essie_blue schreef:Nou als een paard zo op springen staat longeer ik 'm liever hoor.
Op een indoor wedstrijd, oke, als je paard 'm dan peert zet je 'm desnoods tegen een wand.
Maar vind het gewoon gevaarlijk om een paard die je net aan een ketting kan houden en stuiterend naar het losrijveld gaat,
om die dan vervolgens los te laten op zo'n terreinIs toch ook irritant voor de andere ruiters
Het idee is ook dat je hem aan de ketting wat laat stappen tot hij ontspant omdat hij de omgeving in zich heeft opgenomen en doorgedrongen is dat er verder niks gaat gebeuren.
Bij het hengstje heb ik van te voren al gelongeerd, ben in de longeerbaan opgestapt en wou daar wat rondjes draven tot ik het gevoel had dat ik er iets van stuur en rem ophad maar dat mocht niet van de organisatie ivm verzekering. Toen heb ik aan de ketting wat rondgestapt in de losrijbaan totdat doordrong dat het niet spannend was en er niet gedekt ging worden, toen is hij losgeklikt en ben ik rond gaan draven. Uiteindelijk heeft hij zich heel braaf gedragen.
Mijn zwarte is op vreemd terrein wat ril na het opstappen sinds ik er op concours na 10 meter stappen al afgebokt werd, en als ik die zijn ogen op de verkeerde stand zie staan, laat ik hem even vasthouden bij het opstappen, ga rechtop zitten en voel wat er gebeurt als ik mijn benen er tegen leg. Die hoeft niet rondgestapt te worden (liever niet zelfs) maar die moet op foute momenten gewoon even stilstaan tot hij zijn adem uitblaast, op dat moment mag ik er weer aankomen zonder dat hij gaat rodeo-en.
Is toch ook irritant voor de andere ruiters 

maar zo zie je het 99% van de tijd toch wel
Haha, moet er echt erg om lachen; je hebt namelijk best gelijk!

Lezen....