Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:52

_lautje_ schreef:
Maar misschien is het risico in het springen groter dat het fout gaan als mensen te snel promoveren. Het enige risico dat ik loop als ik te snel overstap in de dressuur is dat ik in een hogere klasse voor schut sta.
Met springen is er een risico op vallen, vertrouwen beschadiging van paard, etc. Vooral het paard dient tegen sommige ruiters in bescherming genomen te worden. In de B kunnen ze de baas nog redden, n het L is dat al lastiger.

Wacht even: ik vind dat dit voor dressuur anders ook geldt hoor. Je moet eens zien hoe veel mensen hun dressuurpaard compleet de paniek in rijden omdat ze te snel een stapje hoger zijn gegaan. Zo'n paard kan zo de kluts kwijt raken dat het zich niet eens meer een B-proefje laat rondsturen. Vertrouwen is dan dus ook weg. Okee, je breekt je rug niet zo snel op een houten paal. Maar het idee is hetzelfde. ;)

En ja, ik begrijp dat Lautje's opmerkingen wat direct over kunnen komen. Ik begrijp wel vanuit welk perspectief ze het bekijkt: maar het mag soms best wat minder zwart/wit worden geformuleerd. :j

Okee, dat de KNHS die regeling wil veranderen: prima. Maar ga er dan ook 100% voor en geef mensen die graag willen leren, dan dus ook een handvat: geef genotuleerde beoordelingen, kom met een échte instapklasse en zorg ervoor dat een ruiter de kans krijgt om voor veel verschillende juryleden te springen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:02

De discussie over het springpaard versus eventingpaard heb ik al vele malen in mijn omgeving gevoerd/moeten voeren.

Er zijn er zoveel die van mening zijn dat een eventingpaard slordig wordt in het parcours. Ik zie het bij onze paarden in elk geval nog steeds niet. Ik zie toch ook zat paarden netjes foutloos rondspringen in het parcours voorafgaande aan de cross. Dat wil je ook want hoe minder strafpunten, hoe beter uiteraard.

Ik vind ook nog steeds dat een balk een winstpunt minder mag zijn maar die 75% blijft echt veel te hoog gegrepen en raakt, naar mijn mening, kant nog wal.

Ik heb ook het filmpje van Madelein gezien (dacht ik toch Madelein?) en dan snap ik niet waarom die zulke lage punten heeft.

Natuurlijk zijn er mensen in het B die je liever niet in het L ziet rijden maar nu lijkt het of de goeden onder de slechten lijden. Als jury kan je met stijlpunten ten allen tijde beslissen of je het winstpuntwaardig vind of niet. Alleen moet je nu zo ongeveer perfect op je paard zitten.

Je maakt mij niet wijs dat bij 100 starts in het B er maar 3 zijn die een winspuntwaardig percentage halen en toch zie ik dat elke keer weer gebeuren. Die andere 97 zouden dan zo slecht de baan rondgaan? Sta er bij en kijk er naar en ik zie het niet.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:02

Mjoor schreef:
Om even terug te komen op nieuwe B regeling, begrijp ik dat je ook op stijl wilt beoordelen in het B, dit is immers te basis, maar ik vind het een slechte ontwikkeling dat je met enkel een foutloos parcours in de praktijk nog een winstpuntje mee kan pakken. Wat als je paard geen gezag heeft voor een hoogte van 1,00 meter en het in het L veel beter aanpakt? Daarom zou ik voorstellen om de regeling te versoepelen, naar 2 winstpunten met foutloos en boven de 70 (of zelf 65 stijlpunten) en naar 1 winstpunt met 1 balk en boven de 70 (of zelfs 65) stijlpunten. En meer feedback over hoe de jury tot deze beoordeling is gekomen.

:j zo'n regeling zou ik ook wel wat vinden.
Waarom ik de petitie niet teken is omdat ik niet terug wil naar het oude systeem. Ik rij dan wel met 1 paard M en Z maar met de andere ook in het B zo nu en dan. Ik heb er dus wel mee te maken en word zelf ook beoordeeld. De ene keer klopt dit met mijn gevoel en de andere keer niet, dat hou je altijd en ik rij de wedstrijden voor mezelf. In theorie zou ik versneld mogen promoveren maar dat is iets wat ik niet zal doen omdat ze het op wedstrijd vooral moeten leren. :)
In het oude systeem reed je met een foutloos rondje altijd winst eigenlijk. Maakte niet uit hoe je er op zat, al was dat bij wijze van spreke achterste voren. Dus ik ben wel voor een andere jurering.

Ik heb het eigenlijk nooit zo bekeken tot ik iemand hier dat zag schrijven, maar het is wel van de zotte idd dat je met 60% in het springen geen winstpunt haalt. Die 75 is vrij hoog. Toch hoef je echt niet perfect te paard te zitten om boven die 75 punten te rijden is mijn ervaring. Maar misschien dat dat dan heel erg verschillend is qua regio. Hier in de regio zitten er ook regelmatig mensen boven de 75 met een balkje o.i.d.
Een officiele BB klasse van 80- 90 cm zou als ik het hier zo lees veel oplossen, misschien is dat een idee om te noemen? :)

Ik snap wel wat er gezegd word over cross paarden versus springpaarden. Veel zijn toch minder voorzichtig, niet voor niks word er soms zo beroerd gesprongen op de (inter)nationale wedstrijden. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:27

Idd vind het bizar dat er op zoveel starts maar zo weinig mensen een wp hebben. Dat zegt voor mij al dat er iets niet klopt aan hoe het nu gaat.

Ons paard is trouwens ook echt niet slechter gaan springen door de cross, sterker nog hij wordt alleen maar beter in het parcours.

Bar

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:38

Dat klopt ook niet helemaal. Foutloos boven de, ik dacht 60 punten, is ook 1 winstpunt. Dat lukt een deel van de starters nog wel.
Alleen 2 winstpunten rijden of een winstpunt rijden met een balk is praktisch onmogelijk geworden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:42

Maar hoeveel van de bijv. 24 of 28 starts in de dressuur rijden er 2 winstpunten per proef? Daar scoort het gros ook vooral tussen de 194 en 180. Dat wordt normaal gevonden. Dat bij springen minder vaak 2 winstpunten worden vergeven is opeens raar. Van mij mag het huidige systeem best behouden blijven, maar dan wel met commentaar hoe de punten tot stand zijn gekomen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:55

In de dressuur hoef je geen 75% te rijden voor 2 winstpunten dat heb je al met 65%.
Daar zit de ongelijkheid. Bovendien kun je je in de dressuur een of misschien wel meer foutjes veroorloven om toch nog een winstpunt te kunnen rijden. In het springen niet.
En dat vind ik gewoon erg demotiverend voor een B(eginners)-rubriek.

Ik heb vooral moeite met de enorm hoge stijlpunten die je moet rijden voor 2 winstpunten (of 1 winstpunt bij een balk).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:17

In de dressuur wordt je beoordeeld per onderdeel. Laat het wijken niet goed zien en je krijgt een vier maar laat een mooie middendraf zien en je krijgt een acht. Acht plus vier is twaalf is zes dus haal je nog steeds een voldoende.

Rij een B-parcours en kom op één hindernis verkeerd uit en je haalt geen voldoende meer. Of nog steeds een voldoende maar nog steeds niet genoeg voor een winstpunt.

In het dressuur protocol krijg je commentaar op het wijken. Te weinig, teveel stelling, te weinig stelling, valt over de schouder weg etc. etc.

Bij het springen krijg je geen enkele feedback. Je weet gewoonweg niet waarom je laag gepunt bent.

Ik heb in het verleden dressuurruiters steen en been horen klagen over juryleden die niet genoeg onderbouwden en daar hadden ze een punt maar in het springen wordt het totaal niet onderbouwd. Daar leer je dus ook niets van.

Wedstrijden rijden doe je om jezelf niet alleen te verbeteren maar ook om te reflecteren waar je staat op dat moment. Zeker in de basissport. In de dressuur kan je het wel of niet eens zijn met het commentaar maar heb je tenminste commentaar.

In het B-springen moet je maar gokken waar je (tegenvallende) punten aan liggen. Wat heb je daaraan?

Wedstrijden moeten opbouwend zijn en hier is niets opbouwends aan.

Winstpunt als een stickertje in een kleuterschriftje zien is een beetje naar. Ik weet zeker dat niemand dat zo ziet maar je wilt wel vooruitgang zien en het is fijn als je dan positieve feedback krijgt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:43

Ik vind het wel grappig dat iedereen nu ineens graag feedback wil. Toen dit systeem net ingevoerd werd liet ik regelmatig iets bijschrijven op de 'coupon'. Tot ik ontdekte dat die dingen vrijwel altijd regelrecht de prullenbak in gingen op het secretariaat, omdat niemand ze ophaalde :+

Overigens kun je ook eens een jurylid om uitleg vragen als je de punten niet begrijpt. De meeste van mijn collega's zijn best bereid om toelichting te geven!

Hoewel ik eerlijk toegeef dat ik soms zelf ook niets van mijn punten begrijp hoor :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 06:00

Gomir, heb ik eens gedaan. Gevraagd wat er nu anders moet om hogere punten te krijgen. Jury gaf aan dat ik dan rustiger moest rijden. Tempo wat meer terug. Toen ik vroeg of de tijd dan ruimer gezet ging worden, keek hij of hij het in Keulen hoorde donderen. Of te wel. Ze hadden er totaal geen rekening mee gehouden dat de tijd de laatste tijd wel aardig krap staat waardoor er geen tijd is om kalm aan te doen.

Coupons werden ook wel door secretariaat weggegooid. Zat je er op te wachten, kwamen ze niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 06:31

gomir schreef:
Ik vind het wel grappig dat iedereen nu ineens graag feedback wil. Toen dit systeem net ingevoerd werd liet ik regelmatig iets bijschrijven op de 'coupon'. Tot ik ontdekte dat die dingen vrijwel altijd regelrecht de prullenbak in gingen op het secretariaat, omdat niemand ze ophaalde :+

Overigens kun je ook eens een jurylid om uitleg vragen als je de punten niet begrijpt. De meeste van mijn collega's zijn best bereid om toelichting te geven!

Hoewel ik eerlijk toegeef dat ik soms zelf ook niets van mijn punten begrijp hoor :=

Mijn eerste BB parcours ging ik naar het secretariaat, vragen 'En nu, komt er nog een coupon met beoordeling ofzo?'
Die mensen keken me aan of ik gek was :')
Terwijl ik het juist voor BB en B heel logisch en leerzaam zou vinden om commentaar te krijgen. Waarom zat er in vredesnaam een jury dan, alleen om te kunnen lachen om de noodsprongen in het BB? :+
Dan vond ik het oefenspringen met klassement en prijzen nog leuker, won ik nog acht euro voor een vijfde plaats in het 50 cm :')
Nu betaalde ik tien euro voor een rondje springen zonder commentaar of klassement. Imo kon ik daarvoor beter ergens naar een parcours een uur gaan springen. Daar staat het ook klaar.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:26

En als secretariaat printte ik netjes alle protocollen voor de jury om ze vervolgens met alleen de stijlcijfers terug te krijgen. :+

Dat heb ik dus ook maar 1 jaar gedaan. De protocollen werden idd ook maar door een enkeling meegenomen en nu vraagt niemand er meer om. Maar dat is ook kip-eiverhaal. Want waarom zou je om een protocol vragen waar niks op staat terwijl de jury denkt waarom zou ik er wat op zetten als niemand erom vraagt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:27

Ik denk dat veel ook te maken heeft met je referentiekader. Ik ben zelf net iemand die snel over gaat naar de volgende klasse. Mij hoef je dus niet te remmen door het winstpunten behalen lastig te maken. Heb de klasse B eventing tot in den treure uitgereden totdat ik het zelf bijna zat was. Toen pas overgestapt naar de volgende klasse.

Maar ik zie om mij heen natuurlijk wel ruiters die zo snel mogelijk over gaan en dan hun neus stoten. Dat is misschien de groep ruiters die de doelgroep is van deze laatste wijziging?

Maar is die groep dan zo groot? Geen idee hoor.

Gomir: en dat is dan nog wel het ergste. Als jij het zelfs niet snapt ;)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:45

Ik denk dat het goed zou zijn als meer wedstrijden het zouden doen zoals in Bergen op Zoom dit weekend in de klasse B. Juryleden stonden in het midden van de ring en werkten met bordjes om de stijlcijfers per onderdeel aan te geven. Daarnaast stond er een jurylid met een microfoon om meteen na het rondje toelichting te geven. Veel deelnemers gaven aan dit erg fijn te vinden. En als ik nu terug kijk op de uitslagenlijst (www.chboz.nl -> deelnemers -> uitslagen -> uitslagen 2015) zijn er behoorlijk wat deelnemers met een winstpunt naar huis gegaan. Als ik hier het commentaar zo hoor zou het vaker op deze manier moeten gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:57

Ik sluit me aan bij Percy :j

Daarnaast inderdaad, in de dressuur is 60% 1 wp. 65% al 2 wp's en je kunt een onderdeel volledig verprutsen zonder al te veel schade.

Overigens heb ik het ook meegemaakt dat ik naar het secretariaat ging voor mn protocollen springen en dat ze die niet hadden. Daar leer je dan inderdaad niets van.
Ook trouwens 1 keer meegemaakt dat de jury na afloop van de combinatie gelijk de punten en toelichting doorgaf via de omroepinstallatie. Goed idee, maar in hoeverre je als ruiter dat oppakt als je nog vol van de adrenaline zit is een tweede.

Het 'bergen op zoom' scenario klinkt ook als heel leerzaam voor de ruiters :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:03

Ik heb ook wel eens mijn coupon opgehaald, als ik mijn cijfer niet meer zeker wist of slecht heb gehoord. Daarvoor is het handig, anders heeft het geen toegevoegde waarde. Tegenwoordig noemen ze elk onderdeel en elk cijfer al apart.
Om nou na elke combinatie commentaar te geven wordt denk ik niet ingevoerd. Dat kost veel te veel tijd en kunnen er minder mensen starten.

Gewoon schrijven op een coupon. Kort en duidelijk, net als SGW en als dressuur. Dat is de meest ideale oplossing denk ik.
Zoals NK's en Overijsselse kampioenschappen is het wel leuk om live commentaar te geven. Dan is er ook de ruimte voor.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:42

In de tijd van de coupons altijd mijn staatje opgehaald als ik mijn dressuur uitslag kreeg en de coupons er ook lagen. Maar inderdaad nooit feedback gekregen behalve de punten.

De prof's zullen idd hun papiertje nooit gaan ophalen, maar die amateur misschien wel. Ik ieder geval wel, vooral als ik niet snap waar het aan ligt dat ik zo'n lage stijlpunten krijg.

Na het springen krijg ik ook nooit mee welke stijlpunten ik heb gereden. Ben ik helemaal nog niet mee bezig. Hoop dus altijd dat omstanders het hebben gehoord.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:43

Mijn vader filmt altijd net zo lang tot ze punten noemen. Erg handig! Meestal blijf ik ook wel in de baan bij een luidspreker tot ze het zeggen. Maar soms is het ook totaal niet te verstaan..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:16

Apple schreef:
Ik sluit me aan bij Percy :j

Daarnaast inderdaad, in de dressuur is 60% 1 wp. 65% al 2 wp's en je kunt een onderdeel volledig verprutsen zonder al te veel schade.

Overigens heb ik het ook meegemaakt dat ik naar het secretariaat ging voor mn protocollen springen en dat ze die niet hadden. Daar leer je dan inderdaad niets van.
Ook trouwens 1 keer meegemaakt dat de jury na afloop van de combinatie gelijk de punten en toelichting doorgaf via de omroepinstallatie. Goed idee, maar in hoeverre je als ruiter dat oppakt als je nog vol van de adrenaline zit is een tweede.

Het 'bergen op zoom' scenario klinkt ook als heel leerzaam voor de ruiters :j

Andersom gebeurd het ook vaak dat secretariaten ze wel hebben en niemand ze op komt halen.
Daarnaast staat er nu vaak amper wat op op je cijfer na, niet heel gek dat die niet opgehaald worden. Misschien dat dat anders word als er commentaar bij geschreven word. Maar ze zijn alles toch aan het digitaliseren bij de KNHS en hier word alles tijdens de springwedstrijd al in het concoursprogramma opgeschreven door iemand die naast de jury zit. Maak een opmerkingen vakje in het concoursprogramma en laat dat digitaal samen met de uitslagen downloaden naar de KNHS site. Kan iedereen het zo terug zien als hij of zij dat wilt.
Zou te doen moeten zijn. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:51

Maar dan wordt dat commentaar wsl ook (deels) zichtbaar in de online uitslagenlijsten en daar zit dan weer niet iedereen op te wachten :=

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:58

Ze kunnen je punten toch ook zien en je ook zien rijden? Dat commentaar maakt dan toch niet uit. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:01

Nee dat lijkt me geen goede regeling dat iedereen op elk moment de commentaren kan zien :n

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:28

Hoezo? Als ze het omroepen kan iedereen dat toch ook horen?
Of is het te confronterend?
Mij lijkt het wel een goede oplossing.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:30

Omdat het dan ten alle tijde terug is te vinden door jan en alleman. Heel anders dan een selectieve groep op een wedstrijd. Daarbij ben ik ook niet voor omroepen :)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:38

Ik heb het hele topic gelezen. En ik ben geen springruiters dus ik begrijp het vast niet. Maar heb toch een vraag.

Wij hadden een jongen die graag wilde gaan springen. Maar hij kon echt niet rijden. Hij had 1 punt nodig in de dressuur en die kreeg hij dus maar niet. Een jaar zijn best gedaan. Uiteindelijk een paard van een ander geleend die z reed en daar dressuur mee gestart. Dat paard kende echt alles. Duurde nog even maar uiteindelijk had hij zijn puntje.

Die zou nu dus ook vast lopen in het B springen. Terecht denk ik.

Als ze de dressuur zo belangrijk vinden kunnen ze dan niet beter zeggen dat je bijv 3 punten in de B dressuur moet hebben voordat je gaat springen en het springen weer echt houden voor springen? Of zeg ik nu iets heel doms.....