Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

Nies_

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:18

Startkaart dan toch :))

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:22

Nies_ schreef:
Startkaart dan toch :))

Oh ja, natuurlijk. Die moet natuurlijk ook nog zo'n foto samen met het paard insturen om op de startkaart te plakken! ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:26

hahaha jeugdsentiment, op een sta ik nog jankend op :')
in de winterkou, in een gehaakte trui met rubberen laarsjes en mijn pony wou niet stilstaan :+

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:45

Ik heb hier alles meegelezen en had een bepaalde gedachte hierbij waarom ik voor een aparte stichting/vereniging was en nu kwam ik toevallig dit stukje tegen.. het is niet zozeer het niet willen starten tussen de profs, ik denk alleen dat er heel wat jury's tussen zitten die je wel vergelijken met dit plaatje.. Onderstaande link bevestigt dit ook een beetje, want ik heb zelf het idee dat het hier in de regio steeds meer gebeurd.. En met mijn pony tussen de paarden heb ik het idee dat ik hier weleens op wordt afgerekend. Niet overal hoor! Echt niet! Maar er zitten nog altijd jury's tussen.. En ook heb ik het idee hoger je komt, hoe lastiger het wordt. Maar in dit stukje wordt het duidelijk toegelicht wat ik bedoel..

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/blo ... jzer/4356/

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:52

Dat vind ik dan weer meevallen. Ik ben ondertussen 1 keer M1 gestart met een apart gekleurde net-geen-D-pony-meer (1.51) maar ik heb niet vaak gehad dat ik echt niet begreep waarom ik minder punten had. Ik verwacht eigenlijk dat dat vanaf nu gaat komen, dat ik moeilijker tegen de grote paarden op kan boxen.
Er is een keer een jury geweest die heeft gezegd dat ik met dat dier niet naar het dressuurplaatje toe zou kunnen komen (wat ik niet met hem eens ben, denk dat het meer aan mijn rijden ligt dan aan het dier) maar ook daar kon ik, zij het met hangen en wurgen, nog wel een winstpuntje kapen.
Ik ben me er wel van bewust dat ik echt een superproef moet neerzetten om in de prijzen te zitten, maar ook dat is al wel verschillende keren gelukt.
Ik denk ook niet dat dat iets is wat zou verbeteren bij de amateurs, ook amateurs kunnen verrekt mooie paarden bij hebben natuurlijk :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:01

Toch denk ik dat als die een mooi paard hebben gewoon liever voor de prijzen rijden bij de KNHS wedstrijden..

Tot en met de L2 had ik ook weinig problemen hoor, maar nu in de M1 en vooral de laatste maanden merk ik dat het lastiger is. Idd je moet een perfecte proef neerzetten, anders lukte het niet. En dat is nou juist het probleem, met alleen een nette proef red je het niet meer.. En ik wil ook zeker niet zo zijn als zoveel pony rijders tussen de paarden, want als je gewoon een goede proef neerzet, kan de jury er niet om heen. Maar ik ben een paar keer achter elkaar de verkeerde jury tegengekomen denk ik..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:08

Ik heb ook gestart met een gewoon paard.
De eerste plek heb je dan zelden, want ja waar ik blij was met die 6 voor die uitgestrekte gang omdat het paard niet meer had, had dat paard dat beter kan bewegen een 8.
Maar dat is toch logisch en eerlijk gejureerd?
Een winstpunt had ik dan bijna altijd wel weer en liet mensen met hele goede paarden, maar slecht gereden proeven achter me :)
Op een zeer enkele keer na heb ik het niet oneerlijk gevonden in wat de jury voor plaatsing en beoordeling had.

En ja natuurlijk staan dan mensen voor je met betere paarden, zeg maar gerust meer centen. En ja daar zitten ook vaak mensen bij die het voor hun beroep doen.
En dat laatste is niet altijd fijn die hebben toch veel meer ervaring.
Maar de amateur met centen en een beter paard blijft ook altijd, dus je raakt nooit van het probleem af.
Dan kun je niet meer dan voor jezelf die fijne proef neer zetten, maar ook eerlijk naar je als combinatie kijken.
Die winstpunt kan iedereen rijden, de eerste plek is wat anders.
Maar ik mis die zelfreflectie wel bij veel ruiters.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:12

Waar het mij vooral gewoon even om ging en daarom had ik ook het artikel bijgevoegd: Er wordt niet meer gekeken naar wat de combinatie kan, maar in hoeverre het aansluit op het perfecte plaatje..

Ik denk gewoon dat dat anders zou zijn met een soort van vereniging voor amateurs...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:15

Ja maar die amateur kan ook een goed paard kopen.
En waar jij dan blij bent met dat zesje heeft dat paard daar toch die 8.
Dat had ik met mijn vorige paard ook, die deed stinkend zijn best en dat werd echt wel gewaardeerd door een jury. Want een 6 is dan geen verkeerd punt.
Maar veel ruiters gaan dan zeggen hij doet het voor een 8. Ja voor dat paard wel, maar wat geef je dan dat paard wat echt meer ruimte pakt, een 6 want die kan meer? Dat kan toch ook niet?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:17

Urielle schreef:
ook amateurs kunnen verrekt mooie paarden bij hebben natuurlijk :)

Ik zie dit hier in de buurt steeds vaker, zeker bij de grotere wedstrijden/selecties :j dus idd vaak amateurs nog boven de profs!

De tijden van vroeger zijn veranderd, geen lelijke knollen met de flossen er nog aan en ruiters die maar wat aanklooien...
Iedereen heeft voortaan (goed) les en mooi materiaal, dat was 10/15 jaar geleden wel anders!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:19

Naath86 schreef:
Ik heb hier alles meegelezen en had een bepaalde gedachte hierbij waarom ik voor een aparte stichting/vereniging was en nu kwam ik toevallig dit stukje tegen.. het is niet zozeer het niet willen starten tussen de profs, ik denk alleen dat er heel wat jury's tussen zitten die je wel vergelijken met dit plaatje.. Onderstaande link bevestigt dit ook een beetje, want ik heb zelf het idee dat het hier in de regio steeds meer gebeurd.. En met mijn pony tussen de paarden heb ik het idee dat ik hier weleens op wordt afgerekend. Niet overal hoor! Echt niet! Maar er zitten nog altijd jury's tussen.. En ook heb ik het idee hoger je komt, hoe lastiger het wordt. Maar in dit stukje wordt het duidelijk toegelicht wat ik bedoel..

Wat er plat door de bocht in dat stuk geschreven wordt: er zijn juryleden die niet capabel zijn om de capaciteiten van in te zien en daarnaar te oordelen bij het toekennen van de cijfers.

Niks nieuws onder de zon en die nieuwe vereniging zal daar niks aan veranderen. Zolang de NHS het accepteert en de ruiters er niet tegen in het geweer komen, zal er niks veranderen.

listiglistje schreef:
Urielle schreef:
ook amateurs kunnen verrekt mooie paarden bij hebben natuurlijk :)

Ik zie dit hier in de buurt steeds vaker, zeker bij de grotere wedstrijden/selecties :j dus idd vaak amateurs nog boven de profs!

De tijden van vroeger zijn veranderd, geen lelijke knollen met de flossen er nog aan en ruiters die maar wat aanklooien...
Iedereen heeft voortaan (goed) les en mooi materiaal, dat was 10/15 jaar geleden wel anders!

Dat de tijden veranderd zijn, dat valt niet te ontkennen, maar dat iedereen tegenwoordig goed les heeft/geeft, daar zie ik toch nog net iets te vaak de verkeerde voorbeelden van.

Rijden volgens een gewenst plaatje is niet per se hetzelfde als rijden op een voor het paard verantwoorde wijze......

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:26

En toch zie ik dit steeds meer gebeuren Ikke en ik denk dat dit bij een aparte vereniging anders zou zijn. Want de amateurs met met die verrekt mooie paarden gaan gewoon naar de grote wedstrijden/selecties met het prijzengeld..

Maar goed, misschien is dat mijn ideaalbeeld ofzo en misschien helemaal niet haalbaar! :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:30

En die dingen daar hebben we in het mennen dan weer echt geen last van. Vorige week in de M reden we met 5 deelnemers. Nummer 1 & 2 shetten en daarna kwamen wij met onze KWPNers (in mijn idee terecht was mijn eerste M proef hoor).

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:33

Ik woon in de buurt van de schrijfster van dit stuk en het komt mij zeer bekend voor helaas.

Naath86 schreef:

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:36

En wat ik nu een nadeel vind met mijn pony is dat wij ook graag springen. Maar springen tussen de paarden is gewoon geen optie. BB redden we nog wel, maar daar zit geen lol voor ons in, iets meer uitdaging mag wel, want het springen op zich is appeltje eitje voor haar.. Dus dat start ik ook niet veel meer, maar hier mogen ze best iets op bedenken dat je toch met je pony tussen de paarden leuk aan springwedstrijden mee kan doen..

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:43

Ik ben ook vóór een amateursvereniging. Niet zozeer omdat we tegen profs wedstrijdrijden, maar om de ontoegankelijkheid van de KNHS en de hoge kosten waarmee wij de topsporters sponsoren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:02

Nogmaals, de topsport brengt meer geld binnen dan dat het kost, aldus het financiële deel in het jaarverslag. Zonder topsport zouden de kosten dus nog hoger zijn voor de leden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:06

schoentje schreef:
Nogmaals, de topsport brengt meer geld binnen dan dat het kost, aldus het financiële deel in het jaarverslag. Zonder topsport zouden de kosten dus nog hoger zijn voor de leden.

Da's best, maar wat ziet het gemiddelde lid terug van de kosten die aan de bond betaald wordt?Beetje cru gesteld betalen de leden de salariskosten en het pand in Ermelo, want dat waren volgens de specs de grootste onkostenposten.

Blijft over dat de meeste leden alleen maar te maken krijgen met steeds hogere kosten en steeds strengere regels, want, tja, die verbouwing in Ermelo moet ergens van betaald worden........

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:13

Klopt, maar de topsport alleen de schuld geven van de hoge kosten is kul.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:22

schoentje schreef:
Klopt, maar de topsport alleen de schuld geven van de hoge kosten is kul.

Dat is ook zo, maar laat de vraag onverlet wat de gewone leden terug zien van hun "investering".

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:35

Dat is niet aan mij om te antwoorden, ik ben of werk niet bij de knhs.
Als je mijn eerdere posts gezien had zou je gelezen hebben dat ik ook vind dat er kosten zijn die omlaag kunnen. Waar het allemaal precies aan op gaat weet ik niet, maar ik weet wel dat de amateurs niet de kosten van de topsporters betalen.
Bovendien zou er zonder topsport eigenlijk geen paardensport zijn en de paardensport die er dan is zou denk ik nog duurder worden dan hij nu is.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:11

Schoentje schreef:
Bovendien zou er zonder topsport eigenlijk geen paardensport zijn en de paardensport die er dan is zou denk ik nog duurder worden dan hij nu is.

Ik draai dat liever even om, laat alle amateurruiters eens stoppen dan is er ook geen topsport meer mogelijk. Geen leden meer bij de rijverenigingen, geen rijbakken meer, minder juryleden, etc en ook de topruiter is klaar met zijn sport ...Dus dankzij de massa kunnen de enkelingen hun ding doen...
Ik kan best zonder Anky of Edward om mijn paard lekker te trainen en op wedstrijd te gaan, maar of zij zonder hun leerlingen en handel kunnen is de vraag ...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:15

Klopt, het kan niet zonder elkaar. Maar geen basissport zal nooit kunnen. Een topsporter is ook ooit ergens begonnen ;)
Maar ook zonder de topsport zou alles duurder worden. Een hoop subsidies zouden vervallen, veel paardensportaccomodaties zouden niet bestaan. Vele artikelen, voer, tuig, etc. zouden duurder worden, etc.

Het een kan niet zonder het ander en we kunnen hier wel over door speculeren, maar dat is toch allemaal hypothetisch.
Hoe een hekel jullie ook aan de topsport hebben, jullie betalen het gewoon niet. Dus dat de schuld geven van de hoge kosten is toch echt onzin.

Volgens NAC (de club waar het nu allemaal om draait) bestuurslid Frans Berings is het voor een kostenbewuste en efficiënte inzet van kennis en middelen niet wenselijk om een splitsing van bonden te hebben. Kortom, bij een nieuwe bond die los staat van de knhs, zou het juist nog duurder worden. En ik denk dat deze man er zich toch wel goed in verdiept heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:39

Schoentje schreef:
Klopt, het kan niet zonder elkaar. Maar geen basissport zal nooit kunnen. Een topsporter is ook ooit ergens begonnen ;)
Maar ook zonder de topsport zou alles duurder worden. Een hoop subsidies zouden vervallen, veel paardensportaccomodaties zouden niet bestaan. Vele artikelen, voer, tuig, etc. zouden duurder worden, etc.

Het een kan niet zonder het ander en we kunnen hier wel over door speculeren, maar dat is toch allemaal hypothetisch.
Hoe een hekel jullie ook aan de topsport hebben, jullie betalen het gewoon niet. Dus dat de schuld geven van de hoge kosten is toch echt onzin.

Volgens NAC (de club waar het nu allemaal om draait) bestuurslid Frans Berings is het voor een kostenbewuste en efficiënte inzet van kennis en middelen niet wenselijk om een splitsing van bonden te hebben. Kortom, bij een nieuwe bond die los staat van de knhs, zou het juist nog duurder worden. En ik denk dat deze man er zich toch wel goed in verdiept heeft.

Nou, dat is dan wel weer wat overdreven de andere kant op. De topsport zorgt er echt niet voor dat jouw spullen en voer betaalbaarder blijven, in tegendeel zelfs! Datzelfde geldt voor accomodaties, die bestaan maar zelden bij de gratie van topsport, de meesten hebben hun bestaansrecht als goed beheerde manege of sportlokatie voor de basissport.

Ik ben er evenmin van overtuigd dat de NAC als zelfstandige club duurder zou zijn. HET probleem is dat de NHS z'n machtspositie zal gebruiken om de NAC te dwarsbomen zodat ze een kwijnend bestaantje in de marge leidt.

Ik weet niet of de WRAN ondertussen zo stom geweest is om zich in te laten lijven (daar was enkele jaren geleden heftige discussie over) maar in ieder geval was die club in die tijd prima in staat z'n eigen boontjes te doppen. TREC is ook zo'n club die zich prima internationaal staande houdt, zonder de NHS.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:33

Tja, dan zal het bestuur van de nieuwe club wel gewoon liegen, als ze zeggen dat het kostenbewuster en efficiënter is om onder de knhs te vallen.
Kortom deze club dus ook maar gewoon boycotten?

Als het zo veel beter, makkelijker en goedkoper is zonder knhs, begin dan met alle klagers nu een nieuwe bond. Dan is ieders probleem opgelost. Blijven zeuren en verder niks ondernemen is natuurlijk wel het alles makkelijkst. Door werkelijk actie te ondernemen laat men zijn karakter zien en komt men erachter of het ook werkelijk haalbaar is.