Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:32

danoesje schreef:
Hmz, Neue Schule Verbindend dus niet meer. Mooi is dat, heb ik straks weer een duur bit in de kast hangen voor jan Piep. Iemand een idee waar ik dat door kan vervangen? Mijn paard is nogal kieskeurig met een smal bekkie en dikke tong, waardoor ik nu een 12 mm bitje heb met plat tussenstuk, bol pastte alweer niet...

plat tussenstuk mag toch wel gewoon?

danoesje

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:35

Plutolover, begreep wel maar lees niet van iemand dat dit specifieke bit iig niet meer mag....

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:48

danoesje schreef:
Plutolover, begreep wel maar lees niet van iemand dat dit specifieke bit iig niet meer mag....

ik heb even je bit opgezocht, ik niet snappen waarom dit bit niet mag? is toch gewoon een dubbelgebroken bit?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:14

danoesje schreef:
Hmz, Neue Schule Verbindend dus niet meer. Mooi is dat, heb ik straks weer een duur bit in de kast hangen voor jan Piep. Iemand een idee waar ik dat door kan vervangen? Mijn paard is nogal kieskeurig met een smal bekkie en dikke tong, waardoor ik nu een 12 mm bitje heb met plat tussenstuk, bol pastte alweer niet...

Onder de FEI is hij in ieder geval alleen nog toegestaan bij de dressuur-eventing proeven (als ik het goed begrijp).

Maar misschien even met de KNHS checken, misschien komen ze er na alle vragen achter dat het niet duidelijk is hahaha.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:15

Volgensmij gaat knhs behoorlijk veel klanten verliezen zo.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:38

Heb het zelfs bij mijn bitfitter/tandarts nagevraagd, ook hij is het spoor bijster en komt geen steek verder met KNHS. Hij adviseerde om voorlopig gewoon door te rijden en eerst maar te zien waar het schip strandt.
Punt is natuurlijk dat je zonder KNHS amper kunt starten dus je hebt weinig keuze dan meegaan in de nieuwe ontwikkelingen, wil je je hobby volledig blijven uitvoeren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:14

Ik heb nog steeds geen mail gehad van KNHS als ik volgende week nog niks heb.. stuur ik boze mail...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:34

plutolover schreef:
Ik heb nog steeds geen mail gehad van KNHS als ik volgende week nog niks heb.. stuur ik boze mail...

Echt meen je niet ik kreeg binnen paar uur mail vreemd

Ik heb jury's gesproken ik heb een grandprix ruiter gesproken en die zei al maak je niet druk lekker gaan rijden
Kijk die correctie stang zie je vanaf de zijkanten dat het een stang is
Maar mijn watertrensje
En met je rubberen stang zie je echt dat beetje tongvrijheid niet zou lekker gaan rijden

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:36

ik heb zojuist mail gehad.

met de sprenger duo van kunstof van 16mm mag ik mee starten. Miss dat ik die nog ga proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:43

kiddokids schreef:
plutolover schreef:

Echt meen je niet ik kreeg binnen paar uur mail vreemd

Ik heb jury's gesproken ik heb een grandprix ruiter gesproken en die zei al maak je niet druk lekker gaan rijden
Kijk die correctie stang zie je vanaf de zijkanten dat het een stang is
Maar mijn watertrensje
En met je rubberen stang zie je echt dat beetje tongvrijheid niet zou lekker gaan rijden

Bij het correctiebit, een watertrens zieje dat het ongebroken is?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:05

Bij min. watertrens kan je aan de buitenkant niet zien dat het tussen stukje niet mag
Je kan de correctie stang van sprenger aan de buitenkant goed herkennen die valt echt op met deze zou ik dus niet durven te starten
Bij een andere ongebroken stang zouden Ze echt het bit moeten uitnemen om te kijken of er een lichte tongboog in zit
Bv beris bit mocht toch niet meer maar deze herken je ook aan de buitenkant

Zo bedoel ik het eigenlijk

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:51

Die sprenger ziet er wel goed uit, misschien dat ik die ook wel wil proberen. Kent iemand het bit toevallig? Want ik heb nu een kunststof trust bit, is dat in kwaliteit vergelijkbaar? Want bij goedkope kunststof bitten had ik begrepen dat daar nog wel eens haaltjes ed aankomen omdat ze die kapot kauwen. En trust is wel heel degelijk en stevig, daar heb ik dat probleem absoluut niet

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:48

Ik ga denk de duo sprenger proberen net mail gehad dat, dat bit wel is toegestaan

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:12

Net even bijgelezen. Ik heb helaas nog geen antwoord van de knhs. Ik heb inmiddels als wel bitloos geprobeerd en dit ging redelijk goed. Misschien dat ik gewoon met het tongboog bit start en ervoor zorg dat ik het bitloze hoofdstel bij me heb in geval van controle.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:55

Ik heb ook de knhs gebeld en inmiddels gemaild. Het betreft dan het stubben bit met tongboog. Deze heeft een scharnier in het midden, dus geen stang. Maar het is ook geen roterende tussenstuk. Wat denken jullie?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:58

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:04

swatch schreef:
[ [url=m/C15FF8.png]Afbeelding[/url] ]

Het zal de grenzen opzoeken zijn, maar dit is een gebroken trens. Dus dan mag het. Al zullen er vast mensen zijn die beweren van niet. Net als een westernhoofdstel met neusriem, ook daar mag je mee starten. Want dan is het geen wedsternhoofdstel meer. Dit is ook een gebroken trens, en wat niet expliciet als verboden staat (dus ongebroken met tongboog mag niet), dan mag het. Dit bit scharniert overigens wel anders, kijk maar goed, krijg je geen druk op het gehemelte nu?

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:26

ik heb nog steeds geen bericht terug van knhs uit mijn regio ik ga hier vanavond weer mee aan de slag

wel heb ik bitloos geprobeerd waar ik eerst dacht dat dit zeker geen optie was ging het heel goed blijf verlopig de dressuur bit loos rijden M2 uit rijden gaat ons toch niet lukken (heb een ex draver)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:31

Je hebt wel gelijk idd. Lastig.
ik heb er ook nog niet mee gereden, leek me een aardig alternatief.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 06:48

swatch schreef:
[ [url=m/C15FF8.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb geen idee die mag volgens de plaatjes is een van trust volgens mij
Ik zou even mailen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:35

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:42

Ik ga even meelezen / inlezen. Wat ontzettend stom dat een een ongebroken trens met tongboog niet meer mag :(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 13:48

Germie, ik betwijfel het. :=

Ik ga een dubbel gebroken proberen.
Klein prijsje, dus als t echt niet wil, raak ik die wel weer kwijt.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:17

Inmiddels bericht gehad dat het stubben bit niet mag omdat het niet op de lijst staat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:24

swatch schreef:
Inmiddels bericht gehad dat het stubben bit niet mag omdat het niet op de lijst staat.

echt serieus... voldoet verder wel aan de richtlijnen maar staat niet op het "lijstje?" je zou bijna denken dat er mooie afspraakjes gemaakt zijn met sommige fabrikanten. -O-