Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:04

Ik vind dat er appels en peren worden vergeleken.
De vraag is of de jury commentaar mag geven op het gewicht van de ruiter.

Ik vind van wel. Je verwacht van alles van het paard, dus dan moet je er zelf ook wat aan doen.
Wat de achtergrond ook is.

Het is wel aan de jury om dit op een nette opbouwende manier te doen.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:05

Relaxed schreef:
Tango1979 schreef:
Bovendien: ik ken verschillende amazones van dik in de 1.80 die echt wel over de 75 kilo komen. En wat denk je van mannen?

Ik ben benieuwd wat jullie schatten nav het filmpje in mijn onderschrift......... :+

mooi filmpje,
ik vind jou niet dik ofzo gewoon mooi gevuld
(vind ik persoonlijk het mooist)

Dizzy505

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:17

Nou ik was laatst op een onderlinge spring wedstrijd daar deed ook een vrouw mee en eerlijk gezegt zag het er echt niet uit deze vrouw was echt veel te dik en dan zat ze op een smal gebouwd paard , ik vind als je zo dik bent moet je niet meer op een paard gaan zitten(mensen die dik of stevig zijn vat dit niet gemeen op het was gewoon zielig voor het paard ) dus ik zou het niet raar vinden als de jury hier netjes opbouwend commentaar op gaf.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:17

Ik persoonlijk vind het als jurylid niet echt een fraai gezicht, zelfs als de ruiter het paard niet in de weg zit.
We beoefenen nog altijd de paardenSPORT. Hoe kun je nu van je paard een athletisch lijf en dito sport verwachten als je dat zelf niet hebt? Ik zeg er zelf nooit wat van als jurylid maar eigenlijk vind ik best dat de KNHS daar regels over zou mogen stellen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:31

Blijft een feit dat iemand van 150cm met 70 kg al zwaar overgewicht heeft, maar nog steeds "maar" 70 kg weegt...hoeft een paard helemaal geen last van te hebben, want 70 kg is 70 kg, of dat nu verdeelt is over een lengte van 150 of 180.. Dan gaat het dus om het plaatje en niet om de rijvaardigheid of overbelasting als je het wilt verbieden. En eerlijk gezegd: ik vind zat andere dingen ook erg lelijk, moeten die dan ook berispt worden? (haakneus, wratten/ moedervlekken in het gezicht, overbeharing, scheef gebit, kromme rug..etc)

Volgens mij zit de jury er om rijtechnisch te beoordelen en als het overgewicht de technische vaardigheden in de weg zitten, dan hoeft daar niet perse iets van gezegd te worden, dan zie je dat sowieso terug in de punten. Een goede proef is een goede proef en een paard dat niet goed kan lopen omdat het te zwaar belast is, zal nooit een goede proef lopen!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:44

Dat is gewoon niet waar. Het verschil met vet en spier is duidelijk merkbaar.

Daarbij zijn dingen als een haakneus geen probleem voor het paard.

Een proef met een paard dat te zwaar belast is, zal niet winnen Wsl. ...maar vind het naar het paard toe niet eerlijk.
Ook de andere dingen Die niet eerlijk zijn tegenover het paard, zouden moeten worden bestraft in de proef - hier gelden wel regels voor...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:49

Ik moet wel zeggen dat ik een keer een paard niet heb verkocht aan de geinteresseerde, die bood de vraagprijs maar ze was zo tonnetje rond en ik zag dat paard ( van 1.80) echt met opstijgen door zijn voegen zakken zowat. Ok ,daarnaast was ze ook nog uiterst onvriendelijk in der wijze van rijden :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:54

Heb ook zoiets mogen aanschouwen bij een stalgenootje die haar paard te koop had staan. Ze had gezegd of het een probleem was dat ze mollig was over de telefoon. Da's geen probleem. Echter viel ze niet meer in de categorie mollig en verbaasde me dat er een rijbroek was in die maat. Van netjes rijden was ook geen sprake.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:59

Doet me denken aan een verhaal wat ik laatst hoorde van een goede kennis. Een veel te zware dame kreeg te horen, van de jury direct na de proef, dat ze geen winstpunten kreeg vanwege haar gewicht en dat ze eerst maar eens flink moest afvallen....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:03

Ellerhuisje schreef:
Doet me denken aan een verhaal wat ik laatst hoorde van een goede kennis. Een veel te zware dame kreeg te horen, van de jury direct na de proef, dat ze geen winstpunten kreeg vanwege haar gewicht en dat ze eerst maar eens flink moest afvallen....

Fijne jury :7 mag hopen als het paard wel fijn en rijtechnisch goed door de baan ging,
ze wel haar punten kreeg die ze daadwerkelijk verdiende!

kijk gaan ze slecht door de baan en rijtechnisch frut, prima dat je geen punten krijgt, maar iemand punten op gewicht veroordelen nee!
Punten op onderdelen, de uitvoering...de rest neem je maar mee in het punt voor houding en zit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:17

Faline schreef:
BaileyMix schreef:
Dit topic is werkelijk één grote kermis geworden waarin alles uit de kast wordt gehaald om het goed te praten _O-

Ongelooflijk dat mensen (hier) gewoon niet beseffen dat het paard geen donder heeft aan het emotionele verhaal achter het overgewicht. Want ja, het is super vervelend als die kilo's er maar niet af gaan, als je door ziekte aan bent gekomen of weet-ik-het wat de reden is, maar daar heeft het paard niks aan. Het paard sjouwt zich alsnog een ongeluk. Ook als de ruiter 'mee zit' is die 100 kilo nog steeds 100 kilo. Al is het een Lichte Tour ruiter, die 100 kilo is nog steeds 100 kilo. En als dat al niet onprettig voor het paard is op het moment zelf, zullen er wel lange termijn gevolgen aankleven.

En als je nou af en toe recreatief een rondje stapt, oké. Maar ook nog serieus op wedstrijd gaan en van je paard eisen dat hij presteert... Ongelooflijk, wat een enorme betonnen plaat hebben sommige mensen toch voor hun kop!

Ben het met je eens dat het paard niks aan excuses heeft.

*knip*

Maar nu de aanvallen weg blijven heb ik alle vertrouwen er in dat het de goede kant weer op gaat.

Post was niet persoonlijk op jouw bedoeld, was ook niet kwetsend bedoeld, daarvoor excuses als het wel zo overkwam!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:22

Ik word zo moe van wat jan en alleman maar vindt waar de jury wel/niet op letten en wel/niet iets van moet mag zeggen -O- .
Wat de jury MOET wordt aangegeven in het reglement. En dat reglement wordt uitgegeven door de KNHS.
Bij dressuur is dat zonder aanziens des persoons en paards aan de hand van ca. 30 onderdelen beoordelen in hoeverre de combinatie voldoet aan het skala, passend bij het niveau van de rubriek. En daar passend commentaar bij geven en dat alles in ca. 8 minuten! Verder zijn er duidelijke regels over uitsluiting en diskwalificatie. En voor iedereen die het verschil daar tussen niet weet verwijs ik graag naar de reglementen. Allemaal te vinden op de site van de KNHS.

Om op de topic titel terug te komen: nee, de jury mag reglementair niet ingrijpen. Zoals al meerdere juryleden hier hebben aangegeven. En als je dat niet aanstaat verwijs ik je naar de KNHS. Klim in de pen en schrijf een bevlogen brief waarom jij vindt dat de reglementen gewijzigd moeten worden en juryleden voortaan te dikke ruiters moeten diskwalificeren. En zet er dan gelijk bij hoe we dat gaan vaststellen. :j
Ik vind het een taak voor de trainer.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:28

Kom op , ik vind sommige reacties wel heel aanvallend hoor voor mensen die iet wat te dik zijn..
Het komt er bij sommige mensen op neer: als je te dik bent , niet op een paard zitten. Ja je hebt een punt het is niet goed voor de rug van een paard maar d'r zullen heus wel grote flinke paarden waarom iets wat dikkere mensen wel op kunnen rijden. En het is niet als je 15 kilo's te zwaar bent dat je dit gewicht zomaar even kwijt raakt in een maand tijd!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:38

Poe, of het de taak moet zijn... dat weet ik niet maar vind wel dat het bij de opmerkingen genoemd mag worden... als ik al punten kreeg afgetrokken omdat mn blouse niet netjes zat... ( who the f#ck kijkt er nu naar een blouse! :) )

Als iemand gewoon echt te dik is voor zn paard ( en er vaak ook niet zelfstandig op komt....) vind ik persoonlijk dat hij /zij niet mag rijden.... dus ook geen proeven. Ik hoop dat we nog altijd een land zijn wat dierenrechten hoog in het vaandel heeft staan...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:03

De jury kijkt dus idd naar jouw kleding, door het onderdeel 'verzorging'. Tenzij je hoger dan L rijdt, dan niet meer.

@roodvos, precies wat jij zegt. Maar dat komt bij velen niet aan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:16

Deze discussie komt natuurlijk weer van tijd tot tijd opwaaien. Maar of een jury mag ingrijpen? Geen idee. Ik denk wel dat de jury de aangewezen persoon is omdat wedstrijd rijden voor veel toch wel heel belangrijk is en een jury toch nog wel wat autoriteit heeft.
Eigenlijk is het best gek dat je wel mag aangeven als jury en instructeur als mensen grof in de hand of met het been zijn. Maar te zwaar ligt heel gevoelig. Nou ja vooral voor het paard dan letterlijk :7
Het is gewoon schrikbarend om te zien hoeveel stevig tot dikke mensen er rondrijden. En als je er dan niks aan kan doen. Het paard kan daar ook niks aan doen. Maar de dikke ruiter heeft de keus het paard niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:17

Pas als duidelijk is wat wel of niet toelaatbaar is mag er wat van gezegd gaan worden of er moet direct blijken dat het paard pijn of ongemak ervaart.

Ik ben in elk geval wel voor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:27

Leuk dat hier nu een discussie over loopt, ik loop al een tijdje met deze vraag sinds ik op een wedstrijd een paar ruiters zag rijden waarbij het zadel vrijwel niet meer zichtbaar was onder deze ruiters, benen zo breed als de zweetbladen, buik- en billenvet viel over de bomen heen. Mijn mening is dat een jury in deze gevallen zou moeten kunnen ingrijpen op basis van de KNHS reglementen. Dit heeft niks meer met sport te maken, of deze ruiter (ondanks alle vetrollen) nu mee of tegen zit.
Paardrijden is m.i. een sport waarbij discipline een belangrijke rol speelt, we verwachten van het paard dat het zijn uiterste best doet en dat het gedisciplineerd naar ons luistert, het lijkt me niet meer dan terecht dat we als ruiter ook onze uiterste best doen om het paard zo min mogelijk tot last te zijn. Daarbij hoort goed leren rijden maar ook de belasting van gewicht zo optimaal als mogelijk te houden. Dus mensen met overgewicht mogen wat mij betreft net zoals mensen die slecht rijden gewoon puntenaftrek krijgen. Mensen met extreem overgewicht (zoals ik hierboven beschreef) mogen m.i. net zoals mensen met een extreem harde/slechte rijstijl de toegang tot de ring worden geweigerd.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:31

Qua overgewicht... Sommige mensen van 1.60m wegen 80 kilo, maar passen nog wel op een stevig paard. Maar als je met 1.80m 110 kilo weegt (ik zeg maar wat), hoor je gewoon niet op een paard thuis, punt. Als je te zwaar bent om op een paard te rijden, dan stap je niet meer op voordat je niet meer te zwaar bent voor het paard.

Paardrijden is al een egoïstische sport; paard heeft nooit om een ruiter gevraagd. Om het voor het paard een beetje plezierig te houden, is het wel zo fijn als dat dier geen te zware last op zich mee moet dragen, niet waar?

Of jury's mogen ingrijpen, weet ik niet, maar als een ruiter echt een te zware last is en het paard in de weg zit, zouden ze wel mogen ingrijpen, vind ik.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:36

Ik zou volgens een heel aantal hier niet meer op een paard mogen stappen geloof ik :+

Ik rij een 20 jarige ruin, samen met nog iemand anders. Die andere persoon is echt een klein sprietje dus die is denk ik wel 30 kilo lichter dan ik. Paard loopt er echter met mij echt niks minder om en ik durf dus wel te stellen dat hij geen last van mij heeft. Nu rij ik maar 2 keer in de week en rij ik verder geen wedstrijden met hem, maar gewicht zegt echt niet altijd alles.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:40

miccamaaike schreef:
Ik zou volgens een heel aantal hier niet meer op een paard mogen stappen geloof ik :+

Ik rij een 20 jarige ruin, samen met nog iemand anders. Die andere persoon is echt een klein sprietje dus die is denk ik wel 30 kilo lichter dan ik. Paard loopt er echter met mij echt niks minder om en ik durf dus wel te stellen dat hij geen last van mij heeft. Nu rij ik maar 2 keer in de week en rij ik verder geen wedstrijden met hem, maar gewicht zegt echt niet altijd alles.

Ik keek even in jouw profiel, vind je er niet te zwaar uitzien voor zo'n paard.

Ik bedoel zelf echt mensen met zwaar overgewicht, die gewoon niet meer in het zadel passen, maar tóch opstappen. En voor een shet zal 50 kilo al te zwaar zijn, terwijl dit voor een stevig paard van 1.80 meter misschien 100 kilo is...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:41

@miccamaaike:
Je bent stevig maar zeeeeeeer zeker niet dik! En zoals eskegirl al aangaf: je past prima op een dergelijk paard als in je profiel...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:46

Thanks, maar volgens een heel aantal in dit topic hoor ik toch echt niet op een paard thuis.

Topic in mijn onderschrift geeft denk ik t beste beeld (met Max).
Weet dat ik wel wat aan de grote kant ben en voor mij is t zadel wat bij Max hoort ook niet optimaal, maar hij heeft echt geen moeite met mij. Maar goed, ik heb wel moeite met mezelf dus er wordt aan gewerkt :+

Heb toevallig van gisteren een filmpje, maar weet nog niet of ik die wel durf te plaatsen hier gezien sommige reacties.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:46

Miccamaaike en nu ben ik heel benieuwd hoe zwaar mensen jou schatten, want voor het plaatje vind ik het niet verkeerd uitzien en Eskegirl ook niet, maar je twijfelt door de reacties hier waardoor ik denk dat je richting die 90 gaat. Hier worden namelijk gewichten genoemd en het plaatje en het gewicht hoeft niet altijd overeen te komen, dat is ook waarom ik aangaf dat het moeilijk te beoordelen is voor de jury of het nog goed is voor een paard.

dit ben ik overigens en ik ben benieuwd op welk gewicht jullie mij schatten, ik ben 1.65 groot. Afbeelding

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:55

Ik zou je rond de 75 schatten denk ik. Maar het juiste gewicht schatten is erg moeilijk, mensen schatten mij ook altijd verkeerd in :'). Ik mag al helemaal nooit meer op een paard stappen hier geloof ik... Ik stap ook echt niet zomaar op ieder paard, maar ik ben ook wel eens op een paard gestapt die ik voor mezelf te klein vond om regelmatig op te rijden, maar soms was het gewoon even nodig om het rijden weer even in goede banen te leiden. Goed rijden is belangrijker dan het gewicht wat je hebt.