Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cheneda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:45

Een 9 kun je inderdaad moeilijk te pakken krijgen, vaak is het een 7 of 8!
Ik heb soms mijn paard de benen niet gewassen en vlug ingevlochten krijg ik een 7,
weekend erop schittert mijn beestje als een keuteltje in de manenschijn (figuurlijk dan),
of te wel alles top in orde...., wat denk je? EEN 7!!!! Dan denk ik: St*k erin!
Ik vind dat als het plaatje klopt en alles tot in de puntjes eruit ziet dat je
een negen of tien moet kunnen krijgen.... Dat staat tenslotte voor uitmuntend!

Hrc12

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:04

Vaak als je netjes ingevlochten hebt, je tuig gepoetst hebt, je paard mooi schoon is en je er zelf ook netjes uitziet krijg je al een 8. Volgens mij is het wel of niet krijgen van een 9 ook een beetje jury afhankelijk, de een geeft iedereen die er netjes uitziet een 8 de ander een 9.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 17:58

sharintje1 schreef:
Dus als je minder rijdt krijg je ook minder op verzorging?
Dat vind ik best raar...

Undefined schreef:
Nooit meegemaakt. Ook tijdens mindere wedstrijden kreeg ik meestal 7-ens en 8-en.
Maar onlangs ook tegen 6-en aangelopen en dat terwijl mijn paard in prima conditie is.
Denk dat het aan de jury ligt. Als die standaard een 6 geeft, krijg je gewoon niet hoger.

Geven sommige jury's dan standaard een 6?
Ik heb alleen zevens en achten gehoord.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:25

Bij ons in de buurt jureert een man die standaard een 6 geeft op verzorging! Als je hem er naar vraagt zegt hij dat hij niet wil dat een winstpunt van de verzorging afhangt!! Ik vind dit niet kunnen, want verzorging hoort gewoon bij de onderdelen en behoor je op de juiste manier te beoordelen.
Ik heb zelf een keer, samen met de jury van de 2e ring, alle deelnemers een 10 gegeven omdat het werkelijk zo superheet was dat ik het knap vond dat men de moeite deed om zjn of haard paard/pony er toppie uit te laten zien!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:32

Citaat:
Geven sommige jury's dan standaard een 6?
Ik heb alleen zevens en achten gehoord.

Yup, sommige jury's geven standaard een 6. Zoals gezegd was mijn paard wit en van voor tot achteren gevlochten (hengstenvlecht óp manenkam, dus netjes), mijn kleding was netjes, harnachement gepoetst en paard in prima conditie. En toch maar 6-jes. Dan geeft ze of standaard een 6 of ze heeft een hekel aan schimmels. Ik bekijk het dan zo positief mogelijk en ga maar uit van het eerste ;)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:36

Ik ben geen jury en misschien maar goed ook :+ , want ik zou dit punt nimmer onderdeel van winst/verlies willen maken.
Alleen bij extreme sloddervossen zou ik een 5 geven en voor de rest gewoon een 6...(misschien een 7, maar dat zou ook de max zijn)
Het moet gaan om het rijden en ik ga er vanuit dat iedereen netjes in de ring verschijnt!

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:45

ik heb eens een 4 gekregen voor de verzorging en weetje waarom?
er stond bij kleur van je paard staat me niet aan. kon helaas niet naar hem toegaan want had de coupons opgestuurd gekregen.
sorry hoor maar dit gaat wel heel ver merk trouwens wel vaker dat ik minder punten krijg als iemand met een standaard paard.
heb namelijk een 3 kleurige paint horse

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:52

manie schreef:
Ik ben geen jury en misschien maar goed ook :+ , want ik zou dit punt nimmer onderdeel van winst/verlies willen maken.
Alleen bij extreme sloddervossen zou ik een 5 geven en voor de rest gewoon een 6...(misschien een 7, maar dat zou ook de max zijn)
Het moet gaan om het rijden en ik ga er vanuit dat iedereen netjes in de ring verschijnt!

Dit is dus grote onzin, als dit punt niet belangrijk was, hadden ze het er niet bij gedaan, het is 1 onderdeel van de 30! Zoals jij het zegt, leer je echt niet op de jurycursus!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:02

Alanta schreef:
manie schreef:

Dit is dus grote onzin, als dit punt niet belangrijk was, hadden ze het er niet bij gedaan, het is 1 onderdeel van de 30! Zoals jij het zegt, leer je echt niet op de jurycursus!

Daarom zeg ik...'misschien maar goed ook, dat ik geen jury ben!'
Ik vind het namelijk een onzin punt dat per direct geschrapt mag worden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:06

ik vind een 10 voor de verzorging echt te zot voor woorden. tuurlijk is het wel een tellend onderdeel,maar je moet je winstpunten krijgen op je manier van rijden.

een 7 vind ik een prima cijfer

ik zou het ook erg belachelijk vinden als een schone schimmel meer punten krijgt als een bruine bv

ik heb een hele lichtgrijze fjord,die gewoon dan netjes schoon is,en daarvoor krijg ik ook dezelfde punten

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 18:43

manie schreef:
Alanta schreef:

Daarom zeg ik...'misschien maar goed ook, dat ik geen jury ben!'
Ik vind het namelijk een onzin punt dat per direct geschrapt mag worden...

Ik ben het eens met Alanta.
Want als het punt er nooit was geweest, dan zou niemand zijn best ervoor doen en
zou je dus 'net-uit-stal-gehaalde-poepvlek-paarden' krijgen. ;) :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:57

het telt wel mee,maar verder zou daar niet je winstpunt vanaf moeten hangen. een 9 oid vind ik erg hoog. want wanneer geef je iemand een 9?duurdere spullen?krijg je minder punten als je een verkleurd 2de hands zadel hebt(wat goed past)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:26

Ik had vandaag een 9 op verzorging :) , pony loopt er gewoon netjes bij manen en staart gewassen en los, lijf glom , goed passend tuig en ik had een zomertenu aan.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:01

Snoevie schreef:
het telt wel mee,maar verder zou daar niet je winstpunt vanaf moeten hangen. een 9 oid vind ik erg hoog. want wanneer geef je iemand een 9?duurdere spullen?krijg je minder punten als je een verkleurd 2de hands zadel hebt(wat goed past)

Waarom is dat hoog? Als iemand een onderdeel supergoed uitvoert geef je toch ook een hoog cijfer, ik geef regelmatig deelnemers een 8 of 9 op het halthouden! Waarom zou je dan niet iemand een 9 op verzorging geven als alles tot in de puntjes verzorgd eruit ziet! Sterker nog, ik heb vorige week nog iemand een 10 gegeven op de verzorging, alles was gewoon perfekt en bij perfekt hoort een 10!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:22

maar wanneer is het perfect?wanneer je de duurste en mooiste spullen hebt?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:46

Snoevie schreef:
maar wanneer is het perfect?wanneer je de duurste en mooiste spullen hebt?

Wat is dat nou weer voor onzin!! Waarom moet perfekt duur zijn?? Als alles er tot in de puntjes verzorgd uitziet, krijgen ze van mij een hoog cijfer! Netjes, alles schoon, paard/pony in wedstrijdconditie, keurig ingevlochten, deelnemer schoon, netjes en ook in wedstrijdconditie!!! Heeft dus helemaal niets met duur te maken!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:49

hoezo onzin?

ik schrijf op veel wedstrijden,maar heb werkelijk nog nooit 10-en geschreven.

en echt waar,de meeste paarden zijn ook keurig netjes en top verzorgd,maar een 10?nog nooit gezien

vandaar dat ik me afvroeg of je dat alleen krijgt met de mooiste spullen

zelf besteed ik er altijd super veel tijd aan,wassen,poetsen tot ze glimt,spullen schoon en zelf netjes in pak.
ik heb ook nog nooit een 10 gehad

dus ja,ik vraag me af,wanneer is het dan perfect

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:52

Tja je hebt natuurlijk altijd jury's die niet durven te punten, ik vind gewoon dat als iets perfekt is dat je dan moet belonen! En nogmaals: dat heeft helemaal niets met dure spullen te maken!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:55

maar zeg eens eerlijk,als je 2 combinaties hebt,en we gaan er vanuit dat alle spullen passen,de ene met de mooiste duurste spullen erop,super sjiek,ruiter in duur pikeur jasje,en de ander met een oud verkleurd zadel en hoofdste,ruiter met simpel HH jasje. beiden gewoon netjes schoon gepoetst. geef je ze dan beiden een 10? zoja: respect voor jou als jury

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:01

Snoevie schreef:
maar zeg eens eerlijk,als je 2 combinaties hebt,en we gaan er vanuit dat alle spullen passen,de ene met de mooiste duurste spullen erop,super sjiek,ruiter in duur pikeur jasje,en de ander met een oud verkleurd zadel en hoofdste,ruiter met simpel HH jasje. beiden gewoon netjes schoon gepoetst. geef je ze dan beiden een 10? zoja: respect voor jou als jury

Je moet niet de duurste en mooiste spullen op 1 lijn zetten. Oude spullen kun je ook poetsen zodat ze er mooi uitzien. In jou voorbeeld geef je zelf al aan dat er eentje bij zit met een verkleurd zadel en hoofdstel, deze krijgt bij mij dus geen 10, want deze spullen kun je er ook netjes laten uitzien. Als de deelnemer met het verkleurde hoofdstel en zadel deze zodanig poetsen dat het er niet meer verkleurd uitziet krijgt deze ook een 10! Ik kijk niet naar merken, want dat is niet eerlijk. De ene kan en heeft er meer voor over dan de andere.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:02

niet helemaal mee eens,sommige zadels verkleuren gewoon met de jaren,ook als je ze goed onderhoudt. ik had ooit een heel oude stubben,die echt goed onderhouden was,maar wel wat verkleurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:58

Je kan jezelf en je paard er ook luxe uit laten zien zonder dure spullen..
Ik start zelf in een jasje van HH en de pony heeft een rossner zadel en pagony hoofdstel, maar ik zorg er wel voor dat ze er tip top uitziet en dan doen we echt niet onder aan iemand met duurdere spullen ;)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:12

alle jury's hebben gewoon een eigen standaard cijfer.
als je moet schrijven bij iemand moet je daar maar eens op letten
meestal 8en, soms 7ens, maar ik ken een jury die geeft altijd 9ens ;)

tenzij er 2mensen ofso op zelfde punten uitkomen , en dan prijs hebben zijn er weleens jury's die dan een punt lager geven. maar meestal met handtekening erachter.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:13

Yvank: Dat bedoelde ik ook, maar dat schijnt niet door te dringen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:16

eh dus omdat ik het niet met je eens bent dringt het niet door?
jaja oke...........

maargoed,ik vind juist niet dat je hogere punten moet hebben vanwege dure spullen.

maar ik vraag me nog steeds af hoe je iemand een 10 geeft,want de mensen die ik wedstrijd zie starten zien er eigenlijk ook altijd tiptop uit,enkele uitzondering daargelaten,en dan zou je iedereen die er zo netjes uitziet volgens jou toch een 10 moeten geven?

en tuurlijk geeft iedere jury een standaard cijfer over het algemeen,maar eerlijk waar,ik heb echt nog nooit een 10 gezien