Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 12:16

Enzo_Ollie schreef:
Fly_high schreef:
Het hoeft niet perfect qua plaatje zo lang het maar werkt ;)

Die laatste zin is vooral van belang denk ik voor mij in 't parcours :+ :Y)

Haha, gewoon doen en niet teveel aan denken :D
oke volgens mij instructie zou ik weleens wel mogen denken als ik aan het springen ben ipv alleen maar wat doen :=

Moet zeggen dat veel paarden die drukke springlosrijbanen juist helemaal prima vinden omdat het bij hun kuddegedrag aansluit, allemaal in een treintje dezelfde kant op rijden ;) en ook omdat het veel meer een vaste schema volgt en daardoor meer voorspelbaar is dan dressuren. De wedstijdbaan ga je daarna ook met meerdere paarden tegelijk in wat ze net wat meer houvast geeft. Mijn onzekere paard wordt er helemaal zen van :) maar hij is wel type allemansvriend en plakt met alle liefde aan alles wat vier benen heeft en hinnikt.

Met een minder sociaal dier is het soms juist strijd om te overleven dat weet ik :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:33

Enzo_Ollie schreef:
Ja weet ik, maar die heb ik ooit afgesloten en dan zit er een op maat gemaakt programma bij en die moet ik nog afmaken dus vandaar dat ik 't abonnement hou omdat dat wat druk geeft dat het moet :P

En dan heb je om de 4 weken ook een test om te kijken hoe je vooruitgegaan bent, aanschaf voor de 1e keer is alleen heel duur (wel voor een jaar). Ze hadden met Black Friday een keer een actie dat het voor 50% minder was volgens mij dus toen gekocht. Na het jaar kost het 12 per maand

Haha dan is het anders en zonde om niet te gebruiken idd. En de oefeningen opschrijven, dan kan je ze blijven doen als het afgelopen is.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:03

@Fly_high maar ben je dan nooit bang dat je in het parcours in de weg staat voor iemand? Die hindernissen vind ik gelukkig niet meer eng maar echt alles eromheen bij springen ziet er zo ingewikkeld uit. En dan heb ik het nog geen eens dat er geen starttijden bij staan en je als ruiter die als nummer 60 in de ring moet komen met bijv. parcourslopen tussendoor of hindernissen verhogen _O-

@MWM ik maak idd ook screenshots, maar zulke dingen vind ik idd handig dat het je even 5-10 minuutjes kost elke dag maar het helpt je zeker wel!

ziezoziezo22

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:59

Mywishmax wat voor oefeningen doe je precies.
Ik volg ook wel op insta wat van die accounts
Ik train 2 keer in de week op de sportschool , normaal red ik maar 1 keer.
Doe veel oefeningen met een fitness bal , en dan heb ik wel balans, maar dat doorzitten pfff , en vooral die uitgestrekte draf in die 60 m baan,

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:06

Ik zal ze even allemaal bij elkaar pakken en opschrijven. Maar die 60m js idd lastig, vooral als paard bijvoorbeeld ook moeite heeft om die 60m vol te houden.
Ik vind El dag een paar minuten beter te doen als 1 of 2 keer per week, in mijn geval in de sportzaal van de fysio, langer bezig zijn. Naast dat ik dat lichamelijk niet trek vind ik het ook niet zo leuk :') Thuis neem je veel sneller iets mee.

Kom er op terug hoor!

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:53

Mywishmax. Ik ben benieuwd, of ik het elke dag ga volhouden, maar denk als je merkt dat je daardoor beter gaat paardrijden dat het wel motiveert
Ik denk dat ik eerder te stijf ben in mijn heupen en bekken , mijn core heb ik veel getraind.
Net deze geprobeerd, nou ik ben wel stijf
https://youtu.be/npbGAbtPY2w

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:24

Dit is een volledige work out. De meeste oefeningen heb ik ook gehad van fysio en gebruik bij sommige nog gewicht of elastiek. Mjjn herhalingen zijn anders vanwege chronische ziekte, maar dan heb je een idee. Dit is dus spieren trainen. Doe er vaak ook nog squats bij.
https://vm.tiktok.com/ZGJqAqJEj/

https://vm.tiktok.com/ZGJqACsXk/

Daarnaast vind ik balans/evenwicht maar ook rekken belangrijk zodat je soepel blijft. Ik kan niet alleen trainen, want dan word je idd stijf omdat rijden sommige delen van het lichaam gewoon stijver maakt. Dus ik maak een combinatie

Deze kunnen (doe ik niet want geen toestemming nog haha)
https://vm.tiktok.com/ZGJqAghLK/

Hiervan doe ik er een paar voor het rijden.
https://vm.tiktok.com/ZGJqApmaq/

https://vm.tiktok.com/ZGJqDJYK5/

https://vm.tiktok.com/ZGJqAoe7o/

Zo een paar voorbeelden. Wel via tiktok daar is het makkelijker op te slaan haha. Enige is dat ik alle oefeningen dus onder begeleiding gedaan heb in het begin. En eigenlijk zou ik dat ook aanraden, het mag in ieder geval geen pijn doen dus goed opletten. Er zijn nog wel meer dingen maar die vind ik niet zo snel op andere apps nu. Blijf even zoeken

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:28

Bedankt voor de filmpjes.
Ik ga er mee aan de slag.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:40

Ik zou morgen weer starten, had me er helemaal op verheugd, is paardlief kreupel… Nu paar dagen rust. Vrijdag komt de hoefsmid om te kijken of hij wat kan vinden, moest sowieso weer langskomen om te bekappen dus wat dat betreft komt het mooi uit. Maandag maar weer even kijken hoe hij loopt en wat dan het plan gaat zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:14

Wij hebben even een "wedstrijd stop". September de laatste springwedstrijd voor het seizoen en we zijn nu bezig met het oefenen van de L2 proeven. Vind het zonde van het geld om nu L1 te blijven starten, zo'n wedstrijd dag tikt tegenwoordig aardig aan.

Moeite met doorzitten heb ik hier ook. Hypermobiel met weinig balans wat zich dus gaat uiten in klemmen en stuiteren.. Naast zwemmen doe ik nu hoelahoepen met een fitness hoelahoep. Ook het ouderwets 1 hand aan het zadel zonder teugels doen we hier regelmatig. "Gelukkig" heb ik nog de hele L2 om het onder de knie te krijgen.

Ik had trouwen een vraag over de L2 proeven met het wijken vanaf de hoefslag. Als jullie lichtrijden op welk been is dat?
Met wijken vanaf de AC lijn is je "sta moment" het schaar moment achter. Maar als je vanaf de hoefslag komt en je blijft op het buiten been lichtrijden is het "zit moment" het schaar moment achter.
Ben vooral heel benieuwd naar het verschil van de kwaliteit van je wijken als je dus blijft lichtrijden.
Of wisselen jullie van been voordat je het wijken inzet?
Volgens mijn instructeur wissel je van been, maar online kan ik daar eigenlijk niks over vinden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:17

Ik wisselde wel altijd van been voordat ik ging wijken vanaf de hoefslag anders klopte het niet. Later ging doorzitten beter.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:18

miss_lizje schreef:
Wij hebben even een "wedstrijd stop". September de laatste springwedstrijd voor het seizoen en we zijn nu bezig met het oefenen van de L2 proeven. Vind het zonde van het geld om nu L1 te blijven starten, zo'n wedstrijd dag tikt tegenwoordig aardig aan.

Moeite met doorzitten heb ik hier ook. Hypermobiel met weinig balans wat zich dus gaat uiten in klemmen en stuiteren.. Naast zwemmen doe ik nu hoelahoepen met een fitness hoelahoep. Ook het ouderwets 1 hand aan het zadel zonder teugels doen we hier regelmatig. "Gelukkig" heb ik nog de hele L2 om het onder de knie te krijgen.

Ik had trouwen een vraag over de L2 proeven met het wijken vanaf de hoefslag. Als jullie lichtrijden op welk been is dat?
Met wijken vanaf de AC lijn is je "sta moment" het schaar moment achter. Maar als je vanaf de hoefslag komt en je blijft op het buiten been lichtrijden is het "zit moment" het schaar moment achter.
Ben vooral heel benieuwd naar het verschil van de kwaliteit van je wijken als je dus blijft lichtrijden.
Volgens mijn instructeur wissel je van been, maar online kan ik daar eigenlijk niks over vinden.

Je instructeur heeft gelijk, even van been wisselen voor je gaat wijken. Dat maakt het een stuk makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:58

Dankjewel voor de filmpjes! Veel oefeningen ken ik nog uit de periode dat ik nog veel naar de sportschool ging dus weet wel hoe de meeste oefeningen moeten. Ga er deze week eens mee aan de slag!

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:24

miss_lizje schreef:

Grappig dat je die vraag stelt. Ik zat dus 2x volgens het protocol op het verkeerde been. De ene keer zat in linksom op het verkeerde been zeg maar, en het wijken naar rechts vanaf de hoefslag op het goede been. En alsnog stond er dat ik twee keer op het verkeerde been zat op het protocol..
De eerste was ook een foutje hij gleed uit door de natte bak en ik moest de oefening al in en wou hem niet verstoren door in het wijken twee keer te doorzitten.

Maar meestal rij ik dan gewoon op het goede been de kant die ik op ga, en wissel ik pas van been op de G.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:44

Enzo_ollie,
Klopt, alleen ben ik degene met de wedstrijdspanning en niet het paard :Y)
Ben erg benieuwd of hij gewoon extra zijn best doet of dat het ook in combinatie lag met de erg natte bak en hij daarom dacht voetjes omhoog. Hij kan het in ieder geval wel haha.

Mywishmax,
Klopt hoor wat je zegt, voor elk paard kan dat lastig zijn. Alleen omdat het springen vooral vanuit de galop is en vaak de krappe bochtjes zo snel mogelijk gemaakt moeten worden vind hij het nu nog lastig om meer verzameld en onder mij te blijven. Vooral de 12-15m voltes waarbij hij moet inbuigen en nagevelijk blijven vind hij lastig. 3 maand geleden was de galop uitzitten ook een uitdaging hoor, dat hebben we nu onder de knie.
En dan is het doorzitten voor hem ook nog is aardig nieuw, ook al nemen we het wel mee in de training. Zijn balans houden is dan ook moeilijk en ik moet vooral blijven ademen. Because im holding on for dear life :')

Met de oefeningen ga ik ook even bezig, bedankt voor de linkjes. Weer wat leer stof _/-\o_

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:41

Wat ideaal die tips in de springring. Ik wist niet dat je dan alleen linksom rijdt, goed om mee te nemen de volgende keer

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:48

Alle tips en tricks hebben hun werk gedaan! Eerste ronde vooral Sterlyn de tijd gegeven om alles te bekijken. Met maar 1 weigering mega tevreden!
Daarna begon het te onweren en kwam het met bakken uit de hemel :')
Ondanks de zeikende regen een super mooie foutloze ronde in de 80cm!! Mega blij! Protocol en uitslag komt later online te staan. Ben erg benieuwd naar mijn stijlpunten.

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:28

Ik vraag me iets af eigenlijk, door de vragen over het juiste been bij het wijken. Moeten jullie dan niet doorzitten in je proef en bijgevolg in het wijken?
In belgie moet je alle proeven altijd volledig doorzitten. Vind het vreselijk want heel vaak zou mijn paard een stuk beter lopen als ik mag lichtrijden

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:28

miss_lizje schreef:

Aangezien dit nogal een punt was op de jurycursus die ik net heb afgerond, was veel verwarring over, veel instructeurs weten het niet eens.
Maar als je vanaf de hoefslag gaat wijken dan moet je inderdaad voor aanvang van het wijken van been wisselen.
Mooiste is als je wisselt meteen na de hoek, dan dus wisselt en dan het wijken inzet.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:33

Waidida schreef:
Ik vraag me iets af eigenlijk, door de vragen over het juiste been bij het wijken. Moeten jullie dan niet doorzitten in je proef en bijgevolg in het wijken?
In belgie moet je alle proeven altijd volledig doorzitten. Vind het vreselijk want heel vaak zou mijn paard een stuk beter lopen als ik mag lichtrijden

Nee, in de L mag je allebei, daar staat "lichtrijden en/of doorzitten", dus je mag afwisselen!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 15:16

Enzo_Ollie schreef:
Waidida schreef:

Nee, in de L mag je allebei, daar staat "lichtrijden en/of doorzitten", dus je mag afwisselen!

Afwisselen is wel per hele oefening toch? Dus je mag bijv. wijken niet vanuit doorzitten inzetten en pas halverwege beslissen dat je die laatste paar passen toch liever gaat lichtrijden dacht ik.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:18

Ja dat wel (volgens mij, maar dat vond ik logisch :') )

Bedoelde afwisselen per oefening, dus na de oefening bijv. weer doorzitten of andersom

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 15:20

Ik vind niets helemaal logisch als het om dressuur gaat :P vandaar de vraag

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:24

Vroegah moest je lichtrijden in de L1 maar was doorzitten in het wijken verplicht. Vanaf L2 was het doorzitten maar bij bepaalde oefeningen en zoals verruimen lichtrijden. Vanaf 2016 mag je inderdaad zelf kiezen per onderdeel. Vind dat wel fijn, veel paarden zetten zich vast als je ineens moet gaan doorzitten, ik leer het wijken liever aan vanuit het lichtijden.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:25

Goed dat je het vraagt hoor, als ik iets uitleg moet het wel duidelijk zijn ipv aannames dat iemand het weet omdat ik het logisch vind :=