sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:59

Dat keihard trainen kun je zien als de broodnodige beweging!

Wat die blessure betreft, daar weet ik het fijne natuurlijk niet van, maar er is een groot verschil tussen ongecontroleerd en gecontroleerd beweging geven! Een paard met een peesblessure bv moet altijd gecontroleerd beweging krijgen en mag dus idd niet in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:01

CasanovaLY schreef:
Maar jullie praten hier alsof de paarden er van dood gaan ofzo als ze maar 1 uur of 2 uur in de wei komen...
en Cassie is geboren op een fokkerij dus die heeft waarschijnlijk gewoon buiten gestaan met zijn moeder en bij de vorige stal stond ie volgens mij ook vaker buiten en hier staat ie minder buiten en hij doet niet anders dan waar die eerst stond ;)

Dat heb ik nergens gezegd, ze zullen zich niet eens slecht erbij voelen. Alleen dat het niet bepaald dichtbij de natuurlijke behoefte van een paard komt. Maar dat wil niet zeggen dat elk paard 'weet' wat die behoefte dan is, aangezien het gewoontedieren zijn. Als ze het niet gewoon zijn, zullen ze niet beter weten en vast zichzelf best gelukkig voelen. Alleen ik zou mij niet gelukkig kunnen voelen, als ik mijn paard zo lang binnen laat staan in een relatief klein hokje. Domweg omdat ik weet, dat het ook anders kan.

Je geeft aan dat die eerst buiten stond, vervolgens eraan gewend is op stal te staan, maar wel buiten en nu minder buiten staat. Als je het andersom keert, nu steeds meer buiten laten, weet die over een poos weer niet beter dan dat het buiten fijn is en binnen juist niet. Puur gewoonte. En daar is niks mis mee, maar mijn ding zou het niet zijn om op die manier een paard te stallen ;)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:07

idinn schreef:
CasanovaLY schreef:
Maar jullie praten hier alsof de paarden er van dood gaan ofzo als ze maar 1 uur of 2 uur in de wei komen...
en Cassie is geboren op een fokkerij dus die heeft waarschijnlijk gewoon buiten gestaan met zijn moeder en bij de vorige stal stond ie volgens mij ook vaker buiten en hier staat ie minder buiten en hij doet niet anders dan waar die eerst stond ;)

Dat heb ik nergens gezegd, ze zullen zich niet eens slecht erbij voelen. Alleen dat het niet bepaald dichtbij de natuurlijke behoefte van een paard komt. Maar dat wil niet zeggen dat elk paard 'weet' wat die behoefte dan is, aangezien het gewoontedieren zijn. Als ze het niet gewoon zijn, zullen ze niet beter weten en vast zichzelf best gelukkig voelen. Alleen ik zou mij niet gelukkig kunnen voelen, als ik mijn paard zo lang binnen laat staan in een relatief klein hokje. Domweg omdat ik weet, dat het ook anders kan.

Je geeft aan dat die eerst buiten stond, vervolgens eraan gewend is op stal te staan, maar wel buiten en nu minder buiten staat. Als je het andersom keert, nu steeds meer buiten laten, weet die over een poos weer niet beter dan dat het buiten fijn is en binnen juist niet. Puur gewoonte. En daar is niks mis mee, maar mijn ding zou het niet zijn om op die manier een paard te stallen ;)

De stallen bij ons zijn geen kleine hokjes dat kan ik je verzekeren en het zijn ook geen donkere stallen waar ze helemaal afgesloten zijn van alles ;) en tegenwoordig is niks meer natuurlijk... geef nou toe??? maar je paard niet meer dan 1 uur of 2 uur op de wei zetten gaan ze heus niet dood van en ik zeg niet dat jij het hebt gezegt, het klinkt zo en ik vind het allemaal goed als mijn pony maar blij is en zo te zien is die dat gewoon ^^

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:08

chaatje16 schreef:
Ik vind het belachelijk.. je paard moet keihard trainen voor jou maar mag zelf zijn lolletje niet hebben in de wei...
Dat is toch geen leven

Iemand bij mij op stal die zegt: Hij mag niet meer op het land maar ik mag wel nog wedstrijden rijden ( Z2)
nadat hij een grote blessure heeft gehad...
Hou op ey..

Wie zegt dat hij zijn lolletje niet heeft??? ;)

royal_dutch

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:11

mijn paarden gaan ook gewoon op de weide, maar daarom ga ik wel regelmatig op concourse met ze en train ik best veel. dan vind ik dat ze ook wel mogen rusten en ontspanning mogen hebben op het land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:14

CasanovaLY schreef:
De stallen bij ons zijn geen kleine hokjes dat kan ik je verzekeren en het zijn ook geen donkere stallen waar ze helemaal afgesloten zijn van alles ;) en tegenwoordig is niks meer natuurlijk... geef nou toe??? maar je paard niet meer dan 1 uur of 2 uur op de wei zetten gaan ze heus niet dood van en ik zeg niet dat jij het hebt gezegt, het klinkt zo en ik vind het allemaal goed als mijn pony maar blij is en zo te zien is die dat gewoon ^^

Elke stal is "klein" in vergelijking met een weiland buiten, maar gelukkig zijn er relatief ruime stallen (waar ik tegenwoordig sta, daar zou mijn paard best eens een nachtje op stal mogen, maar goed die zijn 12 bij 8 met rondom een hek van slechts 1,20 hoog en dat in een ruimte met 1 zijwand eruit). Kleiner zou ik niet om staan te springen, zeker niet als dat voor elke avond zou zijn of hele dagen. Niks is meer natuurlijk, nee maar je kan er wel naar streven het zo natuurlijk mogelijk voor ze te maken ;) En ik vind dat ik die mogelijkheid heb, door desnoods maar op een uur rijden een stalling te zoeken i.p.v. voor mijn eigen gemak iets in hetzelfde dorp, waar ze amper buiten kunnen en heel de tijd binnen moeten staan.

Nogmaals je pony is een gewoonte dier, weet niet beter dus ja die is blij met wat die nu heeft, gaat erom of je als eigenaresse dat ook kan zijn, wetend dat het anders kan. En als dat zo is, moet je vooral niks doen aan je huidige situatie, zolang je maar achter je keuze staat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:15

Aan de ene kant denk ik nee idd.. blijven paarden en die horen niet 24/7 op stal, aan de andere kant.. deze paarden leren al van kinds af aan (hoe zielig het ook klinkt) dat er geen leven buiten is, buiten is het koud en saai en je staat (vaak alleen) het kan er regenen en het eten is natuurlijk binnen te halen.. deze paarden zijn letterlijk gek.. gemaakt..

Ik heb op twee stallen stage gelopen en op beide stallen kwamen de paarden echt hinnikend aanrennen omdat ze zo graag naar binnen willen. En ja.. buiten is er meer kans dat de paarden gewond raken dat binnen (vier betonnen muren en een stukje tralies).. Maar dat is het leven wat ze hebben.. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar het is wel zo..

(onze paarden staan btw 24/7 buiten, zolang er de mogelijkheid is en het paard er van geniet.. Waarom niet..)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:20

Hier ook 24/7. Of ik nou niets doe of 6 x per dag train (bwv)
Heb nog nooit zulke gelukkige paarden gezien (heb haar 1 keer een tijdje gestressed gezien). Hier staan ze ook 24/7 buiten, allemaal supergezonde paarden, nog nooit een da gezien (alleen voor de prikjes!) of mank gelopen etc. Helemaal happy!

Ik vind dat of het nou een sport-, recreatie-, western of weet ik veel wat voor paard allemaal paard is met dezelfde natuurlijke behoeften, net als dat elke auto snelwegen nodig heeft en een vogel de ruimte om te vliegen!
Ook zou ik zoooooo graag zien dat ze allemaal minimaal zo'n 6 tot 8 uur buiten moeten staan met soortgenootjes. Oh ik hoop nog steeds zo dat het nou eens ingevoerd wordt!

Stallen zonder tralies zodat ze met elkaar kunnen kroelen vind ik wel zo ideaal als ze op stal moeten.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:22

ZusJacobs schreef:
Aan de ene kant denk ik nee idd.. blijven paarden en die horen niet 24/7 op stal, aan de andere kant.. deze paarden leren al van kinds af aan (hoe zielig het ook klinkt) dat er geen leven buiten is, buiten is het koud en saai en je staat (vaak alleen) het kan er regenen en het eten is natuurlijk binnen te halen.. deze paarden zijn letterlijk gek.. gemaakt..

Ik heb op twee stallen stage gelopen en op beide stallen kwamen de paarden echt hinnikend aanrennen omdat ze zo graag naar binnen willen. En ja.. buiten is er meer kans dat de paarden gewond raken dat binnen (vier betonnen muren en een stukje tralies).. Maar dat is het leven wat ze hebben.. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar het is wel zo..

(onze paarden staan btw 24/7 buiten, zolang er de mogelijkheid is en het paard er van geniet.. Waarom niet..)

Bij ons staan ze niet tussen 4 betonnen muren :) de enige muur die er is is de achterkant van zijn stal en daar zit een deurtje in zodat hij met zijn hoofd naar buiten kan kijken :)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:23

idinn schreef:
CasanovaLY schreef:

Elke stal is "klein" in vergelijking met een weiland buiten, maar gelukkig zijn er relatief ruime stallen (waar ik tegenwoordig sta, daar zou mijn paard best eens een nachtje op stal mogen, maar goed die zijn 12 bij 8 met rondom een hek van slechts 1,20 hoog en dat in een ruimte met 1 zijwand eruit). Kleiner zou ik niet om staan te springen, zeker niet als dat voor elke avond zou zijn of hele dagen. Niks is meer natuurlijk, nee maar je kan er wel naar streven het zo natuurlijk mogelijk voor ze te maken ;) En ik vind dat ik die mogelijkheid heb, door desnoods maar op een uur rijden een stalling te zoeken i.p.v. voor mijn eigen gemak iets in hetzelfde dorp, waar ze amper buiten kunnen en heel de tijd binnen moeten staan.

Nogmaals je pony is een gewoonte dier, weet niet beter dus ja die is blij met wat die nu heeft, gaat erom of je als eigenaresse dat ook kan zijn, wetend dat het anders kan. En als dat zo is, moet je vooral niks doen aan je huidige situatie, zolang je maar achter je keuze staat.

Ik ga hier verder niet op in want het geeft mij alleen maar een slecht gevoel en dan ga ik alleen maar denken dat ik mijn pony iets aan doe....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:24

)Jeeetje Casanova vat het eens niet zo persoonlijk op allemaal.
Het is gewoon (op Idinn na) in het algemeen bedoeld en niet persoonlijk op jou!!
Elke stal is met 4 muren en tralies (of zonder tralies)
Of het nou beton is of hout, kan jou het nou verotten? Paard is toch opgesloten op wat voor manier dan ook!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:29

suus_ schreef:
)Jeeetje Casanova vat het eens niet zo persoonlijk op allemaal.
Het is gewoon (op Idinn na) in het algemeen bedoeld en niet persoonlijk op jou!!
Elke stal is met 4 muren en tralies (of zonder tralies)
Of het nou beton is of hout, kan jou het nou verotten? Paard is toch opgesloten op wat voor manier dan ook!

je kan het ook wel wat rustiger formuleren hoor... en er zijn genoeg die het over mij zeiden en dan heb ik het niet over iedereen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:31

@ Casanova, je doet je pony niks aan, die weet niet beter dan de manier waarop die gehouden wordt. Zet die per direct 24/7 buiten en je gaat problemen krijgen! Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt, dat is niet alleen zo met een paard stallen, met zoveel dingen in het leven. De 1 doet het zus, de ander weer zo. En zolang het 1 of het ander niet verboden is, is het enkel een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zal het zo slecht wel niet wezen voor onze gewoontedieren zelf :+

@suus , ik bedoel dat van mij net zo goed in het algemeen hoor, niet alleen persoonlijk naar haar toe ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:37

Oh dat dacht ik zo te lezen idinn!

Alles wordt dieren zo'n beetje gewoon, parkieten, cavia's, konijnen, visjes, honden, katten hele dag in een kooitje/bench/waterkommetje. Alleen als soort assesoire in de woonkamer en ze krijgen de ruimte niet, soms mogen ze een kwartiertje vliegen of op schoot. Zo krijg ik als ik sommige mensen bezig zie ook steeds vaker het idee dat een paard meer als statussymbool wordt gehouden ipv een hobby waarmee je van je dier houdt!

De dieren zijn er de dupe van en hebben het niet eens door, jammer al dat misbruik van onwetend geweten :7

(edit, typefoutjes!)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 19-08-10 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:39

is echt per paard verschillend hoor!

mijn merrie vindt het de eerste 3 uur leuk daarna wordt ze het zat .....

net als dat mensen verschillende behoeftes hebben geldt dat voor paarden ook!

en buiten dat ..... ze wordt er echt erg loom van!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:44

Lusitana schreef:
Dat keihard trainen kun je zien als de broodnodige beweging!

Wat die blessure betreft, daar weet ik het fijne natuurlijk niet van, maar er is een groot verschil tussen ongecontroleerd en gecontroleerd beweging geven! Een paard met een peesblessure bv moet altijd gecontroleerd beweging krijgen en mag dus idd niet in de wei.

Hier ben ik het dus niet mee eens, mijn paard met peesblessure heb ik 4 maanden weiderust gegeven, dus 24/7 op de wei en regelmatig laten scannen bij de vee-arts. Na 4 maanden kon ik hem gewoon weer rustig oppakken en hij is binnen 3 weken weer volledig terug op zijn oude niveau. Paard van een clubgenootje heeft dezelfde blessure, heeft hem zelfs laten opereren, daarna moest het paard op stal en mocht er 5 min per dag uit om te stappen en het zo weer op te bouwen. Beest is volledig van de waps, bokt en steigert dat het een lieve lust is, meisje durft er haast niet meer op en vervolgens staat het paard met een dik been op stal.....

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:51

Wat volgens mij de TS triggerde om dit topic te openen: een sportpaard hoort niet op de wei.
Waarom zou een sportpaard daar niet horen? Heeft dat met het paard op zich te maken, of de wensen van de ruiter?
Welke specifieke argumenten zijn er om een sportpaard niet in een weiland te zetten of te vinden dat het daar niet hoort?

Blessures heb ik al voorbij zien komen, meerdere malen. Echter blesseren paarden zich vaker buiten een weiland, dan in een weiland. Hoewel een weiland natuurlijk een extra risico met zich meebrengt.

Dik worden heb ik ook voorbij zien komen en als oplossing daarvoor dus maar een uurtje op wei of laten grazen aan de hand ook. Veel paarden eten in die korte tijd echter zo gulzig dat ook dat dus extra risico's met zich meebrengt.

Loom of lui worden... Tja... Naar mijn mening is een net volgevreten paard, omdat hij even gras mocht plukken, net zo vol als een paar dat tijd zat heeft om op zijn gemakje door het weiland te kuieren. Daar zal het niet aan liggen. Waaraan wel is voor mij de vraag: op stal de hele dag stro eten betekent niet loom, in het weiland gras eten betekent wel loom?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:53

suus_ schreef:
Oh dat dacht ik zo te lezen idinn!

Alles wordt dieren zo'n beetje gewoon, parkieten, cavia's, konijnen, visjes, honden, katten hele dag in een kooitje/bench/waterkommetje. Alleen als soort assesoire in de woonkamer en ze krijgen de ruimte niet, soms mogen ze een kwartiertje vliegen of op schoot. Zo krijg ik als ik sommige mensen bezig zie ook steeds vaker het idee dat een paard meer als statussymbool wordt gehouden ipv een hobby waarmee je van je dier houdt!

De dieren zijn er de dupe van en hebben het niet eens door, jammer al dat misbruik van onwetend geweten :7

(edit, typefoutjes!)

zulke dieren zijn er en daarom zou ik ook nooit een vogel nemen of een cavia ofzo wij hebben namelijk geen dieren thuis, maar ik misbruik mijn pony niet en ik heb nog nooit zo erg van een pony gehouden dan van elk andere pony die ik gehad heb (niet dat ik daar nooit van gehouden heb hoor :) ) ik zit nu in frankrijk en ik wil héél graag naar huis omdat ik Casanova gewoon heel erg mis...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:55

D00R schreef:
Wat volgens mij de TS triggerde om dit topic te openen: een sportpaard hoort niet op de wei.
Waarom zou een sportpaard daar niet horen? Heeft dat met het paard op zich te maken, of de wensen van de ruiter?
Welke specifieke argumenten zijn er om een sportpaard niet in een weiland te zetten of te vinden dat het daar niet hoort?

Blessures heb ik al voorbij zien komen, meerdere malen. Echter blesseren paarden zich vaker buiten een weiland, dan in een weiland. Hoewel een weiland natuurlijk een extra risico met zich meebrengt.

Dik worden heb ik ook voorbij zien komen en als oplossing daarvoor dus maar een uurtje op wei of laten grazen aan de hand ook. Veel paarden eten in die korte tijd echter zo gulzig dat ook dat dus extra risico's met zich meebrengt.

Loom of lui worden... Tja... Naar mijn mening is een net volgevreten paard, omdat hij even gras mocht plukken, net zo vol als een paar dat tijd zat heeft om op zijn gemakje door het weiland te kuieren. Daar zal het niet aan liggen. Waaraan wel is voor mij de vraag: op stal de hele dag stro eten betekent niet loom, in het weiland gras eten betekent wel loom?

maar op een wei waar niet zoveel gras staat vreet zich echt niet zo makkelijk vol in een uur ;)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:55

in het weiland wordt mijn merrie vaak loom mede dankzij de zon die vollop op haar schijnt ...
in stal staat ze koel in de schaduw
het liefst heb ik mijn merrie ook de hele dag buiten, ze gaat er om 10.30 op en rond 1600 uur weer eraf ... en dan staat ze echt op me te wachten

Daniiellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:57

Nou het is wel zo!
een paaar uuurtjes is genoeg.
anders oook ivm met blesures ofso
en mok daaarom niet te lang in de wei.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:58

Rambobo schreef:
in het weiland wordt mijn merrie vaak loom mede dankzij de zon die vollop op haar schijnt ...
in stal staat ze koel in de schaduw
het liefst heb ik mijn merrie ook de hele dag buiten, ze gaat er om 10.30 op en rond 1600 uur weer eraf ... en dan staat ze echt op me te wachten

Dat is dan niet de schuld van het weiland, als je een (grote) boom of beschutting maakt, dat er wel een windje staat, als je paard in de weiland staat. Is je probleem opgelost. :)

Nu begrijp ik dat dat niet altijd kan, maar zoals ik al zei, is het dan niet de schuld van het weiland.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:05

@ casanova, dat het in jouw specifieke situatie allemaal ander is weet ik inmiddels wel.

Misschien kunnen we het wat algemener houden?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:18

D00R schreef:
@ casanova, dat het in jouw specifieke situatie allemaal ander is weet ik inmiddels wel.

Misschien kunnen we het wat algemener houden?

sorry hoor ik wou het alleen even zeggen... :) maar wat je zegt klopt meestal wel hoor ^^

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:23

@ Casanova, of het meestal klopt weet ik niet eens zeker, maar ik snap de argumenten gewoon niet zo goed om een sportpaard binnen te houden (heb het nu niet over jouw argumenten, want op basis waarvan jij je keuze maakt is me wel duidelijk... ;) )

Ik vind het jammer dat het in de meeste gevallen wordt gegooid op dat het paard het niet wil, het beter is voor het paard, het paard het niet erg vindt binnen te staan, het paard.....

Waaróm? Het gaat volgens mij namelijk in die gevallen echt niet om wat het paard wil, maar wat de ruiter wil.
En het is wel zo eerlijk om het dáár dan over te hebben, in plaats van over het paard.

Misschien dat ik het dan wel snap :D