_lautje_ schreef:Maar misschien is het risico in het springen groter dat het fout gaan als mensen te snel promoveren. Het enige risico dat ik loop als ik te snel overstap in de dressuur is dat ik in een hogere klasse voor schut sta.
Met springen is er een risico op vallen, vertrouwen beschadiging van paard, etc. Vooral het paard dient tegen sommige ruiters in bescherming genomen te worden. In de B kunnen ze de baas nog redden, n het L is dat al lastiger.
Wacht even: ik vind dat dit voor dressuur anders ook geldt hoor. Je moet eens zien hoe veel mensen hun dressuurpaard compleet de paniek in rijden omdat ze te snel een stapje hoger zijn gegaan. Zo'n paard kan zo de kluts kwijt raken dat het zich niet eens meer een B-proefje laat rondsturen. Vertrouwen is dan dus ook weg. Okee, je breekt je rug niet zo snel op een houten paal. Maar het idee is hetzelfde.
En ja, ik begrijp dat Lautje's opmerkingen wat direct over kunnen komen. Ik begrijp wel vanuit welk perspectief ze het bekijkt: maar het mag soms best wat minder zwart/wit worden geformuleerd.
Okee, dat de KNHS die regeling wil veranderen: prima. Maar ga er dan ook 100% voor en geef mensen die graag willen leren, dan dus ook een handvat: geef genotuleerde beoordelingen, kom met een échte instapklasse en zorg ervoor dat een ruiter de kans krijgt om voor veel verschillende juryleden te springen.