Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:51

essie_blue schreef:
Nou als een paard zo op springen staat longeer ik 'm liever hoor.
Op een indoor wedstrijd, oke, als je paard 'm dan peert zet je 'm desnoods tegen een wand.
Maar vind het gewoon gevaarlijk om een paard die je net aan een ketting kan houden en stuiterend naar het losrijveld gaat,
om die dan vervolgens los te laten op zo'n terrein :wave: Is toch ook irritant voor de andere ruiters ;)

Het idee is ook dat je hem aan de ketting wat laat stappen tot hij ontspant omdat hij de omgeving in zich heeft opgenomen en doorgedrongen is dat er verder niks gaat gebeuren.
Bij het hengstje heb ik van te voren al gelongeerd, ben in de longeerbaan opgestapt en wou daar wat rondjes draven tot ik het gevoel had dat ik er iets van stuur en rem ophad maar dat mocht niet van de organisatie ivm verzekering. Toen heb ik aan de ketting wat rondgestapt in de losrijbaan totdat doordrong dat het niet spannend was en er niet gedekt ging worden, toen is hij losgeklikt en ben ik rond gaan draven. Uiteindelijk heeft hij zich heel braaf gedragen.
Mijn zwarte is op vreemd terrein wat ril na het opstappen sinds ik er op concours na 10 meter stappen al afgebokt werd, en als ik die zijn ogen op de verkeerde stand zie staan, laat ik hem even vasthouden bij het opstappen, ga rechtop zitten en voel wat er gebeurt als ik mijn benen er tegen leg. Die hoeft niet rondgestapt te worden (liever niet zelfs) maar die moet op foute momenten gewoon even stilstaan tot hij zijn adem uitblaast, op dat moment mag ik er weer aankomen zonder dat hij gaat rodeo-en.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:54

Ayasha schreef:
schoentje schreef:

een goede ruiter kan er ook voor zorgen dat een paard niet steigert :)
steigert ie met die ruiter toch, dan kan een goede begleider daar weinig meer aan doen, denk ik.

Ken er een paar waar ik wel eens zo'n "goede ruiter" op zou willen zien. :)
Als 500kg wil steigeren, dan steigert ie.

ja klopt, dat doet ie dus ook met een goede begleider, wat ik al zei ;)
en ik heb toch echt liever een steigerend paard onder m'n kont, dan een aan een touwtje. Als ze steigeren kappen ze makkelijk over het touwtje en dan ben je ze kwijt. Daarom vind ik een begeleid paard dat kan steigeren, gevaarlijker aan een touwtje, dan alleen met ruiter.
En ik denk dus dat het veiligheidsgevoel van het touwtje alleen bij de ruiters tussen de oren zit.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:59

Moeni11 schreef:
schoentje schreef:
[

Maar waarom zie je dit dan zelden tot nooit bij springruiters?

Die zitten lekker op een springzadeltje met been eraan en hand naar voor en geven gas als ie fris is :D

Dressuurruiters zitten vaak met van die ellenlange beugels en als ie iets spooky of fris is dan trekken ze die beesten met de kop op de borst en steken ze hun been af :D

Maar verder generaliseer ik helemaal niet hoor :+

Hihi :Y) maar zo zie je het 99% van de tijd toch wel :P Haha, moet er echt erg om lachen; je hebt namelijk best gelijk! 8-)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:56

asjemenou schreef:
Dan nog moeten het publiek en de paarden over hetzelfde paadje, en dat paadje wordt er echt niet breeder van als de ruiters dat 2 keer doen. Dus ookal loop je netjes aan de kant, het blijft gevaarlijk als ze ontpoffen.
Daarnaast past ook lang niet iedereen op de tribunes, dus gaat een gedeelte aan de kopse kant van de ringen staan, en je raadt het al, dat is dus ook op het paadje. :D

Het blijft wel zo dat de ruiter geen zak te vertellen heeft als er iemand naast het paard loopt die deze vast houd. En daarnaast is het nog zo, dat als ie echt omhoog komt, hij nog veel hoger op de druk van het touw komt. En als ie op de loop gaat houd niemand er wat aan en dan loopt dat dier met touw los, dan heb je pas paniek.

GQMMS

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:17

Ik zie t ook steeds vaker idd.
Zelfs bij de meest 'dode' paarden die nooit een pas verkeerd zetten want stel je voor hij neemt een stapje opzij.

Zelf ben ik een springamazone die ook in de dresusurbaan rijd; moet van ouders en ook een beetje van mij zelf dressuur blijven rijden, om de basis erin te houden, dus hoppa dressuurzadel erop en 'prikken' :P maar.
Mn neostan is echt niet de makkelijkste , ziet en hoort alles, alles is eng en dan denkt meneer ; ik kan er niet meer langs, ik trek me er niks van aan 'schop er een keer in' waar meneer ook niet mee eens is, ik kan wel 10min op de zelfde plek weer opnieuw staat op 2 of geen benen staan. Dus weer opnieuw, ben ik eindelijk bij t losrijden. Word er gevraagd of ik de volgende keer mijn paard niet aan het lijntje kan houden, omdat dit dieronvriendelijk was.
PARDON?! Dieronvriendelijk? Hij kan er gewoon langs heen lopen, ?
Zo heb ik wel vaker opmerkingen gekregen van dresuurruiters; of het niet veiliger is aan een lijntje?
Als ie eens begint te klauteren, en hij slaat perongelijk de begleider tegen het hoofd? En dan?

Nee ik denk dat de ruiters/amazones iets meer lef mogen vertonen en meer mogen rijden, ik zef helemaal niet dat ze nooit begleid oid mogen worden, maar iets meer lef en meer rijden wil ook nog wel eens helpen :j

overigens is mn neostan niet altijd zo, hij heeft alleen wel eens zn nukken :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:22

ken je al die paarden dan Ginouque?

En je kent ook alle ruiters zie ik. :) Misschien willen die het gewoon niet zo bruut oplossen als het alleen om wat angst gaat en lossen die het liever op een ontspannen manier op. :+

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:39

Noem je dat bruut Ayasha ?

Dat is echt mensen met paarden gedrag...
Betutteling noemt men dat....
Een paard moet respect voor je hebben en luisteren, het is 600 kg.
Ze nemen een loopje met je, corrigeren is een must.
Mishandelen / bruut is heel iets anders :+

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:56

Dan kaats ik de vraag terug ken jij mij paard?

Nee, ik wel en nee ik ken die andere paarden niet , maar wat wel zie zijn paarden die weinig tot geen respect voor hun eigenaar hebben, en menen om bij elk strootje te moeten schrikken, ik zeg niet dat een paard niet mag schrikken etc. Tuurlijk wel daar zij ze paarden voor, maar als mensen mij gaan zeggen dat ik paardonvriendelijk bezig ben, terwijl ik gewoon wil dat hij langs een (bijv) een stel koeien loopt aand e andere kant vd weg, kan hij daar gewoon lamgs lopen, er zijn veel dressuurruiters die denken dat hun paard er niet alleen er langs kan lopen.
Zoals ik al eerder zei, ze mogen schrikken en ik zeg ook echt niet dat ze helemaal niet begleid mogen worden. Maar iets meer 'opvoeding' is soms ook niet verkeerd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:49

ladylay schreef:

Oh daar ben ik helemaal voor, maar een paard dat twijfelt vooruit schoppen heeft niks met "paardengedrag" te maken. ;) Een paard zal een ander paard nooit schoppen omwille van twijfel. Het is veel logischer voor een paard om te zorgen voor een leider (ivm kudde instinct en volgen) wanneer hij twijfelt. Bange/twijfelende paarden zullen sneller en rustiger ergens langs door gaan wanneer een rustig paard (leider) voor op gaat. ;) Dus wil je het op zijn paards aanpakken zou je net voor een leider zorgen ipv hem een schop te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:55

Ayasha schreef:
ladylay schreef:

Oh daar ben ik helemaal voor, maar een paard dat twijfelt vooruit schoppen heeft niks met "paardengedrag" te maken. ;) Een paard zal een ander paard nooit schoppen omwille van twijfel. Het is veel logischer voor een paard om te zorgen voor een leider (ivm kudde instinct en volgen) wanneer hij twijfelt. Bange/twijfelende paarden zullen sneller en rustiger ergens langs door gaan wanneer een rustig paard (leider) voor op gaat. ;) Dus wil je het op zijn paards aanpakken zou je net voor een leider zorgen ipv hem een schop te geven.

Als een paard in een kudde twijfelt wordt hij in zijn billen gebeten als aanmoediging om door te gaan, Gino nog iets kan moeilijk haar paard in zijn billen bijten :D

GQMMS

Ayasha schreef:
ladylay schreef:

waarom denk je dan dat ik het 'schoplijntje' tussen aanhaaltekens staat? ik mishandel mijn paarden echt niet hoor, don't worry, maar hij kan wel luisteren.

en hij twijfelt niet, hij kan het zo een uur niet doen, maar het laaste minuutje wel bijv. (ik weet trouwens ook niet waar je leest dat mn paard schopt naar een ander, of lees ik nu weer raar ? :P ) terwijl hij er al 100 keer erlangs is gelopen, het is zijn karakter, daar heb ik geen problemen mee.
en dan laatste doet ie dus echt niet, als hij denk dat het eng is , is het eng en dan maakt het niet uit of er 1 voor of 1 naast of 1 achter loopt.

GQMMS

SaskiaStar schreef:
Ayasha schreef:

Als een paard in een kudde twijfelt wordt hij in zijn billen gebeten als aanmoediging om door te gaan, Gino nog iets kan moeilijk haar paard in zijn billen bijten :D

ze zien me al om draaien op mn paard, om hem in de kont te bijten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:56

Overigens gebeurt dat allemaal zonder touwtje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:59

ginouque: ken het gedrag hoor, heb ook zo eentje. :+ Ik ga er enkel vanuit dat mijn paard het niet doet om me te kl*ten en dat ze inderdaad iets ziet. Dus aan mij om te zorgen dat ze me genoeg vertrouwd en me voldoende als leider ziet om er "gewoon niet op te letten". ;)

SS: ik heb al uitgelegd hoe wij mensen het kunnen nabootsen. Heb nog nooit het ene paard het andere in de kont zien bijten om hem ergens langs door te krijgen trouwens, vrees dat als je mijn merrie in der kont bijt je vier meter verder ligt...

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:03

dat is dus het punt van die neostan van mij , die ziet dingen verschijnen, om niks :') en hij vertrouwd me wel uiteindelijk gaat ie er wel langs, maar soms heeft ie ff een 'duwtje' nodig, doe je dat niet, tja dan ben jij [grof gezegd] de pineut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:05

@Ayasha, dan heb je waarschijnlijk nog nooit een kudde geobserveerd of merrie,s met hun veulens.
Overigens als jouw merrie jou 4 meter verder trapt ben je dus niet dominant genoeg om als leider op te treden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:08

Als mijn merrie in haar kont gebeten wordt mag ze diegene van mij 4 m verder trappen. :') Ik zeg nergens dat ze MIJ 4 meter verder trapt :(:) Lezen....

ginouque: Die van mij heeft ook last van bakspoken :j Zelfs na een uur braaf lopen kan die ineens de lucht in gaan :') En dan vijf min later gewoon weer ontspannen zijn. :) Ik heb inmiddels onder vonden dat straffen bij mijn paard niet helpt. Dus ik ben zo'n ruiter die gewoon rustig blijft en haar laat kijken en zichzelf laat overtuigen of die inderdaad even af stapt en haar er voorbij leidt of die iemand het dier er voorbij laat leiden. Angst? Nee hoor, absoluut niet. Maar los het liever zo op dan een nutteloos gevecht aan te gaan als het ook rustig kan. Voor mij geld in dat geval: pick your battles. :) En ik kan me voorstellen dat dat voor meer ruiters geld... Dus dan vind ik dit soort topics en reacties altijd beetje jammer. :)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:11

dat afstappen en laten kijken , werkt dus niet bij die van mij ;)
ik sla/schop hem hard gezegd echt niet dood of 'blauw'.
schoudervoor oid. en been eraan houden. anders krijg je hem er absoluut niet langs.
en om even dom door de bocht te komen, stap jij af in een dressuurproef/springring om je paard te laten kijken in een hoek?
nee ik echt niet.

edit ;
even wat anders elk paard is anders, dus ieder heeft een andere aanpak en dat wat jij doet bij je paard werkt niet bij mijnes ;)
Laatst bijgewerkt door GQMMS op 22-08-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:11

We hadden het ook niet over iemand, maar over de leider, en jij zegt dat je als leider voor je paard op treedt.

Beter lezen en het verhaal volgen dus......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:15

saskiastar: ik zeg enkel dat als iemand mijn paard in de billen bijt die vier meter verder ligt, of dat nu een leider of een wildvreemde is. Dat is nu eenmaal een reactie op pijn. ;) Ze schoppen van zich af. Denk dat er maar een iemand beter moet lezen. Magoed, zinloze discussie.

ginouque: begrijp ik. Maar waarom zou iemand waarbij zo'n touwtje dus wel werkt meteen voor schijter uitgemaakt moeten worden terwijl dat misschien niet zo is?

En neen, in de ring is ze meestal al zover dat ze me in de hele omgeving vertrouwd waar ik haar ook breng, heeft ze toch ergens bang dan neem ik haar terug naar stap en gaan we er rustig langs door. Mijn vorige paard reed ik dan gewoon door alsof er niets is, bij haar werkt dat niet, zij moet zelf kunnen kijken. :) Eenmaal gezien is het goed voor haar.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:21

dan heb jij ook niet goed gelezen ;) als je goed had gelezen had ik gezegd dat ik er niet op tegen ben en ik schrijf ook nergens dat iemand een schijtert is? waar zie je dat staan?
maar er zijn genoeg mensen waarbij het touwtje er pas af kan nadat het paard talloze rondjes heeft gelopen op het losrij terrein, zijn ze 'los' beginnen ze niet te rijden, nee dan beginnen ze te 'prutsen' en dat is iets, wat in mijn ogen totaal niet werkt, grof gezegd gas er op en rijden, dat vergeten zoveel mensen!

ik zie me zelf aan gaan, wijken, * o wacht even mijn paard ziet iets, even stappen* dat werkt dus niet. ;)
niet aanvallend bedoeld, zoals ik zei is elk paard en baas anders ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:23

Dat was even over het algemeen in dit topic, meer een vraag naar jouw mening maar staat er inderdaad niet duidelijk dus excuses daar voor. :)

En dat werkt bij mijn paard dus net wel. Dat wordt zelfs zo geleerd omdat gas er op betekent dat ze nog harder op spant en ze dan helemaal "onbereikbaar" wordt, want ondanks dat ik niets zie, zij kennelijk wel. :) Dus jep, bij mij gaat de rem er dan effe op maar dan is het ook na 1x goed. ;) Ieder zijn eigen dier met zijn eigen kuren en oplossingen.... En DAT zouden de mensen die hier zo negatief reageren (dus niet jij) eens moeten leren... :)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:26

daar sluit ik me bij je aan, elk paard moet anders gereden worden,

maar om bij het topic titel te blijven, er zijn idd. steeds meer mensen die niet meer allen durven/ of denken dat het niet alleen kan , zonder een touwtje en dat is best wel een beetje foute boel, als ik zie hoeveel mensen na 100 rondjes nog niet los durven, tja sorry, daar ben je bij mij verkeerd, maar dat zal wel dan persoonlijk zijn ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:29

sowieso denk ik dat je in de losrijpiste wel los moet durven... Onderweg er heen kan ik helemaal in komen. :j Maar als je in een afgesloten piste zit..... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:32

Dat mensen zo negatief reageren ligt aan het feit dat bepaalde mensen zich aangevallen voelen en er van alles bij halen terwijl de TS zich gewoon afvraagt waarom dat bij dressuurruiters zoveel gebeurt en je het bij springruiters zelden ziet.

Daarop sprongen mensen in de verdediging en hebben niet uitgelegd waar het verschil zit daardoor onstaan er discussies die aanvallend worden.
Zo val je zelf Ginouque ook aan over hoe zij het oplost.
Het zal mij een worst wezen hoe jij het oplost maar als ik je dan een schijterd vind dan vind ik dat.