nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:58

Ik ben gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens bij een springwedstrijd B geweest. Het 'nieuwe jureren' viel mij alles mee :-)
Enige echte verschil is dat je met een foutloos rondje niet meer per definitie 2 WP's hebt, nu zag je deze combinaties ook wel met 1 WP eindigen. Andersom zag je mensen met 2 balkjes, maar wel een netjes rondje toch gewoon een WP halen.
De plaatsing en score klopte voor mijn gevoel wel met het algemene beeld :-)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:01

texelse schreef:
Kijk nadjajump, dat zouden nou meer mensen moeten doen, "gewoon lekker rijden en niet zoveel op de plaatsing en de winstpunten letten". :j

In het B-springen doet iedereen dat toch? Plaatsing zegt daar toch bijna niets... Is meer een oefening voor de hogere klassen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:29

Het is oneerlijk en het blijft oneerlijk. Foutloos is gewoon foutloos en moet beloond worden met maximale punten. Met geen enkel paard die ik tot nu toe gereden heb had ik dan vermoedelijk de 10 winstpunten gehaald in 5-7 parcoursen zoals toen wel het geval was. Ik reed nooit meer punten dan nodig was, ging dan wel tijdje thuis trainen of hup direct over. Met dressuur deed ik het net zo. 10 winstpunten in de M1? hup dag erna M2 en week later eerste winstpunt binnen. NIet dat ik vaak heel hoog scoorde, maar 180=winst en dus gewoon goed. Foutloos was 2 punten en dus gewoon goed, punt uit, geen discussie over te voeren. Springen hoort geen jurysport te zijn.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:29

germie schreef:
Het is oneerlijk en het blijft oneerlijk.

nee, jij vind het oneerlijk en blijft het oneerlijk vinden! Iemand mening is geen feit..

germie schreef:
Foutloos is gewoon foutloos en moet beloond worden met maximale punten. Met geen enkel paard die ik tot nu toe gereden heb had ik dan vermoedelijk de 10 winstpunten gehaald in 5-7 parcoursen zoals toen wel het geval was. Ik reed nooit meer punten dan nodig was, ging dan wel tijdje thuis trainen of hup direct over. Met dressuur deed ik het net zo. 10 winstpunten in de M1? hup dag erna M2 en week later eerste winstpunt binnen. NIet dat ik vaak heel hoog scoorde, maar 180=winst en dus gewoon goed. Foutloos was 2 punten en dus gewoon goed, punt uit, geen discussie over te voeren. Springen hoort geen jurysport te zijn.

Foutloos is gewoon goed? Laat me niet lachen. Als ik sommige ruiters rond zie gaan gaan mn nekharen recht overeind staan. Waarom wordt gewoon echt slecht rijden ineens goed omdat je foutloos bent? Slecht rijden vind ik gewoon slecht rijden. En ik vind dat slecht rijden niet beloond moet worden en al helemaal niet in de klasse B! Deze mensen haalden eerder wel hun puntjes en in de L ook nog wel. In de klasse M gaan de meesten echter op hun bek, omdat de braafheid van een paard een keer ophoud.

Als je in 5-7 wedstrijden het niet voor mekaar krijgt om 10 winspunten bij elkaar te rijden, vind de jury blijkbaar dat je daar nog wat wedstrijden voor nodig hebt. Gewoon laten zien dat je een net rondje kan rijden over een meter, thats it. Beheers je dit, kan je over naar de klasse L.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:26

Koekje_ schreef:
Foutloos is gewoon goed? Laat me niet lachen. Als ik sommige ruiters rond zie gaan gaan mn nekharen recht overeind staan. Waarom wordt gewoon echt slecht rijden ineens goed omdat je foutloos bent? Slecht rijden vind ik gewoon slecht rijden. En ik vind dat slecht rijden niet beloond moet worden en al helemaal niet in de klasse B! Deze mensen haalden eerder wel hun puntjes en in de L ook nog wel. In de klasse M gaan de meesten echter op hun bek, omdat de braafheid van een paard een keer ophoud.

Maar daar was het oude systeem toch al voor? Klasseren op basis van fouten in het parcours en daarnaast stijlpunten. Als de juryleden toen gewoon meer ballen hadden gehad om combinaties een onvoldoende te geven, was het niet zo'n jurysport geworden als dat nu het geval is. Het oude systeem was in ieder geval veel minder gevoelig voor juryleden die menen bekenden hoog te moeten plaatsen... Daar had je je plaatsing (en dus je wp) nog grotendeels zelf in de hand! In die zin is het dus gewoon oneerlijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:33

Helemaal met je eens Loetie! Ik denk juist dat door de nieuwe regeling mensen nog eerder overgaan (10 is 10 en meteen over) of zelfs de jonge beesten meteen doorstarten in het L. Ik zie het om mij heen in ieder geval wel gebeuren.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:40

Inderdaad iedereen wil zo snel mogelijk weg uit deze vreselijke klasse, waarbij willekeur voorop staat! Erg jammer, want er zijn genoeg mensen die echt nog beter even in de B kunnen blijven hangen. Ikzelf blijf hier nog wel een tijdje huppelen, maar ik ben zoooo blij als ik 10 punten heb, en niks meer te maken heb met dat stomme jury-gedoe! Ik start namelijk voor de ervaring en mijn plaatsing maakt me niet zo veel uit. Maar het is gewoon fijn om vast 10 punten te hebben zodat ik over kan wanneer ik er klaar voor ben. En ik blijf er bij: verplicht ook stijlpunten geven in de BB! Dat is een oefenklasse voor de B, dus waarom niet dezelfde regels?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:45

Nou ik heb er 10, en start er ook nog wel wat in de B maar daarna gaan wij ook het L maar eens proberen. Toch leuk om ook eens voor prijzen mee te rijden :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:53

ik doe het juist andersom. Mag altijd L starten, maar start nu juist lekker B om (zeker in het sgw seizoen) kilometers te maken en de paarden een vertrouwensrondje te geven. Ik kan me aardig vinden in de gegeven punten tot nu toe, en kan het ook vergelijken tussen beide paarden. Heb tot nu toe twee keer gehad dat het betere rondje met een balk uiteindelijk net iets meer stijlpunten opleverde dan het mindere foutloze rondje, en dat vind ik prima. Het enige wat ik minder vind is de winning round (voor de beste 25%) die ze hier wel eens gebruiken, zeker in grote rubrieken.

Stijlbeoordeling in het BB zou ik zeker voorstander van zijn.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 10:56

Ik vind het hier in de buurt wel meevallen, laatst op onze eigen georganiseerde wedstrijd heel wat ruiters voorbij zien komen en opzich vond ik het toch wel heel erg kloppen dat de ruiters die met moeite en plukken sjouwen trekken douwen over de hindernis gaan geen winst krijgen en diegene die netjes marinerend perfect maar wel de controle hebben over het paard hebben die nodig is toch winst kregen. De ruiters waar alles klopte reden foutloos en hadden dan ook 2 winstpunten. Ruiters welke op goed geluk foutloos rondkwamen kregen 1 winst wat ik opzich wel logisch vind...die hebben gewoon 2x zo lang de tijd nodig om klaar te zijn voor een klasse verder. Wat mij betreft mag het dus wel zo blijven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:57

Ik ben ook voor stijlbeoordeling in de BB :j Dan maak je het inderdaad een serieuzere instapklasse :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:27

Ik vind het een waardeloos systeem. Ik heb de indruk overgeleverd te zijn aan de willekeur en "eigen smaak" van de jury. Mijn dochter had laatst in de B 2 keurige foutloze rondes gereden, maar geen winst. Een keurig "gecontroleerd" parcours. De winnares had een pony die alles sprong heel hard door het parcours ging maar waar de amazone duidelijk geen controle over had. Dat bleek bij rondje 2 waarbij de pony in de hindernis sprong en de amazone eraf lag.
Ik ben wel gaan navragen waarom geen winst? Wat we kregen geen protocol waar de stijlbeoordeling bij stond, je kreeg alleen je punten te horen. Zo kan je er ook niks van leren. Bleek dat ze onze pony - ondanks dat hij binnen de tijd had gereden en alles sprong- niet gretig genoeg op de sprong vond. Niet winstwaardig dus. En dat in de B Pff...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:38

Ik kan er ook geen pijl op trekken Babootje, afgelopen weekend lande mijn paard meerdere keren in de verkeerde galop of zat hij overkruist :Y) Toch werd dit gewaardeerd met 67 voor stijl. Een eerder concour was hij echt te heet en zat ik er meer voor de aankleding op: 72 voor stijl en het perfecte rondje, mooi ritme, alles passend; 63 voor stijl. Nou steek mij maar lek!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:41

ik ben eens benieuwd of ze deze nieuwe stijl aanhouden.
Hier in Limburg, is er brief/petitie/vergadering, of wat dan ook, om te kijken of het terug veranderd kan worden.
Omdat het nu schijnbaar niet eerlijk gaat.
(mensen met 3 balken toch dik in de prijs, het doel van het spring is uiteindelijk toch foutloos zijn)

Ik ga vanaf oktober weer springen starten dus hoe of wat, kan er niet precies in mee kletsen. Ben alleen het oude systeem gewend, en dat werkte prima!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:48

Apple schreef:
Ik ben gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens bij een springwedstrijd B geweest. Het 'nieuwe jureren' viel mij alles mee :-)
Enige echte verschil is dat je met een foutloos rondje niet meer per definitie 2 WP's hebt, nu zag je deze combinaties ook wel met 1 WP eindigen. Andersom zag je mensen met 2 balkjes, maar wel een netjes rondje toch gewoon een WP halen.
De plaatsing en score klopte voor mijn gevoel wel met het algemene beeld :-)

Ik heb zondag weer een keer B gestart met mijn eigen paard. Door een blessure bij mij ben ik er ff uitgeweest en wou rustig opbouwen. Met 9 strafpunten een derde plek. hield 62 punten over en een 2 plek met 1 strafpunt en 69 punten.

Ik vind het nog wel eens dubbel. Dat stijl zwaarder mee telt snap ik. Maar ik zou inderdaad zelf eerder denken aan 1 punt bij foutloos en de 2e punt pas bij voldoende stijlpunten

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:49

PercyLeen schreef:
Ik kan er ook geen pijl op trekken Babootje, afgelopen weekend lande mijn paard meerdere keren in de verkeerde galop of zat hij overkruist :Y) Toch werd dit gewaardeerd met 67 voor stijl. Een eerder concour was hij echt te heet en zat ik er meer voor de aankleding op: 72 voor stijl en het perfecte rondje, mooi ritme, alles passend; 63 voor stijl. Nou steek mij maar lek!

het wordt op deze manier echt een beetje een jurysport. Blijkbaar ziet de liever iets anders dan de ander

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:52

CalvinenGino schreef:
ik ben eens benieuwd of ze deze nieuwe stijl aanhouden.
Hier in Limburg, is er brief/petitie/vergadering, of wat dan ook, om te kijken of het terug veranderd kan worden.
Omdat het nu schijnbaar niet eerlijk gaat.
(mensen met 3 balken toch dik in de prijs, het doel van het spring is uiteindelijk toch foutloos zijn)

Ik ga vanaf oktober weer springen starten dus hoe of wat, kan er niet precies in mee kletsen. Ben alleen het oude systeem gewend, en dat werkte prima!

Alleen in Limburg? Das jammer.... Het zou landelijk moeten. Het oude systeem was echt eerlijker. Foutloos is foutloos en dus winst TENZIJ je te slecht bent om te branden. En dat zou van mij ook gewoon streng mogen zijn. Ik heb me ook wel eens verbaast over het feit dat ik 2 wp mee naar huis mocht nemen, terwijl het duidelijk voor geen meter ging. Natuurlijk zit hier ook nog steeds een subjectief kantje aan, maar het is iig een stuk minder dan in het huidige systeem.
Met 1 balkje 1 wp is nog ok, maar 3 balken en dan winst kunnen rijden. Dat is toch echt niet de essentie van het springen. Daar kom je in de L ook niet mee weg en het B is juist zo opgetuigd dat het moet dienen als voorbereiding op de L. Ze slaan echt de plank mis wat mij betreft. Zeker ook gezien het feit dat niemand meer barrage leert rijden. Gelukkig doe ik dat thuis in de les wel, maar barrage rijden is toch wel een vak apart...
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 12-09-12 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:54

ja ik weet niet of de rest van het land ook zoiets doet ;) krijg alleen van het zuiden mee he ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:55

CalvinenGino schreef:
ja ik weet niet of de rest van het land ook zoiets doet ;) krijg alleen van het zuiden mee he ;)

Ik weet iig van niks in mijn regio/kring...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:00

Er is mij vanuit Noord Holland ook niks bekent

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:19

wat let jullie om zelf iets te starten?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:46

Lielle schreef:
wat let jullie om zelf iets te starten?

Ik start zelf officieel geen B meer. Dus ik heb er niet heel veel behoefte aan. Om heel eerlijk te zijn is het bij mij dus gemakszucht omdat ik niet de zin heb om tijd vrij te maken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:50

Van mij mogen ze het oude systeem oppakken maar dan de grens wat hoger leggen van wp of niet.

Ik heb volgende week vrijdag voor het eerst weer eens officiele springwedstrijd, ik ben erg benieuwd.
Afstanden meet ik eigenlijk altijd goed uit, in de goede galop landen lukt ook bijna altijd wel, houding ook vaak goed, maarja, poown heeft flink haast in het parcours en is erg gretig op de hindernis, dus ik ben benieuwd.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:45

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:53

Ik hoorde vorig weekend van een springjury dat ze deze stijlbeoordeling zelfs willen gaan invoeren in het L,M en Z later. :j Ben benieuwd wat de ruiters er daarvan vinden :j