Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:05

Ik denk dat een samurai worstelpak de enige oplossing is.
Bij ter aarde storten stuiter je zo weer terug in het zadel!

Maar mij boeit het eigenlijk nix,het is zoals het is.
Ga me er echt niet druk om lope te make.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:10

Abiola schreef:
bianca1980 schreef:
Dat mensen zeggen dat een cap verplicht is ivm verantwoordelijkheid en veiligheidscertificaat dat klopt niet altijd en gaat dus ook niet altijd op, want er zijn meer dan genoeg wedstrijden die Niet op een accomodatie verreden worden, zoals pensions ed. en naar mijn weten heeft enkelt een rijhal zoals veel verenigingen geen veiligheidscertificaat en correct me If I am wrong ????

Bij ons op stal was het certificaat een tijdje ingetrokken omdat er bij controle bleek dat er ook zonder helm gereden werd, en toen waren er ook geen KNHS wedstrijden meer, dus volgens mij is het dan wel verplicht?

Dan zeg je het precies goed " bij jou OP stal" dus ga ik uit van een pension of manege ?? ik bedoel die accommodaties die geeeeeen paarden faciliteiten bieden, alleen wedstrijd hal zijn, hebben die ook te maken met die certificaten ?? omdat aan zo'n certificaat meer kleeft dan alleen wel of geen cap.?

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:18

Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Met of zonder hoedje, het verandert de sport toch niet? Voor alle ruiters is dat dan toch gelijk! Met cap rijden vind ik een super goede maatregel. Dat mensen zeggen dat ze zelf wel in kunnen schatten of ze met of zonder hoed op het desbetreffende paard kunnen rijden vind ik onzin. Ik reed ook het liefste paard van de wereld maar ook het liefste betrouwbaarste paard kan zelf struikelen en ten val komen. Dat heeft niets te maken met het paard zelf of met de kwaliteiten van de amazone/ruiter! We zouden juist blij moeten zijn dat onze sportbond zich zo goed met de veiligheid van onze sport bezig houdt!

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:29

Man0n89 schreef:
Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Met of zonder hoedje, het verandert de sport toch niet? Voor alle ruiters is dat dan toch gelijk! Met cap rijden vind ik een super goede maatregel. Dat mensen zeggen dat ze zelf wel in kunnen schatten of ze met of zonder hoed op het desbetreffende paard kunnen rijden vind ik onzin. Ik reed ook het liefste paard van de wereld maar ook het liefste betrouwbaarste paard kan zelf struikelen en ten val komen. Dat heeft niets te maken met het paard zelf of met de kwaliteiten van de amazone/ruiter! We zouden juist blij moeten zijn dat onze sportbond zich zo goed met de veiligheid van onze sport bezig houdt!

Inderdaad, hier ben ik het helemaal mee eens. Dat er zoveel waarde gehecht wordt aan een hoedje. Het gaat toch om de sport en de band tussen mens en paard enzovoort. Of je nou een hoedje of een cap op je hoofd hebt.
In mijn ogen een goede maatregel en een goede zaak dat er in ieder geval nagedacht wordt over veiligheid en het zo veilig mogelijk maken van de paardensport/ het paardrijden.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:36

s_casper schreef:
In mijn ogen een goede maatregel en een goede zaak dat er in ieder geval nagedacht wordt over veiligheid en het zo veilig mogelijk maken van de paardensport/ het paardrijden.

Ik ben dan dus van mening dat ze dan ook het springen wel onder de loep mogen nemen voor wat betreft BP's en niet alleen maar over wel/geen hoedje in het Z. In het springen gebeurt doorgaans veel meer dan tijdens een Z proef.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:42

Mij maakt het persoonlijk ook niet zo uit. Vind het wel jammer. En ben wel benieuwd hoe de regels nu echt uitgelegd worden want je kan ze op verschillende manieren interpreteren :)
Laatst bijgewerkt door Zooist op 18-11-11 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:52

bianca1980 schreef:
Dan zeg je het precies goed " bij jou OP stal" dus ga ik uit van een pension of manege ?? ik bedoel die accommodaties die geeeeeen paarden faciliteiten bieden, alleen wedstrijd hal zijn, hebben die ook te maken met die certificaten ?? omdat aan zo'n certificaat meer kleeft dan alleen wel of geen cap.?

Dat is natuurlijk zo. Ik neem aan dat de RAI of de Brabant Hallen dat certificaat ook niet hebben, en daar wordt ook wel eens een wedstrijd gereden natuurlijk :D Maar die is FEI, hanteert wellicht andere regels dan de KNHS?

Claire_020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 06:10

Een hoedje is idd een veel mooier geheel bij het wedstrijd tenue en bovendien...
iedereen zegt nu wel dat een cap zo veilig is maar ik heb er mooi bijna mijn nek door gebroken :(
misschien is het veilig voor je schedel maar de rest van je leven in een rolstoel moeten zitten door een capje
is nou ook niet bepaald een lekkere toekomst.
Ik rijd nu al 15 jaar zonder cap zonder problemen zowel buiten als binnen,
niet alleen voel ik me veiliger ik heb er ook niks aan overgehouden
toen ik er door een groen paardje op één of andere manier toch werd afgeworpen.
Ik vind dat ieder persoon (met uitzondering van het losrijden op wedstrijden dan)
zelf mag bepalen of hij/zij nu wel of geen cap tijdens het rijden of hoedje op de kür draagt. _/-\o_
Ik vind dit echt een betutteling van de sport, wat is het volgende briljante plan?
Straks zeker ook nog een verplichtstelling van een body protector?? :D
Trouwens wel of geen capje -/ hoedje als je valt kan je je zelf toch aardig beschadigen,
paardrijden valt onder een gevaarlijke sport net als motor crossen
een bomproof paard kan toch ook nog wel eens schrikken of zich verstappen
dan is alleen hoofd bescherming ook niet genoeg, je kan ook je benen breken of iets...
die hetse over wat veilig is en wat niet, ik ben het bijster en denk er het volgende over...

Als je echt veilig wilt zijn moet je geen paard, fiets, brommer, motor of auto rijden
en vooral niet door rood licht lopen en de rest van je leven als kluizenaar doorbrengen veiliger kan niet. :+
Ik zie ons al allemaal zitten achter de garaniums whahaha mooi boel zou dat zijn :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:43

Man0n89 schreef:
Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Met of zonder hoedje, het verandert de sport toch niet?

Ik vind het wel degelijk iets veranderen. Dressuur is een sport van tradities, je knokt je de lagere klasses door met in je achterhoofd het idee dat je ooooit, later als je groot bent :+ , tussen de witte hekjes mag met hoedje en met stang en trens.
Als ze de cap verplichten, eis ik ook gelijk het toestaan van een zwarte/bruine/blauwe/grijze rijbroek ipv elk weekend te moeten staan schrobben op die lichte gevallen. O wacht, en dat ongemakkelijke jasje kan dan ook wel vervangen worden door een bodywarmer of een mouwloos trainingsvest. Jasje met cap kan nog wel, maar een slipjas met een cap er boven :') Tradities zijn toch al naar de maan, dan gaan we ook op en top voor een outfit waar je echt in kunt sporten.

pip_nijn6

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:49

Zoals velen is het ook een droom van mij om ooit met S&T en Dressuur hoedje te mogen rijden!

Helaas zoals het er nu uitziet, zal het er nooit van komen! en ik ben het er volledig mee eens!

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen..
En laten we wel wezen, alleen omdat we er dan mooier uitzien met hoedje? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:01

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-11 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:04

Man0n89 schreef:
Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt.

Ik denk dat het er vooral om gaat dat hun een soort voorbeeldfunctie hebben. Nou ben ik er zelf ook mee eens dat iedereen lekker moet doen waar hij zich goed bij voelt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:22

Vonneke,dat lijkt me ook niets!Ik ga idd ook gewoon een mooie bruine Samshield kopen.
Stuk goedkoper ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:23

Zooist schreef:
Mij maakt het persoonlijk ook niet zo uit. Vind het wel jammer. En ben wel benieuwd hoe de regels nu echt uitgelegd worden want je kan ze op verschillende manieren interpreteren :)

Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar het enige wat ons te doen staat is afwachten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:27

Urielle schreef:
Man0n89 schreef:
Ik snap echt niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Met of zonder hoedje, het verandert de sport toch niet?

Ik vind het wel degelijk iets veranderen. Dressuur is een sport van tradities, je knokt je de lagere klasses door met in je achterhoofd het idee dat je ooooit, later als je groot bent :+ , tussen de witte hekjes mag met hoedje en met stang en trens.
Als ze de cap verplichten, eis ik ook gelijk het toestaan van een zwarte/bruine/blauwe/grijze rijbroek ipv elk weekend te moeten staan schrobben op die lichte gevallen. O wacht, en dat ongemakkelijke jasje kan dan ook wel vervangen worden door een bodywarmer of een mouwloos trainingsvest. Jasje met cap kan nog wel, maar een slipjas met een cap er boven :') Tradities zijn toch al naar de maan, dan gaan we ook op en top voor een outfit waar je echt in kunt sporten.

Vroeger was die traditie er ook niet. Bij het voormalige NBVR werd in de L al met hoedje gereden.
De witte hekjes staan er tegenwoordig bij de B vaak al :)

Wanneer je graag in een afwijkende kleur rijbroek en met dito bovenkleding wil starten moet je een eigen rijvereniging oprichten en in je statuten aangeven wat je verenigingstenue is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-11 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:28

ambre schreef:
[naam],dat lijkt me ook niets!Ik ga idd ook gewoon een mooie bruine Samshield kopen.
Stuk goedkoper ook....

En je zult er minstens zo knap uit zien ;)

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:35

ehhh, iemand nog interesse in een zwart dressuurhoedje? Voor weinig?
Laatst bijgewerkt door Eb01 op 18-11-11 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:36

Ik heb het even aangepast :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:22

vonneke schreef:
éz
Vroeger was die traditie er ook niet. Bij het voormalige NBVR werd in de L al met hoedje gereden.

Wanneer je graag in een afwijkende kleur rijbroek en met dito bovenkleding wil starten moet je een eigen rijvereniging oprichten en in je statuten aangeven wat je verenigingstenue is.

Het gaat me niet om de witte hekjes, maar om het hoedje.
Ik heb vroeger NBVR gereden en het mocht toen in alle klasses maar was gangbaar vanaf het M. Daarvoor reed je er een beetje voor schut mee. Dus ik heb M gereden en hard gespaard voor een hoedje (want dan wil je niet gewoon zo'n vilten geval natuurlijk, maar een mooie zijden zoals van l'Hiver). Maar net daarna is de Z-grens ingesteld. Ivm verkoop paard heb ik dat nooit meer gehaald. In 2012 ga ik opnieuw M starten met twee paarden en ik hoopte toch echt wel in 2013 eindelijk aan het hoedje te kunnen. En in 2013 gaat ie er dus uit, mis ik weer de boot.

De witte rijbroek is er altijd ingehouden met het argument traditie. Nou, je mag ondertussen met een pimpelpaars jasje en zilveren laarzen starten, de plastron is optioneel, handschoenen mogen knalroze zijn, het hoedje gaat eruit, zelfs de rechthoekige bak heeft ter discussie gestaan... laten we dan ook gelijk het meest onpraktische deel van de dressuursport, zijnde de lichte broek en die oncomfortabele jasjes schrappen. Want voor de traditie hoef je het duidelijk niet meer te doen.
Dan ben ik misschien een ouwe zeur aan het worden, maar de hele charme van de dressuursport zijn ze naar zijn grootje aan het helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:31

Zoals ik erboven al zei kun je als rv gewoon een verenigingstenue uitschrijven met een zwarte rijbroek en een gebreide trui als je dat fijner vind :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:37

Wel grappig dat de mensen die tegenstander zijn van de hoed het alleen hebben over de Z ruiters die er af vallen. Cap moet verplicht op het wedstrijdterrein. Hoeveel ongevallen hebben zich daar voorgedaan? ik heb nog nooit iets ernstigs meegemaakt. Afgezien van een gebroken arm been of teen. Ga nu eens kijken hoeveel onwetende mensen een leuk buitenritje willen maken, een ongeluk krijgen doordat ze niet weten waar ze mee bezig zijn en ook geen cap op hebben. Waar liggen de gevaren nu werkelijk?
Ik denk dat ongelukkig over het algmeeen veel meer ontstaan door onwetende ruiters die thuis (en dus niet verplicht) zonder cap rijden dan dat er ongevallen zijn onder de Z ruiters.

Ik zou het dus veel beter vinden om op de openbare weg (tijdens buitenritten) de cap te verplichten en de Z lekker zo te laten.

Voor degene die het zich afvraagt. Ik rij ALTIJD met cap zowel in de bak als met een buitenrit maar zodra ik Z mag starten gaat er een heel mooie hoedje komen en daar zal ik dan ook mee rijden tijdens wedstrijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:57

Dat ben ik met je eens Urielle. Het tenue is uberhaupt ouderwets. Wie heeft bedacht dat wij met een witte rijbroek moeten starten? En zo'n dik jasje, middenin de zomer.
Een colbertje aan op je paard is eigenlijk ook niet meer van deze tijd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:00

Openbare weg is natuurlijk ook goed, maar het zal wel te maken hebben met de aansprakelijkheid van de organiserende partij.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:06

Urielle schreef:
vonneke schreef:
éz

Het gaat me niet om de witte hekjes, maar om het hoedje.
Ik heb vroeger NBVR gereden en het mocht toen in alle klasses maar was gangbaar vanaf het M. Daarvoor reed je er een beetje voor schut mee. Dus ik heb M gereden en hard gespaard voor een hoedje (want dan wil je niet gewoon zo'n vilten geval natuurlijk, maar een mooie zijden zoals van l'Hiver). Maar net daarna is de Z-grens ingesteld. Ivm verkoop paard heb ik dat nooit meer gehaald. In 2012 ga ik opnieuw M starten met twee paarden en ik hoopte toch echt wel in 2013 eindelijk aan het hoedje te kunnen. En in 2013 gaat ie er dus uit, mis ik weer de boot.

De witte rijbroek is er altijd ingehouden met het argument traditie. Nou, je mag ondertussen met een pimpelpaars jasje en zilveren laarzen starten, de plastron is optioneel, handschoenen mogen knalroze zijn, het hoedje gaat eruit, zelfs de rechthoekige bak heeft ter discussie gestaan... laten we dan ook gelijk het meest onpraktische deel van de dressuursport, zijnde de lichte broek en die oncomfortabele jasjes schrappen. Want voor de traditie hoef je het duidelijk niet meer te doen.
Dan ben ik misschien een ouwe zeur aan het worden, maar de hele charme van de dressuursport zijn ze naar zijn grootje aan het helpen.

_/-\o_ _/-\o_ ik vrees dat ik idd net als jij weer de boot ga missen..... :7