Ik ga zo lezen maar helaas liggen wij er langere tijd tussenuit.
Ik kopieer het verhaal even van mijn fb en ga zo gelijk even de nieuwe posts lezen.
https://www.facebook.com/share/v/ScvKk6gU1EMYm6Ch/Hier een filmpje
Paard stond de 26e nog mooi op de wei maar heeft zich helemaal op staan eten in de wei. Ik schrok er oprecht van.
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
Dit is der afgelopen week nog
Het verhaal
Omdat vele toch veel vragen hebben wat het nou eigenlijk is zal ik het typen.
Gisteren kwam ik aan en werd ik niet zo begroet als normaal. Sterker nog er kon geen hinnekje vanaf en je bleef staan. Toen ik je naderde zag ik dat je hele lichaam weer opgetrokken en strak stond. Toen je de 1e stap naar me toe zette zakte de grond onder mijn voeten vandaan.
Gvd zeg wat gingen we weer goed. Jouw mentaliteit is fantastisch maar ook je grootste valkuil tegelijk. Konden we maar praten en kon ik je maar vertellen dat ik je liever een jaar stilzet dan dat ik je zo moet zien. Ik heb je beloofd dat je die plek in het Z krijgt want die verdien jij zeker, maar doe dan wel ff kalmpjes aan.
Ze wilt zo graag dat haar goede dagen ook echt heel goed zijn en dat ze vloeiend overal doorheen gaat. Ze werkt zo graag en wilt alles met je ondernemen. Een paard van goud! Ik snap niet dat mensen zo'n moeite met haar gehad hebben want het is een paard wat haar gewicht in goud waard is (dan moet ze wel weer aankomen, maar pijn tekent erg op een lichaam)
Vanuit de kliniek kregen wij 2 maanden terug mee dat een silicone en zool haar moest gaan helpen en we weer aan de gang konden zodra ze weer liep. Hoefbeenbreuk uitgesloten en eigenlijk kwam alleen haar dunne zool naar voren. Dit was bij ons al bekend. Alles gedaan en ze deed het top tot gisteren.
Gisteren dus gelijk ingeladen en een andere kliniek gepakt. Daar het dossier gedeeld van de vorige kliniek. Zoveel vraagtekens, hoe konden ze dit doen, waarom geen revalidatieprogramma, hoe konden ze dingen met 2 simpele foto's uitsluiten, waarom geen goede kijk samen met de smid, heel veel waarom?????
Er is vrij weinig met haar hoefbeen namelijk. Het voornaamste probleem zit hem in haar zool. Waar die bij een normaal paard minimaal 1 cm is dat bij deze bij langer na niet zo. Hierdoor krijg je verkeerde druk en irritaties wat heel lang goed gaat en uiteindelijk een irritatie oplevert. Dus uiteindelijk slaat het wel op de teen en het hoefbeen maar het is echt haar zool die aangepakt moet worden.
Waarom ze dit voorheen niet had is eigenlijk heel simpel. Ze had altijd een lage dunne zool maar door de aanhoudende regen de afgelopen tijd is deze ook nog eens week geworden waardoor de voet het eigenlijk te zwaar heeft.
Ipv de boxrust hebben we na overleg gelukkig akkoord gekregen voor de paddock en dat ze mag blijven rondscharrelen. Van de winter zal deze knapperd verhuizen naar stal om dit allemaal gewoon te voorkomen in de toekomst.
Voor nu een afspraak voor volgende week en hopen dat we dan meer weten en kunnen doen voor haar.