Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:13

Enzo_Ollie schreef:
Weer een hoop positieve verhalen! Gefeliciteerd iedereen en ook netjes hoe er in het weer is gereden zo te lezen! :)

Wij gaan donderdag voor de meertallen Drentse en vrijdagochtend selectie voor ons individueel, als dat goed gaat mogen we door naar zaterdag voor de Drentse zelf, weersvoorspellingen werken gelukkig goed mee :+
Aan de andere kant, minder last van pollen dus dat is wel weer fijn :j

Succes donderdag.
Vrijdag gaat vast goed komen, het word in ieder geval al beter weer inderdaad dat scheelt al weer de helft _/-\o_

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 22:34

Ik krijg steeds meer respect voor springruiters haha
Zojuist de startlijst eindelijk online voor woensdag, ik moet om half 7 's ochtends weg van stal :=
Ook even getelt hoeveel combinaties het zijn de hele dag: 224 paarden zijn en 73 pony's _O- Ik heb een goede eerste springwedstrijd uitgekozen 8)7
Gelukkig ben ik als 10e en als 24e dus hopelijk voor de ergste drukte weer weg. Schijt nu echt al 1000 kleuren hahaha

Moet bij springen je haar ook in een knot eigenlijk? Of mag een simpele staart ook?

Fly_high

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 23:16

Met springen maakt het niet zo uit wat je met je haar doet ;) ik zie elke wedstrijd vlechten, staarten en noem maar op. Alleen helemaal los laten is uit den boze.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:40

@FleurSandro ja als ik wel is de losrij ring gezien heb met voor mn gevoel 50 ruiters erin is dat ook vooral hetgeen dat me tegen houdt in te schrijven bij een springwedstrij hahaha
je mag idd alles doen behalve haar los, schabrak kleur maakt niet uit, paard wel/niet geknot dat is wel weer handig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:57

Deempjexxx schreef:
LV19952 schreef:

Ja ook nog een jonkie! Ze is nu 6 jaar. Zadelmak gemaakt met 4 en 2 jaar rustig aan gedaan en vanaf dit voorjaar mag ze echt aan de bak.

Bij die van mij wordt het juist makkelijker zitten nu ze sterker wordt en wat meer op die achterhand komt! Zij wordt pas echt moeilijk zitten op het moment dat ze spanning heeft en dus niet helemaal los laat. Zo als bijvoorbeeld op buitenrit. Ik moet dan echt mijn beugels 1 gat korter doen anders gooit ze mij zo hoog uit het zadel dat ik geen contact meer heb met de beugels }:0 op wedstrijd hadden we hier de eerste keren ook last van maar dit gaat steeds beter.

Qua overgangen heb ik eigenlijk nergens last van. Die doet ze eigenlijk heel soepel. Behalve de overgang draf naar galop maar dat heeft een andere reden. Wel heel veel moeite gehad met de overgang galop draf. Ze viel dan uit elkaar en werd dan lastig te zitten.

Ook al hebben we nu net pas de punten voor het L1 zijn we nu toch al aan het oefenen met doorzitten. Korte stukjes maar jeetje wat is dit lastig zitten zeg. Heb op haar ook heel erg snel last van onrustige benen terwijl ik dat op andere paarden nagenoeg niet heb.

Bij ons ook overgang galop draf vooral. Overgangen terug duren te lang, en is op het moment nog geen kleine hulp. Heb lix nog niet meegemaakt met spanning.. _/-\o_
hij is echt een koele kikker, kijkt niet echt ergens van op dus zal niet weten hoe hij zich dan opstelt maar zal vast een keer gebeuren.

Bij het doorzitten hier ook last van onrustigere benen en daarbij ook uit het zadel gegooid worden. Ik hoop dat het met een ander zadel alleen al beter is maar ik moet zeggen ik oefen het af en toe met de les en training en dat gaat op zich wel. Maar ik durf het niet in een proef denk dat ik het niet zo lang volhoud of het er erg rommelig en onrustig uit ziet :Y)

Overgangen galop naar draf duurde hier ook echt heel lang voordat ze weer netjes in balans liep maar dat gaat de laatste tijd steeds beter nu we overgestapt zijn naar een andere instructrice. Ben maar blij dat die van jou een koele kikker is :D die van mij kan compleet over de zeik raken van een streepje zonlicht in de binnenbak of zoals gisteren toen het non stop gestortregent had dat het dak wat doorlekt en op bepaalde plekken het zand nat is :7

Uit het zadel gegooid worden herken ik inderdaad wel maar dat lag vooral aan het feit dat ik niet genoeg de beweging volgde van haar. Dat gaat nu al een stuk beter maar nu die benen nog :Y) Zo kleine stukjes op de hoefslag gaat goed en tijdens het wijken gaat het ook goed maar een hele proef doorzitten dat ga ik nog niet eens proberen :')

@FleurSandro: met het springen maakt het eigenlijk niet zo uit wat je met je haar doet. Ik zie inderdaad vlechten en staarten, maar ook steeds meer dames die hun haar onder hun cap proppen zodat geen haren te zien is.

Ik heb trouwens ook echt veel respect voor springruiters hoor. Dat losrijden met zoveel paarden tegelijk in vaak een kleine bak én dan ook nog kunnen losspringen. Niet aan mij besteed zeg maar. Ik heb laatst op ons eigen concours een hele middag moeten helpen in de losrijbak tijdens het springen. Ik vond het knap hoe iedereen daar rond stuurde.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:02

Zijn er hier mensen die wel eens een online proef hebben ingestuurd en die daar wat over zouden willen uitleggen? Heb al wel een account gemaakt en rondgekeken op paardrijden.nl maar kom er toch niet helemaal uit.
Als ik het goed begrepen heb mag je 10e winstpunt niet online zijn, maar 8 of 9 dan? (Ik heb er nu 7, nog niet online gereden).
En ik las iets over in de bak staan als de filmer niet achter C kan staan? Maar hoe werkt dat als je over de AC lijn moet? En hoe houd je dan het hele paard in beeld op de film? :')

Als iemand hiermee kan helpen (of met andere handige tips) zou ik heel blij zijn :D

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:29

Lumi schreef:
Zijn er hier mensen die wel eens een online proef hebben ingestuurd en die daar wat over zouden willen uitleggen? Heb al wel een account gemaakt en rondgekeken op paardrijden.nl maar kom er toch niet helemaal uit.
Als ik het goed begrepen heb mag je 10e winstpunt niet online zijn, maar 8 of 9 dan? (Ik heb er nu 7, nog niet online gereden).
En ik las iets over in de bak staan als de filmer niet achter C kan staan? Maar hoe werkt dat als je over de AC lijn moet? En hoe houd je dan het hele paard in beeld op de film? :')

Als iemand hiermee kan helpen (of met andere handige tips) zou ik heel blij zijn :D

Hi, er is sws een topic voor online proeven!
Je mag volgens mij op dit moment maximaal 5 online winstpunten halen, dus als je bijv. nu net L1 mag starten en dus 0 winstpunten hebt mag je er max. 5 halen, zodat je niet puur online kan promoveren.

De filmer moet juist achter C (dus uit de bak) staan. Mocht dat in je bak niet mogelijk zijn moet je ongeveer op G staan volgens mij en dan moet de filmer wat passen opzij zetten als je over de AC lijn gaat, maar de voorkeur heeft achter C staan!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 09:36

Enzo_Ollie schreef:
@FleurSandro ja als ik wel is de losrij ring gezien heb met voor mn gevoel 50 ruiters erin is dat ook vooral hetgeen dat me tegen houdt in te schrijven bij een springwedstrij hahaha
je mag idd alles doen behalve haar los, schabrak kleur maakt niet uit, paard wel/niet geknot dat is wel weer handig :+

50 is misschien wat overdreven maar 15 tot 20 in een 20x40 bak komt zeker voor :P het went wel, gewoon niet teveel naar omkijken en je netjes aan de regels houden. Moet zeggen dat ik het minder spannend vind dan zo'n dressuur losrijbaan met 5 man waar iedereen tig figuren per minuut rijdt en daardoor compleet onvoorspelbaar is :')

Over de regels gesproken: losrijden met springen is alleen linksom, stappen altijd op de hoefslag en draf/galop binnen, geen voltes om de hindernissen heen draaien en hard roepen als je iets wilt springen. Is niet altijd even vanzelfsprekend als je dressur gewend bent weet ik uit ervaring ;)

En als je zou willen knotten dan kleine rechtopstaande knotjes maken :j voor de rest gewoon lekker je ding doen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:41

Ja 50 is idd overdreven maar zo voelt het wel :+

Maar hoe rij je dan echt los, want je wil toch wel wat voltes maken etc om ze los in het lichaam te krijgen want dat is ook in je springparcours belangrijk (of denk ik nu te veel als dressuurruiter)

ik ben in ieder geval blij met deze uitleg want het plan is wel om eind aug/eind sept (ga begin sept op vakantie dus afhankelijk hoe de wedstrijden vallen) een 80cm parcours te starten :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:45

Voor degene die qua zit nog wat willen verbeteren en paard moeilijk uit te zitten is, het handigste is om zelf ook oefeningen naast het paard te gaan doen. Je moet zelf ook sterk, recht en soepel zijn, dan is het uitzitten veel makkelijker. Daarnaast moet paard natuurlijk rug ontspannen, maar aan jezelf werken naast hetpaard heeft een veel groter effect als alleen te paard willen trainen. Plus dat het met elkaar te maken heeft, als paard ontspant maar jij niet goed mee kan zitten zal die weer aanspannen en kan je nog minder zitten. En andersom ook, paard gespannen, slecht zitten en nog meer spanning.

Sowieso vind ik training naast het paard ook belangrijk :j

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:49

Ik had begin deze maand mijn eerste officiële proef met mijn merrie van 20! Het was niveau 1 hier, wat vergelijkbaar met een L proef denk ik? Anyway er zat 2 keer wijken, verruimde galop en een volte 10m galop in. Ondanks dat ik ze in de losrijbaan (binnen) echt perfect voor elkaar had en lekker ontspannen kreeg ze (en ik ook) enorm veel spanning in de wedstrijdring, tegen de teugel en de rug niet goed ontspannen. Zoals toeschouwers me zeiden: op een bepaald moment was ik aan het twijfelen of je nog wel ademde. Er hingen overal banners en vlaggen en door de regen van de dag ervoor waren sommige stukken een beetje modderig.
Ondanks alles liep mijn topper nog 60% op de warm up proef en 58% op de 'echte' proef.
Niet erg vanzelfsprekend met een paard die bang was van de witte hekjes en het tentje haha. Dat had ze namelijk nog nooit gezien.
Mensen vonden het blijkbaar wel raar dat ik mijn proef uit mijn hoofd deed, is dat dan zo ongewoon op dit niveau?
Alleen een beetje de pech dat voor mij net de winnaar reed, die had zijn paard echt goed voor mekaar en die zou prima een niveau hoger kunnen gaan. Maar die deed dus eigenlijk bij arbeids galop overal verzameld. Hierdoor kreeg ik vaak het commentaar dat het loperig was. Mijn paard galopeerd goed door maar ik zag het op het filmpje en het was gewoon een vlotte arbeidsgalop voor mij.
Maar goed al bij al hebben we hier weer veel van geleerd en was het wel een goede uitdaging een keer voor ons aangezien we vaak onder ons niveau op oefenwedstrijd gingen. Ik ben echt erg trots op mijn paardje dat ze dit allemaal op haar leeftijd nog doet! Die is nog zeker niet aan haar pensioen toe hoor!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:58

Dankjulliewel voor de tips en tricks!! Dan doe ik mijn haar gewoon lekker in een simpele staart, pony krijgt ook simpele losse vlechten. Ik heb geen zin om morgenochtend voor 6 uur 's ochtends nog te gaan vlechten :') dus ik maak vanavond gewoon 7 losse vlechten, dat blijft meestal het mooiste zitten gedurende de nacht. Een hengstenvlecht ook over zitten denken maar dat zakt er na 10 minuten uit... zijn manen zijn daar te stijl en glad voor...

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:04

FleurSandro schreef:
Dankjulliewel voor de tips en tricks!! Dan doe ik mijn haar gewoon lekker in een simpele staart, pony krijgt ook simpele losse vlechten. Ik heb geen zin om morgenochtend voor 6 uur 's ochtends nog te gaan vlechten :') dus ik maak vanavond gewoon 7 losse vlechten, dat blijft meestal het mooiste zitten gedurende de nacht. Een hengstenvlecht ook over zitten denken maar dat zakt er na 10 minuten uit... zijn manen zijn daar te stijl en glad voor...

Ook als je het op deze manier doet? Vond dit er best stevig uit zien maar heb het zelf nog niet geprobeerd :)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:07

NorwayFjord schreef:
FleurSandro schreef:

Ook als je het op deze manier doet? Vond dit er best stevig uit zien maar heb het zelf nog niet geprobeerd :)

[ Video ]

Deze manier nog niet geprobeerd nee! Misschien dat ik vanmiddag even test , dan moet ik die alsnog morgenochtend nog even snel vlechten

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:31

LV19952, klopt inderdaad dan word het wel makkelijker. Die van mij moet ook echt nog rechter worden en meer balans idd vooral dus in de overgangen terug.
Soms kan wat nieuw inzicht van een nieuwe instructrice goed helpen he, toch weer een andere kijk op hoe het op te lossen is.
Vanaf daar kan het alleen maar beter worden :D

Mywishmax, met lichtrijden valt het opzich wel mee en valt het wel goed op te vangen. Maar het doorzitten is wel echt een andere sport op een paard wat groter beweegt. Plus.. in de ring doet hij het wel wat ‘extremer’ dat wist ik niet, want thuis is het een diesel en moet hij eerst goed los komen.
In de ring had ik echt het gevoel dat hij onder mij vloog whaha.
Het is een springer dus dressuurmatig doet hij echt zijn best maar hij vind het wel moeilijk om los te laten en te ontspannen in zijn kaken en rug. Vooral links is hij ook wat scheef.
We hebben genoeg om aan te werken in ieder geval :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 10:45

Enzo_Ollie schreef:

Maar hoe rij je dan echt los, want je wil toch wel wat voltes maken etc om ze los in het lichaam te krijgen want dat is ook in je springparcours belangrijk (of denk ik nu te veel als dressuurruiter)

Ik ga dan vooral wat schakelen met rijden op de (binnen)hoefslag, want je wilt zeker je paard goed scherp aan de hulpen hebben in je parcours. En wel wat voltes etc maar dan aan de korte zijde, niet om de hindernissen heen.

Maar over het algemeen doe je je dressuur huiswerk thuis zodat het op wedstrijd redelijk vanzelf gaat zonder uitgebreid te hoeven te knutselen. Het hoeft niet perfect qua plaatje zo lang het maar werkt ;)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:49

Fly_high schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Ik ga dan vooral wat schakelen met rijden op de (binnen)hoefslag, want je wilt zeker je paard goed scherp aan de hulpen hebben in je parcours. En wel wat voltes etc maar dan aan de korte zijde, niet om de hindernissen heen.

Maar over het algemeen doe je je dressuur huiswerk thuis zodat het op wedstrijd redelijk vanzelf gaat zonder uitgebreid te hoeven te knutselen. Het hoeft niet perfect qua plaatje zo lang het maar werkt ;)

Die laatste zin is vooral van belang denk ik voor mij in 't parcours :+ :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:02

Deempjexxx schreef:
LV19952, klopt inderdaad dan word het wel makkelijker. Die van mij moet ook echt nog rechter worden en meer balans idd vooral dus in de overgangen terug.
Soms kan wat nieuw inzicht van een nieuwe instructrice goed helpen he, toch weer een andere kijk op hoe het op te lossen is.

Mywishmax, met lichtrijden valt het opzich wel mee en valt het wel goed op te vangen. Maar het doorzitten is wel echt een andere sport op een paard wat groter beweegt. Plus.. in de ring doet hij het wel wat ‘extremer’ dat wist ik niet, want thuis is het een diesel en moet hij eerst goed los komen.
Het is een springer dus dressuurmatig doet hij echt zijn best maar hij vind het wel moeilijk om los te laten en te ontspannen in zijn kaken en rug. Vooral links is hij ook wat scheef.

Daarom dus ook aan jezelf werken naast het paard, groot bewegen maakt dan niet meer uit. Ik zit zelfs veel liever door op alle paarden sinds ik ook aandacht aan mijn eigen lijf besteed qua recht richten, kracht en soepelheid.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:13

MyWishMax schreef:
Deempjexxx schreef:

Daarom dus ook aan jezelf werken naast het paard, groot bewegen maakt dan niet meer uit. Ik zit zelfs veel liever door op alle paarden sinds ik ook aandacht aan mijn eigen lijf besteed qua recht richten, kracht en soepelheid.

Ik snap helemaal wat je zegt hoor en ben ik het mee eens, maar ik kan me ook wel voorstellen dat als je op wedstrijd bent en je paard loopt ineens anders dan dat je gewend ben dat dat even wennen is, vooral icm de wedstrijdspanning dat het dan even niet lukt.

@Deempjexxx zo kan een wedstrijd weer heel nuttig zijn waar je thuis totaal geen last van hebt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:18

Met springwedstrijden is de losrijring ook over het algemeen het meest spannende inderdaad := (en dan ook nog voor de helpers die een hindernis wat lager of hoger willen zetten, of, nog spannender, mest willen opruimen := )

Bij buitenconcoursen zie je nog wel dat als er ergens wat ruimte is (een grasveldje of een andere bak die niet gebruikt wordt) dat ruiters die ruimte gebruiken om linksom/rechtsom los te rijden en als ze dan toe zijn aan springen naar de losspring bak komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:28

Tuurlijk, als het thuis al lastiger is wordt het op wedstrijd helemaal lastig. Paard met spanning en de ruiter toch ook wat meteen invloed heeft op lichaamsgebruik van beide.
Deempje, dat zijn gelukkig dingen die echt niet alleen voor een springpaard typisch of lastig zijn, maar die elk paard wel lastig vindt of moet leren.

Je kan ongeveer alle houding en zit 'problemen' of moeilijkheden aanpakken zonder op een paard te moeten zitten. En ook een aantal rijtechnische dingen, want wij mensen zijn ook scheef en dat beïnvloedt paard ook weer. Dat realiseren veel mensen zich niet en dat is zonde. Het kost je maar een paar minuten per dag en ik ben voorstander van net zo veeleisend aan de ruiter zijn als aan het paard haha.

Nu moet ik verplicht al elke dag oefeningen doen, anders had ik niet meer kunnen rijden en zelfs lopen niet meer. Maar ik heb er echt profijt van en vriendinnen van mij die wel gezond zijn ook. En de paarden natuurlijk. Want als de ruiter rechter is is het ook makkelijker om paard recht te richten. Net als balans en correct gebruik van lichaam bij de ruiter het weer makkelijker maakt voor het paard.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:35

Als het thuis idd al lastig is/aan de lastige kant zal het idd op wedstrijd nog lastiger gaan.

Ik heb een poos oefeningen van Dressurfit gedaan en dat werkte echt! Ik heb/gun mezelf er nu alleen de tijd niet voor (werk van 8-5, 6 thuis dan 2 paarden doen en op een normale tijd op bed willen liggen is al een uitdaging op zichzelf := ) maar ik merkte na een maand echt al een super verschil!
Zodra de meertallen afgelopen zijn pak ik het ook weer op (de 12 euro per maand die t kost is helaas niet genoeg motivatie om het nu ook te doen := )

Volgens mij heeft Oneswitch ook een soort programma waarbij je elke dag een paar minuten wat oefeningen moet doen maar dat weet ik niet zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:38

MyWishMax schreef:
Deempjexxx schreef:

Dat is wellicht ook een hele goede tip ja! heb jij een idee hoe ik dit het beste kan doen? heb wel eens een workshop op een Joker en flexchair gehad en merkte wel dat ik niet helemaal soepel was in mijn heupen en bekken. Vooral 1 kant uit. Ik heb wel wat kleine tips meegekrege voor oefeningen die ik ook vanuit mijn bureaustoel kan doen tijdens het werk en die doe ik wel eens regelmatig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:48

Ik speel vals, want ik heb standaard 1 of 2 keer fysio per week. Maar ik volg ook wat account op tiktok die speciale oefeningen voor ruiters geven. Want stijve heupen is schijnbaar heel normaal voor ruiters juist door het rijden.

Ik kan ze wel opzoeken?
Enzo_Ollie dat bedoel ik idd. En je kan het zelfs zonder een abonnement doen? Gewoon 5 minuutjes kan al schelen en is misschien iets behapbaarder dan echt een half uur oid. Dat is niet te doen met jouw schema :=

Ik doe ook oefeningen voordat ik op stap en loop mezelf ook eerst warm :') maar dat is ook omdat ik anders echt dood ga van de pijn haha

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:51

Ja weet ik, maar die heb ik ooit afgesloten en dan zit er een op maat gemaakt programma bij en die moet ik nog afmaken dus vandaar dat ik 't abonnement hou omdat dat wat druk geeft dat het moet :P

En dan heb je om de 4 weken ook een test om te kijken hoe je vooruitgegaan bent, aanschaf voor de 1e keer is alleen heel duur (wel voor een jaar). Ze hadden met Black Friday een keer een actie dat het voor 50% minder was volgens mij dus toen gekocht. Na het jaar kost het 12 per maand