[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:04

Maar wat is een gedegen rij opleiding?
Want ook dat geeft geen garantie tot verbetering van....

Je hebt nu eenmaal met mensen te maken. 100 mensen kunnen dezelfde opleiding doen maar misschien zijn er 5 die deze klaren op de juiste manier?!
Waarom? Dat zijn dan de talenten!
De overige 95 zullen misschien ook aardig kunnen rijden maar zullen dan ook weer in de doelgroep van ts belanden... Waarom? Wel kunde in huis maar gebrek aan talent..

En dan is cirkel weer rond; ze doen het allemaal zo goed als ze kunnen (met hun wel/niet passend gezond paard)!
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 14-10-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:06

Ik heb 0 talent. Toch heb ik op één na allemaal paarden staan waar de vorige eigenaar niks mee kon en dat zijn nu stuk voor stuk brave paarden.
Zonder talent kan je prima leren rijden mits de juiste opleiding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:06

Ayasha schreef:
In mijn mening kan je beter aan de ruiters werken dan aan de paarden. Ik zie nl heel veel paarden die als moeilijk omschreven worden terwijl ze dat helemaal niet zijn. Je moet ze gewoon rijden. Dus ja, ik ben meer voor het investeren in een gedegen rij opleiding.

martine0503 schreef:
Ik denk ook werken aan de ruiters. Zodat zij zichzelf kunnen verbeteren en beter inzicht hebben in wat ze aan kunnen of juist niet. Kunnen ze daarop hun paardenkeuze maken. Dan zullen meerdere paarden niet verprutst worden. Nog zat fokkers die gaan voor een braaf paard met goede aanleg voor dressuur/springen etc.

Dan zul je dus moeten werken aan de kwaliteit van de opleidingen want als ik zie wat er nu van de opleidingen komt, daar springen de tranen van in mijn broek.......
Een ruiter kan alleen aan zichzelf werken onder leiding van een goede instructeur!!

En ja, er lopen te veel paarden rond met te moeilijke karakters voor de gemiddelde ruiter.

Beide kanten dus.......

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:09

Ayasha schreef:
Ik heb 0 talent. Toch heb ik op één na allemaal paarden staan waar de vorige eigenaar niks mee kon en dat zijn nu stuk voor stuk brave paarden.

Dat is kei fijn voor je!
Maar dat wil niet zeggen dat als je brave paarden op wedstrijd komen met jou of een andere ruiter dat het dan meteen het juiste beeld op levert voor de jury...
En daar gaat dit topic over!
Tis immers van zoveel dingen afhankelijk..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:11

martine0503 schreef:
Babootje schreef:
Thuis wel goed lopen op wedstrijd niet? Tja gehoorzaamheid is ook iets dat voordat je aan het wedstrijdrijden wel redelijk onder de knie moet hebben.

Ik kan je heel erg vinden in je stuk, alleen over de laatste 2 zinnen, moet ik afhaken. Als paard thuis wel goed loopt, maar op wedstrijd niet. Hoe wil je dat dan in vredesnaam thuis gaan oefenen? In mijn ogen komt dit met ouderwets kilometers maken. Ja, dan wel gelijk incalculeren dat het niet gepaard zal gaan met winst. Net zoiets als hoe maak je een paard verkeersmak? Juist door het verkeer in te gaan (met braaf paard erbij).

Je kan echt wel zien of een paard in de basis correct is gereden maar de combinatie even zijn dag niet heeft, of dat het gewoon verkeerd gereden is. En daar kun je in je jurering op passende wijze mee om gaan. Positief waar het kan, hard waar het moet.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:12

Heb je helemaal gelijk in Evelieneplein. Echter ben ik benieuwd wat het percentage is van de ruiters dat investeert in zitlessen. Ik denk dat dat percentage schrikbarend laag is. Zitlessen is zooooo voor de startende ruiter die nog nooit heeft gereden en niet voor iemand die al jaren rijdt. Ikzelf ga hier ook aan beginnen. Had ik veel eerder willen doen, maar toen stond ik opeens een jaar naast mijn paard door blessure bij mezelf. Vanuit beide kanten vind ik dat er meer aandacht besteed mag worden aan de zit van de ruiter. Door de ruiter maar ook door de instructie. Daar is zoveel winst te behalen met het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:13

Precies Roodvos! Dat pikt een goede en eerlijke jury er wel uit, die zien (als het goed is) het verschil heus wel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:15

Merrie die als ronduit gevaarlijk omschreven werd door meerdere jury's en lesgevers op de eerste wedstrijden met en trainingen toen ik net met haar begon gaat nu met een relatief onervaren ruiter op wedstrijd en ze rijdt er gewoon vanaf wedstrijd 1 winstpunten mee. En nee, dat is echt geen getalenteerd superpaard. Is een worst op pootjes. Maar ze is correct verder gereden door haar nu nieuwe ruiter en eigenaar na de verkoop.
Meteen het juiste beeld is een utopie. Elk paard zal enige spanning hebben de eerste keer op wedstrijd maar je hebt "niet het geheel juiste beeld" en dan heb je wat nu van tijd getoond wordt (en heus lang niet altijd door beginnende wedstrijdruiters). Die merrie vloog ook alle kanten op. Thuis had ik haar vrij goed uitgelegd gekregen wat de bedoeling was maar op wedstrijd liep dat niet zo soepel. Dat had ik echt niet op kunnen lossen door haar thuis te laten. En nu rijdt een onervaren ruiter haar probleemloos rond op wedstrijd. Dat was nu eens HET voorbeeld van wat de TS vermoedelijk met een diepe zucht had gejureerd in het begin.

However; dat de TS imo behoorlijk veeleisend is voor beginnende wedstrijdcombinaties heb ik al eerder gemeld. Waarom zou je niet een keer uit de bocht mogen gaan als je een 4 of 5 jarige (whatever pleases you most) de 1e keer mee op wedstrijd neemt en hij wat kijkeriger is dan thuis.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:16

Ayasha schreef:

Maar dan heb jij dus blijkbaar het talent om te gaan met moeilijke paarden....
Dit zie je natuurlijk ook, hoe moet je dat noemen? "beperkt" of "eenzijdig" talent?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:19

ikke schreef:
Dan zul je dus moeten werken aan de kwaliteit van de opleidingen want als ik zie wat er nu van de opleidingen komt, daar springen de tranen van in mijn broek.......
Een ruiter kan alleen aan zichzelf werken onder leiding van een goede instructeur!!

En ja, er lopen te veel paarden rond met te moeilijke karakters voor de gemiddelde ruiter.

Beide kanten dus.......

Eens, maar dat begint al bij de ruiter. Hoeveel ruiters willen niet kunstjes rijden. Van kijk ik rijd travers (weliswaar zonder de benodigde basis die daarvoor aanwezig moet zijn) ipv "suf" veel voltes en "simpele" lijnen rijden om zo te kunnen werken aan een correcte basis. Zolang er "instructeurs" zijn die hieraan meewerken, zal het niveau blijven steken. Die tendens moet doorbroken worden. Zelf ben ik liever bezig met basis basis en nog eem basis, want van daaruit komt de rest min of meer "vanzelf".

Ja ook ik ben hier deels schuldig aan geweest, maar gelukkig zijn mijn ogen open gegaan. Denk hierbij aan het rijtje onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam etc. Zelf prijs ik mij heel gelukkig dat ik instructeurs heb die zoveel belang leggen bij de basis ipv kunstjes rijden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:20

Martine0503: daar heb je een heel belangrijk punt idd!
Ben zelf vd redelijk oude garde maar destijds werd je dat met de paplepel ingegoten.
Tot brullen toe!
Gewoon hoppa, beugels uit en gaan met die banaan?!
Uren lang, leer je vanzelf zitten, gymnastiek erbij voor de leuk.
Maar wat een hekel had je eraan..

Tegenwoordig gaat alles snel dus mensen snappen en willen ook niet snappen dat zoiets de basis is.
Niet alleen van onadhankelijke zit maar ook van angstige / spannings gedachten: moment dat jij weet dat je goed vast zit, hoef je ook niet meer angstig te zijn, kun je die spanning loslaten; scheelt een boel!
Dus goed punt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:23

Evelienepien schreef:
Ben zelf vd redelijk oude garde maar destijds werd je dat met de paplepel ingegoten.
Tot brullen toe!

Tegenwoordig gaat alles snel dus mensen snappen en willen ook niet snappen dat zoiets de basis is.
Niet alleen van onadhankelijke zit maar ook van angstige / spannings gedachten: moment dat jij weet dat je goed vast zit, hoef je ook niet meer angstig te zijn, kun je die spanning loslaten; scheelt een boel!
Dus goed punt!

En waar komt die snelheid vandaan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:24

ikke schreef:
Evelienepien schreef:
Tot brullen toe!

Dus goed punt!

Van instructeurs die niet eerlijk zijn naar hun leerlingen en ze naar de mond praten, van ruiters die zichzelf enorm overschatten, van paarden die niet rad zijn maar toch hun punten krijgen van de juryleden en van juryleden die niet eerlijk durven punten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-15 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:24

Evelienepien schreef:
Tot brullen toe!

Dus goed punt!

Stiekem even in je profiel gekeken. Wat een leuke gelderse heb je. Leuk zijn ze he die Gelderse <3

Sorry even geheel off-topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:26

martine0503 schreef:
Babootje schreef:
Thuis wel goed lopen op wedstrijd niet? Tja gehoorzaamheid is ook iets dat voordat je aan het wedstrijdrijden wel redelijk onder de knie moet hebben.

Ik kan je heel erg vinden in je stuk, alleen over de laatste 2 zinnen, moet ik afhaken. Als paard thuis wel goed loopt, maar op wedstrijd niet. Hoe wil je dat dan in vredesnaam thuis gaan oefenen? In mijn ogen komt dit met ouderwets kilometers maken. Ja, dan wel gelijk incalculeren dat het niet gepaard zal gaan met winst. Net zoiets als hoe maak je een paard verkeersmak? Juist door het verkeer in te gaan (met braaf paard erbij).

Omdat mijn ervaring is dat thuis vaak niet zo consequent wordt getraind. Op wedstrijd moet je een oefening rijden waar het proefje zegt dat ie moet. Dat stelt eisen aan de voorbereiding van de oefening en de gehoorzaamheid van je paard. Thuis ben je vaak toch geneigd om daar de hand mee te lichten, omdat ie zo fijn en ontspannen loopt.
Ook rijden mensen op wedstrijd toch anders dan ze thuis doen. Die vergeten dan "eraan te rijden" en liften dan een beetje mee. Je paard merkt dat direct. Dat is wel een kwestie van wedstrijdervaring opbouwen.
Voor wat betreft een kijkerig of schrikkerig paard... Dat kun je zeker thuis trainen. Een paard dat op jou vertrouwt en op jou gericht is kun je in feite overal wel langs krijgen ook al heeft ie die rare bloembakken of vlaggetjes nog nooit gezien.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:27

Ayasha schreef:
However; dat de TS imo behoorlijk veeleisend is voor beginnende wedstrijdcombinaties heb ik al eerder gemeld. Waarom zou je niet een keer uit de bocht mogen gaan als je een 4 of 5 jarige (whatever pleases you most) de 1e keer mee op wedstrijd neemt en hij wat kijkeriger is dan thuis.

Eerste zin OP
different1 schreef:
Waarom gaat men op concours met een paard dat daar niet geschikt voor is? En waarom willen mensen die nog niet voldoende kunnen rijden zo graag toch de ring in?

Een veelgenoemde reden is "om ervaring op te doen". En ik vermoed (let op, aanname ;) ) dat TS daar ook geen moeite mee heeft. Maar dat de zucht meer slaat op ruiter en/of paard die zelfs daar nog niet aan toe zijn. Of die voor de zoveelste keer voor het hokje verschijnen zonder ook een spoor van vooruitgang te laten zien. Of ruiters/amazones die met zoveel spanning op het paard zitten dat het slecht voor te stellen is dat ze dit voor de hobby doen. Dat soort werk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:33

bruintje123 schreef:
De jury afkatten met mijn paard doet zo goed zijn best in de middendraf en je ziet iemand alleen versnellen, nee daar kan ik ook niets mee, dat is gewoon een dikke onvoldoende.
Maar wanneer is het te storend als iemand in de B komt.
Iemand die daar gewoon die dikke onvoldoende incasseert zonder zeuren wat is daar mis mee?
(en vul voor die middandraf in welk onderdeel je wilt).
Door de OP heb ik dan toch het idee wat komt dat mens hier mijn tijd verprutsen.

Dat lees ik niet in de OP. TS vraagt zich gewoon af wat de lol ervan is als je altijd met onvoldoendes thuiskomt. Dat moet toch heel demotiverend zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:33

Zoals ik al zei, die merrrie in kwestie was HET voorbeeld van een paard waar TS vast niet blij van zou worden op wedstrijd. Daar zou TS absoluut van gezegd hebben "die is hier niet aan toe".
Maar de ongein die ze op wedstrijd uit haalde ging ik er thuis echt niet uit halen (thuis was ze daar doorheen. Op wedstrijd begon het spelletje opnieuw, kijken of baasje daar ook bleef door rijden.).
Dan had ik dat paard dus volgens TS gewoon thuis moeten laten terwijl ze nu een nieuwe ruiter vol vertrouwen haar eerste wedstrijd-ervaring laat op doen?
Ts zou juist als jury niet zo veroordelend mogen zijn. Zo lang zij niet betaald voor paard en de proeven en het paard niet ziek is/pijn heeft, heeft ze zich niet te moeien of de ruiter al dan niet plezier heeft in de proef of dat de wedstrijd iets "bij draagt" aan die combinatie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:34

Picasso schreef:
ikke schreef:

Van instructeurs die niet eerlijk zijn naar hun leerlingen en ze naar de mond praten, van ruiters die zichzelf enorm overschatten, van paarden die niet rad zijn maar toch hun punten krijgen van de juryleden en van juryleden die niet eerlijk durven punten.

Ennnnnnnn
Niet te vergeten: De gehele maatschappij!!!

Dit soort problemen heb je niet alleen bij paardrijden maar op werk etc.
Vroeger nam men nog de tijd om te investeren in bijv. Huwelijk, apparaten maken etc
Nu bevalt (lukt) iets niet en hoppa, ander paard / andere instructeur/ andere levenspartner / nieuwe apparatuur...

Alles moet snel gebeuren of het realistisch is, is iets anders?!

Martine: mot mn profiel x vernieuwen!
Hij is nl vorig jr verkocht... Maar was wel een top paard!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:40

Babootje schreef:
bruintje123 schreef:
De jury afkatten met mijn paard doet zo goed zijn best in de middendraf en je ziet iemand alleen versnellen, nee daar kan ik ook niets mee, dat is gewoon een dikke onvoldoende.
Iemand die daar gewoon die dikke onvoldoende incasseert zonder zeuren wat is daar mis mee?
Door de OP heb ik dan toch het idee wat komt dat mens hier mijn tijd verprutsen.

Dat lees ik niet in de OP. TS vraagt zich gewoon af wat de lol ervan is als je altijd met onvoldoendes thuiskomt. Dat moet toch heel demotiverend zijn.

Dus ts Kent alle deelnemers?

Ik zou als ruiter er ook niets aan vinden om zelden winst te rijden. Maar als een ander dat wel leuk vind wie ben ik dan dat te veroordelen?

Daarnaast als ik nu wil weten hoe het gaat op wedstrijd met mijn huidige paard kom ik daar maar op 1 manier achter: Starten.
Misschien blijf ik dan ook weer een half jaar thuis om door te trainen.
Maar ben ik dat moment wel een van de ruiters uit de op: "Moet dit nu? Heb je hier nu echt plezier in?".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:41

Ayasha schreef:
Zoals ik al zei, die merrrie in kwestie was HET voorbeeld van een paard waar TS vast niet blij van zou worden op wedstrijd. Daar zou TS absoluut van gezegd hebben "die is hier niet aan toe".
Maar de ongein die ze op wedstrijd uit haalde ging ik er thuis echt niet uit halen (thuis was ze daar doorheen. Op wedstrijd begon het spelletje opnieuw, kijken of baasje daar ook bleef door rijden.).
Dan had ik dat paard dus volgens TS gewoon thuis moeten laten terwijl ze nu een nieuwe ruiter vol vertrouwen haar eerste wedstrijd-ervaring laat op doen?
Ts zou juist als jury niet zo veroordelend mogen zijn. Zo lang zij niet betaald voor paard en de proeven en het paard niet ziek is/pijn heeft, heeft ze zich niet te moeien of de ruiter al dan niet plezier heeft in de proef of dat de wedstrijd iets "bij draagt" aan die combinatie.

Volgens mij Ayasha ziet een (goed) jurylid echt wel het verschil tussen een slecht (gereden) paard en iemand die met een jong/lastig paard in de ring komt om km's te maken. Tenminste zo zou het moeten zijn. En inderdaad, wbt of iemand lol heeft in keer op keer de deksel op de neus krijgen wbt de punten en bijbehorend commentaar; daar heeft een jury idd niks mee te maken, maar ik snap de verwondering wel....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:42

Babootje schreef:
bruintje123 schreef:

Maar nu ga je iets invullen voor een ander...
Ieder mens is verschillend: wat de een demotiverend vindt, vindt een ander misschien leerzaam ofzo?
( noem maar iets want ik kan nie voor een ander denken).
Voor de een is wedstrijd een dagje uit, onder de mensen zijn, paard ervaring oplaten doen, zelf ervaring opdoen of weet ik wat. Voor de ander is het wat serieuzer misschien: kijken waar he staat, leerzaam en punten en/of prijzen rijden, paard tonen aan buitenwereld gezien mogelijke toekomstige verkoop oid...

De ene neemt jury wel serieus, de ander niet.
Dus ja, tis zo moeilijk in te vullen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:44

Picasso schreef:
Ayasha schreef:

Volgens mij Ayasha ziet een (goed) jurylid echt wel het verschil tussen een slecht (gereden) paard en iemand die met een jong/lastig paard in de ring komt om km's te maken. Tenminste zo zou het moeten zijn. En inderdaad, wbt of iemand lol heeft in keer op keer de deksel op de neus krijgen wbt de punten en bijbehorend commentaar; daar heeft een jury idd niks mee te maken, maar ik snap de verwondering wel....

Voor die jury's geldt hetzelfde als voor de rest: de opleiding gaat nergens over..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:45

Als dat zo is 'ikke' dan moet daar toch iets aan gebeuren????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:46

En volgens mij zitten er tussen de juryleden echt nog wel échte paardenmensen. Kan nooit zijn dat het allemaal 'bagger' is.