Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:42

Ik heb ook mijn combinatie nummer en alles opgeschreven, zelfs mijn eigen naam en naam van het paard. Vriendin van me las het gewoon voor terwijl het papiertje in beeld was :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:43

Ik zou wel voor een ander systeem zijn inderdaad. Bij turnen zie je dat ook. Je mag vrij inschrijven tot een bepaalde leeftijd. Je gaat dan wel beter nadenken over welk niveau je gaat doen. Maar dan moet ik wel zeggen dat de reflectie vanuit de trainer in de turnsport veel groter is dan in de paardensport. De turnsport is heel hard en als een meisje er niet klaar voor is dan zegt de trainer dat ze een niveau lager gaat doen. Als de resultaten op wedstrijd tegenvallen ook. En anders ga je maar ergens anders naar toe. De paardensport is veel meer politiek en elkaar naar de mond praten, veel meer afhankelijkheid, voornamelijk financieel. Trainers praten vaak mee met de leerling en zeggen bijna nooit dat ze beter nog niet kunnen starten.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 08-05-20 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:44

PSvanLot schreef:
xx_Irisje schreef:
Gelukkig zijn er ook heel veel ruiters met zelfreflectie. 90% lijkt me echt flink overdreven.
Al zijn ze er genoeg.

Ik zeg niet dat mensen 'boos' zijn om de resultaten. Maar dat ze van alles zoeken om een reden te noemen waarom de punten laag zijn. Op iedere wedstrijd heb ik wel een paar ruiters waarbij het tegenvalt en die daarbij geen zelfreflectie hebben. Een enkeling van deze ruiters zegt dat het aan henzelf gelegen heeft.

Misschien bevind ik me gewoon in een fijne omgeving van ruiters.
Ik ben zelf geen jury maar wel genoeg lesklanten en ruiters in mn omgeving natuurlijk.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:46

PSvanLot schreef:
Het is een vaststaand feit dat bij 90% van de uitslagen die tegenvallen het aan alles gelegen heeft behalve aan de ruiter zelf...
Dat zal het uitmaken of je fysiek of online op wedstrijd gaat.

Ik weet niet of vaststaand feit nou de juiste bewoording is, maar ik geloof zeker wel dat bij mensen met een externe focus het inderdaad meer aan andere factoren ligt en die het niet zo bij zichzelf zoeken.
Dan ben ik nog steeds van mening dat als zij hun eigen proef en protocol bekijken ze ook tot een genuanceerdere conclusie zouden kunnen komen.

Je kunt het ook anders bekijken. Als je ruiters hebt met een grote interne focus en faalangst dan is de druk om naar een externe locatie te gaan al heel groot en kunnen ze vaak niet laten zien wat ze kunnen door de spanning. Die is dan zo extreem dat we niet meer praten over gezonde wedstrijdspanning.
Dan is online starten al drempelverlagend en een mooie manier misschien om er mee om te leren gaan.

En mensen zonder vervoer of ouders die je overal naar toe rijden?
Dan is dit toch ook hardstikke leuk om te doen en kennis te maken met de wedstrijdsport?
Het scheelt je ook veel tijd. Je bent al gauw een dag bezig met een concours.

Ik start regulier en online. Een van mijn paarden is echt niet te laden en dan is dit voor mij een reden om online te rijden.
Doet niets af aan mijn kwaliteiten om om te kunnen gaan met kritiek of mijn eigen rijden te kunnen evalueren.
Je ontvangt een beoordeling van een geschoold jurylid, als je niet tegen beoordelingen in het algemeen kan dan kun je beter helemaal niet aan wedstrijden meedoen en al zeker niet dressuur waarin het lichtelijk meer subjectief is dan in het springen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:47

Ik ken dan blijkbaar ook alleen maar ruiters met een goede zelfreflectie want ik hoor zelfden iemand de jury of wie/wat dan ook de schuld geven als de proef slecht ging. Tuurlijk heb je er een paar tussen zitten, maar ik vind 90% ook erg overdreven en vooral erg negatief, al helemaal als je jou mening/ervaring een 'vaststaand feit' noemt >;)

Maar laten we het hier gezellig houden :')
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 08-05-20 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:47

Hier ook een fijne omgeving, elkaar succes wensen, vragen na afloop hoe het is gegaan. Na het afgroeten de jury en schrijver bedanken.

Ik vind het vooral heel gezellig en leuk om op pad te gaan.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:54

Soms heb ik wel mijn bedenkingen over hoe mensen met commentaar/ tips van juryleden omgaan. Als in de basis nog dingen niet goed gaan, dan moet je daar met je instructeur aan werken. Deze moet je ook vertouwen en die zou jou moeten zeggen dat je bijvoorbeeld nog niet klaar bent om een niveau hoger te starten. Dat gebeurt m.i. te weinig of de leerlingen slaan het advies in de wind. Maar bij slecht resultaat hoor ik nog wel eens van o dan moet ik nog snel wat wedstrijden inschrijven. Ik zou zelf dan denken van eerst trainen en dan starten als het verbeterd is.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:08

Ik denk vooral dat iedereen heel erg z'n eigen wedstrijd rijdt en dat voor iedereen de doelen anders zijn. Ik ben blij als ik een proef ontspannen heb kunnen rijden zonder grote fouten er in, want dat is voor ons op dit moment de grootste uitdaging. Voor een ander zit de uitdaging en de winst (niet in de zin van winstpunt) weer heel ergens anders in. Ik kan tevreden over een proef zijn waar een jury ons 170 punten geeft, maar ik kan ook ontevreden over een proef zijn terwijl een jury ons 195 punten geeft. Zelfreflectie is belangrijk, maar dat is plezier zeker ook. En als iemand blij wordt van 180 punten, dan is dat prima. En als iemand pas blij wordt van 195 punten en daardoor eerst thuis blijft om door te trainen, dan is dat ook prima. Eigenlijk is alles prima, zolang het paard er maar niet door benadeeld wordt, vind ik.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:13

9 van de 10 keer als we slecht presteren ligt het aan mij en mijn planning en spanning. Ik heb echter ook al een aantal keer gehad dat ik echt het gevoel had een goede proef neergezet te hebben en omstanders zeiden dat ook. En als je dan slechte punten in de 170 krijgt dan is dat zeker teleurstellend te noemen. Vaak is het dan zo dat iedereen in de rubriek lage punten heeft terwijl het er overall goed uit zag. Heeft iedereen dan unaniem slecht gereden of had de jury een off day?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:15

Caritas schreef:
9 van de 10 keer als we slecht presteren ligt het aan mij en mijn planning en spanning. Ik heb echter ook al een aantal keer gehad dat ik echt het gevoel had een goede proef neergezet te hebben en omstanders zeiden dat ook. En als je dan slechte punten in de 170 krijgt dan is dat zeker teleurstellend te noemen. Vaak is het dan zo dat iedereen in de rubriek lage punten heeft terwijl het er overall goed uit zag. Heeft iedereen dan unaniem slecht gereden of had de jury een off day?

Hier kan ik wel in mee gaan. Ben ook al eens op wedstrijd geweest waarbij ik echt prachtige combiaties in mijn rubriek zag. De uiteindelijke uitslag 1 iemand winst met precies 180 punten. Dat ik geen winst had kwam omdat ik zelf gewoon geen nette proef had neergezet, maar andere proeven waren echt netjes en correct gereden :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:36

bliksemflits schreef:
Ik ken dan blijkbaar ook alleen maar ruiters met een goede zelfreflectie want ik hoor zelfden iemand de jury of wie/wat dan ook de schuld geven als de proef slecht ging. Tuurlijk heb je er een paar tussen zitten, maar ik vind 90% ook erg overdreven en vooral erg negatief, al helemaal als je jou mening/ervaring een 'vaststaand feit' noemt >;)

Maar laten we het hier gezellig houden :')

Niet 90% van de ruiters zoals ik het al eerder aangaf.

90% van de ruiters die het niet eens zijn met wat ze gescoord hebben. Dat zijn er een paar, soms geen, per ring waar er 30 in meerijden. Ik hoor het op wedstrijden ook volop van collega juryleden en op bijscholingen en seminars. Of ik nu in de B zit of mee ben met een GP jurylid.

ik ken er ook genoeg die bijvoorbeeld 58% scoren en die dan zeggen: ik had er een fijner gevoel bij maar wat op de coupon staat daar kan ik me helemaal in vinden. Of die zeggen goh, 58% ik had echt dik winst verwacht. Jammer de volgende keer beter.

Maar als een combinatie 58% scoren en ze zijn het er niet mee eens dan heeft het of aan de jury gelegen, of aan de bodem, of aan de voorbijlopende mensen, of aan de vogels etc etc.
Die kunnen de gehele proef ook niet relativeren en kijken alleen naar de punten en niet naar het commentaar. Als je ze dan uitleg geeft trekt het vaak wel bij.

Gelukkig zijn de meeste mensen vaak wel tevreden of kunnen goed terugkijken op hun resultaat.

Maar dat is hier geen discussie.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:47

Ik denk dat ruiters en juryleden hun best doen en dat we als ruiters ook blij mogen zijn dat juryleden nog willen jureren.
Want het kost toch veel tijd denk ik en het is op een vrijwillige basis met een kleine tegemoetkoming. Maar er wordt wel verwacht dat ze een x aantal keer jureren en zelf cursussen betalen en licentiepunten behalen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:48

Vanuit de KNHS een mooi berichtje, ze gaan de mensen benaderen waarbij het niet gelukt is om een filmpje op te sturen. Zij mogen dit nu alsnog doen.

Een goede service als het om wat voor reden dan ook niet gelukt is!

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:50

Er staan nu tot en met 25-06 elke week een online wedstrijd online. De eerst volgende open inschrijving is 13-05 om 09:00 voor donderdag 4 juni.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:55

swatch schreef:
Ik denk dat ruiters en juryleden hun best doen en dat we als ruiters ook blij mogen zijn dat juryleden nog willen jureren.
Want het kost toch veel tijd denk ik en het is op een vrijwillige basis met een kleine tegemoetkoming. Maar er wordt wel verwacht dat ze een x aantal keer jureren en zelf cursussen betalen en licentiepunten behalen.

Jazeker! En dat hebben ze een heel stuk beter uitgewerkt sinds afgelopen jaar.

Ik weet het minimaal aantal keer jureren per jaar niet wat je moet hebben om aan de eisen van behoud van licentie te voldoen. Ik weet wel dat wanneer je voor een hoger niveau de cursus moet doen dat je minimaal 20x in 2 jaar gejureerd moet worden.

De bijscholingen zijn veel verbeterd. Voorheen werden er (pin me er niet op vast) rond de 50 mensen uitgenodigd om naar (stuk of) 6 proeven te kijken. Daar kwam dan maar een enkeling aan het woord om uit te leggen wat voor punt ze voor een bepaald onderdeel zouden geven. Je ging er braaf 2,5 uur zitten en thats it.

Nu is het in kleine groepen, we waren van de winter met 8. Er werden 5 proeven gereden en wij moesten die beoordelen. De proeven werden gefilmd en daarna helemaal geanalyseerd met zijn allen waarom iets een bepaald cijfer kreeg. Niemand die zich weg kan stoppen in een hoekje en iedereen moet meedoen.

Er worden dan ook dingen besproken die aangepast zijn in het reglement of dingen waar op gelet moet worden. Bijvoorbeeld na de hype van de enorm strakke aansnoer neusriemen is het nu een ding om de keelriem bij de pony's heel strak te doen zodat ze het hoofd wat meer omhoog houden.
Ik heb het gelukkig nog niet gezien maar werd vanuit de KNHS echt op gewezen om dat in de gaten te houden.

De kosten zijn 10 euro ofzo, voor de koffie en thee.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:21

Sakura789 schreef:
Een beetje discussie/uitleg is toch helemaal niet sfeer verpestend?

Zo zie je maar weer dat er heel veel verschillen zijn in de wedstrijdruiters. De ene rijdt tot maximale punten, wil op het kampioenschap shinen en is daar blij mee. De andere is blij met een proefje thuis en wellicht 180 punten en gaat zo verder. De ene is thuis al aan het rijden in de volgende klasse en de ander gaat met het commentaar vanuit de proeven verder thuis trainen. Er zijn mensen die in een weekend zes keer een proefje doen en er zijn mensen die zes keer per jaar een proefje doen.

Volgens mij is er geen goed of fout, laten we elkaar vooral in de waarde laten.

Fijn ook dat er juryleden in dit topic zitten, vind ik erg interessant!

Zijn er nog mensen die wachten op resultaten van april?

Helemaal mee eens, ik zou het leuk vinden als ze dit erin houden. En dan niet als vervanging van de gewone wedstrijden, maar meer voor erbij. Ik rij zelf wedstrijden om een trainingsdoel te hebben, vind het leuk om te ontwikkelen en dit te laten beoordelen door een jury. Niks kan een wedstrijddag daarin vervangen, maar met alle stormen ed. van afgelopen jaar is het ideaal om ook een alternatief te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:36

minka schreef:
Sakura789 schreef:
Een beetje discussie/uitleg is toch helemaal niet sfeer verpestend?

Zo zie je maar weer dat er heel veel verschillen zijn in de wedstrijdruiters. De ene rijdt tot maximale punten, wil op het kampioenschap shinen en is daar blij mee. De andere is blij met een proefje thuis en wellicht 180 punten en gaat zo verder. De ene is thuis al aan het rijden in de volgende klasse en de ander gaat met het commentaar vanuit de proeven verder thuis trainen. Er zijn mensen die in een weekend zes keer een proefje doen en er zijn mensen die zes keer per jaar een proefje doen.

Volgens mij is er geen goed of fout, laten we elkaar vooral in de waarde laten.

Fijn ook dat er juryleden in dit topic zitten, vind ik erg interessant!

Zijn er nog mensen die wachten op resultaten van april?

Helemaal mee eens, ik zou het leuk vinden als ze dit erin houden. En dan niet als vervanging van de gewone wedstrijden, maar meer voor erbij. Ik rij zelf wedstrijden om een trainingsdoel te hebben, vind het leuk om te ontwikkelen en dit te laten beoordelen door een jury. Niks kan een wedstrijddag daarin vervangen, maar met alle stormen ed. van afgelopen jaar is het ideaal om ook een alternatief te hebben.

Zo zie ik het ook voor mij inderdaad. Ik zou dan graag 2 keer per maand starten, 1 keer 'echt' en 1 keer online. Ik ben afhankelijk van de auto lenen (helaas mijn auto met trekhaak weg gedaan) en zo kan ik dan alsnog wel in het ritme blijven.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:55

Suzanne F. schreef:
Ik kan me wel vinden in 90%. Er zijn maar heel weinig ruiters die bij een tegenvallende uitslag zeggen dat het gewoon slecht ging vandaag en ze het bij zichzelf zoeken. De meesten leggen de schuld altijd buiten zichzelf en vooral bij de jury die het natuurlijk fout had. Soms krijgt het paard de schuld, maar ook wel de omstandigheden of de organisatie. Maar voornamelijk ziet de jury het verkeerd, want vorige week reden ze nog wel winst.

Ik denk dat het ook gewoon heeeeeel erg lastig is om je eigen fouten te herkennen, zeker op wedstrijd. In een normale situatie is reflecteren al lastig, laat staan wanneer je er heel lang naartoe gewerkt hebt, je helemaal opgetut hebt en ook nog eens zenuwachtig bent.
Mijn proefjes zijn bijna altijd gefilmd en dat is echt een eye opener geweest! Ik stapte soms af met een goed gevoel en zag dan niks van dat fijne rijden terug op de film en kreeg ook terecht slechte punten terug. Soms vond ik het zelf echt bagger en viel het op film nog wel mee en kreeg ik van de jury ook een winstpuntje terug.
Hopelijk gaan meer mensen kritisch naar hun rijden kijken door deze manier van proeven rijden. Je kunt nu heel makkelijk je proef terugkijken en je kunt er het jruycommentaar (of dat nu alleen maar punten zijn of ook echt iets qua tekst) makkelijk naast leggen. Op die manier kunnen we er alleen maar meer van leren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:09

Caritas schreef:

Als je het een aantal keer meemaakt, dan kan het zijn dat je ''goede'' gevoel over de proef niet klopt met wat de jury waarneemt.
En slechte punten in de 170 is alleen slecht als je Z of hoger start. In de 170 is richting de 60%, da's niet slecht.
Omstanders moet je niet naar luisteren, je kunt beter de jury benaderen voor uitleg.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:18

PSvanLot schreef:
Vanuit de KNHS een mooi berichtje, ze gaan de mensen benaderen waarbij het niet gelukt is om een filmpje op te sturen. Zij mogen dit nu alsnog doen.

Een goede service als het om wat voor reden dan ook niet gelukt is!

Klopt vanochtend bericht gehad, terwijl ik woensdag al opnieuw had gestuurd. Volgens de app was die binnen, volgens de mail had ik hem voor 5 mei ingestuurd ..

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:36

Ik ben groot voorstander van het systeem van vrije inschrijving. In Nederland heb je dat ook, maar alleen tot de categorie waarin je al twee paarden hebt gestart. Ik denk dat het voor het paardenwelzijn van groot belang is als mensen zich inschrijven voor de categorie waarin zij thuishoren en niet kostte wat het kost Z of hoger willen starten en daar heel veel winst puntjes voor nodig hebben. En daardoor veel te vaak op wedstrijd gaan, te veel proeven oefenen zonder dat de basis beter wordt en zo alles op alles te zetten om dat laatste winstpuntje te halen. Ik heb meerdere paarden in de subtop uitgebracht en die vrije inschrijving tot en met de lichte toer geeft mij veel vrijheid. Ik ga op concours omdat ik een paard iets wil leren, zelf ringervaring op wil doen, wil laten zien wat ik al kan, een paard te klasseren, of omdat ik het gewoon leuk vindt. De africhting gaat zo snel als het gaat en als het past pak ik daar een wedstrijdje bij. Totaal andere benadering dan alsmaar die focus op 60 procent.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:38

Ik heb genoeg zelfreflectie gelukkig en weet dat ik een paard heb die me nog wel eens verrast tijdens de proef. Ik ga altijd uit van 70% van zijn inzet op wedstrijd omdat hij wat in zichzelf keert, dan kan het altijd meevallen. Soms is dat 175 punten, maar gelukkig vaker boven de 190 of 200. Ik neem hem ook gerust een klasse hoger mee omdat ik versnelt mag promoveren, gewoon om te zien waar ik in de training mee aan de slag moet.

Soms tref je een erg kritische jury, maar ik heb ook wel eens gehad dat mijn dochter haar handen vol aan hem had en ik tijdens het lezen zei dat ze moest afgroeten omdat ik bang was voor verlies en dan rijdt ze nog winst :') Misschien ben ik zelf ook gewoon een stuk kritischer dan de jury omdat ik weet wat erin zit en dat het er in de proef net niet uitkomt. Paar jaar geleden wilde ik naast het bestuurswerk voor de regio de jurycursus nog doen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik zie gewoon teveel en kan me dan niet meer concentreren op wat wel goed gaat. Maar wie weet, ooit...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:40

Padoertje schreef:
Ik heb genoeg zelfreflectie gelukkig en weet dat ik een paard heb die me nog wel eens verrast tijdens de proef. Ik ga altijd uit van 70% van zijn inzet op wedstrijd omdat hij wat in zichzelf keert, dan kan het altijd meevallen. Soms is dat 175 punten, maar gelukkig vaker boven de 190 of 200. Ik neem hem ook gerust een klasse hoger mee omdat ik versnelt mag promoveren, gewoon om te zien waar ik in de training mee aan de slag moet.

Soms tref je een erg kritische jury, maar ik heb ook wel eens gehad dat mijn dochter haar handen vol aan hem had en ik tijdens het lezen zei dat ze moest afgroeten omdat ik bang was voor verlies en dan rijdt ze nog winst :') Misschien ben ik zelf ook gewoon een stuk kritischer dan de jury omdat ik weet wat erin zit en dat het er in de proef net niet uitkomt. Paar jaar geleden wilde ik naast het bestuurswerk voor de regio de jurycursus nog doen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik zie gewoon teveel en kan me dan niet meer concentreren op wat wel goed gaat. Maar wie weet, ooit...

Dat heb ik dus ook. Zowel het kritische op mezelf als het te veel zien en dan misschien te streng zijn waardoor ik geen jurycursus wilde gaan doen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:44

JeanneV schreef:
Ik ben groot voorstander van het systeem van vrije inschrijving. In Nederland heb je dat ook, maar alleen tot de categorie waarin je al twee paarden hebt gestart. Ik denk dat het voor het paardenwelzijn van groot belang is als mensen zich inschrijven voor de categorie waarin zij thuishoren en niet kostte wat het kost Z of hoger willen starten en daar heel veel winst puntjes voor nodig hebben. En daardoor veel te vaak op wedstrijd gaan, te veel proeven oefenen zonder dat de basis beter wordt en zo alles op alles te zetten om dat laatste winstpuntje te halen. Ik heb meerdere paarden in de subtop uitgebracht en die vrije inschrijving tot en met de lichte toer geeft mij veel vrijheid. Ik ga op concours omdat ik een paard iets wil leren, zelf ringervaring op wil doen, wil laten zien wat ik al kan, een paard te klasseren, of omdat ik het gewoon leuk vindt. De africhting gaat zo snel als het gaat en als het past pak ik daar een wedstrijdje bij. Totaal andere benadering dan alsmaar die focus op 60 procent.

Zou je niet bang zijn dat er dan ook veel mensen zijn die juist de basis overslaan, en alleen maar kunstjes uit de hogere klassen gaan oefenen? Ik weet niet hoor, maar ik ken wel wat mensen om mij heen die ik daarvoor aanzie (die af zijn gaan geven op wedstrijden, omdat ze de B/L niet door kwamen, terwijl ze thuis toch bezig waren met ahum iets dat zich moest voordoen als...passage, pirouettes...etc dus de jury zag het helemaal verkeerd in hun ogen).

Maar ik heb geen idee hoe dat in de landen waar dit systeem zo werkt verder uitpakt. Ik weet het van Amerika, en dat daar ook het inschrijfgeld per wedstrijd enkele honderden dollars is. Dat zou ik dan wel weer jammer vinden. Ik ben absoluut niet van overdreven vaak op wedstrijd (al een jaar uberhaupt niet geweest) maar vind 1 keer per maand toch wel heel leuk...en zou dat niet kunnen met dergelijke inschrijfgelden. Dan geef ik dat liever uit aan les.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:47

oji schreef:
JeanneV schreef:

Zou je niet bang zijn dat er dan ook veel mensen zijn die juist de basis overslaan, en alleen maar kunstjes uit de hogere klassen gaan oefenen? Ik weet niet hoor, maar ik ken wel wat mensen om mij heen die ik daarvoor aanzie (die af zijn gaan geven op wedstrijden, omdat ze de B/L niet door kwamen, terwijl ze thuis toch bezig waren met ahum iets dat zich moest voordoen als...passage, pirouettes...etc dus de jury zag het helemaal verkeerd in hun ogen).

Dat denk ik ook.

Het versneld promoveren is fijn voor ruiters met meer ervaring en inzicht in mijn ogen.