Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:24

Zonnetje81 schreef:
Ja maar als rijden in het algemeen een onvoldoende is en de rest 185 pnt, beetje krom dat je dan wel genoeg punten voor een WP rijdt...? Andersom heb je ook wel eens jury's die onderin rare dingen doen...

joh heb vaak genoeg gehad, dikke wp en dan opeens een 5 voor effect van de hulpen (miscommunicatie in galop bv)
Heb het altijd vreemd gevonden maar het komt echt voor :=

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:24

Zonnetje81 schreef:
Ja maar als rijden in het algemeen een onvoldoende is en de rest 185 pnt, beetje krom dat je dan wel genoeg punten voor een WP rijdt...?

vind ik niet, heb ik ook wel eens gehad. Al mijn onderdelen goed en netjes, maar net te afwachtend gereden. Heb je zomaar 190 punten en een 5 (= nog voldoende..) voor rijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:25

themuisje schreef:
Mootje schreef:
Dit kan ik wel regelen. Er zit een KNHs medewerkster verborgen op Bokt met meerdere disciplines onder haar hoede :))

er zitten volgens mij ook penny redacteurs hier :')

Huh?
De SGW-ers hebben ook contact met haar over wat strubbelingen en zij distributeert het verder binnen de KNHS, erg handig :D

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:25

Ik weet geloof ik ook wel wie die Bokkende KNHS-medewerker is ;)

Zonnetje; Opzich is dat heel logisch, een kwaliteitsvol paard of juist alle oefeningen netjes afgewerkt.

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:26

IndianSummer schreef:
Ik ben van mening dat mensen die onvoldoende scoren op hun houding en zit geen wp verdienen! Met houding en zit begint alles en zonder goede houding en zit kom je ook niet verder...

En hoe ga je dan om met ruiters/amazones die door lichamelijke problemen/aandoeningen niet voor 100% rechtop zitten maar het paard absoluut niet storen of hinderen?

Moeten die dan maar stoppen met de wedstrijden?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:27

ik heb het topic doorgelezen.
ik rij alleen een studentenwedstrijd en ga vaak genoeg mee op officieel concour. dus ik kan niet veel zeggen over het nivo.
waar ik echt niet aan kan wennen is dat de b-proeven in het 'luchtledige' beginnen. oke dat het halthouden er uit is om de druk bij jonge paarden weg te halen prima, maar laat ze dan wel bij ac binnenkomen. dat moet toch gewoon kunnen (want niet iedere b ruiter start met een jong paard). en dan vanaf de l1 halthouden (met niet groeten heb ik minder moeite, maar vind dat het qua controle je het toch gewoon moet beheersen). vind halthouden opzich een oefening die iedereen overal zou moetne beheersen.

daarnaast moet het voor iedereen leuk blijven om op wedstrijd te gaan en voor iedereen toegangelijk. ik merk steeds vaker dat het gevoel heerst dat je alleen op wedstrijd mag als je wilt presteren, maar niet meer voor de lol, verandering in het programma, een doel om te trainen of de gezelligheid om met je club op pad te zijn. dit zie je niet alleen terug bij de ponies maar ook bij de paarden. ik vind zeker dat bij de ponies de lol meer terug moet komen. (ik woon normaal gesproken bij rotterdam)

zover ik weet kan je je namelijk niet zo makkelijk in schrijven voor een fnrs-proef met je eigen paard als je niet op de manege staat. daarnaast vind ik het ook niet eerlijk ten opzichte van de manegeruiters, die rijden vaak maar 1x per week, iedere keer op een ander 'minder' getraind paard. terwijl jij je paard iedere dag kan berijden door en door kent. de goede ruiters stormen toch wel de b en l door. de gene die er meer moeite mee hebben doen er langer over, die hebben meer aan een nuttig protocol dan een moeilijkere of makkelijkere proef.
zelf vind ik het oude wisselsysteem van de proeven toch fijner dan heel lang dezelfde proeven rijden. (in iedere proef zou toch ongeveer het zelfde moeten zitten, minste alle onderdelen moetne in de 2 proeven zitten die per concour worden uitgeschreven.) je rijd dan hoe dan ook 1 proef 2 maanden achter elkaar.

daarnaas hoop ik werkelijk dat de A/b proeven worden aangepast. ik ben zo blij in dat opzich dat de ponystal gestopt is voordat deze proeven zijn ingegaan. voor een shet een ene 7 jarige is het bijna onmogelijk om daar relaxed een proefje te rijden, voor hun is galop gewoon lastig. de galop mag er van mij voor hun uit in de b en de vele rare lijnen en rondjes. (zelfs voor vele studentenruiters (welke een ab-b proefje kunnen rijden) zijn deze vaak lastiger dan een gewone b proef).
natuurlijk heb je oudere kinderen en getalenterende ponies er tussen zitten die makkelijk een zwaarder proefje kunnen rijden, voor hun zou het leuk zijn als ze door kunnen rijden in ab-m 1 en 2 (met wijken en schouderbinnewaart) of mee kunnen starten tussen de gewone ponies.
dus de b zonder galop en normale lijnen zodat er een floeiende proef ontstaat (mag zeker in een kleine bak die a/b-tjes doen er een jaar over), in de l de galop er in hoek aanspringen midden volte en volgende korte zijde weer terug. dan vanaf de m1 wijken en m2 shouderbinnenwaarts. en als ze dan er ngo steeds oppassen en het beheersen dan mee laten starten tussne de grotere ponies of l1 en l2 invoeren.
kortom terug naar de oude opzet.

de bixie proeven (moet wel zeggen dat ik die al een poos niet meer gezien heb) zouden van mij ook verandert mogen worden naar de ponyspelen van de knhb (ja die van de oertijd). ik vond die proeven een ideale voorbereiding op je wedstrijd cariere. je leerde de oefening aan de hand van gekleurde paaltjes in de bak. heel relaxed en spelendewijs mogelijk om kennis te maken met het wedstrijdrijden. met een theorievraag en spelonderdeel in de proef. en deze op leeftijdscategorie indelen die van 6 t/m 9 makkelijk dan die van 9 t/m 12. eventueel 2 proeven per categorie 1 met veel hulppaaltjes en balken en 1 met minder.

Zonnetje81

Ja ik weet dat het gebeurd maar goed raar blijft het wel. Dat je door 1 miscommunicatie een 5 krijgt... Maar goed zoals ik ook zei jury's doen ook maf ooit op het einde vd proef.

996981

teammolenaar schreef:
IndianSummer schreef:
Ik ben van mening dat mensen die onvoldoende scoren op hun houding en zit geen wp verdienen! Met houding en zit begint alles en zonder goede houding en zit kom je ook niet verder...

En hoe ga je dan om met ruiters/amazones die door lichamelijke problemen/aandoeningen niet voor 100% rechtop zitten maar het paard absoluut niet storen of hinderen?

dit kan toch op een of andere manier ergens gemeld worden? zoiets heb ik een keer opgevangen.

Mootje

teammolenaar schreef:
IndianSummer schreef:

En voor dit soort ruiters zal er een dispensatie-regeling moeten komen!

Zonnetje81

Ga dat maar controleren. Ik heb vaak last van mijn rug, kan ik dat ook als reden aandragen?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:28

IndianSummer schreef:

Zonnetje; Opzich is dat heel logisch, een kwaliteitsvol paard of juist alle oefeningen netjes afgewerkt.

maar waarom zou je in zo'n geval geen wp toekennen dan?

Mocht het echt zo slecht zijn komt zo iemand zichtzelf wel tegen..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:28

Yess schreef:
IndianSummer schreef:

maar waarom zou je in zo'n geval geen wp toekennen dan?

Mocht het echt zo slecht zijn komt zo iemand zichtzelf wel tegen..

Heb je de rest wel gelezen?

Yess

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:29

zeker wel

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:31

Mootje schreef:

das echt onzin, die mensen die nu krom zitten krijgen toch ook geen extra punt omdat ze last hebben? Straks ineens wel vanwege de dispensatie.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:32

Ik vind het zo bijzonder dat de KNHS een 5 als een voldoende rekend maar dat wanneer je een 5 scoort, er wel weer een punt afgaat.

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:32

dit kan toch op een of andere manier ergens gemeld worden? zoiets heb ik een keer opgevangen.

Niet iedereen zal dit willen voor het simpele feit dat diegene dan toch een soort van "stempel" krijgt.

Ik ben van mening dat men naar het geheel moet kijken; hoe loopt het paard, loopt deze over 4 benen, ontspannen door zijn lijf dat lijkt mij belangrijker dan of de ruiter voor 100% recht op zit.

Je krijgt dan de situatie : oh diegene zit niet rechtop; jammer, maar dat zal het hem niet worden terwijl dat het niet zo hoeft te zijn is dat diegene die wel rechtop zit zijn paard niet stoort of hindert.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:33

Emilia schreef:
Ik vind het zo bijzonder dat de KNHS een 5 als een voldoende rekend maar dat wanneer je een 5 scoort, er wel weer een punt afgaat.

oh ja ook iets dat veranderd mag worden. :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:34

Yess schreef:
Mootje schreef:

das echt onzin, die mensen die nu krom zitten krijgen toch ook geen extra punt omdat ze last hebben? Straks ineens wel vanwege de dispensatie.

Ze krijgen geen extra punt, maar iemand met bijvoorbeeld scoliose kan gewoon niet rechtop zitten :n Dan zal het puntje 'houding en zit' gewoon niet worden meegenomen als verplichte voldoende... Nog een voorbeeld: Effect van de hulpen voor iemand met een halfzijdige verlamming. Een kant op zal dit geen probleem zijn, de andere kant wel...

Het zijn trouwens maar gedachtenkronkels hè?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:36

Mootje; ik denk nu al dat de 'ambtenaren' bij de knhs dat niet kunnen verwerken :o De simpelste vragen is ze soms al teveel..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:37

Aan dat puntje ben ik nog niet toegekomen _O-

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:40

IndianSummer schreef:
Met 6 jaar en ZZ-Zwaar vind ik ook iets teveel van het goede, maar volgens mij zijn er ook maar weinig 6 jarigen die ook daadwerkelijk écht ZZ-Zwaar lopen.

Momenteel toch wel een aantal hoor (oke geen tientallen :+ ). Maar ook lichte tour en 7jr vind ik eigenlijk geen combinatie. Ongetwijfeld zijn het paarden met mega veel talent en een goede ruiter, maar om op dat niveau te komen lopen die paarden als 4 jarige echt niet max 3/4x per week onder het zadel.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:43

vind ook zeker dat het meer aandacht mag krijgen, maar vind zo'n regel ook wel lastig. dan vind ik die laatste (zit houding effect (impuls) zuiverheid gangen) onderdelen 2x meetellen beter.

maar misschien is het beter als de proeven strenger gejureerd worden. heb nu al vaak genoeg gezien dat de proef niet ging zoals het zou moeten (slordig, foutjes) en dat die gene er toch met ruime winst uitkomt.
zodat voorkomen word dat iederen in een noodvaart doorstroomt naar de hogere klasses. (waar iedere wel ergens strand)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:45

Ik durf het bijna niet te zeggen.. maar... als iemand door een aandoening niet correct op zijn paard kan zitten, is die persoon dan wel in staat zijn paard goed te trainen?
Ik geloof niet zoveel van ruiters die niet correct zitten en het paard niet storen, waarom zou je anders een onafhankelijke zit willen trainen, zoals die nu omschreven staat?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:47

Sparkling, jij durft :oo Ik durf te wedden dat iemand als J. Stokkel of I. de Groot mijn paard beter kunnen presenteren/rijden of trainen dan ikzelf...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:52

Ik bedoel meer als ik op een moment last van mijn rug heb dan zit ik niet lekker mee met mijn paard, niet dat iemand met een beperking niet correct kan zitten hoor!
Voor ik helemaal verkeerd begrepen wordt! :o
Iemand met een beperking kan nog wel correct zitten, maar iemand die (door wat dan ook) niet correct kan zitten, kan die dan wel een paard trainen?