Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ogidni

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:53

Ja en daarom kunnen wij daar best 1 x per jaar 2 minuten bij stilstaan. Ik zit zelf ook in het bestuur van een rijverenigng en als wij op 4 mei wedstrijd zouden hebben dan zou of de wedstrijd voor 20 uur afgelopen zijn of de wedstrijd zou even stilgelegd worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:54

kesha1 schreef:
Nee dat denk ik niet en heeft niets met leeftijd te maken . Mijn oma heeft de WOII meegemaakt en me ouders koude oorlog dus ik ben me zelf ondangs mijn leeftijd er heel goed van bewust dat het zomaar weer kan gebeuren

:')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:05

Punt van bokt op zwart gooien, is dat je dan dus voor een ander beslist. Dodenherdenking gaat imo juist om vrijheid, waaronder de vrijheid voor het maken van keuzes :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:05

Facebook leefde ook nog tijdens de 2 minuten stilte

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:06

Bokt ook, zie diverse reacties, maar dat is hun goed recht. Stil zijn is ook een keuze, geen verplichting

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:07

Door dit topic en de documentaires op NatGeo sta ik er al bijna heel de dag bij stil.

Maar ik vind 2 minuten stilte toch altijd indrukwekkend, vooral als dat met veel mensen tegelijk is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:07

FOK! en Tweakers boeit het niet dat zij een keuze voor een ander maken :)). Ik vind het een mooi iets en vind het dan ook zeer terecht dat de sites op zwart gaan. Het is voor twee minuutjes en je laat als beheerder/eigenaar van de site/forum zien dat het jou ook boeit :).

Ik heb net zitten kijken naar de uitzending vanaf de Dam, altijd indrukwekkend en mooi om te zien :). Al kijk ik niet alles, als het Wilhelmus afgelopen is, vind ik het mooi geweest.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:10

Ik krijg toch altijd weer tranen in mijn ogen van dankbaarheid voor een ieder die gevochten heeft voor wat voor ons zo vanzelfsprekend is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:12

Caira schreef:
Ik krijg toch altijd weer tranen in mijn ogen van dankbaarheid voor een ieder die gevochten heeft voor wat voor ons zo vanzelfsprekend is.

Ik ook. Raakt mij altijd weer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:12

_San87_ schreef:
FOK! en Tweakers boeit het niet dat zij een keuze voor een ander maken :)). Ik vind het een mooi iets en vind het dan ook zeer terecht dat de sites op zwart gaan. Het is voor twee minuutjes en je laat als beheerder/eigenaar van de site/forum zien dat het jou ook boeit :).

Ik heb net zitten kijken naar de uitzending vanaf de Dam, altijd indrukwekkend en mooi om te zien :). Al kijk ik niet alles, als het Wilhelmus afgelopen is, vind ik het mooi geweest.

Dat eerste stukje van je mening deel ik dus niet. Juist in de oorlog is het zo belangrijk om zelf keuzes te maken, waarom dan hierin voor een ander beslissen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:15

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:

Dat eerste stukje van je mening deel ik dus niet. Juist in de oorlog is het zo belangrijk om zelf keuzes te maken, waarom dan hierin voor een ander beslissen?

Ach kom. De sites zijn eventjes niet bereikbaar om een heel logische reden (sites zijn wel vaker niet bereikbaar, raar maar waar :))). Twee minuutjes. Twee minuutjes die je als persoon aan alles kunt besteden behalve FOK!en of op Tweakers.net surfen. Want zij kiezen ervoor wél aan dodenherdenking te doen, op zwart te gaan. En ik vind dat een mooi iets.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:15

Ik vind het ook een mooi gebaar, net als dat veel zenders ook gewoon een stilstaand beeld hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:17

vuurneon schreef:
Ik vind het ook een mooi gebaar, net als dat veel zenders ook gewoon een stilstaand beeld hebben.

Precies. TV zenders en radio programmeren nationale dodenherdenking ook in :). Je wordt daardoor niet gedwongen om stil te zijn, je hebt alleen even pech als je graag wat wilt posten, of je programma ietsje later begint.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:24

Als je denkt dat het mijn punt is dat het drama is dat de site niet bereikbaar is, sla je de plank volledig mis...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:28

LadyMadonna schreef:
Als je denkt dat het mijn punt is dat het drama is dat de site niet bereikbaar is, sla je de plank volledig mis...

Ik denk niet dat dat je punt is, zoals je kunt lezen type ik: 'Want zij kiezen ervoor wél aan dodenherdenking te doen'. Zoals je zei, iedereen heeft de vrijheid te doen wat ze willen, zelf keuzes te maken. Dus de beheerders van eerder genoemde sites ook :). De zenderbazen ook. De radiobazen ook. En zij kiezen ervoor op zwart te gaan, dan wel de uitzendingen aan te passen om dodenherdenking in te passen.

Lang leve vrijheid.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 04-05-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:29

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:

Als ze niet op zwart gaan is dat toch ook een beslissing? Ik hou wel van een beetje visie.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:39

vuurneon schreef:
Caira schreef:

Ik ook. Raakt mij altijd weer.

Dat had ik ook. De tegenstelling in aanwezigen op de Dam raakte mij ook heel erg. De oudere veteraan en kinderen, allen op eigen manier herdenkend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:39

Onze twee minuten stilte zijn omlijst door een kwartier lang gekef van de buurhond die even voor 8 naar buiten werd gegooid met als achtergrond geluid de snoeiharde house van buurmeisje van 20. ;( echt vreselijk gewoon. Verder was het rustig op straat zowaar. Is wel eens anders geweest. Nu de buren nog opvoeden eigenlijk.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:46

Ik weet niet of dit ging om Hippisch Centrum Hulten, maar daar is om 8 uur de wedstrijd gewoon even stil gelegt

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:20

Ik vind het ook altijd wel indrukwekkend om te zien op de dam.
Ook vind ik het mooi dat toch erg veel organisaties er wel voor kiezen om mee te doen met de nationale herdenking.

Wat me op de een of andere manier dan wel weer een beetje vreemd overkomt is al die militairen die daar dan met wapens staan. Dat voelt toch een beetje raar vind ik.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:56

miss_lizje schreef:
Het kijken naar een documentaire of goede film grijpt mij veel meer aan.

Een film is niet echt hè, alle doden die gevallen zijn (en nee, niet alleen WOII) wel.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:02

_San87_ schreef:
Ik denk niet dat dat je punt is, zoals je kunt lezen type ik: 'Want zij kiezen ervoor wél aan dodenherdenking te doen'. Zoals je zei, iedereen heeft de vrijheid te doen wat ze willen, zelf keuzes te maken. Dus de beheerders van eerder genoemde sites ook :). De zenderbazen ook. De radiobazen ook. En zij kiezen ervoor op zwart te gaan, dan wel de uitzendingen aan te passen om dodenherdenking in te passen.

Lang leve vrijheid.

Prima, lang leve de vrijheid: maar al die mensen die niet 'doen' aan dodenherdenking zouden dan ook net zo principieel niet aan 5 mei moeten doen (immers, ze doen dit al door het jaar heen). Maar toch denk ik niet dat iemand dan zegt: ik ga wel werken of naar school op die dag. Dus het is ook nog een beetje dubbel. Heel principieel (als ik iedereen hier moet geloven die dat zegt) als het komt op herdenken van de doden, maar de voordelen ervan wél nemen, ook al is dit op veel bedrijven maar eens in de 5 jaar (maar Rijksdiensten vaak ieder jaar). Ehhh %)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:06

Ik weet niet wie er gekeken heeft, maar echt indrukwekkend die speech van Eberhard v.d. Laan. Ging over begrip voor een andermans standpunt (al vat ik het wel vrij samen). Ik had de tranen in mijn ogen (mijn moeder heeft in een concentratiekamp gezet omdat ze in het verzet zat). En nee: mijn moeder is de meest verdraagzame persoon die je kunt bedenken. Die heeft het er niét met de paplepel bij mij ingegoten om stil te zijn tijdens dodenherdenking. Maar hoe meer ik juist wél kijk, hoe beter ik haar en iedereen uit die tijd begrijp al deed ik dit al zo lang als ik me kan herinneren.

Ik hoop dat als we ooit weer in zo'n situatie belanden er mensen in het verzet zullen gaan en mensen hun recht van vrijheid zullen verdedigen, maar als ik dit topic lees, zie ik het in sommige gevallen somber in (en neeeeeeeeee, voel je niet aangesproken, stel je voor !).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:13

Ik heb hem gehoord en hij was heftig. Al raakte het verhaal van Jan Terlouw me ook heel er veel. Het liefst kijken we naar de sobere herdenking op Waalsdorpervlakte. Simpel, zware klok en de natuur dat is het. Meer dan genoeg.

Voor en na die tijd op nederland 2 gekeken naar het verhaal over het kasteel in Barneveld waar ik nog nooit iets over had gehoord. Idem het verhaal van Theresienstadt. Ook erg heftig en best wreed eigenlijk hoe die propaganda is opgezet. Leuk de kinderen speelgoed geven en laten zingen wetende dat ze snel daarna vernietigd gingen worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:16

En precies zoals ik al dach...hier niemand die er rekening mee hield...

Ikzelf stond in het cafe en de muziek op skyradio ging uit...

De rest van t bedrijf en personeel is doorgegaan...