Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
CasanovaLY schreef:Maar jullie praten hier alsof de paarden er van dood gaan ofzo als ze maar 1 uur of 2 uur in de wei komen...
en Cassie is geboren op een fokkerij dus die heeft waarschijnlijk gewoon buiten gestaan met zijn moeder en bij de vorige stal stond ie volgens mij ook vaker buiten en hier staat ie minder buiten en hij doet niet anders dan waar die eerst stond
idinn schreef:CasanovaLY schreef:Maar jullie praten hier alsof de paarden er van dood gaan ofzo als ze maar 1 uur of 2 uur in de wei komen...
en Cassie is geboren op een fokkerij dus die heeft waarschijnlijk gewoon buiten gestaan met zijn moeder en bij de vorige stal stond ie volgens mij ook vaker buiten en hier staat ie minder buiten en hij doet niet anders dan waar die eerst stond
Dat heb ik nergens gezegd, ze zullen zich niet eens slecht erbij voelen. Alleen dat het niet bepaald dichtbij de natuurlijke behoefte van een paard komt. Maar dat wil niet zeggen dat elk paard 'weet' wat die behoefte dan is, aangezien het gewoontedieren zijn. Als ze het niet gewoon zijn, zullen ze niet beter weten en vast zichzelf best gelukkig voelen. Alleen ik zou mij niet gelukkig kunnen voelen, als ik mijn paard zo lang binnen laat staan in een relatief klein hokje. Domweg omdat ik weet, dat het ook anders kan.
Je geeft aan dat die eerst buiten stond, vervolgens eraan gewend is op stal te staan, maar wel buiten en nu minder buiten staat. Als je het andersom keert, nu steeds meer buiten laten, weet die over een poos weer niet beter dan dat het buiten fijn is en binnen juist niet. Puur gewoonte. En daar is niks mis mee, maar mijn ding zou het niet zijn om op die manier een paard te stallen
en tegenwoordig is niks meer natuurlijk... geef nou toe??? maar je paard niet meer dan 1 uur of 2 uur op de wei zetten gaan ze heus niet dood van en ik zeg niet dat jij het hebt gezegt, het klinkt zo en ik vind het allemaal goed als mijn pony maar blij is en zo te zien is die dat gewoon ^^ chaatje16 schreef:Ik vind het belachelijk.. je paard moet keihard trainen voor jou maar mag zelf zijn lolletje niet hebben in de wei...
Dat is toch geen leven
Iemand bij mij op stal die zegt: Hij mag niet meer op het land maar ik mag wel nog wedstrijden rijden ( Z2)
nadat hij een grote blessure heeft gehad...
Hou op ey..
CasanovaLY schreef:De stallen bij ons zijn geen kleine hokjes dat kan ik je verzekeren en het zijn ook geen donkere stallen waar ze helemaal afgesloten zijn van allesen tegenwoordig is niks meer natuurlijk... geef nou toe??? maar je paard niet meer dan 1 uur of 2 uur op de wei zetten gaan ze heus niet dood van en ik zeg niet dat jij het hebt gezegt, het klinkt zo en ik vind het allemaal goed als mijn pony maar blij is en zo te zien is die dat gewoon ^^
En ik vind dat ik die mogelijkheid heb, door desnoods maar op een uur rijden een stalling te zoeken i.p.v. voor mijn eigen gemak iets in hetzelfde dorp, waar ze amper buiten kunnen en heel de tijd binnen moeten staan. ZusJacobs schreef:Aan de ene kant denk ik nee idd.. blijven paarden en die horen niet 24/7 op stal, aan de andere kant.. deze paarden leren al van kinds af aan (hoe zielig het ook klinkt) dat er geen leven buiten is, buiten is het koud en saai en je staat (vaak alleen) het kan er regenen en het eten is natuurlijk binnen te halen.. deze paarden zijn letterlijk gek.. gemaakt..
Ik heb op twee stallen stage gelopen en op beide stallen kwamen de paarden echt hinnikend aanrennen omdat ze zo graag naar binnen willen. En ja.. buiten is er meer kans dat de paarden gewond raken dat binnen (vier betonnen muren en een stukje tralies).. Maar dat is het leven wat ze hebben.. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar het is wel zo..
(onze paarden staan btw 24/7 buiten, zolang er de mogelijkheid is en het paard er van geniet.. Waarom niet..)
de enige muur die er is is de achterkant van zijn stal en daar zit een deurtje in zodat hij met zijn hoofd naar buiten kan kijken
idinn schreef:CasanovaLY schreef:De stallen bij ons zijn geen kleine hokjes dat kan ik je verzekeren en het zijn ook geen donkere stallen waar ze helemaal afgesloten zijn van allesen tegenwoordig is niks meer natuurlijk... geef nou toe??? maar je paard niet meer dan 1 uur of 2 uur op de wei zetten gaan ze heus niet dood van en ik zeg niet dat jij het hebt gezegt, het klinkt zo en ik vind het allemaal goed als mijn pony maar blij is en zo te zien is die dat gewoon ^^
Elke stal is "klein" in vergelijking met een weiland buiten, maar gelukkig zijn er relatief ruime stallen (waar ik tegenwoordig sta, daar zou mijn paard best eens een nachtje op stal mogen, maar goed die zijn 12 bij 8 met rondom een hek van slechts 1,20 hoog en dat in een ruimte met 1 zijwand eruit). Kleiner zou ik niet om staan te springen, zeker niet als dat voor elke avond zou zijn of hele dagen. Niks is meer natuurlijk, nee maar je kan er wel naar streven het zo natuurlijk mogelijk voor ze te makenEn ik vind dat ik die mogelijkheid heb, door desnoods maar op een uur rijden een stalling te zoeken i.p.v. voor mijn eigen gemak iets in hetzelfde dorp, waar ze amper buiten kunnen en heel de tijd binnen moeten staan.
Nogmaals je pony is een gewoonte dier, weet niet beter dus ja die is blij met wat die nu heeft, gaat erom of je als eigenaresse dat ook kan zijn, wetend dat het anders kan. En als dat zo is, moet je vooral niks doen aan je huidige situatie, zolang je maar achter je keuze staat.
suus_ schreef:)Jeeetje Casanova vat het eens niet zo persoonlijk op allemaal.
Het is gewoon (op Idinn na) in het algemeen bedoeld en niet persoonlijk op jou!!
Elke stal is met 4 muren en tralies (of zonder tralies)
Of het nou beton is of hout, kan jou het nou verotten? Paard is toch opgesloten op wat voor manier dan ook!

Lusitana schreef:Dat keihard trainen kun je zien als de broodnodige beweging!
Wat die blessure betreft, daar weet ik het fijne natuurlijk niet van, maar er is een groot verschil tussen ongecontroleerd en gecontroleerd beweging geven! Een paard met een peesblessure bv moet altijd gecontroleerd beweging krijgen en mag dus idd niet in de wei.
suus_ schreef:Oh dat dacht ik zo te lezen idinn!
Alles wordt dieren zo'n beetje gewoon, parkieten, cavia's, konijnen, visjes, honden, katten hele dag in een kooitje/bench/waterkommetje. Alleen als soort assesoire in de woonkamer en ze krijgen de ruimte niet, soms mogen ze een kwartiertje vliegen of op schoot. Zo krijg ik als ik sommige mensen bezig zie ook steeds vaker het idee dat een paard meer als statussymbool wordt gehouden ipv een hobby waarmee je van je dier houdt!
De dieren zijn er de dupe van en hebben het niet eens door, jammer al dat misbruik van onwetend geweten
(edit, typefoutjes!)
) ik zit nu in frankrijk en ik wil héél graag naar huis omdat ik Casanova gewoon heel erg mis... D00R schreef:Wat volgens mij de TS triggerde om dit topic te openen: een sportpaard hoort niet op de wei.
Waarom zou een sportpaard daar niet horen? Heeft dat met het paard op zich te maken, of de wensen van de ruiter?
Welke specifieke argumenten zijn er om een sportpaard niet in een weiland te zetten of te vinden dat het daar niet hoort?
Blessures heb ik al voorbij zien komen, meerdere malen. Echter blesseren paarden zich vaker buiten een weiland, dan in een weiland. Hoewel een weiland natuurlijk een extra risico met zich meebrengt.
Dik worden heb ik ook voorbij zien komen en als oplossing daarvoor dus maar een uurtje op wei of laten grazen aan de hand ook. Veel paarden eten in die korte tijd echter zo gulzig dat ook dat dus extra risico's met zich meebrengt.
Loom of lui worden... Tja... Naar mijn mening is een net volgevreten paard, omdat hij even gras mocht plukken, net zo vol als een paar dat tijd zat heeft om op zijn gemakje door het weiland te kuieren. Daar zal het niet aan liggen. Waaraan wel is voor mij de vraag: op stal de hele dag stro eten betekent niet loom, in het weiland gras eten betekent wel loom?
Rambobo schreef:in het weiland wordt mijn merrie vaak loom mede dankzij de zon die vollop op haar schijnt ...
in stal staat ze koel in de schaduw
het liefst heb ik mijn merrie ook de hele dag buiten, ze gaat er om 10.30 op en rond 1600 uur weer eraf ... en dan staat ze echt op me te wachten

)