[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ivorysgirl1

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:21

nou ik heb onze eerste wedstrijd gehad, had 162 en 159 punten, wel een beetje laag, maar wat wil je met een draver van 1,50 tussen de paarden, eerste wedstrijd en veel spanning van zowel mij als Ivory ,
al met al ben ik blij dat wij gewoon normaal de bak door zijn gekomen zonder enige stakingen , als die we bij de trainingen hebben...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:11

ivorysgirl1 schreef:
nou ik heb onze eerste wedstrijd gehad, had 162 en 159 punten, wel een beetje laag, maar wat wil je met een draver van 1,50 tussen de paarden, eerste wedstrijd en veel spanning van zowel mij als Ivory ,
al met al ben ik blij dat wij gewoon normaal de bak door zijn gekomen zonder enige stakingen , als die we bij de trainingen hebben...

Jammer van de punten.
Probeer het alleen niet op het ras of stokmaat van je pony te gooien ;) dat maakt echt niet uit namelijk.
Jammer van de spanning, als je dat eruit krijgt komen de punten ook vanzelf wel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:36

Jammer Ivorysgirl, maar inderdaad: gooi het niet op de stokmaat. Kennelijk was er spanning, en kennelijk zijn er bij de trainingen ook nog wel eens stakingen. Dat is in principe geen ramp natuurlijk, maar geeft misschien wel aan dat je pony nog niet helemaal zo ver is om winstpunten te lopen in een proef.

Ook dat is niet erg. Maar probeer de scores van vandaag te zien als een reeele moment opname. Bekijk het protocol, lees het commentaar wat er op staat en kijk wat je in redelijkheid gewoon wél herkent. Dat moeten dan je werkpunten zijn voor de komende periode.
Op deze manier zijn ook wedstrijden waarop je níet hoog scoort leuk en zinvol: je maakt ze zo tot een toets, waarvan de uitslag als het ware sturing kunnen geven aan je training. Met andere woorden: bekijk je protocol op punten van kritiek die je herkent als passend bij jullie als combinatie . Aan die kritiek punten ga je vervolgens in je training aandacht geven.

Dit is in ieder geval zoals ik het zelf aanpak. Op deze manier ga ik nooit met een vervelend gevoel naar huis, want er is altijd wat te leren van de proef de je gereden hebt.. .en uiteindelijk gaat het voor mij daar toch om: leren en beter worden als ruiter, als combinatie..
( en we starten hier allemaal met pony's, en de ervaring is dat in de basissport stokmaat meestal gewoon echt niet uitmaakt!!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:03

Er zitten er hier met kleinere pony's die ook WP rijden tussen de paarden dus das een beetje een zwaktebod imo. Als er veel spanning was zal het simpelweg niet goed genoeg geweest zijn. Heeft niks met stokmaat te maken.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:07

Mag ik mee kletsen :)
Ik start vanaf zondag in het L1met een pony tussen de paarden :D (die van jury hier in t topic ;) )

Btw zondag een meisje in de ring gehad die beide proeven dubbelwinst reed met dr pony tussen de paarden dus het kan heel goed :)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:08

Het kan ook gewoon ja!

alleen heb je sommige jury's waarbij het lastiger is, maar dat zeggen ze ook over bepaalde rassen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:24

Voorkeuren en afkeuren hou je toch, maar het grote gros van de jury's punt gewoon naar wat ze zien, ook al houden ze persoonlijk niet van een haf of een tink of een schimmel of een vosmetvierwittebeneneneenbles ;)
Soms vind ik dat je zelfs voordeel hebt met een pony, er zijn jury's die het juist stoer vinden dat je met een kleintje 'durft' te starten, of positieve feedback van 'weer eens wat anders in de ring' ed.

ivorysgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:23

bij ons ligt het vooral op de stellingen , tja een draver loopt nou eenmaal met het hoofd naar buiten, in de trainingen gaat dit voor als nog goed en loopt ze inderdaad stelling, maar de bak waar wij in reden vindt ze altijd al eng, voordeel is wel dat we gewoon daar iedere dag kunnen trainen, en voor de rest de galop ging te snel ,hier zijn we ook mee bezig , maar ben allang blij dat we gewoon de bak door zijn gekomen, en het maar gewoon hebben gedaan, niemand doet dit ons nog na , ze heeft een verleden van mishandeling, ze was 5 toen ik haar kocht , en ik ben haar 10e eigenaar , iedereen gaf haar op en wij starten zo een wedstrijd , we trainen nu gewoon lekker door , was voor haar ook de eerste keer een wedstrijd, dus ben zeker niet ontevreden..

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:35

Een draver loopt met het hoofd naar buiten? Is dat iets standaards?
Laatst bijgewerkt door Suus___ op 12-03-14 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:37

Again; dat hoeft niks met draver zijn te maken te hebben. Ipv je te richten op diens beperkingen kan je beter richten op waarom je in de eerste plaats op wedstrijd gegaan bent. Niet zoveel uitvluchten zoeken en gewoon rijden.
Als ie in buitenstelling loopt heb jij wat fout gedaan.

ivorysgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:55

dravers worden getraint op de renbaan, en lopen altijd op de renbaan met de hoofd naar buiten, voor ons was het weer een leermoment , en wij gaan gewoon vrolijk door , goede tips gekregen waar we aan moeten werken, en met stelling dat is iets wat bij ons allebei ligt, het is niet zo gemakkelijk om en draver alles aan te leren, maar ben blij dat wij goed commentaar hebben gekregen van jury en zo verder kunnen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:06

ivorysgirl1 schreef:
dravers worden getraint op de renbaan, en lopen altijd op de renbaan met de hoofd naar buiten, voor ons was het weer een leermoment , en wij gaan gewoon vrolijk door , goede tips gekregen waar we aan moeten werken, en met stelling dat is iets wat bij ons allebei ligt, het is niet zo gemakkelijk om en draver alles aan te leren, maar ben blij dat wij goed commentaar hebben gekregen van jury en zo verder kunnen

We zeggen ook niet dat een draver omscholen makkelijk is ;)
Maar je kan niet verwachten dat je winst rijdt als je paard dressuurmatig nog niet op het niveau is waarin je uitkomt.

De jury houdt geen rekening met ras, schofthoogte OF verleden van een paard. De eerste 2 zijn we woest om als een jury hier wel op gaat beoordelen, en toch verwachten we dat een jury wel rekening houdt met het verleden. Een jury moet beoordelen hoe goed de oefeningen op dat moment worden uitgevoerd, niets meer, niets minder. Of jij er nu met je omgeschoolde draver rijdt, ik met mijn eigenwijze B-pony of Anky op een Belgisch trekpaard.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:45

Juist Mooney :D

Ivory; ik begrijp hieruit dat de jouwe op de renbaan heeft gelopen?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:28

Zo, ik ben poown ook weer aan het oppakken. Hij werd steeds minder fijn met rijden en drukker/angstiger/meer stress tijdens het rijden en gewoon met poetsen. Toen zadelmaker laten komen en het zadel ligt weer fijn. Sportmasseur is twee keer geweest maar die had bij de tweede behandeling wel zijn spieren los, maar hij bleef gevoelig op zijn rug en lendenen. Zij dacht dat het probleem dieper zat dus even gaan denken over hoe of wat. Hier in de buurt is nu een 'paardenkraker' actief die erg veel positieve resultaten boekt bij paarden van vrienden. En aangezien hij ook nog betaalbaar is toch maar gebeld voor een afspraak. Hij heeft dus paranormale gaven en kijkt het paard van top tot teen na. Ik moest twee keer heen en weer stappen en toen zei hij gelijk dat ie naar de tandarts moest (is in oktober bij da geweest die zijn tanden gedaan heeft, maar moest naar een echte paardentandarts) want hij had continu buikpijn ivm een geïrriteerde blinde darm. Zijn voedselstoffen werden niet goed opgenomen door het niet goed kunnen malen van het voer. Hierdoor was ie dus niet dik te krijgen en wilde hij rechtsom de eerste 20 minuten niet fijn doortreden omdat dan zijn rechterknie in de blinde darm prikt. Ook had hij een blokkade in zijn rug, bij de lendenen, midden van zijn hals en was zijn atlas wat scheef. Die heeft hij rechtgezet en daardoor kwam een zenuw vrij die te maken had met het slaaphormoon en ik had gelijk een heel ander paard. Hoe druk hij ervoor was zo slaperig stond ie er nu bij. Ook stapte hij gelijk weer goed door z'n lijf en liep weer fanatiek mee. Gisteren weer gereden na tandartsbezoek en behandeling en wat een verschil! :D Hij was los in zijn lijf, niet meer zo panisch op mijn been en wilde weer fijn buiging aannemen. Hij staat ook weer met een ontspannen rechte rug ipv met een kromme gespannen. Dus dan heb je voor 40 euro een heel ander paard. (oke, de tandarts was wat duurder, maar de kraker dus niet)

Sorry voor het lange verhaal maar vind het zo bijzonder! :)

Ivory, lekker dooroefenen en inderdaad niet de schuld leggen bij het ras, stokmaat of verleden. Jury's beoordelen objectief op dat moment jullie kunnen. Goed dat je het commentaar ziet als een les!

Edit: hoi Suus, welkom! :wave:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:40

ivorysgirl1 schreef:

Ik vind het jammer dat je jezelf zo gigantisch buiten spel zet op deze manier. :) Door dingen buiten jezelf te leggen maak je jezelf machteloos. :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:31

De jury beoordeeld wat hij/zij ziet. ongeacht ras.
Ik ben met mijn dikke bonte nog nooit afgerekend op zijn ras. En we mogen inmiddels toch lekker M1 starten. Ik krijg juist veel positieve reacties dat ze het leuk vinden een koudbloed te zien die goed voor elkaar is :)

Nooit dingen afschuiven op ras, omstandigheden (beperkt) jury, etc etc. Heb je spanning tijdens je proef, wordt je afgerekend. Heel jammer maar kwestie van km's maken en je niet uit het veld laten slaan :) Werken aan het commentaar van de juryleden.

Mijn mannetje staat momenteel helaas op de kliniek met koliek ;(
Wel even een topicje van hem gemaakt
[RIJ-ITP] Stoere tinkerhengst aan het werk

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:39

Hallo Suus!

Ach, arm mannetje :(:) Beterschap.

Inderdaad, je maakt het jezelf misschien wel moeilijker met een draver, maar zodra je in de ring komt beoordeelt een jury gewoon iedereen hetzelfde (meestal). Kan er eigenlijk niet zo goed tegen als mensen alles op een jury, hun paard, de bodem en weet ik wat afschuiven. Zelf beter/meer trainen en minder miepen werkt een stuk beter.

Inderdaad bijzonder, Lisanne. Dat dat al zo snel een verschil maakt.

Zondag vond ik Angel weer heel kortademig, heb nieteens gedraafd. Gister even aan de lange lijnen gehad voor het eerst. We hadden wat kleine opstartprobleempjes (ze ging steeds draaien en kijken waar ik was), maar daarna viel het kwartje weer en was het alsof ze nooit anders gedaan heeft. Als ik de handelaar moet geloven heeft ze tot dr 5 jaar als menpony gediend en ik wil haar eigenlijk voor een karretje hebben dus ik was benieuwd wat ze zou doen.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 12-03-14 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:43

Hee Sanne :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:11

Ik krijg net de startlijst toegezonden voor aanstaande zondag. Wist niet eens dat ik me opgegeven had, met twee paarden nog wel :=
Heb al in geen weken gereden, zit net in de reparatie van de chiropractor :=
Gelukkig zijn ze wel rondgeslingerd, vanavond maar even erop stappen :+
Wat een voorbereiding weer... ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:26

Urielle, oeps.. verrassing.. net zoiets als ik toen met die menwedstrijd had, waar ik me niet voor op had gegeven.

Suus welkom hier! Leuke pony heb je daar van Jury om mee te gaan starten.

Zie allerlei bij elkaar geraapte hoofdstellen langs komen en pony's die gewoon 1 maat ook oke vinden.

CP, beterschap... Hoop dat hij snel opknapt en weer naar huis mag.

Ivory'sgirl, wat de rest ook al zegt.
Als je dressuur rijdt moet je paard wel voldoen aan aantal basis voorwaarden, bij jou zijn die nog niet bevestigd. Omscholen is niet makkelijk snap ik, maar het kan wel, gaat je alleen tijd en moeite kosten.
Dat een jury je nu afrekent op stelling naar buiten is dus niet raar, is voor jou gewoon een punt om van te denken, "Ja, is zo... moet ik aan werken."

Maandag was Toobs niet vooruit te branden.. Gelukkig gisteren met springen deed ie het heel leuk en vandaag ook.
Sjol was fun, iemand ging hindernis bouwen en had balk op de grond liggen.
Sjol was altijd gek op springen, dus ik dacht, leuk galop balkje, ook leuk. (ze deed die altijd gewoon netjes in galopje)
Neeeee!!!! Jipppieee! Dacht Sjol en die sprong ipv erover te galoperen, ook leuk maar helaas..
Sjol mag niet meer springen, dus de pret was na 2 x over.
Had toen wel heerlijk voorwaartse pony! Die eigenlijk alleen nog maar graag wou springen.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:41

Vinden wij ook sjol :D

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:57

Cp hoest nu met noedel?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:33

saskiaojan schreef:
Cp hoest nu met noedel?

Zelfde vraag...

Kwam ik net tegen op FB.. overgrootvader van Toobs aan pa zijn kant.
(dus de opa van de vader van Toobs (Vader van de moeder van de vader van Toobs)
Dat heet dan heel netjes... v m v van Toobs...

Noem je zoiets overgroot vader?
Thunder King of Mountain uit 1988, foto is van nu, dus nu hij 26 is.
Afbeelding

Opa
Thor Af Rottap 1989
Afbeelding

Pa... Talisman (met dezelfde lange achternaam als Toobs) uit 1996
Afbeelding

En tuurlijk.. ik heb 1 grote zwarte stip...

edit foutje de 26 van huidige foto bij juiste paard gezet. :+
En fout jaartal hersteld.. Thor Af Rottap is van 89
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 12-03-14 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:39

Wel leuk om te zien hoe ontzettend veel moderner ze worden in eigenlijk korte tijd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:42

CP: al update van Noedel?

Wat grappig dat Toobs het met zulke voorouders voor elkaar heeft gekregen om zwart te zijn :')
En inderdaad wat Urielle zegt, je ziet ze echt steeds moderner worden, mooi!