Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiokir

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:53

Gister voor het eerst officieel gestart in noord sleen.
En kreeg veel complimentjes van andere ruiters.

vooral over de hoogte en dat ze het erg stoer vonden.

Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:16

Wat een mooierd zeg! Volgens mij heeft zij ook wel prettige gangen! Ik zou wel proberen wat meer aan aanleuning te werken, maar ik mag zelf niet zeuren hahaha

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:34

Bralindy schreef:
Wat een mooierd zeg! Volgens mij heeft zij ook wel prettige gangen! Ik zou wel proberen wat meer aan aanleuning te werken, maar ik mag zelf niet zeuren hahaha

Dankje wel, ja klopt maar goed we hebben dan ook maar een weekje goed getraint :o
maar dat moet wel goed komen.

hij heeft inderdaad prettige gangen en is goed aan het been. Alleen kom ik soms net even een stukje te kort in lengte. Maar oefenen oefenen en nog eens oefenen. :j

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:42

Fiokir schreef:
Bralindy schreef:

Dankje wel, ja klopt maar goed we hebben dan ook maar een weekje goed getraint :o
maar dat moet wel goed komen.

hij heeft inderdaad prettige gangen en is goed aan het been. Alleen kom ik soms net even een stukje te kort in lengte. Maar oefenen oefenen en nog eens oefenen. :j

Grappig !
Ik heb je in de ring gehad ! :-)

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:16

hahaha het wereldje is klein :)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:49

Lees hier veel mbt conditie van een trekpaard....
Je kunt de conditie van een trekpaard flink opschroeven als je goed traint.
Je kunt er aardig wat km mee rijden kijk maar naar jaan81, d'r mee dressuren en of incidenteel sprongetje mee maken.
Zitten alleen een paar maren aan;
Je kunt trainen wat je wil maar qua tempo snelheid en uithoudingsvermogen gaat een trekpaard het niet redden tov bijv een kwpner. Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat ze het qua longinhoud/capaciteit gewoonweg niet halen.
Daarnaast als je zoveel met ze traint net als dat er met een kwpner vaak wordt gedaan dan gaan ze nog minder lang mee dan dat ze al gaan. Ze worden minder oud dan andere paarden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), maar de gemiddelde leeftijd van een trekpaard ligt op 9-10 jaar. De leeftijd tot waarop je echt fanatiek met ze kunt rijden is een jaar of 13-14, hierbij heb ik t wel over tp die bijv vanaf jongs af aan altijd menwedstrijden hebben gelopen. Niet over tp die 1 of 2 x per week een ritje maken.
Er wordt hierboven geschreven dat trekpaarden meestal worden gekocht door mensen die toch niet zoveel rijden of met een buitenritje in de week ook toekomen. Tuurlijk over het algemeen is dat ook zo. Daarnaast moet je je afvragen of het wel reëel is om met een trekpaard 5-6 dagen in de week stug te trainen.
Ik rij heel fanatiek men- en dressuur wedstrijden en flink wat km over straat maar je moet nooit vergeten dat het een trekpaard is! Je moet zorgen dat wat je wil en wat je doet haalbaar moet zijn en blijven voor je paard. (Geldt immers voor alle paarden).

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:01

@Nadiine;
Wedstrijden rijden met je koudbloed is leuk maar zeker niet altijd.
Je moet flink wat doorzettingsvermogen hebben en altijd voor ogen houden dat je voor jezelf rijdt.
Kan er pagina's van vol schrijven wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt,
gelukkig ook leuke dingen hoor zeker!
Helaas ook een hoop minder leuke dingen. Dat je naar huis gaat en denkt waar doe je het eigenlijk voor? En niet alleen vanwege punten maar ook door reacties van jury's, omstanders, organisaties en accomodaties waar je rijdt.
Het is en blijft soms lastig voor jury's (logisch lijkt mij).
Een hoop kunnen daar goed mee om gaan maar ook zeker gevallen die liefst gedurende je proef wat anders zouden gaan doen .
Maar zolang jezelf en je paard er plezier van hebben dat is het allerbelangrijkste.
En ook trots zijn op je paard ook al heb je geen winst gereden en bedenken volgende keer beter....

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:33

(Marjotje82 hierboven is dus Z met d'r trekpaard!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:41

De gemiddelde leeftijd van het KWPN-paard is, schrik niet, 6 of 7.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:57

Ja dat is idd heeel laag... :(
Voordeel van een kwpner (als tie t haalt natuurlijk) is dat je er langer mee door kunt rijden, al gauw tot n jaar of 18-20 of nog langer. En dan bedoel ik niet alleen n buitenritje :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 01:00

Mijn oudste is 18. Op 1.5 a 2 j beleerf op kordeel, heeft trekwedstrijden gelopen. Daarna een jaar of 4 niks gedaan. En op haar 8 jaar heb ik haar beleerd. Rij nu toch al 10 j vrij intensief dressuur, ze heeft een paar jaar wekelijks gesprongen. En ik doe jaarlijks een tiental dagritten (30-40 km.)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:42

@duhelo; schrijf ook uitzonderingen daar gelaten ;) :)
En t scheelt vaak best een hoop als ze zo jong een poos niks hebben gedaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:16

marjotje82 schreef:
@duhelo; schrijf ook uitzonderingen daar gelaten ;) :)
En t scheelt vaak best een hoop als ze zo jong een poos niks hebben gedaan.

ik denk dat het vooral scheelt wat en hoe ze het gedaan hebben. mijn oudste is in handen geweest van iemand die in behoorlijk negatieve ain bekend is. zorgt absoluut niet goed voor zijjn paarden, alles moet met geweld. (hoeven bekappen doorze met een spade af te steken, een 2 jarige die nog nooit in de hand geweets is een scherp bit instoppen, zadel en ruiter erop en loop maar mee id koers, etc ...
die deed ook trekwedstrijden, mijn paard is daar behoorlijk verknpt vandaan gekomen ...

bij een gemiddelde bokker zullen de paarden nooit zoveel te verduren krijgen. Mijn jongste is nu 5, twwee jaar ohz, maar we zijn nu pas bezig met de galop en een zijgangetje ... die zal niet verslijten hoor :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:15

FF off topic..

Wie gaat er naar (of doet er mee aan) de Power Horse Competitie in Halsteren 30-31/08??

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:21

Ayasha schreef:

Maar ik zou dit graag onderbouwd zien... (een link)
Dus waarom er zoveel vroeg sterven.
Is dat vooral door blessures en waardoor zijn die gekomen??? Of het om Nederland gaat of niet?
Want gelukkig in mijn omgeving worden de meeste een heel stuk ouder, echter kom ik weinig met veulens in aanraking...

vraag me namelijk af of het wel klopt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:24

Over de Begin vraag van dit topic. Een goed gereden paard is leuk om naar te kijken. Een paard die moeite geeft met het gevraagde of een ruiter die moeite heeft met het uitvoeren is imo niet leuk.
Dus voor zowel de zwaardere als de gangbare combinaties ligt het niet alleen aan het ras.

Maar om het er goed uit te laten zien bij koudbloeden, zal je behoorlijk moeten kunnen rijden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:38

sneeuwpop schreef:
Ayasha schreef:

Maar ik zou dit graag onderbouwd zien... (een link)
Dus waarom er zoveel vroeg sterven.
Is dat vooral door blessures en waardoor zijn die gekomen??? Of het om Nederland gaat of niet?
Want gelukkig in mijn omgeving worden de meeste een heel stuk ouder, echter kom ik weinig met veulens in aanraking...

vraag me namelijk af of het wel klopt.

Die leeftijd klopt. Maar dat is inclusief alle veulens die doodgaan en paarden die de 3 jaar niet halen ivm erfelijke problemen of ongelukken in de opfok die trekken dat gemiddelde fors omlaag.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:04

Je kan wel zeggen dat het klopt, maar dat is nog geen onderbouwing. Ik hoor die leeftijd hier op bokt ook altijd, maar in de rest van de wereld heb ik er nog nooit iemand over gehoord. Of een wetenschappelijk verhaal over gezien.

Op Bokt denkt men ook dat je na een (half) jaar verzorgen eigenaar van een paard bent geworden, dus ik neem bokt-wijsheden nog al eens met een korreltje zout.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:31

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:54

Anoeska schreef:
Je kan wel zeggen dat het klopt, maar dat is nog geen onderbouwing. Ik hoor die leeftijd hier op bokt ook altijd, maar in de rest van de wereld heb ik er nog nooit iemand over gehoord. Of een wetenschappelijk verhaal over gezien.

Op Bokt denkt men ook dat je na een (half) jaar verzorgen eigenaar van een paard bent geworden, dus ik neem bokt-wijsheden nog al eens met een korreltje zout.

Dat zijn nummers van de verzekerings maatschappijen, heeft niets met wetenschap te maken :+ .
Die nummers zijn al zo vaak in het nieuws verschenen, ga het niet voor je opzoeken.
Van alle paarden in NL is geen gemiddelde leeftijd bekend dat ivm gebrekkige registratie.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:32

Dus dan is het alleen van verzekerde paarden. Hoeveel % van alle paarden zou dat zijn? En denk je dat dat representatief is voor alle paarden? Lijkt me onwaarschijnlijk..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:30

Er is nou eenmaal geen data van alle paarden in Nederland ivm gebrek aan registratie.
Maar als je er even over nadenkt is een jaar of 7 ontzettend logisch. Een hele berg paarden legt het loodje voor het 3e jaar. Dan breng je het gemiddelde wel naar een jaar of 7.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:33

Als het van de verzekeringsmaatschappij komt en het dus Wsl (! ) over paarden uit de verzekering gaat, dan vind ik dat niet representatief.
In de verzekering worden ze sneller afgekeurd wanneer een paard zogezegd totalloss is. (Kosten hoger dan de waarde)
Voor hen zijn die cijfers belangrijk om de premie te berekenen... ook zijn die cijfers leuk voor mogelijke klanten die bang zijn dat hun paard iets gaat krijgen...

om niet te zwijgen over de paarden die na max 16 jaar niet meer verzekerd worden trekt het gemiddelde ook sterk omlaag
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 29-07-14 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:36

Het gaat bij de verzekering over SPORT paarden. Het gemiddelde sportpaard haalt dus de 7 jaar.
Het gemiddelde shetje haalt of de 1 jaar niet (slacht veulens) of wordt een jaar of 30. Dat zijn dus gewoon hele andere getallen.
Aangezien niemand paardenbelasting wil betalen moet je maar blij zijn dat die nummers niet bestaan, want dat zou betekenen dat ze van elk paard weten waar hij is en op dat moment kun je de paardenbelastingaanslag snel op je deurmat verwachten ben ik bang.

In zwitserland staan wel alle paarden geregistreerd overigens en daar ligt het gemiddelde op 10 jaar (volgens de cijfers van de overheid).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:42

Je zou het aantal slachtpaarden kunnen controleren en het aantal die bij de rendac zijn opgehaald...