Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Abiola schreef:bianca1980 schreef:Dat mensen zeggen dat een cap verplicht is ivm verantwoordelijkheid en veiligheidscertificaat dat klopt niet altijd en gaat dus ook niet altijd op, want er zijn meer dan genoeg wedstrijden die Niet op een accomodatie verreden worden, zoals pensions ed. en naar mijn weten heeft enkelt een rijhal zoals veel verenigingen geen veiligheidscertificaat en correct me If I am wrong ????
Bij ons op stal was het certificaat een tijdje ingetrokken omdat er bij controle bleek dat er ook zonder helm gereden werd, en toen waren er ook geen KNHS wedstrijden meer, dus volgens mij is het dan wel verplicht?
Man0n89 schreef:Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Met of zonder hoedje, het verandert de sport toch niet? Voor alle ruiters is dat dan toch gelijk! Met cap rijden vind ik een super goede maatregel. Dat mensen zeggen dat ze zelf wel in kunnen schatten of ze met of zonder hoed op het desbetreffende paard kunnen rijden vind ik onzin. Ik reed ook het liefste paard van de wereld maar ook het liefste betrouwbaarste paard kan zelf struikelen en ten val komen. Dat heeft niets te maken met het paard zelf of met de kwaliteiten van de amazone/ruiter! We zouden juist blij moeten zijn dat onze sportbond zich zo goed met de veiligheid van onze sport bezig houdt!
s_casper schreef:In mijn ogen een goede maatregel en een goede zaak dat er in ieder geval nagedacht wordt over veiligheid en het zo veilig mogelijk maken van de paardensport/ het paardrijden.
bianca1980 schreef:Dan zeg je het precies goed " bij jou OP stal" dus ga ik uit van een pension of manege ?? ik bedoel die accommodaties die geeeeeen paarden faciliteiten bieden, alleen wedstrijd hal zijn, hebben die ook te maken met die certificaten ?? omdat aan zo'n certificaat meer kleeft dan alleen wel of geen cap.?
Man0n89 schreef:Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Met of zonder hoedje, het verandert de sport toch niet?
Daan2207 schreef:Voor iedereen die zijn droom in rook zag opgaan, jullie kunnen gewoon blijven dromen:
http://www.lhiver.nl/cms/product/109.jpg
http://www.lhiver.nl/cms/product/108.jpg
http://www.lhiver.nl/productgroep/1/49/ ... mhoed.html
Kelly_ann schreef:http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... iHsaLPNSYY
http://www.dressage-news.com/wp-content ... 53-web.jpg
Onderste plaatje valt nog wel mee eigenlijk...
Urielle schreef:Man0n89 schreef:Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Met of zonder hoedje, het verandert de sport toch niet?
Ik vind het wel degelijk iets veranderen. Dressuur is een sport van tradities, je knokt je de lagere klasses door met in je achterhoofd het idee dat je ooooit, later als je groot bent, tussen de witte hekjes mag met hoedje en met stang en trens.
Als ze de cap verplichten, eis ik ook gelijk het toestaan van een zwarte/bruine/blauwe/grijze rijbroek ipv elk weekend te moeten staan schrobben op die lichte gevallen. O wacht, en dat ongemakkelijke jasje kan dan ook wel vervangen worden door een bodywarmer of een mouwloos trainingsvest. Jasje met cap kan nog wel, maar een slipjas met een cap er bovenTradities zijn toch al naar de maan, dan gaan we ook op en top voor een outfit waar je echt in kunt sporten.
vonneke schreef:éz
Vroeger was die traditie er ook niet. Bij het voormalige NBVR werd in de L al met hoedje gereden.
De witte hekjes staan er tegenwoordig bij de B vaak al
Wanneer je graag in een afwijkende kleur rijbroek en met dito bovenkleding wil starten moet je een eigen rijvereniging oprichten en in je statuten aangeven wat je verenigingstenue is.
Urielle schreef:vonneke schreef:éz
Vroeger was die traditie er ook niet. Bij het voormalige NBVR werd in de L al met hoedje gereden.
De witte hekjes staan er tegenwoordig bij de B vaak al
Wanneer je graag in een afwijkende kleur rijbroek en met dito bovenkleding wil starten moet je een eigen rijvereniging oprichten en in je statuten aangeven wat je verenigingstenue is.
Het gaat me niet om de witte hekjes, maar om het hoedje.
Ik heb vroeger NBVR gereden en het mocht toen in alle klasses maar was gangbaar vanaf het M. Daarvoor reed je er een beetje voor schut mee. Dus ik heb M gereden en hard gespaard voor een hoedje (want dan wil je niet gewoon zo'n vilten geval natuurlijk, maar een mooie zijden zoals van l'Hiver). Maar net daarna is de Z-grens ingesteld. Ivm verkoop paard heb ik dat nooit meer gehaald. In 2012 ga ik opnieuw M starten met twee paarden en ik hoopte toch echt wel in 2013 eindelijk aan het hoedje te kunnen. En in 2013 gaat ie er dus uit, mis ik weer de boot.
De witte rijbroek is er altijd ingehouden met het argument traditie. Nou, je mag ondertussen met een pimpelpaars jasje en zilveren laarzen starten, de plastron is optioneel, handschoenen mogen knalroze zijn, het hoedje gaat eruit, zelfs de rechthoekige bak heeft ter discussie gestaan... laten we dan ook gelijk het meest onpraktische deel van de dressuursport, zijnde de lichte broek en die oncomfortabele jasjes schrappen. Want voor de traditie hoef je het duidelijk niet meer te doen.
Dan ben ik misschien een ouwe zeur aan het worden, maar de hele charme van de dressuursport zijn ze naar zijn grootje aan het helpen.