Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:15

Of er wordt helemaal niet gepunt...waar ik in eerste instantie best positief was heb ik er zojuist twee niet beoordeeld. De eerste had een harnachementfout. In een gewone proef kan iemand dat herstellen en dat kan dus nu niet, dan houdt het direct op.

De tweede heb ik geadviseerd de regels nogmaals door te lezen. De filmer stond in de bak en draaide mee met alle oefeningen. Dat is dus niet de bedoeling. Daarnaast kon ik met geen mogelijkheid het overdwars gefilmde paspoort lezen, veel te ver weg en niet goed in beeld en kon ik de amazone niet verstaan, ook niet na 6x afspelen. Dan houdt het voor mij echt op. Ik vind dat ontzettend jammer maar moet wel ergens een grens trekken.

Echt, zorg dat degene die je proef bekijkt, weet wie je bent. Laat je filmer het zeggen, schrijf het op maar mompel dat niet zelf halverwege de bak want het is niet te verstaan.

MyWishMax

Berichten: 25569
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:20

daffodil schreef:
Of er wordt helemaal niet gepunt...waar ik in eerste instantie best positief was heb ik er zojuist twee niet beoordeeld. De eerste had een harnachementfout. In een gewone proef kan iemand dat herstellen en dat kan dus nu niet, dan houdt het direct op.

De tweede heb ik geadviseerd de regels nogmaals door te lezen. De filmer stond in de bak en draaide mee met alle oefeningen. Dat is dus niet de bedoeling. Daarnaast kon ik met geen mogelijkheid het overdwars gefilmde paspoort lezen, veel te ver weg en niet goed in beeld en kon ik de amazone niet verstaan, ook niet na 6x afspelen. Dan houdt het voor mij echt op. Ik vind dat ontzettend jammer maar moet wel ergens een grens trekken.

Echt, zorg dat degene die je proef bekijkt, weet wie je bent. Laat je filmer het zeggen, schrijf het op maar mompel dat niet zelf halverwege de bak want het is niet te verstaan.


Wat jammer, ook voor jou. Dat is niet leuk om te moeten doen maar ik zou er ook geïrriteerd van raken, haha := Ook een jury steekt er tijd en moeite in, dus als ruiter zou je het eigenlijk zelf ook op de pc moeten bekijken en beluisteren

miss_lizje

Berichten: 6265
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:21

Net mijn proef ingestuurd. Denk dat ik voor de volgende wel even beter voorbereid hoe dat zit met insturen. Kan mijn combinatie nummer echt niet onthouden en die moet ik elke keer terugzoeken. Op stal maar ook op een kladje geschreven die ik voorlees. Ordernummer terugzoeken in mijn mails is ook een beetje drama. Nu alvast een Word bestand gemaakt met alle gegevens voor de volgende proef. Dan kan ik het gewoon overtypen.

Paspoort filmen vonden wij erg moeilijk om het goed leesbaar in kaart te brengen. uiteindelijk voor gekozen om zelf vast te houden en filmer 10 seconden minimaal het paspoort laten filmen. Haar mobiel ging continu opnieuw focussen met het paspoort. Die van mij deed het gelukkig minder. Hoop dat het te doen is O:) .

Iemand misschien tips hoe je het paspoort het beste kan filmen? Of hebben jury's misschien nog goede tips hiervoor?

MyWishMax

Berichten: 25569
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:22

Ik denk dat ergens neerleggen het handigst is. Met vasthouden heb je altijd wat beweging plus de beweging van de filmer.

Hilli

Berichten: 22953
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:24

Zonde, daffodil.

Ik heb overigens op basis van jullie tips een briefje voorin mijn paspoort gestoken met mijn naam, die van mijn paard, ons combinatienummer en de klasse plus het nummer van de proef. Mijn filmer leest dat ook voor plus noemt de datum. Hoop dat het zo goed duidelijk is voor de jury wie ze bekijken/beoordelen. Paspoort filmen gaat het best door 'm even neer te leggen als het waaot.

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:24

Dit staat sinds een aantal dagen bij de uitleg.

6. De filmer begint met het voorstellen van de ruiter en het paard, noemt hun combinatienummer en de datum als volgt: Dit is Febe van Zwambagt met het paard Lord Lorenzo. Hun combinatienummer is ZL1234 en het is vandaag woensdag 8 april 2020. (update 20 april: Het is beter te verstaan als degene die filmt de ruiter/amazone en paard voorstelt dan dat de ruiter dit zelf doet. Vandaar dat we dit hebben aangepast in dit stappenplan)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:28

Wij hadden het paspoort op de grond gelegd en duidelijk even langs alle nodige dingen gefilmd. Ook at dichterbij, dus niet alleen de volledige pagina in beeld. Nog geen commentaar op gehad.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:28

Wat zonde Daffodil! Daar zit je op jury natuurlijk ook niet op te wachten.. snap wel dat het dan niet te doen is.

Paspoort hebben wij op een krukje gelegd en dan gefilmd, minimaal 10 sec per pagina in beeld.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:30

@mywischmax ik zeg niet dat ik aan puntensprokkelen doe. Ik reageer alleen op anderen die zich druk maken over mensen die alleen op eigen locatie starten of na 10 x 180 overgaan naar de volgende klasse. En dat het online starten dit bevordert.
Dat schijnt volgens sommigen niet goed te zijn of zou niet moeten mogen. Ergens hierboven wordt gezegd dat het goed zou zijn als je pas mag promoveren bij meer dan 65%.

Ik ben het daar niet mee eens. Moet iedereen zelf weten. Heeft toch niemand last van?

Ik wil alleen maar aangeven dat het tegenovergestelde voor anderen net zo goed irritant kan zijn.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:46

FriesWytske schreef:
Dit staat sinds een aantal dagen bij de uitleg.

6. De filmer begint met het voorstellen van de ruiter en het paard, noemt hun combinatienummer en de datum als volgt: Dit is Febe van Zwambagt met het paard Lord Lorenzo. Hun combinatienummer is ZL1234 en het is vandaag woensdag 8 april 2020. (update 20 april: Het is beter te verstaan als degene die filmt de ruiter/amazone en paard voorstelt dan dat de ruiter dit zelf doet. Vandaar dat we dit hebben aangepast in dit stappenplan)


Ja dit heb ik richting de KNHS aangegeven o.a. naar aanleiding van de eerste paar proeven. Het is fijn communiceren met ze want ze doen er ook echt iets mee.

Zeker als het waait, is dus echt niemand te verstaan die op zijn paard zit en de filmer daar een stukje vanaf staat. Dus fijn die briefjes _/-\o_

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:47

Tip voor het paspoort filmen. Ik heb het op een klembord met postbode elastiek vastgemaakt. En n.a.v. de tips hier een blaadje erbij met mijn naam / paard en combinatie nummer.
De filmer kan het dan duidelijk in beeld laten zien en je legt het daarna makkelijk weg.
Ik check zelf niet steeds de aangepaste regels. Lees nu hier dat nu de filmer het moet voorlezen.
Moet je dan zelf steeds voor updates checken?

Als de proef niet beoordeeld kan worden, dan heeft het geen consequenties? Want als het wedstrijd reglement geldt, zou je dan ook uitgesloten kunnen worden?
Laatst bijgewerkt door swatch op 07-05-20 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6691
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:49

FriesWytske schreef:
Dit staat sinds een aantal dagen bij de uitleg.

6. De filmer begint met het voorstellen van de ruiter en het paard, noemt hun combinatienummer en de datum als volgt: Dit is Febe van Zwambagt met het paard Lord Lorenzo. Hun combinatienummer is ZL1234 en het is vandaag woensdag 8 april 2020. (update 20 april: Het is beter te verstaan als degene die filmt de ruiter/amazone en paard voorstelt dan dat de ruiter dit zelf doet. Vandaar dat we dit hebben aangepast in dit stappenplan)


Ik denk dat ze dit misschien toch op een andere manier moeten introduceren (pop-up in de paardrijden.nl app misschien?). Ik wist het in ieder geval niet, dus ik heb het net ook niet gedaan. Alhoewel ik volgens mij prima te verstaan ben, het paspoort goed te lezen is en ik ook mijn fysieke (ja ik heb nog eentje!) startpas gefilmd. Dus ik hoop dat dat ook voldoende is :j

tammiebels

Berichten: 974
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:24

De ruiter zegt het hier ook zelf, wel komt daarna een briefje in beeld met de tekst die de ruiter net heeft gezegd

MyWishMax

Berichten: 25569
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:27

Flower033 schreef:
@mywischmax ik zeg niet dat ik aan puntensprokkelen doe. Ik reageer alleen op anderen die zich druk maken over mensen die alleen op eigen locatie starten of na 10 x 180 overgaan naar de volgende klasse. En dat het online starten dit bevordert.
Dat schijnt volgens sommigen niet goed te zijn of zou niet moeten mogen. Ergens hierboven wordt gezegd dat het goed zou zijn als je pas mag promoveren bij meer dan 65%.

Ik ben het daar niet mee eens. Moet iedereen zelf weten. Heeft toch niemand last van?

Ik wil alleen maar aangeven dat het tegenovergestelde voor anderen net zo goed irritant kan zijn.


Nee ik vraag waarom jij last hebt van mensen die langer in een klasse blijven. Degene die het beste rijdt wint, zoals ik al schreef.

veertje99

Berichten: 1187
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:40

daffodil schreef:
Of er wordt helemaal niet gepunt...waar ik in eerste instantie best positief was heb ik er zojuist twee niet beoordeeld. De eerste had een harnachementfout. In een gewone proef kan iemand dat herstellen en dat kan dus nu niet, dan houdt het direct op.

De tweede heb ik geadviseerd de regels nogmaals door te lezen. De filmer stond in de bak en draaide mee met alle oefeningen. Dat is dus niet de bedoeling. Daarnaast kon ik met geen mogelijkheid het overdwars gefilmde paspoort lezen, veel te ver weg en niet goed in beeld en kon ik de amazone niet verstaan, ook niet na 6x afspelen. Dan houdt het voor mij echt op. Ik vind dat ontzettend jammer maar moet wel ergens een grens trekken.

Echt, zorg dat degene die je proef bekijkt, weet wie je bent. Laat je filmer het zeggen, schrijf het op maar mompel dat niet zelf halverwege de bak want het is niet te verstaan.

Wat enorm balen zeg dat je er 2 niet hebt kunnen beoordelen! Mag ik vragen wat voor harnachementfout er gemaakt was? Of mag je dat niet zeggen?

xxPaige
Berichten: 809
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:29

swatch schreef:
In eerste instantie is iedereen in dit topic heel positief en na de eerste uitslagen lijkt het alsof de sfeer in dit topic wat verandert en kritischer wordt naar het hele concept.



Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. De sfeer in het topic is anders geworden en niet alleen naar het concept, dat vind ik jammer.
Vond het in eerste instantie zo fijn dat iedereen lekker positief was, ook naar elkaar toe. En met het lastige inschrijven kreeg ik zelfs het idee dat er een eventing sfeertje hing. Maar het blijkt toch echt dressuur te zijn :').
Ik houd het gewoon weer lekker bij meelezen :Y)

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:38

Of wij maken het weer gezellig!
Ik ben benieuwd of ze nu deze pilot door gaan laten lopen tot september.
Ik hoef echt niet elke week een proefje te rijden, maar misschien over een maand wel weer leuk om te doen. En dan is het fijn dat je zelf het tijdstip kan bepalen en niet midden op de dag moet starten als het bijna 30 graden is. Wat dat betreft lijkt het me ideaal en ook fijn voor het paard.

miss_lizje

Berichten: 6265
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:54

Ik ben ook benieuwd inderdaad of het voorlopig blijft. Ik vind het wel heel leuk! Een aantal mensen die ik ken schrijven zich ook voor elke datum in, maar dat vind ik zelf een beetje te veel. Wil genoeg tijd tussen de proeven hebben zodat ik de resultaten en beoordeling binnen heb, dan kan ik dat meenemen voor de volgende proef.

Hier is het in ieder geval een hele goede training om met mijn eigen stress om te gaan. Het proefje wat ik gister heb ingestuurd is eigenlijk het eerste proefje waarin ik bleef rijden en ademhalen :') .

Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:14

Een beetje discussie/uitleg is toch helemaal niet sfeer verpestend?

Zo zie je maar weer dat er heel veel verschillen zijn in de wedstrijdruiters. De ene rijdt tot maximale punten, wil op het kampioenschap shinen en is daar blij mee. De andere is blij met een proefje thuis en wellicht 180 punten en gaat zo verder. De ene is thuis al aan het rijden in de volgende klasse en de ander gaat met het commentaar vanuit de proeven verder thuis trainen. Er zijn mensen die in een weekend zes keer een proefje doen en er zijn mensen die zes keer per jaar een proefje doen.

Volgens mij is er geen goed of fout, laten we elkaar vooral in de waarde laten.

Fijn ook dat er juryleden in dit topic zitten, vind ik erg interessant!

Zijn er nog mensen die wachten op resultaten van april?

PSvanLot

Berichten: 10192
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:18

Het is een vaststaand feit dat bij 90% van de uitslagen die tegenvallen het aan alles gelegen heeft behalve aan de ruiter zelf...
Dat zal het uitmaken of je fysiek of online op wedstrijd gaat.

xx_Irisje

Berichten: 12349
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:22

PSvanLot schreef:
Het is een vaststaand feit dat bij 90% van de uitslagen die tegenvallen het aan alles gelegen heeft behalve aan de ruiter zelf...
Dat zal het uitmaken of je fysiek of online op wedstrijd gaat.

Gelukkig zijn er ook heel veel ruiters met zelfreflectie. 90% lijkt me echt flink overdreven.
Al zijn ze ee genoeg.

Suzanne F.

Berichten: 49581
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:34

Ik kan me wel vinden in 90%. Er zijn maar heel weinig ruiters die bij een tegenvallende uitslag zeggen dat het gewoon slecht ging vandaag en ze het bij zichzelf zoeken. De meesten leggen de schuld altijd buiten zichzelf en vooral bij de jury die het natuurlijk fout had. Soms krijgt het paard de schuld, maar ook wel de omstandigheden of de organisatie. Maar voornamelijk ziet de jury het verkeerd, want vorige week reden ze nog wel winst.

oji

Berichten: 4304
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:36

Flower033 schreef:
Ik ben het daar niet mee eens. Moet iedereen zelf weten. Heeft toch niemand last van?

Als iedereen het zelf moet weten, dan heb je toch helemaal geen promotie/degradatie systeem nodig? Dan zou je naar een Amerikaans systeem heen moeten, waar iedereen in de klasse mag starten die hij zelf inschat. Op wedstrijd merk je dan wel of je een reëel zelfbeeld hebt. Overigens betaal je daar wel paar honderd dollar per inschrijving, dus mensen denken wel 2 keer na voor ze in een totaal onrealistische klasse inschrijven lijkt mij.

Maar dat systeem hebben wij hier niet. Wij hebben een systeem met promotie en degradatie op basis van resultaten. Dus dan is het in mijn ogen geen kwestie van moet iedereen zelf weten. Dan is het een kwestie dat in een bepaalde klasse starten staat voor bepaalde behaalde resultaten. In mijn ogen is het dan zo dat de jury bepaald of het getoonde een dusdanig resultaat of iemand in die klasse voldoet aan het gevraagde. De discussie hier gaat alleen over of de promotie/degradatie regeling ook aangepast moet worden met de introductie van deze online proeven. Je verandert de regels van het spel best ingrijpend, dus dan is het toch ook heel logisch om te kijken of het indelingen systeem nog wel valide is of dat daar naar gekeken moet worden . Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik proef zelfs een verschil in mening onder de jury's in dit topic. Maar om nou te zeggen dat de sfeer minder aangenaam wordt omdat er verschillende meningen zijn....Niemand valt hier toch mensen persoonlijk aan. Iedereen respecteert zoals ik het lees elkaars mening en laat mensen in hun waarde.

PSvanLot

Berichten: 10192
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:37

xx_Irisje schreef:
PSvanLot schreef:
Het is een vaststaand feit dat bij 90% van de uitslagen die tegenvallen het aan alles gelegen heeft behalve aan de ruiter zelf...
Dat zal het uitmaken of je fysiek of online op wedstrijd gaat.

Gelukkig zijn er ook heel veel ruiters met zelfreflectie. 90% lijkt me echt flink overdreven.
Al zijn ze er genoeg.


Ik zeg niet dat mensen 'boos' zijn om de resultaten. Maar dat ze van alles zoeken om een reden te noemen waarom de punten laag zijn. Op iedere wedstrijd heb ik wel een paar ruiters waarbij het tegenvalt en die daarbij geen zelfreflectie hebben. Een enkeling van deze ruiters zegt dat het aan henzelf gelegen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:38

miss_lizje schreef:
Net mijn proef ingestuurd. Denk dat ik voor de volgende wel even beter voorbereid hoe dat zit met insturen. Kan mijn combinatie nummer echt niet onthouden en die moet ik elke keer terugzoeken. Op stal maar ook op een kladje geschreven die ik voorlees. Ordernummer terugzoeken in mijn mails is ook een beetje drama. Nu alvast een Word bestand gemaakt met alle gegevens voor de volgende proef. Dan kan ik het gewoon overtypen.

Paspoort filmen vonden wij erg moeilijk om het goed leesbaar in kaart te brengen. uiteindelijk voor gekozen om zelf vast te houden en filmer 10 seconden minimaal het paspoort laten filmen. Haar mobiel ging continu opnieuw focussen met het paspoort. Die van mij deed het gelukkig minder. Hoop dat het te doen is O:) .

Iemand misschien tips hoe je het paspoort het beste kan filmen? Of hebben jury's misschien nog goede tips hiervoor?


Ik heb een briefje in mijn hand met de datum, combinr. proef en namen, het voelt heel knullig maar je hoort mij beter als ik het kan aflezen en ik kan dan de hele riedel onthouden. :') Ik vergeet anders 100% 1 van die op te noemen. Wij zetten een krukje neer, mijn filmeres heeft daarop het paspoort liggen en dan hoeft ze met 1 hand alleen de blaadjes te schuiven.. :)