Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:21

Ik vind de B juist niet makkelijker geworden. De oefeningen zijn nagenoeg hetzelfde gebleven maar volgen elkaar stukken sneller op. Geen halve baan meer rond voor de volgende oefening maar sneller achter elkaar. Dat is een stuk moeilijker dan steeds een lang grijs gebied.

Hierdoor duurt een B proef ook nog maar een ruime 4 minuten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:23

Ik ben echt super benieuwd naar de nieuwe proeven. Hoe alles uiteindelijk op zijn plek zou vallen.
Op zich zou ik zelf wel blij zijn als het in de B wat vlotter achter elkaar wordt. Vond de huidige proven vrij traag en langzaam. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:25

Voor mij is dat ook juist veel makkelijker. Bij die lange stukken niks verlies ik zo m'n concentratie. Meer overgangen klinkt ook niet verkeerd. Ben benieuwd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:26

Ik denk dat ik het ook fijner vindt. Mijn paard heeft dan minder tijd om te ouwehoeren.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:51

Ess_Ramona schreef:
Ik denk dat ik het ook fijner vindt. Mijn paard heeft dan minder tijd om te ouwehoeren.

Ondanks dat we het debuut nog moeten maken (speciaal op de nieuwe proeven gewacht) hier exact hetzelfde.

Begrijp dat de app wat later beschikbaar is?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:49

Janine1990 schreef:
Waarom vond je de B makkelijker geworden Naath?

En wat bedoel je met korte stukken? Dat het niet meer zowel links als rechtsom gaat in beide proeven was al aangekondigd. En wat zijn de stukken die je moeilijker vindt?

Ik vond het veel wendingen, gewoon rechte lijnen. Weinig andere figuren nog. Maar misschien was dat juist deze proef..

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Maar ik vond in het M bv dat de overgangen mekaar snel opvolgen, bij A terug naar draf vanuit galop en dan bij F sb bijvoorbeeld. Ik vind dit zeker fijner, maar ik denk dat er veel zijn die hun paard niet zo voor elkaar hebben om het sb dan goed uit te voeren. Ook vind ik zelf het uitstrekken in galop op de diagonaal wel een lastige omdat je van daaruit nog een stukje contra moet pakken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:53

Naath86 schreef:
Janine1990 schreef:
Waarom vond je de B makkelijker geworden Naath?

En wat bedoel je met korte stukken? Dat het niet meer zowel links als rechtsom gaat in beide proeven was al aangekondigd. En wat zijn de stukken die je moeilijker vindt?

Ik vond het veel wendingen, gewoon rechte lijnen. Weinig andere figuren nog. Maar misschien was dat juist deze proef..

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Maar ik vond in het M bv dat de overgangen mekaar snel opvolgen, bij A terug naar draf vanuit galop en dan bij F sb bijvoorbeeld. Ik vind dit zeker fijner, maar ik denk dat er veel zijn die hun paard niet zo voor elkaar hebben om het sb dan goed uit te voeren. Ook vind ik zelf het uitstrekken in galop op de diagonaal wel een lastige omdat je van daaruit nog een stukje contra moet pakken.

Nouja van galop bij A draf en F SB vind ik nog niet zo heel lastig. Huidige oefening vind ik dan lastiger: K draf (je bent nu op de rechterhand), E afwenden, X galop links.
Dus E afwenden stelling en buiging rechts, dan heb je minder dan 10 meter om dat om te gooien en weer aan te springen. Lukt prima, vergt wel een paard dat goed aan de hulpen staat.

Ik vind dat je in het M je paard wel zodanig voor elkaar moet hebben dat je een fatsoenlijke hoek kan rijden, dan is het van A naar F nog wel een netjes eindje toch?
Die diagonaal en daarna contra vind ik wel leuk zeg! Maar dat is een aardig scherpe wending. Is dat M1 of M2?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:25

Janine1990 schreef:
Naath86 schreef:

Nouja van galop bij A draf en F SB vind ik nog niet zo heel lastig. Huidige oefening vind ik dan lastiger: K draf (je bent nu op de rechterhand), E afwenden, X galop links.
Dus E afwenden stelling en buiging rechts, dan heb je minder dan 10 meter om dat om te gooien en weer aan te springen. Lukt prima, vergt wel een paard dat goed aan de hulpen staat.

Ik vind dat je in het M je paard wel zodanig voor elkaar moet hebben dat je een fatsoenlijke hoek kan rijden, dan is het van A naar F nog wel een netjes eindje toch?
Die diagonaal en daarna contra vind ik wel leuk zeg! Maar dat is een aardig scherpe wending. Is dat M1 of M2?

Ben ik met je eens hoor. Dit was gewoon even snel een voorbeeld, kan me zo even geen andere voorbeelden meer voor de geest halen. Maar in elk geval vind ik het een stuk sneller gaan. Waarvan ik denk dat er zeker wel een aantal tegen de lamp lopen.

Volgens mij is de diagonaal in het M2, in het M1 wordt het stuk contra dat je dan een soort acht rijdt zeg maar. Halve volte en dan bij X de andere kant op in contra.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:31

Naath86 schreef:
Ben ik met je eens hoor. Dit was gewoon even snel een voorbeeld, kan me zo even geen andere voorbeelden meer voor de geest halen. Maar in elk geval vind ik het een stuk sneller gaan. Waarvan ik denk dat er zeker wel een aantal tegen de lamp lopen.

Volgens mij is de diagonaal in het M2, in het M1 wordt het stuk contra dat je dan een soort acht rijdt zeg maar. Halve volte en dan bij X de andere kant op in contra.

Als mensen tegen de lamp gaan lopen is dat naar mijn idee alleen maar goed. Althans, dan heeft het de uitwerking die de KNHS wil hebben, namelijk het rijtechnische gedeelte beter voor elkaar, zodat de leerlijn kloppend is.

M1 is meende ik ook contra op gebroken lijn van 8 tot 10 meter. Maar dat is beide allebei wel goed te doen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:07

De M1 wordt best pittig hoor!

In de proef in beilen was het galop deel.
C Galop rechts
C-X halve grote volte
X-A halve grote volte in contra
A draf en eenvoudige wissel dmv paar passen draf
F-M middengalop
C draf.

In de M2 idd op diagonaal.

In zowel de Z1 als Z2 zit straks een slangevolte 4 bogen in galop met op X eenvoudige wissel van contra naar contra.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:52

Ach in de Bixie B is je overgangen gedeelte al pittig voor een kind... C grote volte galop, na C overgang draf hoefslag volgen. Voor E stap, E-F van hand veranderen, A grote volte galop, A draf hoefslag volgen, voor E stap. E-B van hand veranderen. Niet heel anders, alleen dan zonder trucjes.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:49

Ik vond dat lijntje van (rechterhand) M-S en dan V-F ook maar een raar apart lijntje. Weet niet precies meer wat het was, geloof in het Z. En of het nou in combinatie met uberstreichen en of contra was ben ik even kwijt. Maar vooral die laatste korte diagonaal(contra?) en dan best wel een hele scherpe hoek moeten rijden.
Z1 proef die getoond werd vond ik niet altijd even logisch kwa lijnen.
Maargoed misschien zit dat wel helemaal niet in de nieuwe proeven.

Ook idd in Beilen geweest.vond het maar een beetje een aanfluiting, de combinaties hadden ze idd ook wel wat beter kunnen uitzoeken, iig mensen die duidelijk het niveau aan konden was beter geweest denk ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:35

Yvank_ schreef:

C Galop rechts
C-X halve grote volte
F-M middengalop
C draf.

In zowel de Z1 als Z2 zit straks een slangevolte 4 bogen in galop met op X eenvoudige wissel van contra naar contra.

Tof!!!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:50

Zat er ook niet ergens een lijntje m-e van hand veranderen en dan e-x halve volte halve baan en tussen x en g groeten. Volgens mij zat dit in de L?

Caesar klopt de bixie heb ik me ook over verbaasd met die snelle overgangen. Als voorlezer moet je ook echt opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:20

Volgensmij was dat idd de L ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:21

Janine1990 schreef:
Yvank_ schreef:

C Galop rechts
C-X halve grote volte
F-M middengalop
C draf.

Tof!!!

Dat wel :) ! Maaar wel jammer dat dit dan het enige galop deel is. Je toont dus niet meer op beide handen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:24

Op divoza staat de verwachte levertijd vd boekjes trouwens op 3 maart. Dus wel al deze week!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:25

Yvank_ schreef:
Dat wel :) ! Maaar wel jammer dat dit dan het enige galop deel is. Je toont dus niet meer op beide handen.

Maar dat krijg je in de tweede proef dan neem ik aan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:25

mylittlejoy schreef:
Op divoza staat de verwachte levertijd vd boekjes trouwens op 3 maart. Dus wel al deze week!

Hmmmss... ik rij morgenmiddag even langs, maar ben d'r bang voor dan. :P
Dan maar de app downloaden eerst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:27

Janine1990 schreef:
Yvank_ schreef:

Dat weet ik niet ze lieten maar één zien :) , maar de proef was in 3 minuten voorbij dat vind ik wel jammer :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:32

Yvank_ schreef:
Janine1990 schreef:

Dat weet ik niet ze lieten maar één zien :) , maar de proef was in 3 minuten voorbij dat vind ik wel jammer :D

Oooh dat zal wennen worden straks! Moet je veel sneller... Niet meer rekenen met 8 in een uur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:33

Nee zeker niet! De proeven gaan echt wel een stuk sneller. Bij sommigen zaten we echt van :wow: wacht is dit het al?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:44

10 in uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:44

Ik denk wel sneller.. Die 10 in een uur halen de meeste verenigingen hier nu al ruim :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:46

Ruim 10 in een uur gaat je in de B/L1 niet lukken wil je de combinatie voldoende ruimte geven om de baan te verkennen.
Moet je als jury ook zeker niet willen.

De nieuwe (B/L) proeven zijn ongeveer 4.5 minuut. 10/11 in een uur moet dan zeker gaan