Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:43

[/quote]

als een lelijk paard en een mooi paard precies hetzelfde proefje rijden en het even netjes doen, weet ik zeker dat het mooie paard daarvan wint![/quote]
Wat is lelijk en wat is mooi? Zijn daar definities van? :)[/quote]

nou.. ik heb ooit een pony gezien die een goeie proef reed, ruim boven het gemiddelde van die dag, en niet dat die laatste stond, maar om eerlijk te zijn ziet het algehele plaatje er dan minder uit. Het was wel een redelijk oude pony, vaalgrijs, plukkerig en een heel zielig ienie mini staartje.

DendroFleur

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:18

Als ze het even goed doen, denk ik inderdaad dat het mooie paard wint. Dan telt voorkeur toch mee. Maar als het mindere paard wel beter loopt, moet een goede jury daar doorheen kunnen kijken. Alleen is het wel vaak dat mooie paarden ook betere beweging hebben. Dat telt dan toch snel bij ieder onderdeel mee. Daarom kunnen die vaak meer fouten veroorloven.
Ik vind dat een jury nooit de afstamming zou mee moeten laten tellen. Snap dat ze het interessant vinden als ze zelf in de fokkerij zitten maar een paard zonder papier kan in principe ook een goede afstammeling zijn.
Ik merk zelf dat mijn punten voor houding en zit hoger zijn nu ik ruim 10 kilo ben afgevallen. Dat scheelt dus echt. Het ziet er beter uit. Maar wil niet zeggen dat ik beter rij dus het mag maar op 1 punt uitmaken.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:44

ietjelover schreef:
als een lelijk paard en een mooi paard precies hetzelfde proefje rijden en het even netjes doen, weet ik zeker dat het mooie paard daarvan wint!

jah hoor!
moest schrijven, een lelijke roan liep een geweldig mooie proef en moest er onder schrijven mooi, maar is dit nou een wedstrijd paard?
even later een kwpn met een afstamming van hier tot ginder, zat verkeerde galop, hoofd in de lucht vaak verkeerde been, maar ze won en moest eronder schrijven mooi paard vooral de afstamming!!
ik dacht bij mezelf hoop dat het niet overal zo gaat![/quote]
das wel serieus ernstig ja! :=
Moet zeggen, ben nu 1x met mn Fries gestart, heeft geen spectaculaire (Friezen) gangen maar was mn 3e van de 4 (2 pony's, 2 paarden) en scheelde niet veel en vond punten terecht! :j
Ben benieuwd hoe dit verder gaat, of er in belgië echt anti-Friezen jury's zijn :j

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:17

__Astrid schreef:
ietjelover schreef:
als een lelijk paard en een mooi paard precies hetzelfde proefje rijden en het even netjes doen, weet ik zeker dat het mooie paard daarvan wint!

jah hoor!
moest schrijven, een lelijke roan liep een geweldig mooie proef en moest er onder schrijven mooi, maar is dit nou een wedstrijd paard?
even later een kwpn met een afstamming van hier tot ginder, zat verkeerde galop, hoofd in de lucht vaak verkeerde been, maar ze won en moest eronder schrijven mooi paard vooral de afstamming!!
ik dacht bij mezelf hoop dat het niet overal zo gaat!

das wel serieus ernstig ja! :=
Moet zeggen, ben nu 1x met mn Fries gestart, heeft geen spectaculaire (Friezen) gangen maar was mn 3e van de 4 (2 pony's, 2 paarden) en scheelde niet veel en vond punten terecht! :j
Ben benieuwd hoe dit verder gaat, of er in belgië echt anti-Friezen jury's zijn :j[/quote]

vondt het ook nergens opslaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:19

Ilse_123 schreef:
nou.. ik heb ooit een pony gezien die een goeie proef reed, ruim boven het gemiddelde van die dag, en niet dat die laatste stond, maar om eerlijk te zijn ziet het algehele plaatje er dan minder uit. Het was wel een redelijk oude pony, vaalgrijs, plukkerig en een heel zielig ienie mini staartje.

Dat vroeg ik niet, ik vroeg of daar definities van zijn :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:27

pharagirlke schreef:
Ilse_123 schreef:

Dat vroeg ik niet, ik vroeg of daar definities van zijn :)

Ik dacht dat een definitie een aantal punten was waaraan je kan zien dat zo'n paard gewoon niet 'knap' is, of eigelijk lelijk..? En ik noemde als punten plukkerig en een ieniemini staartje...en ook doorgezakte ruggen vind ik niet zo charmant, maar kan zijn dat ik de definitie van definitie niet snap :o

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:33

En volgens mij gaat dit topic over heel iets anders!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:38

Ilse_123 schreef:
Ik dacht dat een definitie een aantal punten was waaraan je kan zien dat zo'n paard gewoon niet 'knap' is, of eigelijk lelijk..? En ik noemde als punten plukkerig en een ieniemini staartje...en ook doorgezakte ruggen vind ik niet zo charmant, maar kan zijn dat ik de definitie van definitie niet snap :o

Dat zijn geen eigenschappen van een lelijk paard, dat zijn dingen die jij lelijk víndt. ;) Dat bedoelde ik nou net te zeggen, wat persoon A mooi vindt, vindt persoon B verschrikkelijk en andersom, in principe kan je dus stellen dat 2 paarden diezelfde proef lopen beide dezelfde kansen hebben. Dat jij paard B lelijkj vindt betekent niet dat de jury dat vindt.

Een paard ís niet mooi of lelijk, iemand víndt het paard mooi of lelijk. Beauty lies in the eye of the beholder.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:03

dat is waar pharagirlke!
maar ik denk dat iederen liever een zwarte hengst bij wijze van spreke ziet dan een roan pony, want je vind ze mooi of niet!

merelsbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:04

In de meeste gevallen in ieder geval rijke ouders.

Wat niet weg wil nemen dat dat het enige is.
Deze ruiters krijgen alleen meer de kans om zich te laten zien.
Vaak alleen al omdat zij betere paarden te rijden hebben.

Want ook zij moeten er KEIHARD voor trainen.
Of ze het leuk vinden of niet.
Dat hoort erbij.
Want dat je een geweldig bewegende pony hebt,
wil niet zeggen dat deze in combinatie met jou ook goed presteerd.
Maar je maakt er meer kans mee dan met een relatief waardelose pony.

merelsbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:07

Ilse_123 schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Hier heeft het zeker ook met het niveau te maken.
En andere kwesties.

Ik zelf heb een van mijn paarden (tinker)
na 15 wedstrijden naar de L2 gereden. Met redelijk wat overpunten in de B en L1.
En eigelijk kon ik altijd de eerste prijs in ontvangst nemen.
Terwijl mijn tinker niet echt een ruim bewegende pony is. :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:34

je komt echt niet op zo'n hoog niveau zonder serieus trainen.

al maak je meer kans imo om hoog te komen met ouders met voldoende centen,die voldoende goede lessen voor je kunnen betalen en een goede pony.

DDW1190 : niet alle mensen over een kam scheren,niet iedereen kickt op 'zwarte hengsten' ,sommigen vinden een roan pony zoals jij zegt misschien wel mooier.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:02

Het heeft er niets mee te maken of je ouders rijk zijn of dat je een geweldige pony hebt of een talent bent, het gaat er ook om of je het zelf wilt. Je moet trainen, trainen, trainen zelfs als je een talent bent of rijke ouders hebt, het kan natuurlijk zo zijn dat je daar geen eisen aan stelt, maar de meeste mensen in de top doen dat wel en die vinden het fijn om juist de top te kunnen bereiken door te trainen en ze vinden het leuk om te doen.
Sommige jonge kinderen moeten misschien wel van hun ouders, maar als ze echt niet hadden gewild hadden ze niet zo hoog kunnen eindigen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:28

ik vind echt wel dat het meespeelt dat je ouders geld hebben om je naar wedstrijden te rijden en een pony voor je te kopen.

en je moet ook wel wat talent bezitten,en doorzettingsvermogen.
want anders kom je echt niet zo hoog.

ik ben wel met je eens: trainen,en nog eens trainen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:54

Combinatie van factoren (Genoeg geld, bereidheid van ouders zich in de sport te verdiepen en hun kind te ondersteunen, een redelijke pony) maar uiteindelijk vooral doorzettingsvermogen en talent.

Kennisje van mij kreeg in 1998 een gedrocht van een voshengst op de paardenmarkt bij ons in het durp. Ze kochten het dier voor 600 gulden aan het einde van de dag... Ze reed rondjes bij de buurman op de wei, kreeg af en toe wat gratis lesjes van haar oudtante en reed haar paardje in 1,5 jaar tijd naar het Z met winst. Ouders hadden 0 verstand van paarden, weinig geld, maar het beestje is vreselijk leuk opgedroogd en zelfs naar het buitenland verkocht voor de hoofdprijs. Zij is vooral op grond van talent en doorzettingsvermogen heel ver gekomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:02

DDW1190 schreef:
dat is waar pharagirlke!
maar ik denk dat iederen liever een zwarte hengst bij wijze van spreke ziet dan een roan pony, want je vind ze mooi of niet!

Nee hoor.... Absoluut niet. Geef mij die roan pony maar....
Er is nog een zwarte hengst razend populair op dit moment die ik niet mooi vind :+ Dus tot zover die theorie. Bovendien was deze roodschimmel bv erg populair in Nederland.... én ondanks dat ie "lelijk roodschimmel" was heeft ie er bij mijn weten een hoop "mooie zwarte hengsten" uit gereden. ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:03

Snoevie schreef:
je komt echt niet op zo'n hoog niveau zonder serieus trainen.

al maak je meer kans imo om hoog te komen met ouders met voldoende centen,die voldoende goede lessen voor je kunnen betalen en een goede pony.

DDW1190 : niet alle mensen over een kam scheren,niet iedereen kickt op 'zwarte hengsten' ,sommigen vinden een roan pony zoals jij zegt misschien wel mooier.

het was ook bij wijze van spreke! dus ik scheer niemand over zijn kam snoevie, sterker nog ik vind de meeste zwarte paarden niet eens mooi ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:18

ik snap alleen dan de bedoeling van je berichtje dan niet,sorry

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:19

Snoevie schreef:
ik snap alleen dan de bedoeling van je berichtje dan niet,sorry

lees terug in het topic ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:24

pharagirlke schreef:
DDW1190 schreef:
dat is waar pharagirlke!

Nee hoor.... Absoluut niet. Geef mij die roan pony maar....
Er is nog een zwarte hengst razend populair op dit moment die ik niet mooi vind :+ Dus tot zover die theorie. Bovendien was deze roodschimmel bv erg populair in Nederland.... én ondanks dat ie "lelijk roodschimmel" was heeft ie er bij mijn weten een hoop "mooie zwarte hengsten" uit gereden. ;)

Je spreekt jezelf tegen... :+
Toppunt van discussie noemt men dat...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:26

ik kan wel lezen,DDW1190,maar ik begrijp de intentie van je berichtje niet,wat je ermee wil zeggen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:30

pharagirlke: haha toppunt moet volgens mij komen want schijnbaar kan snoevie wel lezen en jij niet ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:32

Ik kan ook prima lezen maar net als snoevie snap ik dan het bericht niet, ik zie wel wat er staat maar......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:33

ik neem aan dat pharagirlke hetzelfde bedoeld als ik.
we zijn niet dom en lezen heus wel wat er staat,maar we snappen niet wat je er nou precies mee bedoeld,je zin is niet helemaal logisch

toch niks ergs aan,je kan het toch gewoon uitleggen?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:35

ik denk veel geld
je zou toch wel een goede pony/paard moeten kopen
om tot zz te komen ;) ik denk dat je er met een shetlander niet komt :P
maar ik denk dat talent er ook wel bij zit, en goede lessen!