf weten wat ze het beste vinden voor hun paard(en). Het komt natuurlijk ook heel veel voor dat de baasjes het te warm hebben en niet genoeg conditie om iets te doen, die paarden krijgen dan ook vrij. Je hebt ook mensen die meer bezig zijn redenen te zoeken om een paard vrij te geven dan om hem aan het werk te zetten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:14

Noted in mijn mental notebook, ik ga niet starten in Zevenaar. Als ze daar als organisatie niet letten op het welzijn van de dieren hoef ik daar ook niet te wezen, ongeacht hoe het weer is, voor het welzijn van hun portemonnee. :evaw:

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:16

upendo schreef:
Noted in mijn mental notebook, ik ga niet starten in Zevenaar. Als ze daar als organisatie niet letten op het welzijn van de dieren hoef ik daar ook niet te wezen, ongeacht hoe het weer is, voor het welzijn van hun portemonnee. :evaw:

Check, ik start daar ook niet.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:18

upendo schreef:

Goed gedaan!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:19

Als je leuke locaties weet om buiten op zand te starten hoor ik het graag Pipodipo! :)) Maar dat is natuurlijk een hele andere vraag en wellicht niet passend voor dit topic.

Schandalig dat ze het door laten gaan, maargoed, het zal wel een geldkwestie zijn...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:29

Er is een meerdaagse wedstrijd hier in de buurt die vandaag gestart is en die gaat, met aangepaste tijden, ook gewoon door.
Dan is het misschien maar tot 11.00 maar je moet ook nog terug met de trailer...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:33

Nouvel schreef:
Er is een meerdaagse wedstrijd hier in de buurt die vandaag gestart is en die gaat, met aangepaste tijden, ook gewoon door.
Dan is het misschien maar tot 11.00 maar je moet ook nog terug met de trailer...

In een grijs verleden heb ik daar ook wel eens meerdaagse gereden en toen was het ook boven de 30 graden. Maar dat was vroeger en toen kon dat nog gewoon. Paard logeerde daar ook die dagen en hoefde dus niet telkens in de trailer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:39

Ja dat is inderdaad ook een optie, om ze daar te laten overnachten.
Nou ja, het is net wat je belangrijk vindt dan, ik zou het nu ook om 11.00 nog te heet vinden om te starten...
Maar als je daar staat is het alleen een proefje rijden en klaar, tja, daar kun je ook voor kiezen, dat is in ieder geval minder heftig dan daarna de hete trailer weer in moeten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:52

Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress

Als je het paard die koele 'hersteluren' deels ontneemt door hem te gaan trainen en zijn temperatuur te laten oplopen, ook al is het buiten maar 20 graden, dan heeft het paard het gedurende de hitte-uren toch zwaarder dan een paard dat optimaal gebruik heeft kunnen maken van de koele uren.

Hoe goed of slecht een paard een training tijdens koele uren kan verwerken hangt natuurlijk af van allerlei factoren. Maar ervaart je paard hittestress, op welk moment van de dag ook, dan heeft je paard het die dag gewoon fysiek zwaar. En dan kun je je afvragen in hoeverre je de dag voor je paard nog zwaarder wil maken. En vooral ook in hoeverre dat nuttig is. Misschien breek je fysiek wel meer af dan dat je eraan traint.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:54

Pipodipo schreef:
In elk trainingsschema horen rustdagen opgenomen te worden, en op die dagen moet een paard wel beweging krijgen. Iedereen mag gelukkig zelf weten wat ze het beste vinden voor hun paard(en). Het komt natuurlijk ook heel veel voor dat de baasjes het te warm hebben en niet genoeg conditie om iets te doen, die paarden krijgen dan ook vrij. Je hebt ook mensen die meer bezig zijn redenen te zoeken om een paard vrij te geven dan om hem aan het werk te zetten.

Ja hij moet wel aan het werk blijven, anders haal je de olympische spelen natuurlijk niet :roll:
Doet me denken aan die wielrenners die met een noodgang door ons recreatiebos rijden, iedereen uitscheldend die niet snel genoeg naar hun zin aan de kant gaat, en mijn vriendin die dan altijd droog aangeeft dat ze wat aan de late kant zijn voor de Tour de France _O-

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:56

Het lijkt mij dat jullie er dus genoeg over hebben gezegd (ik heb het niet over Nikaas en Linda).
Net als de tegenstanders met goede argumenten om hun paarden op dit soort dagen rust te gunnen. Want daar word toch niet meegewogen in beslissingen wat jullie goed recht natuurlijk is want het blijft jullie eigen paard

Pipido ik zal het maar negeren wb baasjes en slechte conditie of redenen om niet te hoeven rijden.

Veel plezier met de wedstrijden en ik hoop oprecht dat jullie paarden over een aantal jaar niet kapot gereden zijn. Bij mij hoef je dan iig niet aan te kloppen :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:58

Wie gaan er in dit topic wel op wedstrijd dan?
Ik heb volgens mij alleen maar gelezen dat mensen juist niet gaan...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:10

Nouvel schreef:
Wie gaan er in dit topic wel op wedstrijd dan?
Ik heb volgens mij alleen maar gelezen dat mensen juist niet gaan...

Ik lees vooral van een aantal wedstrijden te hebben afgezegd maar vooral aangepast door te blijven trainen...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:13

Het was in mijn regio vandaag aanmerkelijk koeler dan in de regio waar het hitterecord is gemeten, mazzeltje voor ons.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:24

MyWishMax schreef:
Je haalt me de woorden uit de mond. Dat dus.
Hier staan de paarden er prima bij, hoeven niks, hebben overal extra water en likstenen, kunnen in de schaduw en in de loopstal. Ze hebben duidelijk meer last van de vele irritante vliegen (ondanks dat ze allemaal een hoofdkap op hebben) dan van de hitte. Rijden begin ik weer mee na zaterdag, lessen worden afgezegd.