Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PSvanLot schreef:xx_Irisje schreef:Gelukkig zijn er ook heel veel ruiters met zelfreflectie. 90% lijkt me echt flink overdreven.
Al zijn ze er genoeg.
Ik zeg niet dat mensen 'boos' zijn om de resultaten. Maar dat ze van alles zoeken om een reden te noemen waarom de punten laag zijn. Op iedere wedstrijd heb ik wel een paar ruiters waarbij het tegenvalt en die daarbij geen zelfreflectie hebben. Een enkeling van deze ruiters zegt dat het aan henzelf gelegen heeft.
PSvanLot schreef:Het is een vaststaand feit dat bij 90% van de uitslagen die tegenvallen het aan alles gelegen heeft behalve aan de ruiter zelf...
Dat zal het uitmaken of je fysiek of online op wedstrijd gaat.
Caritas schreef:9 van de 10 keer als we slecht presteren ligt het aan mij en mijn planning en spanning. Ik heb echter ook al een aantal keer gehad dat ik echt het gevoel had een goede proef neergezet te hebben en omstanders zeiden dat ook. En als je dan slechte punten in de 170 krijgt dan is dat zeker teleurstellend te noemen. Vaak is het dan zo dat iedereen in de rubriek lage punten heeft terwijl het er overall goed uit zag. Heeft iedereen dan unaniem slecht gereden of had de jury een off day?
bliksemflits schreef:Ik ken dan blijkbaar ook alleen maar ruiters met een goede zelfreflectie want ik hoor zelfden iemand de jury of wie/wat dan ook de schuld geven als de proef slecht ging. Tuurlijk heb je er een paar tussen zitten, maar ik vind 90% ook erg overdreven en vooral erg negatief, al helemaal als je jou mening/ervaring een 'vaststaand feit' noemt![]()
Maar laten we het hier gezellig houden
swatch schreef:Ik denk dat ruiters en juryleden hun best doen en dat we als ruiters ook blij mogen zijn dat juryleden nog willen jureren.
Want het kost toch veel tijd denk ik en het is op een vrijwillige basis met een kleine tegemoetkoming. Maar er wordt wel verwacht dat ze een x aantal keer jureren en zelf cursussen betalen en licentiepunten behalen.
Sakura789 schreef:Een beetje discussie/uitleg is toch helemaal niet sfeer verpestend?
Zo zie je maar weer dat er heel veel verschillen zijn in de wedstrijdruiters. De ene rijdt tot maximale punten, wil op het kampioenschap shinen en is daar blij mee. De andere is blij met een proefje thuis en wellicht 180 punten en gaat zo verder. De ene is thuis al aan het rijden in de volgende klasse en de ander gaat met het commentaar vanuit de proeven verder thuis trainen. Er zijn mensen die in een weekend zes keer een proefje doen en er zijn mensen die zes keer per jaar een proefje doen.
Volgens mij is er geen goed of fout, laten we elkaar vooral in de waarde laten.
Fijn ook dat er juryleden in dit topic zitten, vind ik erg interessant!
Zijn er nog mensen die wachten op resultaten van april?
minka schreef:Sakura789 schreef:Een beetje discussie/uitleg is toch helemaal niet sfeer verpestend?
Zo zie je maar weer dat er heel veel verschillen zijn in de wedstrijdruiters. De ene rijdt tot maximale punten, wil op het kampioenschap shinen en is daar blij mee. De andere is blij met een proefje thuis en wellicht 180 punten en gaat zo verder. De ene is thuis al aan het rijden in de volgende klasse en de ander gaat met het commentaar vanuit de proeven verder thuis trainen. Er zijn mensen die in een weekend zes keer een proefje doen en er zijn mensen die zes keer per jaar een proefje doen.
Volgens mij is er geen goed of fout, laten we elkaar vooral in de waarde laten.
Fijn ook dat er juryleden in dit topic zitten, vind ik erg interessant!
Zijn er nog mensen die wachten op resultaten van april?
Helemaal mee eens, ik zou het leuk vinden als ze dit erin houden. En dan niet als vervanging van de gewone wedstrijden, maar meer voor erbij. Ik rij zelf wedstrijden om een trainingsdoel te hebben, vind het leuk om te ontwikkelen en dit te laten beoordelen door een jury. Niks kan een wedstrijddag daarin vervangen, maar met alle stormen ed. van afgelopen jaar is het ideaal om ook een alternatief te hebben.
Suzanne F. schreef:Ik kan me wel vinden in 90%. Er zijn maar heel weinig ruiters die bij een tegenvallende uitslag zeggen dat het gewoon slecht ging vandaag en ze het bij zichzelf zoeken. De meesten leggen de schuld altijd buiten zichzelf en vooral bij de jury die het natuurlijk fout had. Soms krijgt het paard de schuld, maar ook wel de omstandigheden of de organisatie. Maar voornamelijk ziet de jury het verkeerd, want vorige week reden ze nog wel winst.
Caritas schreef:9 van de 10 keer als we slecht presteren ligt het aan mij en mijn planning en spanning. Ik heb echter ook al een aantal keer gehad dat ik echt het gevoel had een goede proef neergezet te hebben en omstanders zeiden dat ook. En als je dan slechte punten in de 170 krijgt dan is dat zeker teleurstellend te noemen. Vaak is het dan zo dat iedereen in de rubriek lage punten heeft terwijl het er overall goed uit zag. Heeft iedereen dan unaniem slecht gereden of had de jury een off day?
PSvanLot schreef:Vanuit de KNHS een mooi berichtje, ze gaan de mensen benaderen waarbij het niet gelukt is om een filmpje op te sturen. Zij mogen dit nu alsnog doen.
Een goede service als het om wat voor reden dan ook niet gelukt is!
Padoertje schreef:Ik heb genoeg zelfreflectie gelukkig en weet dat ik een paard heb die me nog wel eens verrast tijdens de proef. Ik ga altijd uit van 70% van zijn inzet op wedstrijd omdat hij wat in zichzelf keert, dan kan het altijd meevallen. Soms is dat 175 punten, maar gelukkig vaker boven de 190 of 200. Ik neem hem ook gerust een klasse hoger mee omdat ik versnelt mag promoveren, gewoon om te zien waar ik in de training mee aan de slag moet.
Soms tref je een erg kritische jury, maar ik heb ook wel eens gehad dat mijn dochter haar handen vol aan hem had en ik tijdens het lezen zei dat ze moest afgroeten omdat ik bang was voor verlies en dan rijdt ze nog winstMisschien ben ik zelf ook gewoon een stuk kritischer dan de jury omdat ik weet wat erin zit en dat het er in de proef net niet uitkomt. Paar jaar geleden wilde ik naast het bestuurswerk voor de regio de jurycursus nog doen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik zie gewoon teveel en kan me dan niet meer concentreren op wat wel goed gaat. Maar wie weet, ooit...
JeanneV schreef:Ik ben groot voorstander van het systeem van vrije inschrijving. In Nederland heb je dat ook, maar alleen tot de categorie waarin je al twee paarden hebt gestart. Ik denk dat het voor het paardenwelzijn van groot belang is als mensen zich inschrijven voor de categorie waarin zij thuishoren en niet kostte wat het kost Z of hoger willen starten en daar heel veel winst puntjes voor nodig hebben. En daardoor veel te vaak op wedstrijd gaan, te veel proeven oefenen zonder dat de basis beter wordt en zo alles op alles te zetten om dat laatste winstpuntje te halen. Ik heb meerdere paarden in de subtop uitgebracht en die vrije inschrijving tot en met de lichte toer geeft mij veel vrijheid. Ik ga op concours omdat ik een paard iets wil leren, zelf ringervaring op wil doen, wil laten zien wat ik al kan, een paard te klasseren, of omdat ik het gewoon leuk vindt. De africhting gaat zo snel als het gaat en als het past pak ik daar een wedstrijdje bij. Totaal andere benadering dan alsmaar die focus op 60 procent.
oji schreef:JeanneV schreef:Ik ben groot voorstander van het systeem van vrije inschrijving. In Nederland heb je dat ook, maar alleen tot de categorie waarin je al twee paarden hebt gestart. Ik denk dat het voor het paardenwelzijn van groot belang is als mensen zich inschrijven voor de categorie waarin zij thuishoren en niet kostte wat het kost Z of hoger willen starten en daar heel veel winst puntjes voor nodig hebben. En daardoor veel te vaak op wedstrijd gaan, te veel proeven oefenen zonder dat de basis beter wordt en zo alles op alles te zetten om dat laatste winstpuntje te halen. Ik heb meerdere paarden in de subtop uitgebracht en die vrije inschrijving tot en met de lichte toer geeft mij veel vrijheid. Ik ga op concours omdat ik een paard iets wil leren, zelf ringervaring op wil doen, wil laten zien wat ik al kan, een paard te klasseren, of omdat ik het gewoon leuk vindt. De africhting gaat zo snel als het gaat en als het past pak ik daar een wedstrijdje bij. Totaal andere benadering dan alsmaar die focus op 60 procent.
Zou je niet bang zijn dat er dan ook veel mensen zijn die juist de basis overslaan, en alleen maar kunstjes uit de hogere klassen gaan oefenen? Ik weet niet hoor, maar ik ken wel wat mensen om mij heen die ik daarvoor aanzie (die af zijn gaan geven op wedstrijden, omdat ze de B/L niet door kwamen, terwijl ze thuis toch bezig waren met ahum iets dat zich moest voordoen als...passage, pirouettes...etc dus de jury zag het helemaal verkeerd in hun ogen).