Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ayasha schreef:In mijn mening kan je beter aan de ruiters werken dan aan de paarden. Ik zie nl heel veel paarden die als moeilijk omschreven worden terwijl ze dat helemaal niet zijn. Je moet ze gewoon rijden. Dus ja, ik ben meer voor het investeren in een gedegen rij opleiding.
martine0503 schreef:Ik denk ook werken aan de ruiters. Zodat zij zichzelf kunnen verbeteren en beter inzicht hebben in wat ze aan kunnen of juist niet. Kunnen ze daarop hun paardenkeuze maken. Dan zullen meerdere paarden niet verprutst worden. Nog zat fokkers die gaan voor een braaf paard met goede aanleg voor dressuur/springen etc.
Ayasha schreef:Ik heb 0 talent. Toch heb ik op één na allemaal paarden staan waar de vorige eigenaar niks mee kon en dat zijn nu stuk voor stuk brave paarden.
Zonder talent kan je prima leren rijden mits de juiste opleiding.

martine0503 schreef:Babootje schreef:Thuis wel goed lopen op wedstrijd niet? Tja gehoorzaamheid is ook iets dat voordat je aan het wedstrijdrijden wel redelijk onder de knie moet hebben.
Ik kan je heel erg vinden in je stuk, alleen over de laatste 2 zinnen, moet ik afhaken. Als paard thuis wel goed loopt, maar op wedstrijd niet. Hoe wil je dat dan in vredesnaam thuis gaan oefenen? In mijn ogen komt dit met ouderwets kilometers maken. Ja, dan wel gelijk incalculeren dat het niet gepaard zal gaan met winst. Net zoiets als hoe maak je een paard verkeersmak? Juist door het verkeer in te gaan (met braaf paard erbij).
Ayasha schreef:Ik heb 0 talent. Toch heb ik op één na allemaal paarden staan waar de vorige eigenaar niks mee kon en dat zijn nu stuk voor stuk brave paarden.
Zonder talent kan je prima leren rijden mits de juiste opleiding.
ikke schreef:Dan zul je dus moeten werken aan de kwaliteit van de opleidingen want als ik zie wat er nu van de opleidingen komt, daar springen de tranen van in mijn broek.......
Een ruiter kan alleen aan zichzelf werken onder leiding van een goede instructeur!!
En ja, er lopen te veel paarden rond met te moeilijke karakters voor de gemiddelde ruiter.
Beide kanten dus.......
Evelienepien schreef:Martine0503: daar heb je een heel belangrijk punt idd!
Ben zelf vd redelijk oude garde maar destijds werd je dat met de paplepel ingegoten.
Tot brullen toe!
Gewoon hoppa, beugels uit en gaan met die banaan?!
Uren lang, leer je vanzelf zitten, gymnastiek erbij voor de leuk.
Maar wat een hekel had je eraan..
Tegenwoordig gaat alles snel dus mensen snappen en willen ook niet snappen dat zoiets de basis is.
Niet alleen van onadhankelijke zit maar ook van angstige / spannings gedachten: moment dat jij weet dat je goed vast zit, hoef je ook niet meer angstig te zijn, kun je die spanning loslaten; scheelt een boel!
Dus goed punt!
ikke schreef:Evelienepien schreef:Martine0503: daar heb je een heel belangrijk punt idd!
Ben zelf vd redelijk oude garde maar destijds werd je dat met de paplepel ingegoten.
Tot brullen toe!
Tegenwoordig gaat alles snel dus mensen snappen en willen ook niet snappen dat zoiets de basis is.
Niet alleen van onadhankelijke zit maar ook van angstige / spannings gedachten: moment dat jij weet dat je goed vast zit, hoef je ook niet meer angstig te zijn, kun je die spanning loslaten; scheelt een boel!
Dus goed punt!
En waar komt die snelheid vandaan??
Evelienepien schreef:Martine0503: daar heb je een heel belangrijk punt idd!
Tot brullen toe!
Dus goed punt!
martine0503 schreef:Babootje schreef:Thuis wel goed lopen op wedstrijd niet? Tja gehoorzaamheid is ook iets dat voordat je aan het wedstrijdrijden wel redelijk onder de knie moet hebben.
Ik kan je heel erg vinden in je stuk, alleen over de laatste 2 zinnen, moet ik afhaken. Als paard thuis wel goed loopt, maar op wedstrijd niet. Hoe wil je dat dan in vredesnaam thuis gaan oefenen? In mijn ogen komt dit met ouderwets kilometers maken. Ja, dan wel gelijk incalculeren dat het niet gepaard zal gaan met winst. Net zoiets als hoe maak je een paard verkeersmak? Juist door het verkeer in te gaan (met braaf paard erbij).
Ayasha schreef:However; dat de TS imo behoorlijk veeleisend is voor beginnende wedstrijdcombinaties heb ik al eerder gemeld. Waarom zou je niet een keer uit de bocht mogen gaan als je een 4 of 5 jarige (whatever pleases you most) de 1e keer mee op wedstrijd neemt en hij wat kijkeriger is dan thuis.
different1 schreef:Waarom gaat men op concours met een paard dat daar niet geschikt voor is? En waarom willen mensen die nog niet voldoende kunnen rijden zo graag toch de ring in?
) dat TS daar ook geen moeite mee heeft. Maar dat de zucht meer slaat op ruiter en/of paard die zelfs daar nog niet aan toe zijn. Of die voor de zoveelste keer voor het hokje verschijnen zonder ook een spoor van vooruitgang te laten zien. Of ruiters/amazones die met zoveel spanning op het paard zitten dat het slecht voor te stellen is dat ze dit voor de hobby doen. Dat soort werk. bruintje123 schreef:De jury afkatten met mijn paard doet zo goed zijn best in de middendraf en je ziet iemand alleen versnellen, nee daar kan ik ook niets mee, dat is gewoon een dikke onvoldoende.
Maar wanneer is het te storend als iemand in de B komt.
Iemand die daar gewoon die dikke onvoldoende incasseert zonder zeuren wat is daar mis mee?
(en vul voor die middandraf in welk onderdeel je wilt).
Door de OP heb ik dan toch het idee wat komt dat mens hier mijn tijd verprutsen.
Picasso schreef:ikke schreef:
En waar komt die snelheid vandaan??
Van instructeurs die niet eerlijk zijn naar hun leerlingen en ze naar de mond praten, van ruiters die zichzelf enorm overschatten, van paarden die niet rad zijn maar toch hun punten krijgen van de juryleden en van juryleden die niet eerlijk durven punten.
Babootje schreef:bruintje123 schreef:De jury afkatten met mijn paard doet zo goed zijn best in de middendraf en je ziet iemand alleen versnellen, nee daar kan ik ook niets mee, dat is gewoon een dikke onvoldoende.
Iemand die daar gewoon die dikke onvoldoende incasseert zonder zeuren wat is daar mis mee?
Door de OP heb ik dan toch het idee wat komt dat mens hier mijn tijd verprutsen.
Dat lees ik niet in de OP. TS vraagt zich gewoon af wat de lol ervan is als je altijd met onvoldoendes thuiskomt. Dat moet toch heel demotiverend zijn.
Ayasha schreef:Zoals ik al zei, die merrrie in kwestie was HET voorbeeld van een paard waar TS vast niet blij van zou worden op wedstrijd. Daar zou TS absoluut van gezegd hebben "die is hier niet aan toe".
Maar de ongein die ze op wedstrijd uit haalde ging ik er thuis echt niet uit halen (thuis was ze daar doorheen. Op wedstrijd begon het spelletje opnieuw, kijken of baasje daar ook bleef door rijden.).
Dan had ik dat paard dus volgens TS gewoon thuis moeten laten terwijl ze nu een nieuwe ruiter vol vertrouwen haar eerste wedstrijd-ervaring laat op doen?
Ts zou juist als jury niet zo veroordelend mogen zijn. Zo lang zij niet betaald voor paard en de proeven en het paard niet ziek is/pijn heeft, heeft ze zich niet te moeien of de ruiter al dan niet plezier heeft in de proef of dat de wedstrijd iets "bij draagt" aan die combinatie.
Babootje schreef:bruintje123 schreef:De jury afkatten met mijn paard doet zo goed zijn best in de middendraf en je ziet iemand alleen versnellen, nee daar kan ik ook niets mee, dat is gewoon een dikke onvoldoende.
Dat lees ik niet in de OP. TS vraagt zich gewoon af wat de lol ervan is als je altijd met onvoldoendes thuiskomt. Dat moet toch heel demotiverend zijn.
Picasso schreef:Ayasha schreef:Zoals ik al zei, die merrrie in kwestie was HET voorbeeld van een paard waar TS vast niet blij van zou worden op wedstrijd. Daar zou TS absoluut van gezegd hebben "die is hier niet aan toe".
Maar de ongein die ze op wedstrijd uit haalde ging ik er thuis echt niet uit halen (thuis was ze daar doorheen. Op wedstrijd begon het spelletje opnieuw, kijken of baasje daar ook bleef door rijden.).
Dan had ik dat paard dus volgens TS gewoon thuis moeten laten terwijl ze nu een nieuwe ruiter vol vertrouwen haar eerste wedstrijd-ervaring laat op doen?
Ts zou juist als jury niet zo veroordelend mogen zijn. Zo lang zij niet betaald voor paard en de proeven en het paard niet ziek is/pijn heeft, heeft ze zich niet te moeien of de ruiter al dan niet plezier heeft in de proef of dat de wedstrijd iets "bij draagt" aan die combinatie.
Volgens mij Ayasha ziet een (goed) jurylid echt wel het verschil tussen een slecht (gereden) paard en iemand die met een jong/lastig paard in de ring komt om km's te maken. Tenminste zo zou het moeten zijn. En inderdaad, wbt of iemand lol heeft in keer op keer de deksel op de neus krijgen wbt de punten en bijbehorend commentaar; daar heeft een jury idd niks mee te maken, maar ik snap de verwondering wel....